snekko880 Startet 31.Juli.2011 Del på Facebook Startet 31.Juli.2011 Har slipt ned (ikke fjernet)all gelcoat under vannlinjen da det var mange sår og hakk etter gamle skader.I den forbindelse kom jeg over to gamle skader i kjølen. Den fremste av dem såg fuktig ut etter at den var slipt ned. Fannt en sprekk i sparkelmassen som var brukt, og så at det kom vann ut. slipte litt lengre inn i sparklingen og finner en sprekk, pirker vekk det løse og finner to hull som er borret inn i kjølen ca Ø6mm. Satt blåsespissen inn i det fremste hullet og satte på trykk, ser da at det renner/drypper vann ut i det bakerste hullet ca 20cm lengre bak. Spørsmålet mitt er: Kan jeg bruke trykkluft og evt. varmepistol å tørke skaden lokalt, for deretter å skru inne en skrue i hullet med evt. sikaflex på gjengene, for så å sparkle over skruene igjen og deretter påføre 3-4 lag epoxy for tetting? Gode råd mottaes med takk.. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 31.Juli.2011 Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 Hvorfor ikke gjøre skikkelig jobb og bli ferdig med det for godt? Tar ikke så fryktelig lang tid. Forslaget ditt ser jeg for meg vil gjøre vondt mye verre. Varmepistol skal du være forsiktig med, trykkluft vil sannsynligvis gjøre skaden større. Slip vekk det som er skadet, bygg opp med glassfiber og epoxy. Det er ikke så mye jobb, og etterpå er skroget som nytt forutsatt at du ikke er lat og gjør halvvegs arbeide. Båt er ikke Rema 1000 -materiale. Men det skikkelige trenger ikke ta lengre tid enn det lettvinte... Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
snekko880 Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 Hei Vidar.. Ikkje uenig i det, men litt av utfordringen her er at eg kommer ikkje til fra innsiden, da må eg ha forlenger på armene og øynene på en streng :-) Tror at litt av problemet fra før er at det ikkje har blitt lagt på to komponenet epoxy over skadestedet, ei heller på resten av gelcoaten, og da trekker det jo vann... Vil det bli bra nok å bare plastre fra utsiden tror du eller? Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 31.Juli.2011 Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 Skal ikke uttale meg om en skade jeg ikke har sett, men kan i det minste fortelle hvordan jeg reparerte en skade som ut fra din beskrivelse liknet veldig. Vi hadde en 15' rana DC som, viste det seg, hadde hatt en tur i fjærsteinene. Midt på kjølen kom det vann ut, og det viste seg å være en sprekk da jeg slipte ned bunnstoff og gelcoat. En dremel med sandpapir brukte veldig kort til på å lage hull tvers igjennom. Jeg slipte da ned kantene til ca. 45 grader, gjorde det samme på innsiden så godt det lot seg gjøre (dobbeltskrog uten mulighet for å komme til fra innsiden). Jeg kappet til en bit av en isboks som jeg stakk to hull i. Så skjærte jeg til en liten trepinne (ispinne, faktisk!) og knyttet to lengder fiskesene fast. Fiskesenene trædde jeg gjennom isboksbiten. Så klippet jeg til glassfibermatte slik at bitene passet i hullet, og trædde disse inn på fiskesenene. Til slutt strammet jeg fiskesenene godt slik at isboksbiten lå godt an mot hullet. Så var det bare å kline epoxy, dytte etter med glassfibermatte og la det hele herde. La vel 2-3 lag til å begynne med. Lot det herde, slipte ned og bygget opp igjen med glassfiber og epoxy. Siste biten var ca. 4 cm større enn hullet opprinnelig var (det var rundt 2 cm). Til slutt slipte jeg det hele pent og "flush", smurte på gelcoat, slipte pent, la på primer og bunnstoff. Som sagt, ta jobben med å gjøre det ordentlig. Om skaden ikke er så veldig stor, er ovenstående metode grei teknikk. Om du kommer til fra innsiden i etterkant, kan du jo legge på et strøk 2-komponent polyurethan for å safe skikkelig, men tviler på at det er nødvendig med mindre det lett kommer til vann der. Cluet er å fikse skaden permanent og ordentlig, så slipper du å ha den i bakhodet. Og du trenger ikke bekymre deg for plastpest og liknende. Det er i alle fall min tankegang, så får du selv foreta vurderingen. Æ tar ikkje ansvar! :) Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
