Jump to content

Kort eller lang stamme på Rana Fisk 17


beveren

Recommended Posts

Hei

Hva er båtfolkets erfaringer med lang eller kort stamme på påhenger?

Jeg har en rana fisk på hytta som skal få litt større motorkraft. Blir å kjøpe brukt da båten vil bli brukt kanskje 15 ganger i året maks.

Lurer derfor på om jeg bør ha lang eller kort stamme.

Har lang idag, på en 25hk men kommer til å gå opp til 50hk nå. Jeg syns selv at motoren stikker noe langt ned i vannet og lurer på om det er hensiktsmessig. Har hatt kort stamme på en annen båt før og fikk intrykk av at den lå bedre i vannet, det var dog en mindre båt 12" Bever med 50hk.

 

Har ikke bilde men det er samme båt som i denne annonsen

(Takk til annonsør for lån av bilder..)

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=29079457

Link to post
Share on other sites

Takk

 

noen som kan si noe mer om hvorfor det skal være lang stamme på den? En kortstammet motor ville jo også uten problemer nå ned i vannet

 

Det er flere her som har lik båt, med opp til 60hk og det fungerer godt. Hvorfor mener du det vil være for mye?

På beveren jeg nevnte var vel maks hk anbefalt 20hk eller 18 om jeg ikke husker feil. Den fungerte også meget godt med 50 hehe :flag:

Link to post
Share on other sites

Lang stamme ja. Kav plata på motoren skal ligge ca i flukt med bunnen.

kan jo også være at speilet er skjært ned litt. Ellers vil nok ikke en kortstammet nå ned, forskjellen er ca 13cm.

 

Har kjørt åpen båt m konsoll bak og 40hk yamaha, en motor som funka bra på båten, ca 26 knop.

Med dekk/vindskjerm så er det sikkert greit med litt ekstra hk.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Rana 17 fisk er egentlig en bastard av en båt.Den er en mellomting mellom halvplaner og planer,den har rund overgang mellom bunn og sider,ganske dyp kjøl bak og ved for stor fart og bølger kan den skjene avgårde som en svenskpilk. Den markante kjølen lager ugreie for propellen,men det hjelper med lang stamme på motoren.Skal du bruke 50 hk.på denne båten må du kjøre med forstand.En av mine brødre hadde for mange år siden en sånn båt med 35 hk.En gang han og en annen mann skulle ut for å hjelpe en båt med problemer, hadde de det så travelt at farten ble litt for stor.Dette resulterte i at båten skar ut på en bølge og begge ble slengt overbord. Heldigvis var de så nært land at det gikk bra å svømme inn.

Link to post
Share on other sites

Maks 40 gamper sier nå jeg. Har 30 hester nå, og båten er litt vill av seg i litt sjø. Har også fått tilbakemeldinger at når båten kommer opp i plan med stor motor, begynner den å ri på kjølen. Ikke spesielt lurt. 40 hester er mer enn nok; da har du god drivstofføkonomi ved lite last, og om du fyller båten med folk og/eller fisk, har du motorkraft til å fortsatt ha anstendig fart.

 

Det er ikke en speedbåt du har, respekter det. :)

 

Husk også at maks motor ikke bør overgås (så veldig mye). Står det maks 20 hester og du setter på 60, belaster du akterspeilet mye mer enn det er konstruert for. Da skal du ha omtanke for hvordan du bruker motoren og hvordan været er...

 

Får 16 knop marsjfart med 30 hk 2-takter nå, har Rana 17 DC.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke fisker og dc samme båt?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Samme skrog, kun vindskjerm og kalesje samt noe innredning som er forskjellig. Har vel vært sånn fra Rana / Prestæng så lenge jeg kan huske.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at den fiskeren vi hadde med rattet på siden var hakket bredere en den med rattet fremoverstilt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at den fiskeren vi hadde med rattet på siden var hakket bredere en den med rattet fremoverstilt

 

Har også rattet på siden. Når du sier bredere, betyr det at den vil tåle mer hk? :cheers_wine:

 

Ellers takker jeg for info, og påbud om max hk er mottatt og vil bli tatt til etteretning :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det har jeg ingen mening om vi hadde 30 hk og en fisker kollega hadde 40 og jeg hørte alldri at det var noe problem farten var beregnet til 28 knop husker jeg men dette var før gpsn sin tid. Begge båtene ble brukt til laksefiske under tidvis tøffe forhold

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...