Jump to content

Cranchi Zaffiro34, oppgraderingstråd...

Kjetil1

Recommended Posts

Nå er jo sjøvannspumpa iorden. Må si jeg føler meg mindre smart når jeg står på hodet i motorrommet med støvsugeren for å fjerne støv og rusk etter pumperep. Her er det helt tørt i kjølsvinet... Men oppdaget at det lekker litt fra dusjblandebatteriet som står helt bakerst i cockpiten. Det forklarer hvorfor trykkvannspumpa har tatt seg et lite pump av og til. Og hvorfor det ligger litt ferskvann der det ikke burde...

Jeg ønsker meg jo en dieselvarmer også. Har sett på litt forskjellig, men så er spørsmålet om hva som er best/mest praktisk. Luftvarmer eller vannvarmer med radiatorer og slikt. Med vannvarmeren får jeg jo varme av motoren(ne) når de går og er varme. Men luftvarmeren slipper jeg jo unna masse radiatorer og vannslanger over alt...

Har noen prøvd begge deler og kan si om det ene er bedre enn det andre?

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Jaja, nå får det uansett vente litt. Har ligget oppned i omtrent samtlige stuverom og bak deksler og luker i dag og. Fikk splittet landstrømmen slik at jeg fikk strøm til 110v inverteren og 230v til stikkontakter. Trakk kabler og monterte dobbel vanntett kontakt ute i cockpit ved wetbar og nede i motorrom. Disse to går på en sikring. Monterte også¨en dobbel i bakre cabin, en dobbel ved byssebenk og en dobbel i fremre cabin som går på en egen sikring. Monterte sikringsboks med to doble automatsikringer i eksisterende sikrings/el-skap. Nå kjenner jeg at jeg er rimelig lei av å trekke kabel. Har siden i høst trukket disse 230v, koakskabel, strøm til baugprop og styrestrøm til dennne og kabler til tre lensepumper. Alt skjult og i trekkerrør og klamret på plass... Nå vil jeg bruke balja litt også...

Kjetil S

D5 har ikke godt av å gå på lav effekt. Soter igjen med driftsproblemer. Velg heller en varmer som må jobbe skikkelig

Enig, derfor valgte jed weber 5.5 denne gangen, det sies at de er bedre på dette.

når det gjeldetgamle båten og D4, så er dette bare min erfaring. Ja, er god del av slangene ble byttet ut, og isolert.

Ventil ute var på et Y stykke ca 1 meter fra varmer og ut til cabinen, selv om alle andre var setegt, slet jeg med og holde god varme på høsten under kalesjen, må sies at det er mye kalesje på denne båten og da.

• 3 uker senere...

Nå har vi hatt noen turer med båten. Jeg merker at jeg er mye mer avslappet ved finmanøvere og tillegging nå når baugpropellen er montert. Trenger nødvendigvis ikke bruke den, men bare å vite at den er der og kan brukes ved behov, gjør at jeg slapper av og ting går så mye greiere.

Hadde en overnatting forrige helg og det var unikt med splittet landstrøm. Nå kunne 230v kaffetrakter brukes samtidig med 110v steke/toastovn uten å trekke ekstra skjøtekabler og frokosten ble helmax.

helgoeysund_april.jpg

Her ligger vi ytterst på ei av bryggene på Helgøysund.

Sov som en unge ombord :smiley: ...

Kjetil S

• 2 måneder senere...

Sist helg hadde vi oss en flott tur til Kvitsøy. Etter en kjapp sjekk i Ystebøhavn der vi fant ut at vi ikke fikk plass uten vaselin og skohorn (har ikke lyst å ligge ytterst av 5-6 båter), dro vi ut til ei lita brygge satt opp av Friluftsrådet. Der ble vi fra fredag til søndag. Strålende sol fredag kveld og blikkstikke på sjøen. Men lørdag morgen regnet det selvfølgelig. Klarnet heldigvis opp og kvelden ble igjen flott.

Men i ett-tiden natt til lørdag våkner vi av et enormt leven utenfor. Høres ut som et helikopter og jeg må opp for å se. Da ser jeg et Sea-king sveve 25-30 meter over sjøen, over noen båter som ligger på brygga forut (på bildet). De søker med lyskaster og siger sakte bortover sjøkanten. Det er også en liten båt med folk i som lyste rundt disse båtene og mot oss... Gikk og la meg igjen men hørte lyden av helikopteret i en halvtime, det stod ingenting og lese på nett om dette så det får bli et utløst mysterium :wink: ...

Forrige helg var vi også der, men da hadde vi akkurat fortøyd i den lange, store og tomme brygga på andre siden av bukta. Fikk såvidt to tamper i lang da en kar kom ilende og krevde 150 kr i betaling pr natt for å ligge der. Han sa brygga var privat og at eieren var bortreist, og at han hadde ansvaret for å kreve inn pengene. Jeg syntes dette hørtes litt lugubert ut, og da reisefølget i den andre båten nevnte at det ikke kostet noe på Friluftrådets brygge, svingte vi heller over dit...

Så vi har fått oss to flotte helger her ute, i "vårt eget nabolag".

001-6.jpg

Kjetil S

Årets ferie har vi måttet være hjemme på skift, grunnet ungene som ikke bør være hjemme alene. Men vi har flyttet til nytt hus i ferien, som forøvrig har vært preget av regn og vind... Dermed ingen langtur i år. Får satse på noen flere gode helger utover høsten...

Det stod en parabol i domen tidligere. Denne manglet dekoder/styringsboksen, så jeg tok den ut og satte hjemme i garasjen og nå står det en stor Glomex inni i stedet. Synes ikke det blir noe radarskygge. Plasten i domen er rimelig tynn og er nok laget for å slippe signaler igjennom...

Kjetil S

• 8 måneder senere...

Siden sist har jeg montert dieselvarmer ombord (les her https://baatplassen.no/i/topic/97543-montering-av-eberspaecher-d4-i-cranchi-zaffiro-34/

).

Jeg har også montert en ekstra lampe fremme i siden på ett av trinnene opp til dekk fremme. Syntes det ble litt mørkt i fremre del av cockpit da lyset fra de to lampene i targaen ikke nådde dit. Med denne lampen ble det mye bedre.

bilde

Jeg hadde heller ingen god plass å lagre påhengeren til gummibåten, når den ikke var i bruk. Hadde den liggende inni båten, omtrent under bordet i cockpiten. Der var den i veien og selv om den lå rett vei, lakk den litt olje ut på teppet. Så jeg har lett etter en brankett til å montere utvendig hvor jeg kan henge motoren. Men de festene som var å få kjøpt syntes jeg ble for store og klumpete, og passet ikke på båten (og de kostet altfor mye). Så jeg fant frem litt rustfri plate på jobb, laget først en mal i papp og så skar jeg ut to biter av plata som jeg bøyde i skrustikka med håndslegge. Ikke så lett å bøye 3mm rustfri plate. Laget en treplate av vannfast xfiner og skrudde på. Monterte på båten og følte resultatet ble tilfredsstillende. Nå kan jeg kjøpe ei bedre treplate og bytte ut xfineren...

bilde

Trekket på motoren kjøpte jeg på Jula til 79,-. For øvrig samme som de selger på Maritim til 379,-...

Kjetil S

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...