Jump to content

Strøm ????


Amorosa

Recommended Posts

Som nylig innmeldt og ivrig båtmann så litt skryt til Baatplassen. Masse nyttig informasjon.

Har nettopp kommet inn fra båtpussen, og plundret litt med det elektriske.

1. Enkelt sagt så går det en 6 kvadrat fra batteri til dashbord, midt i denne vandring så kommer det inn en 6 kvadrat fra dynamo. Synes dette er litt lang vei (omvei?).

Mine tanker går mot en 1,1+2,2 og ta strømmen direkte fra dynamo og til skillebryter og øke dimensjon på kabel. På common kobler jeg da inn strøm til dashbord, startstrøm og strøm inn fra dynamo. Fra 1 en kabel til startbatteri og fra 2 en til bruk (3*105 ampere).  Er jeg på tur??

2. Bak på min dynamo er det en gul kabel som går fra B+ og inn i dynamo til regulator?. Er det denne jeg fjerner fra B+ og forlenger til common på skillebryter. Slik at den føler på det batteri som er under lading.

Regner med at det er noen der ute som kan svare meg. Det nærmer seg sjøsetting.

Er det ingen som har et svar??????

Link to post
Share on other sites

Av batteribanken din å dømme, bruker du en del strøm. Er du sikker på at du kun har en 6kv stigeledning fra batteri til instrumentpanel? Den er i såfall alt for liten.

 

Bryteren din kan du koble slik du skisserer. Din gule ledning kan du også koble slik du skisserer.

 

Du bør ha ladeledningen direkte fra B+ til common. Den bør, litt avhengig av lengde og dynamostørrelse være 16 kv.mm.

 

Du bør dernest ha en ny stigeledning på min. 10 kv. direkte fra common og til instrumentpanel/sikringer i dashbordet. Selvfølgelig bør dashbordet ditt også ha en tilsvarede tykk minuskabel direkte fra et felles jordpunkt. Har du noen strømslukere som får strømmen fra dashbordet, økes kvadratet tilsvarende.

 

Ikke alle OFF/1/2/BOTH brytere er like gode. Noen bryter sågar forbindelsen når du betjener den under gange. Det liker dynamoens dioder særdeles dårlig. Sats heller på 2 enkle brytere. Ikke en vanlig 49 kroners Biltema, men en tilsynelatende helt lik fra Hella eller Sleipner.  En bryter for forbruk og en for start som begge gir strøm til et felles common plusspunkt.

 

Dette gir deg frihet til å bruke startbatteriet som startbatteri, eller bare som et reservebatteri som aldri brukes. Forbuksbanken din blir da enten en forbruksbank eller en hovedbank, alt ettersom. Selv kaller jeg startbatteriet mitt for et reservebatteri og har det avslått hele sommeren. Slår det bare på under gange et par ganger i løpet av sommeren for å topplade det. Fordelen er da at jeg aldri trenger å tenke på å slå av eller på noen brytere. På med hovedstømsbryteren når båtturen starter. Av med hovedstrømsbryteren når man er vel hjemme igjen eller når båten forlates for en lengre periode.

 

Den gule senseledningen din kan godt ha 2,5 kv. Her går ingen strøm. Men med 16 kv. direkte fra B+ til common allerede, gjør den ikke særlig nytte, da du ikke har skillediode med et spenningsfall.

 

Ankervinsj og baugpropell kobles også direkte på common.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

En ting til.

Noen tror faktisk at det ikke er mulig å starte motoren fra annet enn startbatteriet. Forbruksbanken består av fritidsbatterier som ikke er egnet til start. En kjempebløff. Din store og feite forbruksbank kan starte en tigertanks om så var. Selv med kraftig nedtappet forbruksbank, er dette intet problem.

 

Ved å kun ha startbatteriet som et reservebatteri, er det alltid fulladet når du før eller siden trenger det. Fordel nr. 2 er at med et blybatteri som alltid er fulladet kan du forvente en dobling av levetiden. Det er jo også en kjekk bonus.  Og strekker du det enda lenger kan du i en nødsituasjon også bruke dette reservebatteriet som en forbruksbank så lenge du ikke tapper det mer ned enn at du har rikelig med startstrøm igjen.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Mange takk for svar.

Det er alltid godt å høre at man ikke er helt på jordet. Spesielt i dette område som det også får så store konsekvenser.

Det er som jeg skrev 6kv fra dynamo, og som også gjør denne ekstra svingen som tar et par meter. Direkte fra dynamo til batteribank er det ikke mer enn 75 cm.

Ifjor så var det ikke mer enn 13,7 ut fra dynamo og ca, det sammen inn på batteri.

Starter imorgen på jobben med å demontere og bygge opp nytt.

Min batterivelger skal være av bedre kvalitet, men likte også ideen din om 2 brytere. Får se hva som er best plassmessig.

Det er nok strøm ombord når alt er toppladet, men jeg bruker båten mye nesten hele året og med lys, kjøleskap og Eber'n som rusler +++ så synes jeg det er bedre å ha med seg noen ampere hjem enn å ligge å tyne på slutten.

Jeg bruker også "startbatteri" som et rent reservebatteri. Alt skjer over bruksbatteri.

