Jump to content

Vetus baugpropell betydelig svakere etter 3/4 sek. bruk


leopard

Recommended Posts

Har en en Vetus baugpropell som det er lite futt i etter 3-4 sek bruk. Hvis jeg stopper og venter et par sekunder og starter igjen er det full fart i 3-4 sekunder igjen. Kan ikke huske at den var sånn i fjor heller ikke førsten av sesongen. Batteriene er nye AGM i år. Har også dykket og renset propell for rur uten nevneverdig forbedring. Er det noen her inne som har noen tips om hva dette skyldes.

Link to post
Share on other sites

Den vanlige anbefalingen er at man kobler baugpropell til startbatteriet. Forbruksbatteriene er laget for langvarig tapping, mens startbatteriet skal ha mer momentansrøm. Ikke spør meg om den elektrotekniske forklaringen. Nok av elektroeksperter her inne. Men det kan være det at du har nye forbruksbatterier (AGM) som er forklaringen.

 

Tipper flere melder seg på her.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Strøm er min svakeste side men skyter fra hofta og gjennforteller det jeg ble forklart.

 

På min har jeg eget batteri til baugpropellen.

 

Grunnen er at det vistnok var så stort spenningsfall fra der batteriene mine var til motoren til propellen derfor ble det satt opp ett eget batteri fremme i baugen som skulle ta seg av den.

 

hvis det er noe i det han sa til meg,så kanskje det er for mye spenningsfall før det kommer til propellen.

 

Skudd fra hofte så finn frem skjea og saltet :giggle:

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

For å eliminere om det er et strømproblem kan du få en kamerat til å sette seg i baugen med et multimeter og måle spenningen. Dersom det kommer et betydelig spenningsfall samtidig som du merker at effekten avtar er det batteriene som ikke klarer å gi nok mat, nye eller ikke.

 

Så vidt jeg vet er effekten på Vetus propellene oppgitt ved 12V.

Link to post
Share on other sites

Dårlig med strøm eller problemer med børstene.

Har hatt det samme problemet (Sleipner) da var det børste problemer, men gjør som Komodo skriver først, eventuelt sjekk koblinger (Irr ell.) (kan også være dårlig kontakt på releet).

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Det står i bruksanvisningen at kullstifter skal sjekkes ca en gang i året, er dette noe som kan være prolemet. Når det gjelder batterier er det mere Ah på de nye jeg har satt inn og innbiller meg at jeg har mere sprut i baugpropellen i de få sek på full fart i år enn jeg hadde i fjor med de gamle batteriene.

Link to post
Share on other sites

Det står i bruksanvisningen at kullstifter skal sjekkes ca en gang i året, er dette noe som kan være prolemet.

I såfall skylder jeg deg en 50 lapp :-)

 

Men grådig enkel feilsøking da og hive på et batteri til på startkabel.... om det hadde vært børstene er det litt rart at du harr full sprut nesten et sekund før det avtar.

Link to post
Share on other sites

Når du sier 3-4 sekunder er jeg nesten på grensa til å øke innsatsen til en hundrelapp..... men bare nesten...... :-) Høres ikke ut som det er nok krutt i batteriet ditt. Det gir alt det klarer , men greier ikke holde koken oppe... Om det hadde vært børster mener jeg at det skulle vært "daut" fra første trykk...

Link to post
Share on other sites

Ok takker for gode innspill trodde det var mer sprut i de agm batteriene en de gamle "vanlige" batteriene.Men skal sjekke med et multimeter. Er det batteriene Anders skal jeg føre over 500 penger til deg som du kan bruke på hva du vil.

 

Ja ja snillt det , men bare hyggelig å hjelpe :giggle: Tenker du måler rundt 8-9 volt etter 5 sekunder...

