hermansen Startet 8.August.2011 Del på Facebook Startet 8.August.2011 Vurderer å kjøre turboen på en Volvo KAD300 gjennom turborens. Et middel som kan brukes er QMI turborens. I bruksanvisningen står det at stoffet skal sprøytes inn med ca 1200 rpm. Vil dette være fort nok på en KAD300 ? Er turboen begynt å bevege seg (rotere) med dette turtallet ? Bør en gå opp til 1500 rpm (som er maks på "tomgang") ? /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
laff Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Hei Turboen på en KAD 300 slår vel ikke inn før ca 2600-2700 omdr, oss meg slår kompressoren inn ved ca 1450omdr og turboen tar over ved 2600, det er en KAMD 300. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Turboen sviver hele tiden,farten og effekten øker proposjonalt med turtallet. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Noen grunn til ikke å følge bruksanvisningen? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sydvesten Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Vurderer å kjøre turboen på en Volvo KAD300 gjennom turborens. Et middel som kan brukes er QMI turborens. I bruksanvisningen står det at stoffet skal sprøytes inn med ca 1200 rpm. Vil anta at dette er rett, siden fabrikanten beskriver det... Noe av poenget med turborens er jo rensemiddelet skal kunne rense, og ved for høyt turtall så vil det ikke det... Da vil det neppe få noe tid på skovlene, om det i hele tatt treffer skovlene før det sendes videre.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hermansen Svart 8.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2011 Takker for feedback. Da kjører jeg etter bruksanvisningen Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Hei Turboen på en KAD 300 slår vel ikke inn før ca 2600-2700 omdr, oss meg slår kompressoren inn ved ca 1450omdr og turboen tar over ved 2600, det er en KAMD 300. En turbo "slår" ikke inn. Den drives av eksosgassenes hastighetsenergi som stiger med belastning og turtall. Det er slik at turboens effektivitet er dårlig når den går sakte rundt, men den slår ikke inn. Derfor bruker volvo penta reimdrevet kompressor i tillegg. Den kobles inn og ut elektrisk. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Men går turboen når motoren går på tomgang? Hvis den ikke går da vil den før eller siden "slå inn", ikke det at man merker det før gitt turtall er oppnådd da. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Men går turboen når motoren går på tomgang? Om den ikke sviver rundt, så er det på tide å bytte turbo.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Frøken Fryd Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Tolker det som at turboen går rundt selv på laveste turtall, jeg bare spør. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 (redigert) Den skal det ja, men den lader ikke noe av betydning... Turbinen skal svive og den drar selvsagt med seg kompressoren... men den lader ikke noe luft av praktisk betydning... Når den lader av betydning varierer fra motor til motor... og om den er utstyrt med waste gate ventil, kommer det eksos til turbinene så skal den svive om energien i eksosen er større enn den interne motstanden i turboen Redigert 8.August.2011 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Frøken Fryd Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Tenkte kanskje det ekstra anbefalte turtallet var for å være sikker på at selv en eldre turbo sviver rundt. Eller kanskje det skal til for at motoren suger luft nok inn til at det praktisk kan mates inn. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Åja turboen sviver rundt med en 7000-12000 rpm tipper jeg på tomgang (muligens litt lavere).. men den bygger ikke opp nok trykk før etter alt fra 25000rpm til 40000rpm alt etter hvordan den er konstruert mht utforming av hus/skovler etc.. Hvis man tenker en 41 eller kad 42-43 motor så har de en turbo som er "gammeldags" ihht utforming av huset og bygger derav opp trykket "sent" i forhold til en moderne turbo.. De fleste har vel hørt om de første Porsche 911 turbo som kom i 1977 rundt der.. de var kjent for og ha null effekt fra bunn men brutale og farlige når de fikk opp tutallet på motorene.. dette var såkalt ketshup turboer med STORE hus som trengte MYE eksosavgass for og spinne opp.. I dagens biler/motorer er turboene langt mindre og ofte såkalt lavtrykksturboer som spinner opp tidlig og gir bra trykk fra bunnen av.. men som igjen ikke egner seg for de helt store ladetrykkene.. gjerne fra 0,8bar og oppover. Jeg vet om en 41 motor hvor eier er netopp turbiningentingjør og han har bygd om turboen til og spinne opp MYE tidligere for og få bedre bunndrag i motoren.. samt også økt dieslmengde betraktlig.. han mener og ha stresset den gamle 41 motoren til rundt 280hk.. hvor lenge det holder er en annen sak.. det gjennstår og se Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