snekko880 Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 Hei igjen.. takker for tipset.. eg har ingen mulighet til å komme til fra innsiden, da det er i bunner av kjølen, og denne er det støpt inn ballast i fra fabrikken. Tror du det vil være nok å slipe vekk gelcoat og reparere kun fra utsiden? Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 31.Juli.2011 Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 Hai ikke sett skaden, så jeg skal ikke uttale meg. Men instinktivt svarer jeg nei. Alt skadet må vekk. Men det skulle ikke gjøre noe om du "legger an" mot ballasten om du må slipe så langt inn. Last opp et bilde, da vel! :) Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
S/Y Emma Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Ikkje bruk lettvinte løysingar på skrogskader. Det kan føre til mykje ekstraarbeid for nestemann som har båten. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
snekko880 Svart 1.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2011 så sant som det er sagt steinsvik.. Skal få lagt inn et bilde eller tre som viser skaden, da er det sikkert litt lettere å gi gode råd :-) Sitér dette innlegget Link to post
snekko880 Svart 1.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2011 (redigert) Her er noen bilder som viser litt hvordan det ser ut. Redigert 1.August.2011 av snekko880 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snekko880 Svart 1.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2011 slenger inn et par bilder til når eg er i farten :-) Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Var nok som jeg tenkte. Her er det bare å pusse vekk det som er misfarget og ta jobben. Men om temperaturen ute er grei, er dette faktisk ikke så forferdelig omfattende arbeid. Du bygger fort opp 2-3 cm i løpet av en dag. Ikke lurt å bygge for mye i slengen, da blir det varmgang i støpet (vises ved at støpet blir misfarget, gjerne brunt). Den største jobben får du etterpå når reparasjonen skal slipes pen. Vinkelsliper og flapdisc gjør den jobben mye raskere, men husk at siste finishen må du ta på penere vis. Anbefaler gummirondell med slipepapir på drillen. Husk å bruke støvsuger, maske og briller! Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
snekko880 Svart 1.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2011 Ok Vidar. Hva bruker eg? Polyester og glassfibermatte, eller epoxy og glassfibermatte? Hvor langt utforbi skadestedet ville du gått? Sitér dette innlegget Link to post
apeal332 Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Hej! Har själv haft hål i kölen men från insidan av båten. I kölen fanns det litervis med vatten som inte kom ut förens jag tippa båten mot aktern. Vet inte hur din båt är konstruerad men vill i alla fall ge ett råd: Kolla så att det inte finns vatten i kölen kvar innan du lagar skadan. Vatten kan ju orsaka frostsprängning på vintern med värre skador som resultat (delaminering). Du kanske redan har checkat detta och då får du förbise mitt svar. Lycka till ! Torleif G Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Epoxy er vanntett, polyester er ikke det. Men om du bruker primer, blir det vanntett. Dette er viktig slik at reparasjonen ikke trekker vann og blir ødelagt. Det er svært viktig at det er helt tørt når du plaster. Om du sliper ned til "hel ved", skulle det ikke være nødvendig med tørketid. Vask GRUNDIG med aceton etter at du har slipt. Trykkluft kan inneholde olje fra kompressoren, så ikke blås rent. :) Bruk grovt slipepapir, så får du god vedheft. Husk at det ikke skal være klissvått med polyester, bruk akkurat nok til at duken blir gjennombløtt og all luft er borte. Kjøp aluminiumsrulle og en pakke engangspensler. Kjøp inn 5 liter aceton og ei 5-litersbøtte (10 liters