Jump to content

Ekkolodd - har du en anbefaling?


Lotus

Recommended Posts

Jeg skal ha meg et ekkolodd. Det skal ikke først og fremst være en fish-finder, men noe som gir meg god dybdeinformasjon i grunne farvann.

 

Det skal ikke være blandt de dyreste.

Det skal ha en skjerm ned god oppløsning, men ikke nødvendigvis en stor skjerm.

Hadde tenkt meg gjennomgående svinger.

 

Egentlig kunne jeg tenkt meg en EchoPilot. Men med opp mot 10.000 i kostnad og litt varierende tilbakemelding på hvor nøyaktig den er, har jeg lagt det på is.

 

På båtmessa har de nok mye kjekt å velge i, så noen anbefalinger i forkant hadde vært greit.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Har litt respekt for å rangere "kvalitet" av ulike ekkolodd. I dag finnes så mangt og meget av løsninger, sannsynligvis er alle det "kjente" merkene bra. Har en viss teoretisk og praktisk erfaring fra *ikke destrutiv materialprøving* med bruk av ultralyd.

 

Ekkolodd jeg har/har hatt er Silva Seadata, Seafahrer 600 og Seafahrer 700.

 

For et par år siden gikk Silva-loggen min dukken. Det var akkurat på den tiden med "Sjøen for alle" utstilling, og "Byggplast Båtutstyr" ga/gir vanligvis gode rabatter den tiden utstillingen varer. Tilfellet ville at jeg da fikk meg en "Silva Seadata" med Logg, Ekkolodd, og Vanntemp. for ca. kr. 2300,-. Nå hadde jeg/har en Seafahrer 700 med gjennomgående svinger montert.

 

Jeg kjøpte meg et "tilbehørsett" til Silva Seadata" for innvendig montering av svingeren. Derfor har jeg erfaring med begge løsningene for montering av svinger. Båten er meget solid bygget, jeg vil tro at skrogtykkelsen der den innvendige svingeren sitter, kan være rundt en 5 cm. (Sitter hvor skroghalvdelene er laminert i sammen).

 

Min konklusjon/erfaring er at jeg ser ingen forskjell i dybdeverdiene med begge systemene i bruk for måleområdet som begge dekker (Silva'n ned til 60 meter, Seafahrer'n ned til 200 meter). Sefahrer'n er et mere sofistikert instrument, med "forsterkning/dempning" av signaler som spesielt er nyttig ved store dybder eller vanskelige bunnforhold. Silva'n har ingen form for "tuning" av signaler, men jeg er overrasket over hvor pålitelig (les: lite/ingen forstyrrelser) det er i målingene.

 

Jeg kan anbefale innvendig montering i glassfiberskrog. Det må rimeligvis gjøres riktig, et minimum av "luftbobler/hulrom" i skroget der den står, man må ha akkustisk kobling i form av en olje som svingeren er neddykket i. Det er jo ikke vanskeligere enn at skulle man mot formodning ikke lykkes med innvendig montering, ja da kan man bore hull og innrette seg deretter.

 

Anbefaler også en prat med Roger Wattum hos Malfix, han er til å snakke med om hva som er bra og ikke bra, bare du vet hva du er ute etter. Ellers kan muligvis Hjertmans ha brukbare priser, og som sagt "Byggplast Båtutstyr" i messe-perioden vil jeg tro.

 

Lykke til! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg har et rimelig Humminbird 250sx med innvendig giver.

Kostet ca 2300,-?. Da loggen gikk heden kjøpte jeg fart/temp giver (ca. 1300) som passet direkte i det gamle logg giver hullet.

Så nå viser displayet dybde (analogt og grafisk), fart,  bade temp samt batterispenning. Kan settes opp med akustisk alarm for dybde og spenning.

 

Ved dybder over ca 150m faller det ut (skyldes kanskje innvendig giver), men da jeg ikke bruker det som fish finder, men kun som dybde anviser for ikke å grunnstøte har det ikke så stor praktisk betydning.

Har brukt dette i 3 sesonger nå og er godt fornøyd.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg seiler nå tredje sesongen med et Furuno fargelodd, og siden bunnen består av 10mm stål har det selvfølgelig gjennomgående svinger.

 

Loddet virker helt prima og har mange fornuftige funksjoner, skjønt de er nok mest siktet inn mot fiskeleting   -  og er dermed mindre aktuelle for deg?

 

Men som sagt: loddet virker helt prima, også som ren dybdemåler, ønsker du mer info er det bare å ta kontakt.

