Jump to content

Når brygge eier står på båtvandalens side, hva gjør man da?

Alternes..

Recommended Posts

Jeg har båten min på en kjempefin privat brygge i en av norges mest kjente strandgater, bare fryd og gammen inntil for noen uker siden.

Det startet med at det på andre siden av brygga dukket opp en skjærdgårdsjeep med en 70 hk. vedkommende fortøyde båten med noe som minte meg om flaggstangsnøre! jaaa...akkurat!! denne udugelige fortøyningen røk selvsagt i løpet av natten og båten herpa opp hele siden på en seilbåt som lå ved siden av :headbang:

Det som bryggeeier fant ut av da var at det måtte være en bedre løsning å fortøye båten hans forran min på den korteste brygga!!! :headbang: vedkommende har overhode ikke noen kunskaper om hvordan en båt skal fortøyes og skylte på pappa når jeg ga han beskjed om at han måtte se å fortøye båten godt så den ikke slo inn i min! han er vel kanskje 30-35) :lol:

Nå en uke senere er selvsagt min oppfordring ikke tatt til følge og motoren hans har nå ligget å slått inn i min båt i hele natt og herpa opp hele baugen!

jeg ringer brygge eier og han sier bare at jaaaa..det har vel skjedd fordi nordavinden har stått på og tilbyr meg å legge meg forran han i stede og gi min= den beste plassen til vandalen!! :headbang: God løsning ikke sant??? dette har ingenting med noen Nordavind å gjøre men med at båten hans ikke var fortøyd stramt nok!

Han har ødelagt gelcoaten på en seilbåt, ødelagt baugen min og i tillegg har jeg nå fått opplyst at vedkommende er narkoman! han er kun en gjest og brygge eier setter han framfor oss som har fast plass!! jeg kan jo ikke forvise han heller, sa han bare! jeg tror at de fleste båthavner hadde forvist en slik en for mye mindre!

Kan jeg gå til anmeldelse av denne karen for uaktsomt skadeverk eller noe?? da jeg har gitt han beskjed om å fortøye båten godt og han ikke har villet høre på dette??

Redigert av Mercury. (see edit history)

KNS medlem

lurer bare på en ting :confused: hvis du står og ser på at han fortøyer en båt foran din og du ikke mener det er bra nok... hvorfor endrer du ikke bare fortøyningen så du er sikker på der ikke kommer skader på båten din??

:confused::confused:

jeg hadde aldri gått fra båten min hvis jeg var usikker på om andres båter kunne komme bort i min..

Svaret på dette er vel opplagt. jeg står vel ikke å ser på at han fortøyer uforsvarlig og går min vei :rolleyes: jeg har mange ganger fortøyd om båten hans! men jeg vet vel ikke når han drar ut i båten og kommer hjem igjen, i så fall kanskje jeg burde gjøre en avtale med han at han ringer meg hver gang han har vært ute så jeg kan komme å kontrollere fortøyningene hans??? :crazy:

KNS medlem

Svaret på dette er vel opplagt. jeg står vel ikke å ser på at han fortøyer uforsvarlig og går min vei :rolleyes: jeg har mange ganger fortøyd om båten hans! men jeg vet vel ikke når han drar ut i båten og kommer hjem igjen, i så fall kanskje jeg burde gjøre en avtale med han at han ringer meg hver gang han har vært ute så jeg kan komme å kontrollere fortøyningene hans??? :crazy:

ahaa leste det som at du sto og så på at han fortøyde feil.. :rolleyes: men da er saken jo enkel, hvis ikke båteier er int i og ordne opp må det anmeldes til lensmanden.. men desverre blir det helt sikkert henlakt..

beste er og finne en løsning med båteier (eller pappaen hans :giggle: )

Det beste er jo selvsagt å finne en fredelig løsning på dette, nmr 1 ville vel vært å kasta han ut av havna, men når nå brygge eier av uforklarlige grunner har lagt sin elsk på denne krabaten så vil jeg i alle fall få tak i han så han kan få en real sjanse til å gjøre opp for seg. vis ikke ser jeg meg nok nødt til å sette hard mot hardt :rolleyes:

KNS medlem

Det beste er jo selvsagt å finne en fredelig løsning på dette

Det første jeg ville gjort var å få dokumentert mest mulig vha bilder og da helst gode bilder som klart dokumenterer omstendighetene du tar opp.

Er det f.eks mulig å ta et bilde av en situasjon som viser at rabbagastens båt gjør eller kommer til å gjøre skade på din båt?

Er det mulig å dokumentere at skadene på din båt er nødt til å stamme fra hans båt?

God dokumentasjon i form av bilder vil også være til hjelp for politiet hvis de skal etterforske saken.

Synd og irriterende når slikt skjer, men etter å ha lest hva politiet ikke prioriterer pga lite penger, er jeg redd at denne saken trolig nokså raskt blir "arkivert" i den blå dunken hos politiet. Så da er nok eneste å alliere seg med forsikringsselskapet for å få dekket repkostnader...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Jeg er desverre enig med Kjetil1. Jeg blir gledelig overrasket hvis politiet vil engasjere seg i en slik sak, men jeg tror den eneste muligheten for å få rettslig medhold vil være at du går via advokat til sivilt søksmål. Og det vil jo være en krevende øvelse - kanskje også med ukjent utfall (betalingsevne? strid om årsaksforhold?)

Det er surt, men alle forslagene som går på å sikre hans og din båt, minnelige avtaler/diskusjoner osv. er de som har best sjans til å få et fungerende resultat. Vet det føles helt urimelig når feilen er på hans side, men til syvende og sist så vil det være ENDA surere å stange mot byråkrati/advokater osv. osv. Hvis kjøp av noen taustumer kan løse problemet så er jeg overbevist om at det vil være det beste. Selv om han egentlig bør betale slikt selv. Selvsagt.

Tror løsningen må være å lage en slags fender-flåte der du har den myke siden mot din båt, og noe skarpt/hardt mot båten foran deg :lol:

Redigert av bombom (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Var det ikke du som oppleve at det på mystisk vis hadde kommet "noe ekstra" i bensintanken ?

-høtes ut som et skikkelig trivelig bryggelag det der.

Tror løsningen må være å lage en slags fender-flåte der du har den myke siden mot din båt, og noe skarpt/hardt mot båten foran deg :lol:

joda, det er meg :headbang: Ja veldig trivilg.....not! ja har faktisk fundert på å montere noe skarpt noe :cool:

Redigert av Mercury. (see edit history)

KNS medlem

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...