Jump to content

Mercruiser 1,7 DTI 2003 er treig å starte. Normal eller ikkje?

MB Angst

Recommended Posts

Eg har kjøpt meg ny båt. Dette er ein Hanse 23 med Mercruise 1,7 117hk 2003 mod.

Denne opplever eg som treig å starte. Han skal ha automatgløding på tenning og denne passar eg på å bruke. Eg må gjerne bruke 4-5 forsøk på 5-7sek for å få han til å starte. Er dette normalt? Eg inbille meg at ei ny moderne maskin med god spenning og 2 kraftige 125ah batteri utan andre forbrukarar som trekke skal vere lett å starte. Eg ser føre meg slik som bilen min som også er diesel.

Startaren er til alt overmål heilt ny då eg klarte å brenne denne for nokon dagar sidan( eg hadde fjerna dødmannbrytar og kjaurde startaren for hardt til han rauk. Skifta startar og start relè.)

*Bør eg pumpe opp trykk med den manuelle pumpa på dieselfilteret eller nyttast denne kun ved lufting av maskina?

*Maskina fekk luft i systemet då forje eigar skifta filter, kan denne ligge igjen?

*Maskina går fint, men berre opp til 3600-3800 RPM. Ho skal jo egentlig ligge på 4-4400 RPM i følge databladet.

Eg oppleve dette som iriterande, men er usikker på om det fortel meg at det er noko fare på ferde.

Svar eller tips motas med stor takk.

p8010172.jpgp8010167.jpgHei.

Utover dette må eg skryte av Bergen når vi har dei fine dagane våre, og litt av båten eg har vore stolt eigar av i ei veke. Dette er ein båt som har det eg treng. MB Angst er namnet...

MVH

Ja til heilårsbruk av båt

1.7 dti.zip

Jeg har også hatt en slik motor og den startet veldig lett. Slik jeg forstod det var det ingen forvarming på min motor iallefall, og likevel startet den lett, type "en halv omdreining". Når det var kaldt, gjerne rundt null grader, kinna den kanskje i 3-4 sekunder før den kom. Jeg tilskrev dette kulden.

Det er som Ibiza nevner ekstremt viktig at disse motorene oppnår maks turtall, ellers jobber dem for hardt og ryker etter for kort tid. Er en innpå her som nå har røket etter 200 timer. Jeg fikk 4300 rpm på min i en Askeladden Beetle, og det er vel akseptabelt. Den skal ideelt sett oppnå 4400 rpm.

Jeg hadde også luft i min ifbm skifte av dieselfilter. Mange av dieselfiltrene man får kjøpt kommer med feil pakning slik at det ikke blir tett. Jeg byttet tilbake til den pakningen som stod i fra før og da ble det tett. Den er flat på ene siden, mens den som fulgte med nytt filter var rund (som en normal pakning). Jeg luftet alt jeg kunne, og måtte til slutt løsne litt på dysene for å få ut luften som stod mot sylindrene. Da kom den, og siden merket jeg ingenting til luften.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Det er pr idag 3 ! tråder om havarerte slike motorer på forsiden. Å ikkje opnå max turtall og gjerne meir er en sikker død for desse. Denne båten er også i største laget for denne motoren, det påstås den skal være i overkant av 115 hk men den tåler bare å levere rundt 90 virker det til, full gass tåler den rett og slett overhodet ikkje.

Min starter også umiddelbart hver gang, også etter vinterdvalen (har ikke gløding)

Bytt dieselfilter på motoren, monter gjerne et forfilter foran dette om det ikke allerede er montert. Luft etter beste evne, gjerne på dysene også. Hvis den ikke starter lett da (med gode batterier vel å merke) er det nok smart å sjekke injectorpumpa samt timingen av denne

Takk for svar. Eg trur rett og slett eg skal kontakte merkeverkstad for å få kontrollert. Dersom nokon andre har tips er det berre å komme med det. Det er montert både forfilter (vannutskilling) og høgtrykkfilter. Desse er relativt nye.

Utan belastning oppnår motoren sjølvsagt turtall over 4000. Eg trur han må på land og spylast / vaskast.

1.7 dti.zip

Turtallet er som Plutonium sier helt sikkert relatert til propell. Du må ned i dimensjon, vil du også oppleve at den planer fortere og kobber jevnt over lettere. Finnes tabeller for å finne ut propell som passer, så kan du starte der og prøve deg frem.