 

mvh

Jan på

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvorfor så mange "ser ned på" de rimelige humminbird ekkoloddene. Ved siden av den JRC FF30 vi har nå har jeg erfaring med gammelt seafarer lodd og 2 stk humminbird....100 og 150sx.

 

Dette er helt supre lodd for den jevne bruker. De er enkle å montere, særlig dersom man limer svingeren innvendig og de gir mye for pengene. Man får riktig dybde der man trenger dette, et bilde som viser konturene av bunnen rimelig greit og en fiskefinnerfunksjon som riktignok passer best til å imponere svigermor (selv om den ikke er ubrukelig)

 

Alt dette får du får 99$ i USA og fra 1500 i Norge. Er selvsagt mer fornøyd med JRCen vi har nå, men sett i forhold til pris er humminbirds lodd et bra kjøp.

 

Lotus ville ha god oppløsning på skjerm, og da selvsagt disse billige modellene ikke så aktuelle.

Link to post
Share on other sites


Baat-Guru: Skjønner ikke helt hvorfor så mange "ser ned på" de rimelige ......

Du er inne på noe her, Baat-Guru!

 

Ultralyd til dybdemåling er i prinsippet en "moden" teknologi som har eksistert meget lang tid. Hvis man greier seg uten sofistikerte "Øystein Sunde telefax på do løsninger". En svinger + et instrument for enkel visning duger mer enn nok for dybder 0 - 50 meter vil jeg tro, bare instrumentet tåler "brukermiljøet" over tid.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset om Maritims ekkolodd, men de var utsolg når jeg ringte i dag. Modellen var Garmin100, dvs modellen før Garmin100 Blue. Med hekkgiver.

 

Jeg kunne få et Humminbird 150 for kr. 1700 med hegggiver eller innvendig giver etter ønske.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Rimelige produkt for beskjedne krav Bat-Guru?Tja,ikke helt enig der.Rimelige produkt for folk med realistiske krav kanskje?Hvilket egentlig også er en selvmotsigelse hvis dette overføres til GPS   for der ser det ut som at det må være millimeters nøyaktighet :seeya:

Link to post
Share on other sites

Har brukt en god del forskjellige lodd opp igjennom årene, og min konklusjon er at de er nærmest ubrukelige til fiske-leting.

Skal man få resultater som er til å stole på må man opp i proff-klassen.

 

Men nå skulle jo ikke Lotus ha det til det bruk og da ville jeg kjøpt en av de rimeligste modellene.

 

Mitt lodd brukes mest til grunntvanns-alarm.

Og du verden så klønete mange lodd er laget med hensyn på dette, kan virke som om konstuktørene ikke har vært ombord i båt.

 

Noen har ikke minne, dvs at man må stille inn alarmen hver gang det slåes på.  :seeya:

Andre har minne for dybden, men er slik laget at man manuellt må stenge av alarmen hvis man kommer inn i et grunt område. Og huske på å aktivisere den igjen etterpå. :yesnod:

 

Etter mitt syn burde det vært slik at alarmen bare lød en kort periode, og at den, hvis man stenger av signalet manuellt, resetter seg til "aktiv" posisjon en viss tid etter at man har kommet ut på dypere vann.

 

Finnes det i det hele tatt noen (rimelige?) lodd som har en slik funksjon?

Link to post
Share on other sites

Mitt ekkolodd ser ut til å bli Garmin 100 Blue.

 

Det har er grei skjerm og meget greit menysystem.

Det her 200/50 kHz tostråle svinger og kan skille mellom myk bunn og stenbunn.

Det husker alle innstillinger av alarmer og man kan instille det til alle, deler eller ingen av innstillingene fra forrrige gang du slo av strømmen. Det er tydeligvis laget for å vare, da betjeningspanelet er i god utførelse og enheten er garantert vanntett ned til 1m dybde i 30 minutter. Det burde gi en god sikkerhet for at det ikke vil oppstå dugg og irr inne i enheten, selv etter lang tids bruk.

 

http://www.garmin.com/products/ff100Blue/index.html

 

Svingeren kan monteres innvendig i skroget eller på hekken. Monterer jeg den innvendig, får jeg ta til takke med at den viser temperaturen blandt grønnsakene i 'potetbingen' i 'kjøl-rommet'.

 

Hvordan den i praksis er, vet jeg jo ikke, men Garmin er jo anerkjent som en god produsent av marin elektronikk.

