sjøkrabbe 32 Startet 12.August.2011 Del på Facebook Startet 12.August.2011 Heisan. Lurer på om det er vanelig og sove med ebersprecher på om natten eller pleier man og skru denne av? Det er jo ikke rare varmen om natten lenger. Jeg har kun hatt dicenson dieselbrenner i båten, og nå har jeg fått båt med ebersprecher. Klart det er mest sikkert og skru den av men hva er vaneligt blant båtfolket? Sitér dette innlegget http://www.trawler.no Link to post
Møkkalasset Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Liker å ha det kjølig om natten, men ville ikke vært veldig betenkt hvis du har en med digital modulator. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 ?????????? fortell... Sitér dette innlegget Link to post
Fru LALUNA II Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Vi bruker den om natten... Men annbefaler brann/Co varsler ombord. Sitér dette innlegget Ha en god dag Berit Link to post
SeaSC Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Vi har timer på vår, så det er godt å varmt når vi står opp. Vi har også CO2 varsler så vi vil kunne ha den på om natten. Selv med -1 om natten rett før påske iår, hadde vi ikke på varmeren. Det må bli kaldere enn -1 før vi vurdere varmer på om natten, og det problemet håper jeg slipper å tenke på før jeg tar opp båten. Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Jeg sover godt med Eber ombord. Men den blir alltid slått av 10 minutter før jeg bikker. Liker å ha det kaldt når jeg sover, og førstemann med beina på dørken om morgenen setter den på for å lage lunk. Det er sikkert helt trygt å ha den på. Det er jo ikke større sjanse for at noe skjer om natten enn om dagen... Men uten co og gassalarm ombord er det uaktuelt å ha noe brennende bak et skott i ungenens lugar! Forøvrig har vi panelovner ombord, og i 9 av 10 overnattinger ligger vi i gjestehavn for ungenes skyld, så da er det bedre å bruke strøm til oppvarming hvis det trengs:-) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Komodo Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 Dette har blitt diskutert før, bla. her: https://baatplassen.no/i/topic/78105-sover-dere-med-webasto-varmeren-paa/page__p__1109757__hl__%2Bdieselvarmer+%2Bnatten__fromsearch__1#entry1109757 og her: https://baatplassen.no/i/topic/50691-kjoere-varmeapparat-mens-mens-man-sover/page__hl__%2Bdieselvarmer+%2Bnatten og her: https://baatplassen.no/i/topic/24615-eberspaecher-paa-om-natten/ 99.999% av de som bruker dieselvarmer om natta vil sikkert ikke oppleve noe problemer med det. Problemet er bare at de som først får et problem stryker med. Får du CO i båten mens du sover ligger du dårlig an. Vi hadde en episode i båten vår i fjor som jeg ikke hadde forestillt meg at kunne skje. Det var en våt og kjølig dag og fruen hadde satt bolledeig. For å få litt fart på hevingen startet vi dieselvarmeren. Etter en stund ble hele båten fyllt med eksos. I forpiggen der ungene sover var det verst. Jeg lurte fælt på hva dette kunne komme av. Varmeren sitter helt bak i båten, og luftinntaket er på utsiden av skroget. En eksoslekkasje skulle ikke ha mulighet for å komme seg forbi motorrommet og inn i kabinene. Dessuten virket det som om eksoslukten kom vi dysene til varmlufta! Det jeg fant ut at måtte ha skjedd var at eksosen fra varmeren tilfeldigvis ble blåst rundt hjørnet av båten og bak til akterspeilet der varmeren henter friskluft. Hvem tenker vel på slike tilfeldigheter? Uansett, konsekvensene av en CO forgiftning i søvne er like store Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TICORA Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 Sover greit med Eber'n på. Har brannvarsling og automatisk slokking. Ikke mulig å få den effekten Komodo hadde med min installasjon så vidt jeg skjønner. Bruker den uansett lite om natta da vi liker å ha det kjølig. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 Vi bruker den om natten... Men annbefaler brann/Co varsler ombord. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