Lykke til

Kan jo være feil med glødingen som gjør at den er tungstartet. Når det gjelder turtallet vil jeg ha startet med rengjøring hvis bunnen er grodd

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Min har også alltid startet veldig lett, selv med hull i et stempel. Les mine og andres erfaringer med denne motoren, og lær av disse. Mitt råd: Lever motoren til et anerkjent verksted som du stoler på, og be dem ta FULL service, inkludert dysesjekk, regreim etc. Be dem også montere eksostemp og turbotrykk måler. Blir sikkert dyrt, men matcher ikke et motorhavari som koster MINST 60 store.

Då har eg vore ein tur idag og med båten. Eg måtte "som vanleg" jobbe lenge å vel med å få start. Så reiste vi for å fiske, når eg skulle starte opp for å komme oss midtfjords igjen var det ikkje liv å få. Tida gjekk og eg rauk heilt i fjæra nesten før eg fekk ut dreggen. Motoren var god og varm, men det var ikkje liv å få. Sjølv om eg hadde plenty med fuel på tanken. Eg måtte til å lufte for å få start, men motoren stoppa ved lavt turtal. Eg halta meg heim og gjekk gjennom det eg hadde opplevd. Kom fram til at det "lak" luft inn i fuel systemet. Ein kjapp inspeksjon viste at forfilteret var laust, eller kunne iallefall strammast godt. Eg stoppa maskina, venta 10-15 min noko som har gjeve tung start før, og han starta som eit skot!

Det enkle er ofte det beste tenkje eg...

Når det kjem an på turtalet kan dette ha noko med fuel å gjere håpar eg. Fekk ikkje testa dette idag, men eg har merka krafttap ved 3600 RPM, der eg må ned i sakte gange for å få kraft igjen. Eg har dykka under båten, og han er rein å fin, ikkje noko groe.

Angåande propell er det denne som altid har stått på, og den er utan skade. Eg blei oppgitt gangfart på 23 kn og max på 26-28 kn. med den konfig som står på no. Eg har fått max 21-22 kn desse dagane eg har hatt han. Håpar den enkle fixen min giev meg nokon quick wins på fart og krafttilgang.

Maskina har hatt full service og gjennomgang på Solheim Diesel i Florø før eg kjøpte han. Så den skal vere godt holdt.

Takk til dei som har gjeve kontruktive ( :thumbsup: ) svar.

Ny uppdate følger om eventuell quick wins :sweat:

Redigert av karlespen (see edit history)

1.7 dti.zip

"Maskina har hatt full service og gjennomgang på Solheim Diesel i Florø før eg kjøpte han. Så den skal vere godt holdt."

Dette rimer ikke med løst forfilter. Kontakt dem, og be dem sjekke alt en gang til. Som sagt, det blir fryktelig dyrt dersom et stempel ryker, eller du får turboras.

:thumbsup: Eg var ein tur idag. Motoren starta med ein gong og eg fikk meir kraft og turtall. Tydleg at den ikkje har fått nokk fuel tidlegare.

Eg ser at fleire anbefalar turbotrykkmålar. Dette skal eg montere og ser at det skal lett koblast på blindpluggen på inntak manifolden på turboen. sjå Link innlegg 13.

Det er i denne tråden referert til varenr på Maritim. Denne giveren / Sensoren finn eg ikkje. Er det nokon som kan linke ein turboladetrykk-målar?

Så eg skal altså montere turbotrykk målar. Eksosgiver og Kontrollere wastegate ventil.

Er det nokon som har monteringstips, eller er det "straigth forward"?

Skal ta av wastegate staget og smøre opp "spjeldet" som har en stygg tendens til å ruste fast

Korleis gjer eg det siste, altso waste gate kontroll? I vedlikehald/motering publikasjon står det ikkje beskrevet framgangsmåte. Må turbo av eller er det lettare ein som so?

Start motoren og ta oljepåfyllingslokket av. Om det det koker her og spruter olje opp, har du ganske sikkert hull i et stempel. Håper du har rolige forhold under ditt lokk... Lykke til!

Eg har forøvrik sett ned i toppen medan motor går, inga "koking" som det er omtala tidlegare ved hull i stempel.

1.7 dti.zip

Flott. Takk.

Skal dette staget berre "movast" og smørast i opphengspunkta? Det er i tilfelle ein lett og smart ting å gjer.

Så eg skal altså montere turbotrykk målar. Eksosgiver og Kontrollere wastegate ventil.

Er det nokon som har monteringstips på målarane, eller er det "straigth forward"?

:confused:

1.7 dti.zip

Resized to 100% (was 640 x 271) - Click image to enlarge]Hei.

Eg har fått nokon gode svar på IM. Postar desse for alle si glede og tips. TAkk for god hjelp frå alle.