Da blir det snart sjøsetting.

Link to post
Share on other sites

Med så lav spenning, håper jeg det er muligheter for å justere opp ladespenningen. Er det ikke det, kan du koble en diode i serie med senseledningen. Det narrer dynamoen til å tro at spenningen er ca 0,7V lavere enn det den i virkeligheten er.  Da kanskje du kommer opp i 14, 4V. Dessuten er denne gassingsgrensen på vei oppover fra 14,4V. Nye batterier med mer antimon og kalsium og hva det nå er fører til at optimal spenning kanskje er 14,6-14,8V på standard åpne bly-syre batterier. Mobitronic og Mascot kjører henholdsvis 14,8 og 14,7V på stasjonære ladere. Ladac vurderer fortløpende fordeler og ulemper ved å øke et par tideler. Det er nemlig ikke bare fordeler med øket ladespenning. Vannforbruker øker desto mer. Og plutselig er vedlikeholdsfritt noe som har endret seg til å bety at du etterfyller med vann flere ganger i sesongen.

 

Korte avstander gjør at du kan gå ned på kabeltverrsnittet. 75 cm er nærmest for ingenting å regne. Du er heldig der.

 

Jeg har  300Ah forbruk og synes slett ikke det er noe for mye. Batterikapasitet skal det mye til å få for mye av....  :smiley:  Hører bare om dem som stadig klager over for liten kapasitet.

 

Og skal man være blandt de flinke guttene i klassen og aldri utlade mer enn 2/3 i kombinasjon med at man aldri har mer enn 95% fulladede batterier uansett hvor flink man er, så skrumper det jo betraktelig....  Og når så alderen gjør sitt....

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Har en liten ting på slutten her før jobben gjøres. Har jeg forstått deg riktig Lotus når jeg sier at alle utgående strømkilder (start,forbruk,vinsj etc) kobles i en "common" hvor også inngående lading kommer inn. Fra common går det også ut 2 kabler, en til hver batteribank med en hovedstrømsbryter på hver.

Denne common hvor alt samles blir en ganske stor "klump", hva er det lurt å bruke der?

Har en Sleipner/Mascot 20amp trestepslader når det er strøm å få tak i slik at det er sjelden jeg reiser ut uten topp batterier.

Er veldig spent på hva det gir av økning på lading når denne jobben er gjort.

Igjen takk for meget oppklarende svar fra deg Lotus og håper sesongen blir som sensommeren ifjor. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Min common er en syrefast plate på størrelse med et visittkort. Gjennom denne går det inn fra baksiden en 8mm og en 6mm syrefast maskinskrue med flatt hode i passelig avstand fra hverandre. Disse er sikret med en mutter på forsiden.  Et lite hull i hvert hjørne av plata og  4 små syrefaste treskruer fester plata til skottveggen. Nå er det bare å tre fast diverse ledninger med runde kabelsko i diverse størrelser  på den skruen som har passende tykkelse og sikre med skive og mutter til slutt. En tilsvarende løsning for common ground.

 

Laderen din skal ikke kobles til common+. Den skal kobles rett på hovedbanken. Da kan du slå av hovedstrømbryteren, forlate båten sikret, og likevel vedlikeholdslade. Reservebatteriet trenger aldri vedlikeholdslading fra en landstrømslader. Den ene gangen hvert skuddår du har bruk for å også lade reservebatteriet betydelig, er det bare å la begger hovedbrytere stå i posisjon on, så lades begge banker. Laderen er ikke beregnet til å lade 2 banker, så da må den ene banken manuelt kobles ut når bankene begynner å bli fulle, slik at 3-step-laderen din får tilbake riktig sensingen og intelligensen sin.

 

Har du kokeapparat og varmer på diesel/lampeolje, skal disse også kobles direkte inn på hovedbanken og ikke på common+. Dette fordi de kan ta alvorlig skade hvis de mister strømmen under drift fordi noen tilfeldigvis slår av hovedbryteren. Begge apparater har egen strømbryter og egen sikring.

 

Har du automatisk elektrisk lensepumpe, skal heller ikke denne inn på common+ men direkte på hovedbanken.

 

På denne måten kan du slå av strømmen med hovedbryteren når båten forlates og likevel vite at vedlikeholdslading, mulig automatisk lensing og at dieselvarmer- og koker har det bra.

Har du alarm, kobles en egen stigeledning direkte fra hovedbanken til alarmen. Denne sikres med en passelig hovedsikring i batterienden og flere mindre i alarmenden. samme gjelder dieselvarmer og -koker. De sikres nær hovedbanken.

 

VHF kan du egentlig koble inn der du har lyst common+ eller direkte på hovedbank. Jeg ville valgt common+, da slipper jeg å huske å slå den av spesielt.

Kjøleskap kan du koble til hvor som helst, men velger du via en bryter i bryterpanelet på dashbordet, så dimensjoner opp ledningen i henhold til den ekstra lengden. Kjøleskap er kresne, spesielt når de skal starte.

 

 

Lotus

 

PS: Det er mye jobb å legge opp et elektisk anlegg ryddig, pent og skikkelig merket. Den jobben bør alle ta seg tid til. Man lærer mye i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...