"Mathilde" Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 Det er jo ikke større sjanse for at noe skjer om natten enn om dagen... Helt enig. Men konsekvensen ved at "noe skjer" om natten er sannsynligvis noe helt annet enn om "noe skjer" om dagen. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 Slår diesel varmeren av på natta. Den tiden av året hvor varme er nødvendig på natta, ligger jeg med landstrøm. Har en panelovn og ett par frostvakter plassert rundt omkring, som holder en hvis lunk i båten. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Bitteliten Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 Jeg har sagt hva jeg mener før og gjentar. Jeg mener det er å leke med livet å sove med forbrennings motor på i båten. Blir man co forgiftet får ingen deg i live igjen. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 Det er jo svær vanlig i kaldere strøk, men en må selvfølgelig sørge for luft og sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 Det er jo svær vanlig i kaldere strøk, men en må selvfølgelig sørge for luft og sikkerhet. Svært vanlig er også dundyner i kaldere strøk. Da sipper vi usikkerheten rundt en forbrennings ovn som kan drepe oss. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 Jeg har sagt hva jeg mener før og gjentar. Jeg mener det er å leke med livet å sove med forbrennings motor på i båten. 100% enig! Blir man co forgiftet får ingen deg i live igjen. 99,9% enig! Har vært med på et unntak, men oddsen å komme fra det med livet i behold er forsvinnende liten. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 Er det forresten noen som husker den familien fra fredrikstad som var på campingtur på Ekebergsletta? De mente vel også at det er trygt å sove med dieselvarmer på. Ok, det er sikkert forsvinnende liten sjans for at slikt skjer, men når det først skjer så blir det fatalt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
M/S AIOLOS Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Hvis jeg ligger i uthavn om høst og vinter så bruker jeg varmeren som har en digital modulator, stiller den inn på noe tilsvarende soverommet i heimen og alt går av seg selv. Har jo selvsagt varlingsanlegg for både det ene og det andre og sover som et barn. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Har opplevd at nabobåter som bruker varmeren på kan forårsake CO i din båt dersom vinden fører eksosen inn i din båt. Meget kjedelig når slike situasjoner kan oppstå. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
"Mathilde" Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Dette er et tema som taes opp med jevne mellomrom, og hver gang undres jeg. Er det virkelig et behov for å ha varm båt om natten når man sover? Har dere varme på om natten hjemme også? I sommerhalvåret? ...og hvis det kommer opp argumenter for varm båt om natten når man sover, er det virkelig verdt det? Sett opp mot den risikoen man tar. Sitér dette innlegget Link to post
SeaQueen Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Var i Haugesund for noen år tilbake, båter lå ved siden av hverandre, en båt tente dieselvarmeren. Etter en stund kjente vi andrfe lukten av brann (klokken var ca 03). Det viste seg at eksosutkastet lå inntil en fender fra nabobåten, og denne antente og stod i full fyr. Rask reaksjon fra oss andre som fikk kuttet fenderen og slapp den ned i sjøen hindret en mye mer alvorlig hendelse.... Båteiere fikk seg også en støkk!!! Her hadde det ikke hjulpet med co2 sensor!!! Mye som kan skje, hva med å begrense det til minst mulig når vi sover?????? Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Sover trygt med kona jeg ;-) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Selvfølgelig har jeg IKKE eberen på om natta. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 For min del så er dette noe jeg gjør når det er vær for det og den har som nevnt automatikk som styrer. Ellers er det jo andre kilder som varme fra kjølevann, når motoren er i gang da Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 har eberen med digitalpanel PÅ hver natt når det er 12 grader og lavere, skjønner ikke dette med egen eksos som kunne bli sugd inn igjen og blåst ut av varmedyser, det kommer jo aldri eksos ut fra eberen (d4) kun litt ved oppstart.. det som er verst er passe på fendere ved eksosuslipp og åpne vinduer hos naboen og evt sine egne åpne vinduer pga kullos. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Bitteliten Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 (redigert) Bayliner, det kommer alltid ut eksos, selvom du ikke ser det. Hold hånda foran eksosrøret så forstår du. Hvor tror du forbrennngsgassene fra dieselforbrenningen blir av om det ikke kommer ut eksos? Kullos er en lukt og smakløs gass. Og en behagelig måte å dø på. Man bare våkner ikke. Jeg hadde ikke akseptert å ligge ved siden av en båt med dieselbrenner i gang. Og det er ikke slik at en eber med digitalstyring er mindre farlig enn annen styring. Det er forbrenningsprosessen som gir varme som skaper co. Redigert 14.August.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.