går fint det også) med lokk. Ha i en god skvett aceton, så setter du bare redskapen nedi der når du er ferdig. Bøtta må være så høy at rulla og penslene går nedi. Jeg kjøpte ei 5-litersbøtte på clasern, og den er en halv cm for lav - men det går allikevel fint. :) Når du skal gå i gang igjen, er det bare å riste godt av verktøyet før du blander polyester. Når du er klart til å begynne, er penselen stort sett tørr. Legg vått i vått 3 lag roving (altså ikke vevd matte) og la det herde. Puss lett med grovt sandpapir (ikke overdriv), vask med aceton og fortsett med 3 lag (ca. 300 grams duk). Det var maksimum fant jeg ut da jeg laget platene til pentryseksjonen jeg holder på med. Når du har bygget deg opp til høvelig rett tykkelse, avslutter du med å pusse jamt og pent, og så legger du på et lag med vevd matte. Da blir det ikke så innmari mye pussing for å få det pent etterpå. ;) Avslutt med et godt lag gelcoat, puss pent og så er det primer og bunnstoff som gjenstår. Jeg ville slipt ned 5-10 cm utenfor skadestedet. Selve skadestedet sliper du ned i ca. 45 graders vinkel. Da får du en skikkelig solid reparasjon. NB! Renslighet og tørrhet er særdeles viktig, ellers risikerer du at hele reparasjonen kan løsne. Det er midt under båten, så det må gjøres ordentlig. Ut fra bildene du viser, er det svært tydelig at en gammel skade har blitt "reparert"... Og resultatet ser du nå. Som sagt, dette er ikke noen omfattende reparasjon tidsmessig. Innimellom slagene kan du jo bruke ventetiden på annet nødvendig puss og stell, da blir det kos av det! Med det samme du holder på, ville jeg ha slipt ned gelcoaten der det er sprekker for å sjekke tilstanden under. I beste fall er det bare gelcoaten som er stygg, og da får du erstattet den samtidig. Er det mere skader, er det bare å pusse i vei. Fordelen med dette er som sagt at du kan glemme hele greia når du er ferdig - om du gjør skikkelig jobb. Da blir skadestedet like sterkt som resten av skroget. Det er nettop det som er fordelen med plastbåt! :) En annen fordel er at du fort blir vant til å holde på med polyester og glassfiber. Litt googling og research på området, så er det ikke den ting du ikke kan lage selv. NB NB NB!!! Vil bare presisere en ting veldig tydelig: Kjøp deg ei gassmaske (3M) som kan brukes når du holder på med polyester og aceton! Koster ikke all verden, det blir mye mer behagelig å holde på og du slipper fantomsmerter i toppetasjen. Hvis det er én ting jeg er nøye med, så er det verneutstyr. Har hatt et par opplevelser der jeg snøyt svart bunnstoff i flere timer, eikestøv i ca. et døgn og en runde med skallebank etter noe 2-komponent maling. Det er helseskadelig, ubehagelig og unødvendig. Maska mi er 3 år gammel og gjør fortsatt fullgod jobb, kostet vel 3-4 hundrelapper (filtrene kan skiftes). Les litt rundt før du går i gang. Jeg ønsker IKKE å framstå som om jeg har god peiling på dette temaet, men har en del erfaring fra arbeid med polyester/epoxy/glassfiber. Om noen har mer kjøtt på beina, er det bare å fyre av ei breiside! Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Vidar F.H. Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Legger til at jeg mener du skal avslutte med et lag som går 5-10 cm utenfor skadestedet. Selve skaden sliper du som sagt i 45 graders vinkel, og slip til du ser at det er "hel ved". Lett å oppdage på fargen. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
snekko880 Svart 2.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2011 Ok. da er det bare å gå i gang.. Tusen takk for gode råd. Vil polyesteren/epoxy være så "klebrig" at den holder glassfiberen på plass av seg selv, eller må jeg forskale med noe fra utsiden? Jeg tenker siden det er på siden og under kjølen det skal repareres? Sitér dette innlegget Link to post
snekko880 Svart 2.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2011 Hvordan ser "roving" ut? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.