Jump to content

Vetus baugpropell betydelig svakere etter 3/4 sek. bruk


leopard

Recommended Posts

Har slitt/sliter selv med en Vetus baugpropell som er litt "tasen". Min er av type 80kg. Denne var koblet i sammen med startbatteri som lå bak i båten. Skiftet batteri til nye startbatteri, 185Ah, målte spenning på baugpropell til 9,0v under drift. Du kan også måle spenningsfallet på + og - ved å måle over hele lengden på ledningen, fra + på baugpropell til + på batteri. Etterpå kan du gjøre det samme med -. Da kan du lese av spenningsfallet.

 

 

Hos meg ble spenningsfallet for stort, hadde 2x95mm2 til både + og -, men spenningsfallet ble for stort. Kjøpte et tett startbatteri hos sønnac (har ikke typen på det nå, men avgir ikke gasser), dette koblet jeg paralelt fremme med baugpropellen, slik at baugpropell tar fra startbatteri og det ekstra batteriet. Spenningen nå ble 10,8v på baugpropellen, så jeg fikk en del mer kraft.

 

 

Er ikke fornøyd ennå, har lyst på Sleipner 100kg, men den koster skjortå og litt til :headbang:

Link to post
Share on other sites

ja det er 5512 jeg har, ser nå at det er en 4hk. Den er ikke veldig sprek nei og veldig irriterende at den gir seg når jeg har fått sige på den. Går stort sett greit med litt planlegging, kan slite litt innimellom hvis det blåser godt når jeg bakker inn i båsen.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig synes jeg Vetus propellen var veldig lat i forhold til både Sleipner og Engbo sine.

Såvidt jeg vet er effekten på Vetus propellene oppgitt ved 12V, mens Sleipner oppgir effekten ved 10,5V.

 

12V på trusteren skal det godt gjøres å få til. Da må man nesten ha en 500A dynamo med høy utveksling og fet AGM batteribank :giggle:

Link to post
Share on other sites

to sånne batterier i paralell har jo rikelig med guffe om dem er ok... men om et av dem er defekt vil det jo bli dårlig.. ta målingen på nytt , men som sagt mål ¨på polene på batteriet( ikke på skoa ) og test på nytt.... at det detter noe er jo å forvente , men 9 volt var spett..

 

 

måler du f.eks 11,5 eller 12 volt på batteriene under drift og flytter målepinnene ført til skoa og så vidre mot propellen så får vi nok et fasit svar snart...

Link to post
Share on other sites

Baugpropellen virker ordentlig endelig.:-)

Bestemte meg i dag for å gå over og skru av og pusse alle punkter pluss evt og bytte hovedstrømsbrytern. Startet på baugpropellen skrudde av kablene pusset dem og kontaktflatene. Og det var faktisk det som skulle til kunne faktisk ikke se at det var noe belegg på dem heller.

Jeg vill takke alle som har kommet med gode råd og innspill. Dette forumet er helt Konge. ( og veldig deilig at det ikke var noe galt med batteriene til Anders også)Ja jeg skylder deg en 50 lapp. fant også ut at kablene mine er på 70 kvadrat.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...