Jump to content

Varmgang VP41a


Astor

Recommended Posts

Jeg sliter litt ved å finne feilen at bb motor går varm ved 2200 omdr.

Følgene er gjort:

Først tok jeg ut varmeveksleren og en båtkompis la den i Systemrens og testet den etterpå.

Kjørte deretter Systemrens på ferskvannsdelen og hele saltvannsdelen for å være sikker.

Har kjent etter med finger om det ligger noe å sperrer i sjøvannsdelen i gearkassa.

Har tatt ut innmaten i intercooleren og sjekket at denne ikke lekker.

Har kryssbyttet impellerpumpa mot sb motor.

Har kjørt hardt vanntrykk gjennom inntaket i bunnen i tilfelle denne skulle være grodd.

Når begge motorene går på tomgang virker det om det kommer like mye vann ut av eksosrørene akter.

Turbokrøken er byttet av tidligere eier.

Kan det være ferskvannspumpa som har tatt kvelden? Og hvor vanlig er det?

 

Motorene er fra 1986 og er VP 41a. B

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det hender at skovlehjulet i ferskvannspumpen tæres bort, men jeg har ikke inntrykk av at dette er veldig vanlig. Men motorene dine begynner jo å dra på årene. En annen synder kan være termostatene. Kanskje du burde prøve å kryss bytte disse mellom motorene.

 

Har du mulighet for å sjekke vannmengden i eksosen når varmgangen oppstår? Det jeg tenker på om en slange i på sugesiden i sjøvannsystemet kolapser av undertrykket. Dette trenger ikke å vises utvendig på slangen.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg hadde samme motorer i min tidligere båt, der hadde jeg drev.

jeg slet da med en varm motor og bygget om til at kjølavannet skulle komme inn via skroget og ikke i drevet.

Fikk fortsatt same motor varm, men etter å ha ordnt det slik at slangen ikke gikk i en liten svanehals og byttet til uorginal inpeller med flere blader forsvant hele kjøleproblemes.

Det med flee blader på innpeller er en god løsning da det øker mye på den total kjølvansmengden.

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Det med flee blader på innpeller er en god løsning da det øker mye på den total kjølvansmengden.

mvh

Catano

Neppe, volumet vil vel forbli det samme, gitt uendret turtall. Benytt original impeller.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Mulig det under ellers ugunstige forhold kan hjelpe med annen impeller. Slike pumper er positive, dvs. at de skal gi en fast mengde pr. omdreining. Eksterne forhold som trykk og sugetrykk påvirker og også turtallet vil påvirke leveringsmengden pr. omdreining noe.

 

Det som påvirker leveringsmengden er tykkelsen på "fartshumpen" inne i pumpen. Denne leveres gjerne i 2 forskjellige tykkelser alt etter hvilken kapasitet du trenger ved max. turtall.

 

Uten "fartshumpen" leverer pumpen ingenting og jo tykkere den er jo mer leverer pumpen.

 

Etter de tingene du har forsøkt, Astor, så holder jeg en knapp på termostatene som Brigg nevner. De varer ikke evig og har lett for å feile sånn litt stilt og rolig over lang tid (år) helt til en kommer til det punktet at de ikke åpner nok.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte å nevne at jeg har tatt ut begge termostatene og testet uten. Varm motor oppstår ved 2200 omdr.

Fant en sprekk i det gamle sjøvannsfilteret og byttet ut denne. Det er store tykke slanger inn fra sjøvannsinntaket inn til filteret og videre til impellerhuset. Ingen skarpe svinger på slangen.

Når varmgang oppstår så blir det mer damp ut fra eksosen på bb motor. Det sees tydelig. Det er vanskelig å se noen forskjell i vannmengde ut fra eksos i den farten. (ca 8 knop)

 

Jeg heller mot ferskvannsdelen. Er det noe mulighet for å se om vannet renner gjennom f eks påfyllingshullet mens motoren går?

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Husk at termostatene fungerer som en treveis ventil. Når de er stengt betyr det at der er stengt mot kjøleren og åpent inn mot motoren. Ved åpen termostat er der åpent mot kjøleren og stengt mot motor slik at alt vannet går gjennom kjøleren. Om du fjerner termostaten vil begge løp være åpne og største delen av vannet finner letteste vei og det vil jeg tro er tilbake til motoren og en mindre del finner veien gjennom kjøleren. Slik er det på de fleste motorer men er er noen få som bare har en av/på termostat.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei

Du sier at den varme motoren har hvitere røyk.

Det vil si at tempraturen er høyere på kjølevannet her. Da vil jeg tro at varmeveksleren klarer å overføre varme fra ferskvann til saltvann sløyfe. Det virker som du har for lite gjennomstrømning av saltvann.

Kanskje en ide å måle temp på utgående vann før eksos?

 

Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, Astor! Har du sjekket oljekjøleren? sitter som "førstemann" etter impelleren, og det den første som går tett viss det kommer noe rask gjennom sjøvannsfilteret. Hadde samme problem som deg en gang i tiden. Da var oljekjøleren delvis tett av rester etter en gammel impeller.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det er bar å fornekte at innpeller med flere blader ikke gir mer vann, men jeg kan bekrefte det hjalp.

Jeg sier ikke dette er problemet i Astor sin båt, men det gir mer vann og min motor holdt etter det fin temp.