DieselDahl Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Ja, den går så lenge motoren går. Og den stopper etter at motoren har stoppet. Den snurrer veldig lett når den er i orden. Det som kjennes som at den "slår inn" er at motorens dreiemoment øker med høyere turbotrykk og turboer har såkallt "turbo-lag". En helikopter-motor f.eks. er en eneste stor turbo, den har gjerne tomgangsturtall på ~50-55% og yter nesten ingenting før ~85%. Kraften øker med kvadratet av turtallet. Når du akselererer opp en turbo må du ha "overskudd" av eksos, det er det ikke mye av før turboen har svært høyt turtall, kanskje 100.000 til 150.000 rpm. 100% turboturtall har du når motorytelsen er 100%, i cruise er kanskje turboturtallet ~85% og under der er den ganske slapp. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Når man ser at en turbo har disse høye turtallene så er det lett og forstå hvorfor man skal ALDRIG skal bråstoppe en turbomotor.. men la den gå på tomgang en stund etter bruk slik at turboen får hengt med ned på turtallet.. i det man stopper motoren så mister motoren også sitt oljetrykk som igjen gir smøring til turbo.. hvis turbo da har fullt arbeidstrykk i det motor stoppes så går den LENGE uten tilstrekklig smøring og turboen går følgelig istykker etterhvert.. Dette var litt off topic men... Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
DieselDahl Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Jeg vet om en 41 motor hvor eier er netopp turbiningentingjør og han har bygd om turboen til og spinne opp MYE tidligere for og få bedre bunndrag i motoren.. samt også økt dieslmengde betraktlig.. han mener og ha stresset den gamle 41 motoren til rundt 280hk.. hvor lenge det holder er en annen sak.. det gjennstår og se Jeg håper han har gode stempler og underspyling med nok kapasitet. Forøvrig burde motoren greie seg fint, det er stort sett tolv-ventils-toppen som skiller den fra KAD 44/300. Har forresten kjørt sånn Porsche 930 og i 170km/t i annet gir har du fortsatt ikke fullt turbo-trykk, den gjør vel over 270 på fjerde...... waste-gate er bra på bilmotorer, i båt er stort slagvolum tingen! Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 (redigert) Jeg håper han har gode stempler og underspyling med nok kapasitet. Forøvrig burde motoren greie seg fint, det er stort sett tolv-ventils-toppen som skiller den fra KAD 44/300. Har forresten kjørt sånn Porsche 930 og i 170km/t i annet gir har du fortsatt ikke fullt turbo-trykk, den gjør vel over 270 på fjerde...... Det er nye stempler og underdel i motoren så det burde holde.. han er nøye på og måle avgasstemp og verdiene ligger godt innenfor faktisk slik at han ikke skal få melt down på bårde stempler og turbo Jeg spurte han om det ikke var bedre og bytte til større motor kanskje?? nei hvorfor det.. dette er jo gøy sa han 930en er klassiker som jeg har hvert nære på og kjøpe flere ganger.. men mor synes at jeg kan vente litt hehe.. Redigert 8.August.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
DieselDahl Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Når man ser at en turbo har disse høye turtallene så er det lett og forstå hvorfor man skal ALDRIG skal bråstoppe en turbomotor.. men la den gå på tomgang en stund etter bruk slik at turboen får hengt med ned på turtallet.. i det man stopper motoren så mister motoren også sitt oljetrykk som igjen gir smøring til turbo.. hvis turbo da har fullt arbeidstrykk i det motor stoppes så går den LENGE uten tilstrekklig smøring og turboen går følgelig istykker etterhvert.. Dette var litt off topic men... Jeg må få korrigere deg litt Thorlyn, Det er kjølingen av turboen som er problemet når du stopper en motor rett etter høy belastning. Lageret tåler det fint men akslingen blir skakk. I sånne turtall som turboer snurrer på tuller vi ikke med balanseringen. VP motorene har vannkjøling av turbinhuset men det er for at ikke strålevarmen fra turboen skal antenne yoghurtbegeret...... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 930en er klassiker som jeg har hvert nære på og kjøpe flere ganger.. Me like men mor synes at jeg kan vente litt hehe.. Me not like..... Flotte klassikere som holder "evig". Ofte velutstyrt og i god stand. Dog noe "tungkjørte", prøv en 3,2 uten vifte før du bestemmer deg. Min drøm heter 993 3,8RS....... .....veldig off topic Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 (redigert) Jeg må få korrigere deg litt Thorlyn, Det er kjølingen av turboen som er problemet når du stopper en motor rett etter høy belastning. Lageret tåler det fint men akslingen blir skakk. I sånne turtall som turboer snurrer på tuller vi ikke med balanseringen. VP motorene har vannkjøling av turbinhuset men det er for at ikke strålevarmen fra turboen skal antenne yoghurtbegeret...... Man lærer så lenge man lever Balanseringen blir jo opprettholdt av oljefilmen hvis jeg husker korrekt?? man kjenner jo ofte litt radial slakk på turbinen når motor ikke går. Sender deg en IM Dieseldahl.. et par spørsmål Redigert 8.August.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
DieselDahl Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 (redigert) Skjev turboaksling (vi snakker titusendeler) gir ubalanse som både sliter ut lagerene og reduserer effektiviteten. Lavere turbotrykk under akselerasjon er en god indikasjon. Redigert 8.August.2011 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 19.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 Løfter denne tråden.... Takker for feedback. Da kjører jeg etter bruksanvisningen Hvilke erfaringer gjorde du deg hermansen med QMI turborens på din motor? Jeg har også planer om å kjøre en omgang med turborens på mine to gamle 61 motorer. Noen andre med gode tips? Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 19.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 Må ha det inn med teskje: kan man rense turbo i brygga på anbefalt turtall eller må det være belastning på motor? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.