MVH

Karl

[/u]

Postet av karlespen 08.08.11 23:40:

Hei. Eg ser du har deltatt i forumet om wastegate. Kunne eg spurt om korleis ein kontrollerar og vedlikeheld denne? Eg har lokalisert staget, men er usikker på framgangsmåten ift service av ventilen.

MVH

Karl

Hei Karl.

Legger ved et par bilder, så du skjønner prinsippet.

Det som skjer, er at når motoren står lenge av gangen, og kanskje blir kjerringkjørt mye, så soter/ruster spjellet til wastegaten fast.

Wastegate- ligger i ordet: søppel-vei, altså en ventil som kvitter seg meg overskytende trykk. les: for mye turbotrykk.

Og på den måten justerer turbotrykket riktig.

Når dette setter seg fast, blir turbotrykket for høyt, og det er skadelig, for motoren er ikke bygd for disse ekstra hestekreftene dette gir.

Det jeg gjør, er å spraye rustløser eller lignende, på spjellet- altså ikke stanga som går på klokka, men på den armen som går inn i manifoilen.

Beveger denne frem, ser at den går lett tilbake. Den skal gå tungt den ene veien pga fjærpresset i klokka.

Det kan være litt vanskelig å finne rette verktøyet til dette, men jeg bruker en liten skiftnøkkel som jeg trer påden lille armen.

Jeg hadde et glupt innlegg om å suge vakuum i klokka, for å bevege spjellet, men husket feil. at det er trykk som skal inn.

Dette gjør jeg nesten hver gang jeg skal ut å kjøre, etter at båten har stått noen dager/uker.

Dette er for å løse opp rust og sot,

Litt vondt å forklare, men håper du skjønner det?

Resized to 100% (was 640 x 271) - Click image to enlarge

Siste bilde er ikke fra denne motoren, men ser nogenlunde sånn ut, der ser du stanga er koblet fra wastegate ventilen.

Håper dette hjalp deg litt.

Mvh

Arvid

Neste:

Hei,

Jeg er ingen måte "ekspert" på denne motoren. Siden jeg er i ferd med å kjøpe en båt hvor Mercruiser 1.7 DTI er et alternativ, har jeg brukt endel tid på å sjekke litt. Jeg har snakket med Mercury-mekanikere og sjekket masse på nettet. I tillegg har et par bekjente som har denne motoren. Noe kunnskap har jeg derfor tilegnet meg etter hvert.

Du finner masse informasjon her på Båtplassen. Det kan være vanskelig å sortere all informasjonen som finnes om dette potensielle problemet.

Her har du en link link[u som viser bra detaljer på bildet.

Under det nederste bildet står det:

Sitat

For å sjekke ventilen må du ta av låseskiven, ta av armen og sjekke at wastegate ventilen kan beveges. Gjør den det er den ok.

Jeg har blitt anbefalt å ha en boks CRC eller 5-56 ombord og spraye koblingen mellom armen og spjeldet regelmessig. Et par ganger i løpet av sommeren bør man ta av armen og sjekke bevegeligheten. Dette er en svært enkel operasjon. Bare vær forsiktig slik at ikke du mister låseskiven og splinten. Normalt skal det være rimelig tørt og rent rundt motoren. Dersom det er antydling til rust på turbo/wastegate, må du være ekstra påpasselig med ettersynet.

Det har også i de siste forum-innleggene vært foreslått installasjon av turbotrykk-måler og/eller eksostemperatur-måler. Du kan jo lese litt om tankene rundt dette.

Lykke til!

Kjeros

1.7 dti.zip

• 10 måneder senere...

Jeg har innstallert turbotrykk måler. Røret til denne skrudde jeg inn rett over insugsmanifolen. Det er det en liten umbrako skrue som skal brukes når vekstedene sjekker turbo trykket med instrument.

Kjøpt måleren på biltema. Husk at man trenger ekstra slange. Det hadde de også på biltema i dele disken. Ved 3800 rpm har jeg et turbotrykk på 1.1 bar. Trykket kan fly opp i 1.5 bar ved fult pådrag.

Jeg røsker alltid litt i WG`n før jeg starter motoren. Sjekker også motoroljen, drevolje og kjøleveske nivået(som må være under havfyll når den er kald G30)

Har vurdert å sette inn eksos temp måler. Men vet ikke hel hvor jeg skal putte denne inn i motoren... Eksos tempen sier mye om man belaster motoren for mye. Så det er en fin måling å ha med seg for denne motoren som ikke tåler så mye juling.

NorDan 660 DC 2003 mod MerCruiser 1.7 DTI

Stavern

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...