Jump to content

Stor Princess påførte båter skader i Oscarsborg gjestehavn

bc45

Recommended Posts

Dette er dessverre blitt utviklingen på sjøen de senere år. Jeg syntes at sommer 2011 er den værste.

"Hyttefolk" med rib`r eller andre små båter med gjerne 2 eller 3 motor bak, er de desidert værste. Disse tar ikke hensyn og mangler sikkert mye kunnskap også.

Vi opplevde i Nevlunghavn at alt innvendig i båten datt ned og mye ble knust. Kona datt ned tappa til akterlugar. Da det kom en båt i ca 20 knop rundt moloen, å la brått ned farta ca 15m etter innpasseringen til havna. At den laget 1m bølger er ikke å overdrive. Kona blødde fra 3 steder etter denne hendelsen. Nabo båten fikk ripet opp båten m.m.

Jeg var kun sekunder fra å sende nødrakketten etter disse tullingene. Men for all del disse 2 mennene skulle jo inn å ha pizza og en øl. Før de dro ut igjen, i plan før de var ute utenfor moloen.

Noen forslag til hva en kan gjøre ? Hevn ?

Det betyr i praksis at man alltid må fortøye eller ankre i samsvar med godt sjømannskap og for storm slik at det ikke oppstår skade på personer, kaier og eget og andres fartøy som følge av bølgeslag fra slike passerende fartøy som kan være unntatt fra fartsbegrensninger. Får man i slike tilfeller skade på eget eller andres fartøy som følge av mangelfull fortøyning, har man strengt tatt bare seg selv å skylde på.

Man kan heller ikke forvente at den såkalte nyttetrafikken går med redusert fart i alle hoved- og bileder for at det kan ligge lystfartøy til kai eller ankers som ikke har fortøyd eller ankret skikkelig.

Når man fortøyer longside er det strengt tatt ikke mulig å totalsikre båten mot skader som følge av for store bølger. Hadde hekkbølgene kommet fra en stor redningsskøyte som var på oppdrag for å redde liv, hadde jeg gitt blanke i om båten min fikk noen skader. Når førere av lystbåter derimot, som garantert ikke har dispensasjon fra regelverket opptrer så til de grader uaktomt, snakker vi om noen helt annet. Tror ikke det skal være så vanskelig å plassere ansvaret her.

Redningskøyta Stormbull har forøvrig sin base rett sør for gjestehavna i Oscarsborg, og selv om de til stadighet rykker ut på oppdrag, har jeg tilgode å se at de ikke tar hensyn til gjestende båter.

Redigert av bc45 (see edit history)

PÅ Oscarsborg burde det kanskje tidvis være forbudt å ligge longside, det burde heller ikke være nødvendig og faktisk plagsomt for andre som tidvis ikke får plass. Hadde en ikke ligget longside hadde en også kanskje spart seg stygge riper på båten. Ellers ser jeg jo behaglighetene ved å ligge longside spesielt om en kun har med seg "folk i båt".

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

PÅ Oscarsborg burde det kanskje tidvis være forbudt å ligge longside, det burde heller ikke være nødvendig og faktisk plagsomt for andre som tidvis ikke får plass. Hadde en ikke ligget longside hadde en også kanskje spart seg stygge riper på båten. Ellers ser jeg jo behaglighetene ved å ligge longside spesielt om en kun har med seg "folk i båt".

Tre av bryggene på Oscarsborg er longsidebrygger i dag, og minst èn av dem er forbeholdt båter på minimum 45 fot. Som du sikkert har erfart, så er det ikke alltid gunstig å ligge med hekkanker med store båter. De vil i så fall ta veldig mye plass i selve havnebassenget og antagelig gjøre havnen mindre trivelig for alle.

Ja, det var vel en kjent sak i Arendal, for en stund siden.

I USA heter det "NO WAKE SONE" og den blir håndhevet strengt.

Slik kunne vi hatt her også, men ikke overdrevet bruk. Men der det var nødvendigt.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Tre av bryggene på Oscarsborg er longsidebrygger i dag, og minst èn av dem er forbeholdt båter på minimum 45 fot. Som du sikkert har erfart, så er det ikke alltid gunstig å ligge med hekkanker med store båter. De vil i så fall ta veldig mye plass i selve havnebassenget

Joda, er støtt og stadig på Oscarsborg og er svært klar over forholdene. Desverre er det ofte slik at mange legger seg longside der det ikke er meningen at de skal gjøre det. Det gjelder ofte båter i alle størrelser og longside blir utført ofte basert på latskap fra mannskapet. Naturligvis litt sesongavhengig dette. Blir longside utført på riktig måte med flere større i bredden pleier det ofte ikke å være noe problem og kan være svært så praktisk og lurt. Har også notert meg på Oscarsborg at flere førstereisende nekter andre å legge seg utenpå da de plassene er forbeholdt venner og bekjente som "kanskje kommer" Nå gjelder jo dette både longside og med hekken ut og er nok en helt ny diskusjon som neppe hører hjemme i denne tråden. :giggle:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Når man fortøyer longside er det strengt tatt ikke mulig å totalsikre båten mot skader som følge av for store bølger.

