Jump to content

Vetus baugpropell betydelig svakere etter 3/4 sek. bruk


leopard

Recommended Posts

Mitt forslag er:

Gå over koblingspunkter (rengjør/puss og stram til) og sjekk børstene.

Gå også over konatktsettene på releet

(hadde som jeg tildigere har skevet lignende problem og det var en av børstene som lå i klem)

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Høres ut som for tynne kabler.

 

Med 5,5 HK = 4 KW effekt har du ca 333 Ampere i kablene, med 3 m fra batteri til motor (6 m. slynge) blir det et behov på ca 80 mm2 kabler med max tap på 0,5 V.

 

https://baatplassen.no/i/page/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm

 

 

Anbefaler at batteriene plasseres tett ved motoren, og/eller at du sjekker kabbeltverrsnittet i.h.t. tabeller for dette.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

før start er det 13V når propellen går starter den på 13V og etter ca 3 sek er den nede i ca 9V. Hvis jeg slipper knappen i et sek starter den på 13V igjen og går ned til 9V etter ca 3 sek.

Går ut fra at det direktestart på denne med relestyring. Da er startstrømmen stor. Med for tynne kabler eller dårlig kontakt burde du ha problemer med å få i gang baugpropellen.

 

Siden spenningen tar seg opp ved pause og ny start gir full fart med dalende turtall høres dette ut for meg som dårlig batteri. Et batteri som ikke greier å gi mye strøm over 'lang' tid.

Dette kan du i så fall finne ut ved å gjenta målingen, men mål da spenningen rett på batteriet.

Hvis denne daler på samme måte som ved baugpropellen så er ikke tynne kabler eller dårlig kontakt årsaken.

NB! Mål rette på batteripolene og ikke på polskoene.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg stusser over et par ting her:

- Dersom kablene er for tynne eller det er dårlig kontakt skulle vel ikke spenningsfallet melde seg først etter 3 - 4 sek?

- Baugpropellen går på forbruksbatteriene. Er det ikke mulig at disse ikke greier å vedlikeholde nødvendig ampereuttak? Det er vel mer vanlig og logisk å ha baugpropellen på startbatteriet?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Siden spenningen tar seg opp ved pause og ny start gir full fart med dalende turtall høres dette ut for meg som dårlig batteri. Et batteri som ikke greier å gi mye strøm over 'lang' tid.

Jeg synes også dette høres ut som en mulig årsak.

En 5hk baugpropell må ha et batteri på minimum 100ah med 800cca. Dette ifølge Engbo's installasjonsmanual. Vet ikke om AGM batteriene klarer å gi så mye strøm på en gang? Har ikke satt meg så mye inn i dataene på disse. Men det skal stå på batteriet hva det kan yte.

Prøv med et batteri med startkabler direkte på baugpropellen som nevnt før her. Da vil du ihvertfall få en indikasjon på om det er et strømproblem.

Jeg ville også flyttet uttaket over til startbatteriene.

Link to post
Share on other sites

Dette høres ut som en av to ting:

 

Dårlige batterier

For dårlig lading / tversnitt på LADEkabler.

 

Siden spenningen er god i utgangspunktet, men synker betrakelig så tyder det jo på at batteriet ikke klarer å levere nok "juice". Om det får hvilt seg litt igjen så starter det pån igjen med full trykk, for så å avta ganske kjapt.

 

Nå kjenner ikke jeg systemet, eller hvordan det er tenkt å fungere. Men antar at dette batteriet lades hele tiden av en generator ombord ? Hvor mye strøm klarer denne generatoren å levere, og er det skikkelige kabler ifra generatoren til batteriet ? Jeg antar også at generatoren er VESENTLIG svakere enn det disse kremvispene dine drar, slik at vispene er tenkt og dra strøm ifra batteriet, og at batteriet lades opp igjen av generatoren over litt tid. Om dette er rikig så er det helt klart batteriet ditt som er for dårlig. Det klarer ikke levere strøm hurtig nok. Se på det som ett hydraulisk system med for lita pumpe. Trykket er der, men når en stor sylindrer drar av så synker trykket til nesten ingenting. Så fort sylinderen slutter å gå bygges trykket ganske kjapt opp igjen.

