Jump to content

Skal påhengsmotor tiltes opp ved brygge?


erund

Recommended Posts

Har tenkt endel på dette selv.

En ting er at når sinkanoden ikke er nede i vannet,da virker den jo ikke.

Har selv båten på henger og kjører den bestandig i ferskvann når jeg kommer hjem,da kommer det alltid en god skvulp med saltvann fra undervannshuset når jeg tilter den ned.

Når man da har motoren liggende på sjøen og vipper opp motoren ved brygga vil jo vannet fordampe og saltet ligger igjen i undervannshuset?

Har hatt ganske mange motorer og ingen av disse tømmer seg helt for vann når jeg har tiltet de opp.

Link to post

Hvis man ikke klarer å få motoren helt opptiltet skal man la den være nede. Mye krypstrøm og drit som tærer voldsomt. Anodene virker bare når motoren er nede.

 

Selv har jeg den alltid nede ved kai.

Tullprat,selvsagt skal motoren opp

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post

Tullprat,selvsagt skal motoren opp.

Tullprat.. les nå hva han skrev en gang til :wink:

Får du den opp, la den være oppe.

Får du den ikke opp, la den være nede :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Anodene virker bare når motoren er nede.

Alle mine Yamahaer har hatt en anode nederst på braketten, denne er alltid i vannet. Og hos meg er det den som blir tært selv med motoren nede, noe som tyder på at den gjør den jobben den skal.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

2 kamerater av meg mistet propellvinger (innenbordsmotor) pga tæring. Viste seg at landstrømskabelen var skadd - og lå nedi vannet. Ny kabel, over vann, og problemene ga seg. Og strømregninga krympet merkbart.

 

 

Så dersom båter "blir borte" i løpet av så kort tid så syns jeg det er mistenkelig , og kan tyde på strøm på avveie. Bør helt klart sjekkes

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

en å annen småskade har jo mange motorer.. og der starter tæringa først

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...