Jo, det er det, såfremt det ikke er for dypt på det aktuelle stedet. Ved fortøyning longside, eller med hekk eller baug mot kaien for den del, kan man benytte anker/dregg/ile eller annen innretning som holder båten fra kaien slik at den enkelt og greit unngår kontakt med kaien ved bølgepåslag fra andre fartøy eller ved vindgenererte bølger. Dette er særlig relevant hvor det ikke er en molo, pir, bølgedemper eller annen innretning som beskytter mot bølgepåslag.

På Vestlandet er metoden med å bruke anker/dregg/ile eller annen innretning som holder båten fra kaien ved bølgepåslag ved fortøyning longside, mye brukt av hyttefolk og fastboende som har tilhold ved skipsleder hvor det kan oppstå mye bølger fra fartøy og vind, og hvor det ikke er molo, pir, bølgedemper eller annen innretning som beskytter mot bølgene.

Etter min mening må man tenke seg om mer enn en gang om man fortøyer flere fartøyer utenpå hverandre, enten longside eller ved bruk av baug- eller hekkanker, når det ikke er en molo, pir, bølgedemper eller annen innretning som beskytter mot bølgepåslag.

Redningskøyta Stormbull har forøvrig sin base rett sør for gjestehavna i Oscarsborg, og selv om de til stadighet rykker ut på oppdrag, har jeg tilgode å se at de ikke tar hensyn til gjestende båter.

Det finnes en tråd her på forumet om en redningsskøyte som var på utrykning fra denne basen, og hvor mannskapet måtte beklage seg da eiere av fritidsbåter som lå fortøyd på Oscarsborg sendte massive klager angående bølgepåslag, selv om mannskapet på redningsskøyten etter mitt syn hadde lovverket på sin side. Men selv om det kan stå om minutter eller sekunder ved en slik utrykning for å eventuelt berge menneskeliv, er det likevel ikke sikkert at redningsskøyten "vinner så mye" på å gi full fart forbi fortøyde lystbåter ved Oscarsborg.

Redigert av Capitaine (see edit history)

Jo, det er det, såfremt det ikke er for dypt på det aktuelle stedet. Ved fortøyning longside, eller med hekk eller baug mot kaien for den del, kan man benytte anker/dregg/ile eller annen innretning som holder båten fra kaien slik at den enkelt og greit unngår kontakt med kaien ved bølgepåslag fra andre fartøy eller ved vindgenererte bølger. Dette er særlig relevant hvor det ikke er en molo, pir, bølgedemper eller annen innretning som beskytter mot bølgepåslag.

På Vestlandet er metoden med å bruke anker/dregg/ile eller annen innretning som holder båten fra kaien ved bølgepåslag ved fortøyning longside, mye brukt av hyttefolk og fastboende som har tilhold ved skipsleder hvor det kan oppstå mye bølger fra fartøy og vind, og hvor det ikke er molo, pir, bølgedemper eller annen innretning som beskytter mot bølgene.

Etter min mening må man tenke seg om mer enn en gang om man fortøyer flere fartøyer utenpå hverandre, enten longside eller ved bruk av baug- eller hekkanker, når det ikke er en molo, pir, bølgedemper eller annen innretning som beskytter mot bølgepåslag.

Ser godt at denne metoden kan benyttes til fortøyning av båter i sine faste havner, men tror ikke dette vil være særlig sikker eller populær måte å fortøye på i gjestehavner. Når du får èn meter høye og krappe bølger rett inn i skrogsiden på en stor og tung båt skal du ha litt av et anker for å sikre at du ikke går inn i brygga. Blir vel litt tungvint å drasse med seg en diger moring også :giggle:. Man mister samtidig muligheten til å ligge flere båter utenpå hverandre, og det er vel ikke det vi ønsker heller?

Man mister samtidig muligheten til å ligge flere båter utenpå hverandre, og det er vel ikke det vi ønsker heller?

Man er selv ansvarlig for egne handlinger, og jeg fortøyer under normale omstendigheter aldri longside utenpå andre båter når det ikke er en molo, pir, bølgedemper eller annen innretning som beskytter mot bølgeslag rett og slett fordi jeg ikke ønkser å skade andres og egen farkost. I en nødsituasjon, ved eventuelt motorhavari og om jeg hadde måttet søke nødhavn på grunn av veret, hadde selvsagt saken stilt seg annerledes.

