Jump to content

Selge krabbe, hva er prisnivået?


Ove Nilsen_37560

Recommended Posts

Satte 2 teiner igår. med ca 1\2 pose fryst makrell på deling i teinene. Trakk ca 45 krabber idag, og all maten borte. sjøl om eg bruker agnposer, så må eg nok te med annen løsning. Brukte perforert 1,5liter brusflaske til agn tidligere. funka bra til krabben ble utolmodig og reiv istykker hele flaska.

Link to post
Share on other sites

Bergylt er god teineagn, men bergylt er også god mat. Skjær file av ryggen

og steke med løk. I fiskesuppen er berggylten eminent, den setter virkelig smak på på sakene, men ikke bare berggylt, det kan bli for kraftig.

 

Ang. teineagn igjen, er en i beit går det bra å ta en tur på butikken å kjøpe en pakke billig seifile.

Link to post
Share on other sites

Bergylt er god teineagn, men bergylt er også god mat. Skjær file av ryggen

og steke med løk. I fiskesuppen er berggylten eminent, den setter virkelig smak på på sakene, men ikke bare berggylt, det kan bli for kraftig.

 

Helt enig med deg! Folk flest kaller dette for kattemat, men jeg foretrekket det like godt som katten gjør thumbsup.gif

 

 

 

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker stort sett fersk Makrell til teinemat for krabber.. noe må en bruke denne fisken til også.. samt noe lettere bedervet itgave av fiske til Hummer.. Kan ikke klage på fangsten sist jeg brukte denne metoden..

 

Dorget til jeg hadde nok, så satte jeg teinene...

 

bilde010.jpg

 

Bruker treteiner av god gammel årgang

bilde008.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg fisker ikke noe krabbe nå... dette var i 2006.... da jeg hadde tid og bodde på hytta i Mølstrevåg... Ren tidtrøyte.. så jeg gav det bort det jeg skulle ha selv til familie og venner... Svigermor tok det meste..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Er det ikke krav om minimun 20 meter dyp for krabbeteiner?

På strekningen mellom svenskegrensen og Varnes fyr på Lista er det satt en minimumsdybde for setting av krabbeteiner eller andre redskaper til fangst av krabbe på 25 meter fra og med 1. desember til og med 1. oktober klokken 08.00.

I resten av landet er det ikke satt en minimumsdybde.

http://www.fiskeridir.no/fritidsfiske/krabbefiske

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 11 måneder senere...
  • 1 år senere...
Guest Avmønstret#

Jeg har ikke kjøpt krabbe i Langesund siden 90 tallet men da var det nykokt og hel som gjaldt både der og i Helgeroa/Nevlunghavn.

 

Husker at enkelte selgere kokte og plukket over i ett skjell og la til to klør når det var lite mat i krabbene. Mange av de lokale som rynket på nesa over den praksisen og mente at det var fyfy.

 

Jeg misliker krabbe som har vært kjølt ned, den bør være så nykokt at den er lunken fra båten eller så må jeg koke den selv og spise den mens det er litt lunk i den. Kald krabbe er ikke noe særlig.

----------

 

Sist jeg kjøpte krabbe så kjøpte jeg fire voksne klør på Ultra på Ski storstenter. Det kostet meg den nette sum av 124,- Syns det røsket vel mye i lommeboka ;-) En hel krabbe av normal størrelse, men kald, kostet 69,-.

 

Uten å ane hva en nykokt krabbe fra båt koster i dag så ville jeg vel si at jeg greit kunne betale 50,- pr. stykk uten å klage. Levende vil jeg si 25,- eller 30,- for.

 

I Langesund går det vel også an å slå av litt for lokale, dvs ha en litt stivere turistpris i sesongen. Om du har turistpris på skiltet så blir de lokale happy når du gir avslag.

Link to post
Share on other sites

Hei ivklu

 

Skal du gjøre det litt " proft" bør du stille deg der det er mye folk på feks en lørdag, kanskje en parkeringsplass ved ett kjøpesenter etc.. Du må da ha krabbe nok til etterspørselen. Har kamerater som har drevet med dette i flere år, og kan selge 1000-1500 krabber på en god lørdag /helg.

Problemet er at skal du gjøre dette så må du være trofast og være på fast plass til fast tid for å få laget ett kundegrunnlag.

Krabbene har du i beholdere med god lufting ( type sankekister) i bilen evnt tilhenger. Dekk krabbene så det ikke kommer sol og varme til så de tørker, frys ned 1,5 ltr brusflasker med vann som du har mellom krabbene så lever de lenger.

Dette er mye jobb og krever mye, både fiske og at du bruker mang helger på å være selger.

 

Om du driver i mindre skala kan du vell spre ut til venner og bekjente at du selger krabbe, kanskje gjennom facebok? Da kan du holde på litt mer på hobbybasis og allikevell få ett lite kundegrunnlag som muligens blir dine kunder.

Det er mye folk som liker krabbe men som ikke har den tillgangen på det som vi hobbyfiskere har.

Om du bor

greit til kan du sette opp ett skilt ved veien der du bor med krabbe til salgs, er endel slike i mitt området.

 

 

Om du skal selge kokte krabber vil jeg tro at du må kontakte mattilsyn osv for å gjøre dette etter loven.

 

Lykke til.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Jeg misliker krabbe som har vært kjølt ned, den bør være så nykokt at den er lunken fra båten eller så må jeg koke den selv og spise den mens det er litt lunk i den. Kald krabbe er ikke noe særlig.

----------.

 

Litt OT men ...

Vi lærte da vi var små at vi måtte vente til krabben var avkjølt, ellers fikk vi vondt i magen, og det praktiserer jeg den dag i dag, men finner ikke link til det ved googling nå. Kona er ikke til å stagge når det er nykokt krabbe, så hun spiser den varm, men hun har også blitt kvalm ved ett par anledninger, men kan ikke garantere at det er derfor... Noen som vet ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg betaler kr 12 for levende krabber, men runder alltid opp til nærmeste 50-lapp. Jeg kjøper alltid så mye at vi har i tre dager. Krabber er, etter min mening best varm, og gjerne så varm som mulig.

Det beste på krabbene er de minste klørne, eller husene.......nei, innmaten.......nå fikk jeg vann i munnen!!! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...