Jeg kjøpte orginal av en forglemmelse året etter og motor ble for varm, byttet og alt ok.

Fant aldrig ut hvorfor den trengte denne inpelleren, men opplyste det til kjøper og har aldrig hørt noe fra han på at motor går varm.

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Hei Astor

Gjør som Rover sier,det er den mest sannsynelige årsaken at her ligger noe grums i kjøleren din. Den er litt kronlete å ta ut, men det er bare å demontere del for del. Tar du av hele varmevekseleren, er det fri vei. Håper ikke det er styrbord motor, da blir det trankt for en stor gammel mann. Snakker av erfaring.Når du har delt kjøleren og sitter med innmaten i hånda, legg kjøleren i ei Gildekasse med VARMT vann, i kjøkkenskapet til Randi, finnner du en SUN maskinoppvask (exstrapower)tablet, putt 2-to tabletter oppi så kan du ta kvelden. Dagen etter ligger det en "ny" kjøler som bare er til å montere.

Lykke til, Bjørn.

Link to post
Share on other sites

Hei Bjørn! Jeg har tatt systemrens på hele denne delen men i morgen demonterer jeg varmeveksleren først og deretter tar jeg ut oljeveksleren. Det er heldigvis bb motor.

Tror ikke det er feil på instrumentene. Også på fb piper det. Nede både piper det og viser for høy temeratur på instrumentet. Godt en ikke skal ha ferie......men kroppen kunne vært noen år yngre i slike tak.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei Astor! :flag_bp:

 

Om du har MS4 gearkasse så tipper jeg at kjølerinnsatsen inni kassa er full av saltavleiringer.

 

Det samme skjedde med min fars 41A motor. Var nesten ikke gjennomgang.

 

Prøv med manometer og avlese før/etter aktuell kjøler for markante trykkfall.

 

Lykke til !

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei Astor! :flag_bp:

 

Om du har MS4 gearkasse så tipper jeg at kjølerinnsatsen inni kassa er full av saltavleiringer.

 

Det samme skjedde med min fars 41A motor. Var nesten ikke gjennomgang.

 

Prøv med manometer og avlese før/etter aktuell kjøler for markante trykkfall.

 

Lykke til !

 

:sailing:

Bjørn

Hos Astor sitter det MS3 gear. Forøvrig ett godt tips til de med MS4 gear

Link to post
Share on other sites

Astor.

Som rover sier så kan dette være oljekjøleren.

Hadde selv samme problem på lik motor. Det ble forsøkt forgjeves med systemrens, og det endte opp med å bytte oljekjøler. Etter dette var det bare å gi gass. Oljekjøleren er en varmeveksler med små rør som gror fort igjen. Bare støtter opp om et godt tips.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Litt på sidelinjen kanskje, men jeg har nettopp vært oppe med oljekjølerne på begge mine TAMD60C motorer.

 

Og slik så de ut:

 

lubcool.jpg

 

Det hvite stoffet som vises i rørene er forstenede saltavleiringer.

 

Må også nevne at dekslene på innløpsiden var "hel-ved" bortsett fra en fingertykkelse vannløp!

 

Kjøleren ble rengjort ved å møysommelig stake opp rørene med en sveiseelektrode og skyllet godt med ferskvann under hele prosessen!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Det hvite stoffet som vises i rørene er forstenede saltavleiringer.

Kjøleren ble rengjort ved å møysommelig stake opp rørene med en sveiseelektrode

Varmt vann på ene siden som varmer opp sjøvann på andre siden, har en stygg tendens til å felle ut slike salter i kjølerrørene. Selv et tynt belegg reduserer varmegjennomgangen.

 

Bruker en kjemikalier er det en forutsetning at rørene er så åpne at de får gjennomstrømming, slipper kjemikaliene til i hele rørlengden.

(Se Mateco's bilde)

Som han sier, det går også fint å stikke dem opp med en passelig ståltråd, men det er lettere jo hyppigere de tas. Erfaringsmessig 4-500 driftstimer.

 

I tillegg har blåskjell-yngel lett for å sette seg/vokse i enden av rørsatsen, varme ser ut til bare være et pluss.

Har en støpejern endelokk har disse også en tendens til å ”råtne bort”. Stoffet Apexior har her en viss avhjelpende effekt – smøres på som maling.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg tatt ut oljekjøleren etter først å fått demontert varmeveksleren.

Jeg må legge til at jeg ikke er noen mekaniker og har hverken kropp eller talent for slikt. Men jeg har et enormt mot og gikk løs på oppgaven i ettermiddag.

 

 

haandfull_impellerdeler.jpg

Dette var jeg grov ut av oljekjøleren og kobberrøret som går i krappe svinger fra impellerhuset til oljekjøleren. Mye gammelt morro.

 

rem.jpg

Demonteringen gikk ikke helt uproblematisk. De fire skruene i bakkant av oljekjøleren satt bom fast. Det er stålskruer mot alumineum. To knakk tvers av og jeg måtte ty til telefon til en kamerat. Rem svarte: - Kom innover så skal vi prøve å løse problemet.

I morgen blir det en tur til La-Sa på Vækerø for en ny pakning og nye skruer.

Er dette på lager så setter jeg det sammen i morgen ettermiddag etter jobben.

Tror problemet er løst. :thumbsup:

 

Mange takk for svar folkens. BP er tingen og båtvenner gror ikke på trær. :cheers_wine:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...