Jump to content

Sover dere med Webasto varmeren på?


dennrick

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg kjøpte helt ny båt (2010 modell) ifjor, og har en Webasto 3500ST innstallert i den.

 

Vi sparker igang båtsesongen 1. april helgen, og det blir nok en del "Webasto kjøring" utover i april. Jeg har røykvarsler og CO alarm - riktignok ikke mer avasert enn at de er fra Clas Ohlson.

 

Spørsmål: Lar dere varmeren gå om natten eller skrur dere den av ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet ikke. Er litt skeptisk til å kjøre den når jeg sover. Men ikke mer enn at jeg har hatt den på i uthavn hvis det er kaldt og veldig rått.

 

I uthavn med tørt vær. Har jeg ikke varme på i det hele tatt på natta. Står opp på morran, setter på Webastoen og går å legger meg i en halvtimes tid til varmen har spredd seg i båten.

 

Ligger jeg med landstrøm pleier jeg å ha på en panelovn for litt lunk på natta.

 

Har samme alarm som deg fra C.O. pluss ett par brann/røykvarslere.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ja - deilig og varmt også utafor dyna, men den brukes kun, om natta, vår og høst når det er virkelig behov for det. ellers så er det ofte tilstrekkelig med en oppvarming litt før man skal legge seg, og så sette på igjen når førstemann våkner om morgenen. Jeg må ha utstyr som er såpass at jeg kan stole på det...

Link to post
Share on other sites

Jeg kan aldri tenke meg å bruke forbrenningsvarmer om natten. Bruker pysj og el varme via inverter. Og jeg synes det er komplett uforståelig at noen sover med diesel varmeren på.

 

CO forgiftning er ikke å leke med. Det hjeler ikke med hjertekanskjestarter og oksygen og adrenalin og alt som høres fint ut. Du er dau - og du merker ikke at du dauer heller. Mulig jeg kan for mye om livredning og at jeg derfor er redd for dette.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forrige tråd om temaet: https://baatplassen.n...rmer-om-natten/

 

For min del er det ein kalkulert risiko. Eg vil heller ha ein varm og komfortabel båt enn å risikere å hamne i den ekstremt marginale statistikken over folk som har døydd av karbonmoniksid frå dieselvarmar i båt. Det er mykje større risiko for å verte påkøyrd av ein bil på veg til jobb om morgonen, noko som forøvrig har nesten skjedd tre gongar på eitt år.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

eksempel på at ting kan gå litt galt: Like etter sjøsetting i 2010 byttet jeg sikringer på Wallasen, -de hadde smelta. Kjørte igang og alt gikk bra i 10 minutter. Så smalt sikringene på nytt, røyk og dieseldamp veltet ut av brenneren i 4-5 minutter. Jeg dukka umiddelbart ned i tåka og nappa ut strømen på brenneren og fiksa frem pulverslokkeren og avventet. Det hele roet seg ned og faren over. Nå skjedde dette under forhold hvor jeg lå til egen kai og fokus på nettopp brenneren. Under andre omstenigheter hadde jeg ikke likt at denne situasjonen oppstod, derblandt om natten..

 

Dersom du kjører dieselvarmer, særlig om natten, se til at eksos ikke siver inn i egen båt. Dersom du ligger inntil andre båter i gjestehavn, tilse at eksosen ikke kan sive inn i nabobåten.

Pass på at fendere ikke dekker eksoshullet.

Link to post
Share on other sites

 

For min del er det ein kalkulert risiko.

Det er to ting som må tenkes på i en slik risiko kalkyle for at den skal være relevant.

1, sannsynlighet for at noe skal skje

2. konsekvens om det skjer

 

Blir du påkjørt av bil kan den stort sett kjøre over deg og du overlever. Lekker varmeren din litt eksos så dør du. Ikke så stor sannsynlighet for det - men konsekvensen er forbaska stor. Og ikke tro at "blålysa" får deg igang igjen. Blodet ditt tar ikke opp oksygen mer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...