 

Hadde det vært for dårlig tversnitt på kablene ifra batteri til kremvispen så hadde ikke spenningen på batteriet sunket nevneverdig. Men da ville du målt lav spenning om du hadde målt direkte på motoren til propellen.

Link to post
Share on other sites

jeg har 2stk forbruksbatterier de er på 104Ah og oppgitt CCA på 650 pr stk.

 

I bruksanvisningen på baugpropellen står det:krav til batterikapasitet ca 1 x 108 ah. 6m kabel Jeg vill jo tro at jeg har kapasitet nok eller tenker jeg feil her.

 

Baugpropellens styrke er oppgitt til 55kgf 550N

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en Vetus baugpropell med de samme symptomene. Har ikke testet eller prøvd og finne feil på den. Har batteriet stående 30cm fra baugpropellen og har et nytt Haze 110A GEL som har fungert bra i sommer men nå har den begynt å dabbe av etter 3-4sek.

 

Nå vet jeg at GEL ikke er det rette og bruke til baugpropell, men det er et sikkert batteri som passer sammen med de andre batteriene jeg har pga. ladningen. Har målt batteriet under kjøring og det er forsatt det samme som da det var nytt på ca. 11V.

Det har ikke vært tappet ned og vært vedlikeholdt med lading under sesongen.

Vet ikke hvilken type Vetus jeg har. Har ikke sjekket det ennå.

 

Siden du har batteriene plassert lenger unna, ville jeg ha mål rett på motoren.

Link to post
Share on other sites

Start med å sjekke at du har skikkelig kontakt på alle batterier og koblinger. Skru de fra hverandre og sett inn med egnet fett.

 

Om baugpropellen er godt brukt kan det også være støv på børstene i elektromotoren. På Sleipner propeller er det visst enkelt å fikse. Vetus har jeg ikke hørt noe slikt om - men kan være et spor i etterforskiningen :smiley:

 

Har du belastningstesta batteriene dine? Det kan være at det er dårlig og svikter under sterk belastning. Alder er ingen indikator på hvor gode batteriene er.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kablene klarer jeg ikke og se hvor tykke de er, men jeg ser det står 250 A på noe som sikkert er en sikring eller tar jeg feil? Er ikke det lite. Samme det, men sjekk ihvertfall sikringen. Er det smeltesikring kan den ha smeltet litt en gang når propell har tatt tak i noe. Dette kan ha løsnet før sikring smeltet helt, og den ble kald igjen. Dermed fungerer sikringen, men er ikke i stand til å gi nok strøm. Så store smeltesikringer trenger ei stund før de ryker.

Nå vet jeg ikke om det er smeltesikring en gang, men det hadde nok fristet meg å koble utenom denne bare for å prøve selvsagt.

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg sikringen kan være svekket. Hvis du er redd for å teste uten sikringen hadde jeg kjøpt en ny, og om det ikke er den som er feilen så har du en i reserve, men somsagt har jo en regnet seg frem til 333 amp, og det høres bedre ut spør du meg.

Vi trøbla fælt en gang med en 24 volt hydraulikkpumpe som ikke ville opp i max ytelse. Den gangen var det sikring som var delvis avbrent. Problemet var at den var ettermontert og viste ikke i instruksjonsboka så det gikk ei tid før vi fant ut av det.

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg sikringen kan være svekket. men somsagt har jo en regnet seg frem til 333 amp, og det høres bedre ut spør du meg.

Jepp. Får igjen henvise til monteringsanvisningen til Engbo. En 5hk thruster skal ha en sikring på 350A. (vel og merke ved 12V drift. Er det 24V skal sikringen være på 300A)

250A må være for lite i dette tilfellet.

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det modellen som heter bow 5512 du har?

I så fall er den på 4hk, og da passer det ihvertfall med en sikring på 250A.

Det er ingen problemer med å sjekke børstene heller på denne. Løsne toppdekselet på motoren, så finner du de der. Det henvises jo til delenummer til og med i manualen. Er det mye grafitt-lignende støv rundt motoren? Jeg hadde maken baugpropell i min forrige båt, og der var det mye støv hele tiden. Fryktelig irriterende, men børstene holdt allikevel.

Forøvrig synes jeg Vetus propellen var veldig lat i forhold til både Sleipner og Engbo sine.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...