Jump to content

Pusse opp gammel oselvar.


Knut åge

Recommended Posts

Bildet viser kjølfjærene (armene på en T-kjøl) som bunnbordene er klinket til på undersiden, videre et lite stykke av et band ("spant", tverrstiver),og et skar, en bordskjøt, jeg vil tro mellom framhalsen og bunnbordet. Det er vel gjerne denne som har gått opp litt? Antakelig er en del av saumen (klinknaglene) er rustet av, og må skiftes.

 

Å skifte saum er ikke så veldig vanskelig, men i begynnelsen bør du ha med en som kan det. Istedet for klinksaum, kan du bruke 5mm tykke maskinskruer med mutre på innsiden, og skiver under både hode og mutter. Skivene bør være 3-5 cm i diameter, men med kun 5-6 mm hull.

 

Særlig hvis du bruker de gamle hullene er skiver viktige, også om du bruker klinksaum. I alle fall bør det legges tettemiddel i hullet og under skivene; selv bruker jeg tak-kitt, som er butylmasse med glassfibertråder i; et varmerke-eksempel er "Asfaltin". Du kan også bruke tjærekitt, som er krittpulver blandet med tretjære.

 

Vet du noe om hvor gammel båten er, og hvor den er bygd? Er det rigg og ror til? Legg gjerne ut flere bilder!

Link to post

Det er muligens en gammel rigg til, men lurer på om den er gåen.

Vet du hvor mye det vil koste får en ny rigg?

 

Hvor mye en rigg vil koste, er avhengig av hva du vil ha, og hvem du får til å lage. Prøv først å finne frem den gamle riggen, og se hvor mye av den som evt. kan brukes. Du må også se etter hva slags fester for mast og vant som finnes i båten, og om disse er i brukbar stand. Hvis du tar endel bilder og legger ut, kan jeg nok si mer om dette.

 

Hva med ror og rorbeslag?

 

Oselvarverkstaden på Os vet det som er verdt å vite om alle ting - men sjekk først nærmere hva du har og hvor godt det er.

 

Vet du - eller kan du finne ut mer - om båten og alderen og hvor den er fra?

Link to post

Å skifte saum er ikke så veldig vanskelig, men i begynnelsen bør du ha med en som kan det. Istedet for klinksaum, kan du bruke 5mm tykke maskinskruer med mutre på innsiden, og skiver under både hode og mutter. Skivene bør være 3-5 cm i diameter, men med kun 5-6 mm hull.

 

Her er jeg litt uenig med roeren. Å pusse opp en slik båt betyr at man ikke bør bruke skruer og muttere. Få tak i en eller annen som kan klinke skjøtene for deg. Det bør ikke koste all verden, og du får båten mest mulig i original stand. Vi snakker om nasjonalbåten her. Selvom den selvfølgelig ikke kan måle seg med en skikkelig geitbåt fra Trøndelag. :smash:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post

 

"Å skifte saum er ikke så veldig vanskelig, men i begynnelsen bør du ha med en som kan det. Istedet for klinksaum, kan du bruke 5mm tykke maskinskruer med mutre på innsiden, og skiver under både hode og mutter. Skivene bør være 3-5 cm i diameter, men med kun 5-6 mm hull."

 

Her er jeg litt uenig med roeren. Å pusse opp en slik båt betyr at man ikke bør bruke skruer og muttere. Få tak i en eller annen som kan klinke skjøtene for deg. Det bør ikke koste all verden, og du får båten mest mulig i original stand. Vi snakker om nasjonalbåten her. Selvom den selvfølgelig ikke kan måle seg med en skikkelig geitbåt fra Trøndelag. :smash:

 

Dette synspunktet har jeg møtt mange ganger. Og selvsagt: Hvis et viktig mål er å tilbakeføre båten til "det opprinnelige", er saum det eneste riktige. Men hvis målet er å få en god og solid båt uten å være god på gamle teknikker, er skruer fullgodt, minst like solid og holdbart som saum.

 

Men vil KnutÅge helst ha saum, er det fine greier, dét!

 

En Søvik-båt er spesielt interessant; denne båtbyggerfamilien bygget noen av de fineste oselverne som er bygd! Siden båten er fra 40-årene, kan det være både Alfred og broren Nikolai som har bygd den (det sies at Nikolai bygde finest av de to, men mye langsommere enn Alfred, så Nikolai bygde i andre etasje på naustet)

 

Se om du kan ta bilder av bunnbordene innvendig fra frambandet og frem til der de går ut i spiss; dette stykket kalles halsene, og skal være hogd og høvlet i innhul form. Bilde av hele båten - eller i hvert fall fremre halvparten - rett fra siden, er også interessant!

 

Bra at Woody har fått med seg at det heller var Trøndelagsbåten som burde vært nasjonalbåt! Men det var en aggressiv SMS-aksjon i Os og omegn som avgjorde (ryktet vil ha det til at noen sendte SMS-er for hundrevis av kroner)!

Link to post
  • 4 måneder senere...

Knut,

En slik båt må behandles med omhu og respekt, hadde skaffet meg kyndig hjelp og restaurert denne til orginal stand.

Håper du ikke faller for billige løsninger som ødelegger båtens orginalitet. Ut fra det lille jeg har sett av bilder ser båten ut til å være vel verd en skikkelig restaurering.

En slik båt i god stand står nokså høyt i pris om du engang vil selge.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...