Jump to content

Glassfiberskrog, maling eller lakkering ?

santho96

Recommended Posts

Blir bra det! Få med deg en ulykkelig stakkar, rull på og bruk fordriver. Blir meget bra. NB! Om du bruker 2-komponent, har du det TRAVELT! Avhenger litt av temperatur, men man må jobbe raskt.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

På horisontale flater kan du legge et tykt lag med pensel. Da får du et meget godt resultat. På vertikale flater får du ikke lagt på nok til at malingen flyter skikkelig sammen, uten at det renner. Når du bruker rull og fordriver får du litt appelsinhud. Med kun rull får du små spisse tagger der boblene sprekker. Tokomponent starter som nevnt å tørke meget raskt etter påføring, så du skal være rask med fordriveren. En del ruller røyter når du bruker tokomponenet, og skumruller går gjerne i oppløsning etter kort tid. Røyting er svært irriterende, så du får prøve deg frem med forskjellige typer ruller. Bli ikke fristet til å rulle for tykt der det kan sige. Det går litt tid før det siger, så det som ser strøkent ut like etter påføring kan bli et sørgelig syn etter en halvtime. Ferdigblandet maling kan brukes et par dager om du hiver den i fryseren.

bruk kun pensel av typen myk fordriver. blir meget bra, men vær nøye med renslighet. støv og korn på overflaten vil vise.

bruk gjerne tackrag (takrag) før du maler for å få bort alt støv.

mal på skrogen med vertikale drag ovenfra og ned, med 45 graders vinkel på penselen. lett trykk på penselen.

prøv å få båten i skyggen før du begynner. i sola tørker lakken for fort.

Bruk International sin enkomponent Toplac (Selges blant annet på Jula) og bruk en fincellet skumgummirulle og en flat pensel som fordriver... Det blir meget bra skal du se...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Lakkerte snekka i vår, brukte Jotun sin to-komponent lakk. Brukte rull og fordriver.

Er ikkje fornøgd med resultatet fordi eg fekk renning, lakken var overraskande tynn kan nesten samenliknast med vatn, måtte gå over å pusse ned der eg fekk renning for så å legge på eit strøk til.

Min erfaring er at du må rulle eit veldig tynt strøk legg heller på fleire strøk, er svært skuffa over konsistensen på lakken til Jotun og vil derfor prøve ein annan fabrikant ved neste korsvei.

Lakkerte ein plastbåt for nokre år sidan eg brukte då Hempel sin to-komponent lakk og malerpute og fekk eit betre resultat med det, synest malerpute er å foretrekke og etter det eg kan huske så var Hempel sin lakk litt tjukkare i konsistens men det er ikkje garantert at det stemmer i dag. :cheers_wine:

Jeg brukte noe Jotun-maling en gang (husker ikke eksakt hvilken) som var svært tynn. Rullet ut og brukte fordriver, og resultatet ble svært bra. Det er umulig å få det helt stripefritt, men de som ligger med nesa gnidd inn i skipssiden akter i alle fall jeg å tuppe godt i sitteredskapen!

BT-malinga er grei den. Men den må tynnes en del ved sprøyting, ellers får du kjempejobb. Sprøytemaling bør du ikke begi deg ut på før du har øvd litt, det er FORT gjort å legge på for mye slik at du får sig. Og da er det bare å la det herde skikkelig før du henter fram pussepapiret.

Jeg bruker BT sin proff-sprøyte med sugematet kopp. Tror nok toppmatet er mye, mye bedre å bruke. Dersom lakken er for tykk, sliter sprøyta med å suge den opp. Jeg har ikke spesielt mye erfaring fra sprøytelakkering, så jeg gjør garantert en del feil. Men resultatet er i alle fall bedre enn rulle og fordriver - og så er det jo så mye enklere! :thumbsup:

19072011088.jpg

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Heisann.Sprøyte lakkerte flater blir helt klart penest,kan ikke sammenligne rulle,pute med lakkering.Jobber til daglig som billakkerer

hos Toyota (så jeg vet hva jeg prater om) Har lakkert endel båter oppgjennom årene.Jeg bruker konsekvent 2k. billakk på de jobbene jeg har gjort.Blir utroligt blankt,rimligere,og veldig bra slite styrke.

Du har vel ikke et gammelt partytelt eller 2 da?det går til nød :yesnod:

Overflaten matter du ned med p320-p400 papir,vask godt.Bruk da silicone vask,bytt filler ofte,tørk så med en tack rag (klebrig klut)

KLAR TIL LAKK. Legg først på ett tynt strøk (lønnsomt hvis du er nybegynner)vent 5-10 min,legg så ett litt fyldigere strøk,vent så 10-15 min (lakken skal være klebrig før du fortsetter) Legg så siste strøket,full flyt i lakken.KLARER DU DET,SÅ KAN DU SPRØYTE MED 50% OVERLAPP PÅ SPRØYTE BILDET.Får du til det jeg har beskrevet har,skal du nok bli fornøyd med egeninnsats/prestasjon.

HUSK ØVELSE GJØR MESTER,TA DEG GOD TID MED LAKKEREING.INGEN GRUNN TIL Å STRESSE,LAKKEN TØRKER IKKE SÅ FORT

LYKKE TIL MED PROSJEKTET,HVIS DU VELGER SPRØYTE :thumbsup:

kan bli veldig bra bare med pensel også. 90 prosent av arbeidet er forarbeid, og det bestemmer mye av resultatet.

har sett folk som har prøvd å sprøyte, men som ikke har fått det til. det kan bli skikkelig stygt det også.tror

for en amatør jeg det er lettest med pensel. har netopp lakkert båten min med pensel og 2 k international.

_mg_4659.jpg

skal du sprøye , må du huske å ha utstyr som skiller ut vann fra luften.

Redigert av waroo (see edit history)

Hva vil sånn cirka pris for lakking av et 20 fots skrog til en daycruiser ( kun skroget) komme på hvis man gjør alt grunnarbeidet selv bortsett fra siste støvfjerning/rengjøring etter transporten til verkstedet være lakk ern

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...