 

Jeg kan kjøpe den via postordre fra USA til  $152,99 + moms og frakt eller til kr. 3167 hos Maritim. Synes forskjellen var så stor at jeg vurderer USA som det beste alternativet. På messa regner jeg med i alle fall 10% avslag.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites


Lotus: Mitt ekkolodd ser ut til å bli Garmin 100 Blue.

 

 

Svingeren kan monteres innvendig i skroget eller på hekken. Monterer jeg den innvendig, får jeg ta til takke med at den viser temperaturen blandt grønnsakene i 'potetbingen' i 'kjøl-rommet'.

 

Hvordan den i praksis er, vet jeg jo ikke, men Garmin er jo anerkjent som en god produsent av marin elektronikk.

 

Jeg kan kjøpe den via postordre fra USA til  $152,99 + moms og frakt eller til kr. 3167 hos Maritim. Synes forskjellen var så stor at jeg vurderer USA som det beste alternativet. På messa regner jeg med i alle fall 10% avslag.

 

Lotus


 

Hei Lotus

Kjøpte selv Garmin 160 Blue fra Statene i fjor. Greit produkt, lett å bruke, kurrant å montere. Denne modellen har høyere effekt enn den du ser på, samt større skjerm.

 

På min modell fulgte det med temperatur og fart. Dette kom som en separat enhet, selv om jeg hadde forstått det slik at dette var "en del" av svingeren. Dermed kan det hende at også du får muligheten til måle badevannet, selv om svingeren blir stående inne i båten.

 

Et par fordeler jeg la til grunn da jeg kjøpte Garmin; Bruker NMEA og dermed kunne jeg overføre ekkolodd data til min Garmin 176C kartplotter. Veldig kjekt for meg som har 2 styreposisjoner. Har innebygget Voltmeter, men det viste seg ikke å være "så" stor fordel. Avviket til faktisk spenning ligger på 0,1 - 0,2 V.

 

En ulempe med Garmin er at de bruker store "tilkoplingsplugger". Du må nok regne med å bore minimum 16mm hull gjennom alle skott som ledningene skal trekkes.

 

 

Lykke til

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt 3 forskjellige dybdemålere i 2 ulike båter (alle kombinert fart, logg, dybde, temp), men ingen av dem har vært i nærheten av å vise riktig sjøtemperatur. Med unntak av minuttene etter start av motoren, da. I mine båter (planende m/drev) synes det umulig å unngå at varmen fra motoren gir betydelige utslag på sjøtemperaturen. Det kan gi overraskelser når en hiver seg uti  :eek:

 

Temperaturen i "potetbingen" er ikke nødvendigvis noe dårlig alternativ  :lol: Til sommeren satser jeg på et flytende termometer for å måle badetemperaturen.

 

Om mine erfaringer ellers kan jeg si at Tridata (kom vel fra Autohelm, nå fusjonert med en annen produsent?) alltid fungerte lytefritt. I båt nr. 2 stod en Navico. Den viste rett dybde i sakte fart, bortsett fra når det var som mest kritisk å vite hvor dypt det var, og aldri noen dybde i stor fart. Tross oppgradering av såkalte kjente feil hos Simrad ble den aldri noe bedre. Kjøpte IS 12 fra Simrad - den viser dybde flott i stor fart, men (nesten) aldri i sakte fart. Simrad har lovet at den skal bli bra til denne sesongen....

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites


BK: Hva skjer om man har stilt inn alarm på loddet, og loddet mister ekkoet (pgav ex: Fart)

blir det da alarm eller ??

Di fleste ekkolodda går vell til 0 når di mister ekkoet ??

 


 

Har hatt både Humminbird og Garmin. Ingen av dem oppfører seg entydig. Noen ganger kan dybdeangivelsen forsvinne uten at det blir alarm, tror da at loddet oppfatter dybden som "uendelig". På min Garmin ser jeg faktisk bunnen avtegnet på antakeligvis korrekt dybde, men ingen meterangivelse framkommer. Andre ganger kan den oppfatte det å miste dybden som at bunnen plutselig er 0-1 meter nede, og viser dette i meter. Da gå alarmen selvfølgelig. Kan skremme kapteinen om han ikke er kjent i området.

 

Mudderbunn gir dårligere refleks og dermed større mulighet for falske alarmer ol. Garminen synes mindre påvirket av slikt. Denne har også en annen fordel; Når du kommer inn i et grunt farvann, varsler alarmen i noen sekunder. Humminbirden sto permanent på å "tutet". Måtte da skru denne av, og "faren" for å glemme sette på igjen på nytt var tilstede. Garminen slår seg altså av automatisk, for så å tute på nytt neste gang du kommer inn på grunt område.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...