Jump to content

Dacapo 950, noen som kjenner denne?


karamba

Recommended Posts

Bilde

 

Vurderer å kjøpe en Dacapo 950 2001 mod.

Er det noen som har erfaring med denne båten? Lite informasjon å finne på nettet om denne båttypen, og Dacapo Boats er jo konkurs.

 

Har en tid vært på utkikk etter en båt for kortere turer og har tidligere vurdet en åpen båt, men har nå begynt å vurdere en lukket. Bor jo på vestlandet.

Vi er en familie på 4 og trenger derfor minimum 4 sengeplasser og helst i 2 kabiner. Dacapoen jeg har sett på har akterkabin.

Båten har en VP 41 med fast aksling og oppgitt maks fart på 25 knop. Hadde i utgangspunktet sett på båt med hekkagregat og litt mer fart, men har moderert meg noe. Litt enklere vedlikehold med aksling?

 

Fint om noen kunne komme med tilbakemeldinger angående båttypen. Gjerne positive og negative sider, hva jeg spesielt bør se etter ved båtkjøp av denne type.

På forhånd takk.

:flag:

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Jeg holder også på og ser etter ny båt om dagen og har sett litt på Dacapo. Historien står det litt om her:

 

Over to hundre Dacapo-båter ble produsert av Birketveit Båtbyggeri på Fevik ved Arendal før båtbyggeren la opp på 1990-tallet. Høsten 1999 kjøpte fem Nordfjordinger formene og satte igang produksjon av 27-foteren. Et skikkelig Dacapo!

 

AV ATLE KNUTSEN

Med Tore Støylen som daglig leder har Nordfjord-bedriften Dacapo Boats AS produsert båter siden februar i år. Den første ble sjøsatt på Sandane i juni. Av de fem båtene som hittil er laget, er fire solgt. Målet er å produsere ti båter i år, mens man neste år tar sikte på å fordoble produksjonen.

- Egentlig begynte det med at jeg og noen venner ville kjøpe båt, helst en med litt fart som kunne transportere oss raskt ut til skjærgården. Vi hadde alle en forkjærlighet for Dacapo-båtene, men det var nesten umulig å få tak i disse 27-foterne som ble bygd av Hans Olav Jørgensen på Fevik. Vi fikk høre at Jørgensen var i ferd med å trappe ned virksomheten og gikk derfor sammen om å kjøpe formene.

- Birketveit Båtbyggeri bygget fire versjoner med utgangspunkt i dette skroget. Opprinnelig var Dacapoen helt åpen og ble videreutviklet av Jørgensen underveis til den båten vi nå produserer. Vi satser i første omgang på to modeller, 950 HT og 950 HTS. 950 HT kan leveres både åpen med vindskjerm og med hardtop, mens 950 HTS leveres som lukket helårsbåt med selvlensende dekk, eventuelt også med flybridge. Båtene motoriseres hovedsakelig med Volvo Penta eller Yanmar på opp til 250 hk. Begge gir en toppfart på rundt 30 knop, forteller Støylen, som har erfaring med båtbygging fra Brødrene Aa i Hyen.

- Vi kan levere både halvfabrikat og ferdig båt, gjerne etter spesifiserte ønsker fra kunden. Dacapoen er vårt springbrett inn i markedet. Vi har nettopp fått CE-godkjent konstruksjonen i klasse C og satser på å perfeksjonere den før vi eventuelt utvikler egne konstruksjoner, avslutter Støylen.

Ytterligere opplysninger: lf.: 57 86 89 88 eller Internett: www.dacapo.no[http://www.dacapo.no]

 

Etter hva jeg forstår er 950 basert på samme skroget som 9000, dette selges i dag som Sollux 930. Står litt her og her.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...