Link to post
Share on other sites

Mooohaaaaaahaaaa den kom kjapt du ... hehe om du bor i davidssteinkast unna skal du få låne et batteri og et sett startkabler av meg.... når du trykker på knappen da så blir det lavvann på den ene siden..... i all beskjedenhet selvfølgelig...

Og skulle du mot all formodning ha kjøpt dem i Rakkestad så skal du få nytt....:-) Selge sånn dritt... :-)

Redigert av Anders Haaby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skulle jo være rikelig, nå vet ikke jeg hvor stor den vispen din er, men uansett 2 batterier burde jo være rikelig.. hmmmm er det batteriene så ta med dem dit du kjøpte den og slå i bordet... er det 2 batterier av årets dato er det fristende og spørre om det er vettig lading på dem... sånn du forklarer lukter muffens med strømtilførselen , men mål med volmeteret på piggene ved vispen når du bruker den og sjekk..

 

 

veldig nyskjerrig her nå.

Link to post
Share on other sites

Hei Anders , jeg tror vispen er på ca 5.5 hk den er 5 år gammel. jeg synes også at det er merkelige at det skulle ha noe med batteriene å gjøre spesielt siden det er 2 kjøpte de hos deg i våres, det var de 2 som var like de du hadde i Albin tror jeg. Jeg har ikke merket strømproblemer på andre ting i båten. Batteriladeren min skulle i følge importøren av batteriene passe utmerket. Jeg skal prøve og få målt dette i helga så gir jeg tilbakemelding, takk for hjelpen så langt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en Vetus baugpropell. Min avtok også i styrke etter noen sekunder. Jeg målte et spenningsfall ved baugpropellen, dvs at spenningen gikk ned fra 12,8 til ca 8,2. Jeg fikk batteriene sjekket og de var veldig gode, men batteriene er jo et stykke fra baugpropellen. En annen sak er vel at kablene kanskje ikke er tykke nok. Men det mitt inntrykk er at effekten var dårligere enn i fjor. Kan det ha blitt noe dårligere kontakt siden i fjor?

 

Jeg vet ikke. Løsningen for meg ble et tilleggsbatteri rett ved siden av baugpropellen. Når jeg da testet spenningen var den 11,0 volt. Det ga skikkelig effektøkning det. :thumbsup:

 

Men til dere som har greie på det. Min baugpropell er fra ca 1985. Noen som vet om man kan bytte børster på en sånn? Den er på 3 kw.

Link to post
Share on other sites

Det kan du helt sikkert. Triconor f.eks kan sikkert hjelpe deg med børster. Min erfaring er at å rengjøre/pusse kommutatorringen og overflaten på børstene gir topp resultat på startere og andre DC-motorer. Rengjør også mellom feltene på ringen. Kanskje finner du nye børster på E-Bay....?

Link to post
Share on other sites

litt oppdatering. målte litt med multimeter i helga. startet med å måle hvilespenning på batteriene de målte 13,06V, de har stått uten lading en ukes tid.Målte så baugpropellen før start er det 13V når propellen går starter den på 13V og etter ca 3 sek er den nede i ca 9V. Hvis jeg slipper knappen i et sek starter den på 13V igjen og går ned til 9V etter ca 3 sek. Slik kan jeg holde på i det uendelige, Så hvis jeg punktkjører propellen så fungerer den greit. Jeg vill tro at det IKKE er noe galt med batteriene. Tror heller ikke det er for tynne kabler det er en norsk produsert båt(marex),propellen er montert på fabrikken. Så nå blir jeg litt i villrede om hva dette skyldes, kan det være dårlig kontakt noe sted kan det forårsake dette.

Link to post
Share on other sites

etter ca 3 sek er den nede i ca 9V. Hvis jeg slipper knappen i et sek starter den på 13V igjen

Batteriene dine må jo være i topp fom siden de er oppe på 13 volt igjen bare ett sekund etter en slik kraftig belastning.

kan det være dårlig kontakt noe sted kan det forårsake dette.

Det kan det absolutt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...