Jump to content

Selge krabbe, hva er prisnivået?


Ove Nilsen_37560

Recommended Posts

jeg selger krabbe klør på fritid, tar da 50 kr kg, da er de ferdi kokte og banket, alle mener at det er billig, har helt sikkert kunne økt prisen uten at noen har sakt noe.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange kg krabbeklør det blir, er jo avhengig av hvor mye folk skal ha, og så setter jeg ett vist antall teiner for og få det jeg skal ha.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

10-15 kroner pr levende krabbe pleier jeg og ta! thumbsup.gif Krabber rundt 13cm gir jeg gratis til kjøpere, jo mere krabbe man kjøper, jo mere gratis krabbe får man! thumbsup.gif Ofte like mye mat i små krabber som store krabber! flag_bp.gif Men finnes jo endel triks for og sjekke om det er mat i krabben eller ikke thumbsup.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Men finnes jo endel triks for og sjekke om det er mat i krabben eller ikke thumbsup.gif

 

Kan du fortelle om triksene?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Kan du fortelle om triksene?

 

Selvfølgelig. Det finnes mange triks! thumbsup.gif Kan nevne noen av de:

 

Snu krabben på rygg med undersiden mot deg mens du holder den i hendene, og klem så forsiktig med tomlene like under festet på storklørne på den. Hvis det her er så mykt at det gir lett etter har du ganske sikkert en "vasskrabbe"... Er det derimot hardt, er det store sjanser for at det er godt med mat i den...

 

Ellers er det godt mulig å se både på farge og kjenne på vekta på krabben, for å fastslå om den er full av mat eller ikke... Krever litt trening flag_bp.gif

 

Om du har en god lykt, kan du også lyse igjennom krabben og se hvor mye mat det er i den. Dette funker best i mørke omgivelser.

 

Du kan også fylle en bøtte/stamp med vann (sjøvann), og slippe krabben fra ca 1 meters høyde, og ned i bøtten/stampen riktig vei (skallet opp), og se hvordan den synker. Synker den rett ned, er det mat i den, snurrer den rundt i vannet eller beveger seg mye frem og tilbake på vei ned er det lite mat i den. denne måten krever at krabben treffer vannet meget rett! yesnod.gif

 

Som nevnt tidligere har farge mye og si. Er skallet lyst og leddene på klørene rimelig hvite, er det lite mat i den. Er den mørk på fargen, og skittent skall (ru og alger) er det stor sannsynlighet for at det er mat i den. og om leddene er gul/brun farge på, er det mye mat i. Undersiden av skallet kan du også se dette på, er det helt hvit, lite mat. er det gul/brunt er det mye mat i skallet.

 

Ellers kan du også se det på krabbens fysiske styrke. er den slapp, og liksom ikke gidder noe, har den fått lite næring i seg, og er lite mat i. Men om krabben er sterk, og mye kraft i, har den fått mye næring, og er dermed mye mat i.

 

Her har dere en del måter og triks på og sjekke om det er mat eller ikke i krabben du fisker, Skitt fiske! thumbsup.gif

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Den var nyttig! Takk for opplæringen, Martin!

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

15 for levende og 20 for kokt høres bra ut! thumbsup.gif Men mange liker og kjøpe krabber levende, da de er sikker på at krabben ikke er gammal. Lurt og få bestillinger før du evt. koker, så du ikke må hive masse kjøtt i bosset! thumbsup.gif Så det og selge kokte krabber på bestilling er ikke dumt! thumbsup.gif

 

Her ser dere bilder av 2 krabber. Jeg kan se utifra bildene at det er mye mat i disse krabbene. dere ser alger på skallet, og den andre er brun på undersiden, veldig bra tegn på krabber med mat i!

 

2v9pzck.jpg

2csgkjn.jpg

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Sjømann 22, mine jenter har kjøpt to krabbeteiner og har lyst å begynne litt med krabbefiske. Vi bor ved Lysefjorden (rett sør for Fanafjorden). Vet du om noen gode plasser der? Hvordan er det med agn? Vi har tenkt å samle litt blåskjell og knuse de? Er det en god ide? Hvor dyp bør man sette teinene nå i disse dager?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Fanafjord

jeg syntes makrell og sei er bra.

det jeg har forstått er at jo mer fisk du har jo mer krabber kommer det :thumbsup:

prøv å finn en plass med masse tang og ikke bare sand bunner.

hvis du søker litt rundt på forumet så får du flere tips. lykke til :sailing:

Link to post
Share on other sites

Har aldri fisket i fanafjorden, så jeg vet ikke om noen plasser der. Makrell og lyr er fint og fiske med, spesielt fryst makrell. Det funker også mye bedre og fiske med fisken i en boks (syltetøy boks f.eks) med mange små hull i, istedet for og ha maten i posene som hører med i teiner. Sett teinene i skråninger der det er mye steiner og tang. Krabben liker og kravle innimellom tang, steiner og fjellhyller for og gjemme seg vekk. Krabben står ikke så veldig dypt, 5-15 meter er fin dybde og fiske på.

 

En liten ''oppskrift'' på skikkelig teinemat:

 

Sett ut en ruse ifra land og utover. Fisk rundt en bøtte med berggylte:

 

Berggylt1.jpg

 

Ta en plastpose over bøtten, så det blir så tett så mulig. Sett bøtten vekk for 2-3 dager. IKKE sett den i båten, da det stinker fyfyfy i hele båten da, og minken liker også denne lukten thumbsup.gif Etter 2-3-4 dager er teinematen ferdig, og det STINKER dritt! giggle.gif Men om du ikke får krabber med denne blandingen er det noe gale med teinen eller fiskeplassen! Er det krabber i området, kan jeg nesten garantere deg at de ligger i teinen din neste dag! thumbsup.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...