Kommer an på hva slags anker man bruker. Jeg har testet et ti kg Rocna i sommer, og det holder ekstremt godt og det setter seg umiddelbart igjen om det løsner. Jeg skulle gjerne hatt et slikt 20 kg som hovedanker, men det passer desverre ikke på båten.

Se om et Spade. eller et Delta passer, De har omtrent samme holdekraft. og setter seg fort.

Jeg mista et S-60 Spade, nede på tyskekysten, og det hadde veldig bra holdekraft. og satte seg fort med bare tau (uten kjetting.)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

OT i forhold til trådens tittel.

Finnes et kart med fartsgrenser for indre Oslofjord her: http://www.oslohavn.no/sfiles/63/92/5/file/smabatguide-2011.pdf

Og hver gang jeg ser dette er jeg like forundret over åpningene i området mellom Lindøya, Hovedøya og Bleikøya, bensinstasjon på Lindøya burde jo alene være grunn god nok til å begrense hastigheten til 5kn. i HELE sundet mellom Hovedøya og Lindøya. Men med litt fin-navigering viser kartet at det er fritt fram ... men det er vel byråkratisk stivbeinthet som bestemmer, 150m er 150m, hverken mer eller mindre.

Kommer an på hva slags anker man bruker. Jeg har testet et ti kg Rocna i sommer, og det holder ekstremt godt og det setter seg umiddelbart igjen om det løsner. Jeg skulle gjerne hatt et slikt 20 kg som hovedanker, men det passer desverre ikke på båten.

Med fare for å spore helt av her, men Rocna har fått en del tyyn ute etter at de er avslørt med falske godkjenningssertifikater og bruk av lav-fast stål i stokken når de selv påstår at de bruker høyfast stål. Hvis ankeret sitter og vinden dreier skal det være "enkelt" å bøye stokken. Bruk av lav-fast stål skal vistnok ha skjedd etter at produksjonen ble flyttet til Kina rundt 2009.

West Marine har nå gått så langt at de tar Rocna i retur fra kunder som er usikre på ankeret..

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Høh....Er det lenge siden du har sett nyere Princess-båter? De fleste er blå " nu for tiden". Kjenner flere som har, og senest idag så jeg en temmelig ny 55 foter i gjestehavna i Arendal. Blått skrog, men hvit fra fenderlista og opp.

Ja, du vet nok mye mer enn meg om dette. De jeg ser er stort sett hvite.og da er de nok gamle....

Sjelden med blå P. Flere blå V kanskje?

Med fare for å spore helt av her, men Rocna har fått en del tyyn ute etter at de er avslørt med falske godkjenningssertifikater og bruk av lav-fast stål i stokken når de selv påstår at de bruker høyfast stål. Hvis ankeret sitter og vinden dreier skal det være "enkelt" å bøye stokken. Bruk av lav-fast stål skal vistnok ha skjedd etter at produksjonen ble flyttet til Kina rundt 2009.

West Marine har nå gått så langt at de tar Rocna i retur fra kunder som er usikre på ankeret..

Takk for viktig informasjon. Jeg videresender info til Seatronic der vi køpte. Ber om forklaring fra dem

Ja, du vet nok mye mer enn meg om dette. De jeg ser er stort sett hvite.og da er de nok gamle....

Sjelden med blå P. Flere blå V kanskje?

Jeg mente ikke å påstå å ha så god greie på salgsstatistikken til Princess i Norge, men det ble dratt i tvil om trådstarter hadde sett en blå Princess. Min observasjon er at det er mange blå. Ja i V-versjon. Men altså blå. De lager hekksjøer de og....

:rolleyes:

Til innlegg 28:

For meg er det ikke automatisk slik at jeg aksepterer skade på min båt/ mitt mannskap fra redningsskøyte som er ute "for å redde liv". Redningsselskapet har i årevis publisert statistikk over antall reddede fra "den visse død". Med fare for å være utilbørlig akademisk, "den visse død" er et svært vanskelig begrep som sikkert medfører mer gevinst i form av friviliite gaver enn egentlig vitenskapelig evaluering.

Hovedregelen må alltid være at man ikke skal utføre sin virksomhet slik at den medfører skade, det er da alltid en risiko for at cost/ benefit analyser viser at kostnaden med å redusere skade/ redde liv er større enn den aktuelle gevinsten. Det er vel for eksempel fortsatt slik at vi for Norges del ikke kan si at ambulansehelikoptrene har medført netto gevinst i form av kvalitetsbedrede leveår. Såvidt jeg har fått med meg, er det eneste området hvor vi virkelig har gevinst av liuftambulansen de tilfellene hvor de flyr nyfødte i kuvernøser.

Laholm

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...