Jump to content

Sover dere trygt med eberspächer?


sjøkrabbe 32

Recommended Posts

Heisan.

 

Lurer på om det er vanelig og sove med ebersprecher på om natten eller pleier man og skru denne av?

Det er jo ikke rare varmen om natten lenger.

Jeg har kun hatt dicenson dieselbrenner i båten, og nå har jeg fått båt med ebersprecher.

 

Klart det er mest sikkert og skru den av men hva er vaneligt blant båtfolket?

Link to post
Share on other sites

Vi har timer på vår, så det er godt å varmt når vi står opp. Vi har også CO2 varsler så vi vil kunne ha den på om natten. Selv med -1 om natten rett før påske iår, hadde vi ikke på varmeren.

 

Det må bli kaldere enn -1 før vi vurdere varmer på om natten, og det problemet håper jeg slipper å tenke på før jeg tar opp båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg sover godt med Eber ombord. Men den blir alltid slått av 10 minutter før jeg bikker. Liker å ha det kaldt når jeg sover, og førstemann med beina på dørken om morgenen setter den på for å lage lunk.

 

Det er sikkert helt trygt å ha den på. Det er jo ikke større sjanse for at noe skjer om natten enn om dagen... Men uten co og gassalarm ombord er det uaktuelt å ha noe brennende bak et skott i ungenens lugar!

 

Forøvrig har vi panelovner ombord, og i 9 av 10 overnattinger ligger vi i gjestehavn for ungenes skyld, så da er det bedre å bruke strøm til oppvarming hvis det trengs:-)

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Dette har blitt diskutert før, bla. her:

https://baatplassen.no/i/topic/78105-sover-dere-med-webasto-varmeren-paa/page__p__1109757__hl__%2Bdieselvarmer+%2Bnatten__fromsearch__1#entry1109757

 

og her:

https://baatplassen.no/i/topic/50691-kjoere-varmeapparat-mens-mens-man-sover/page__hl__%2Bdieselvarmer+%2Bnatten

 

og her:

https://baatplassen.no/i/topic/24615-eberspaecher-paa-om-natten/

 

99.999% av de som bruker dieselvarmer om natta vil sikkert ikke oppleve noe problemer med det. Problemet er bare at de som først får et problem stryker med. Får du CO i båten mens du sover ligger du dårlig an.

 

Vi hadde en episode i båten vår i fjor som jeg ikke hadde forestillt meg at kunne skje. Det var en våt og kjølig dag og fruen hadde satt bolledeig. For å få litt fart på hevingen startet vi dieselvarmeren. Etter en stund ble hele båten fyllt med eksos. I forpiggen der ungene sover var det verst.

Jeg lurte fælt på hva dette kunne komme av. Varmeren sitter helt bak i båten, og luftinntaket er på utsiden av skroget. En eksoslekkasje skulle ikke ha mulighet for å komme seg forbi motorrommet og inn i kabinene. Dessuten virket det som om eksoslukten kom vi dysene til varmlufta!

Det jeg fant ut at måtte ha skjedd var at eksosen fra varmeren tilfeldigvis ble blåst rundt hjørnet av båten og bak til akterspeilet der varmeren henter friskluft. Hvem tenker vel på slike tilfeldigheter? Uansett, konsekvensene av en CO forgiftning i søvne er like store :smash:

Link to post
Share on other sites

Slår diesel varmeren av på natta.

Den tiden av året hvor varme er nødvendig på natta, ligger jeg med landstrøm. Har en panelovn og ett par frostvakter plassert rundt omkring, som holder en hvis lunk i båten.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg har sagt hva jeg mener før og gjentar. Jeg mener det er å leke med livet å sove med forbrennings motor på i båten.

100% enig!

 

Blir man co forgiftet får ingen deg i live igjen.

99,9% enig! Har vært med på et unntak, men oddsen å komme fra det med livet i behold er forsvinnende liten.

Link to post
Share on other sites

Er det forresten noen som husker den familien fra fredrikstad som var på campingtur på Ekebergsletta? De mente vel også at det er trygt å sove med dieselvarmer på.

Ok, det er sikkert forsvinnende liten sjans for at slikt skjer, men når det først skjer så blir det fatalt.

Link to post
Share on other sites

Dette er et tema som taes opp med jevne mellomrom, og hver gang undres jeg. Er det virkelig et behov for å ha varm båt om natten når man sover? Har dere varme på om natten hjemme også? I sommerhalvåret?

 

...og hvis det kommer opp argumenter for varm båt om natten når man sover, er det virkelig verdt det? Sett opp mot den risikoen man tar.

Link to post
Share on other sites

Var i Haugesund for noen år tilbake, båter lå ved siden av hverandre, en båt tente dieselvarmeren. Etter en stund kjente vi andrfe lukten av brann (klokken var ca 03). Det viste seg at eksosutkastet lå inntil en fender fra nabobåten, og denne antente og stod i full fyr.

 

Rask reaksjon fra oss andre som fikk kuttet fenderen og slapp den ned i sjøen hindret en mye mer alvorlig hendelse....

 

Båteiere fikk seg også en støkk!!!

 

Her hadde det ikke hjulpet med co2 sensor!!!

 

Mye som kan skje, hva med å begrense det til minst mulig når vi sover??????

Link to post
Share on other sites

har eberen med digitalpanel PÅ hver natt når det er 12 grader og lavere,

skjønner ikke dette med egen eksos som kunne bli sugd inn igjen og blåst ut av varmedyser, det kommer jo aldri eksos ut fra eberen (d4) kun litt ved oppstart..

 

det som er verst er passe på fendere ved eksosuslipp og åpne vinduer hos naboen og evt sine egne åpne vinduer pga kullos.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Bayliner, det kommer alltid ut eksos, selvom du ikke ser det. Hold hånda foran eksosrøret så forstår du. Hvor tror du forbrennngsgassene fra dieselforbrenningen blir av om det ikke kommer ut eksos?

 

Kullos er en lukt og smakløs gass. Og en behagelig måte å dø på. Man bare våkner ikke.

 

Jeg hadde ikke akseptert å ligge ved siden av en båt med dieselbrenner i gang.

 

Og det er ikke slik at en eber med digitalstyring er mindre farlig enn annen styring. Det er forbrenningsprosessen som gir varme som skaper co.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...