Jump to content

Verdivurdering av Chrysler 70HK fra 1970?


c-w203

Recommended Posts

Hei

 

Jeg skal sette en veteran påhengsmotor for salg, men trenger hjelp til verdivurdering da jeg rett og slett ikke har ide om hva den bør settes til.

 

Motoren er en 1971 modell Chrysler 70HK som kun har hatt en eier. Kan ikke tenke meg motoren har noe mer en totalt 200-300 gangtimer.

 

Vil sette stor pris på tilbakemeldinger fra folk i miljøet som kjenner til veteranmotroer og markedet før den blir lagt ut for salg på Finn

 

En stor takk for all hjelp på forhånd

 

bilde1.jpg

 

bilde2.jpg

 

bilde3.jpg

 

bilde4.jpg

 

bilde5.jpg

 

bilde6.jpg

 

bilde7.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg la ut en nyrestaurert Honda B75 (7,5 hk), 4-takter 1973 til 7500,- og senere ca 4500,-

Var noe interesse men den var nok for dyr likevel, altså ikke solgt... fin fin dorgemotor, løp og kjøp!

 

Usikker på din motor, med den størrelsen.. Kanskje større risk å satse på en så gammel motor om man skal ha en båt/motor man skal bruke ofte og må være til å stole på?

Passer jo godt for entusiaster som har tilsvarende gammel båt som matcher!!

5-10.000 kanskje?

 

Lykke til:)

Link to post
Share on other sites

Litt vanskelig og vurdere utfra bilde, men er denne langstammet?

 

Når du finner pris, send meg en IM, jeg er på jakt etter motor fra dette tidsrommet, og som skal stå på en båt fra samme tid.

 

Skal østover i løpet av et par dager, for å titte på en tilsvarende. Har vært på markedet en tid, og har litt oversikt over priser, men det blir helt feil for meg og antyde noe her, da jeg er svært interessert i motoren.... Andre får antyde litt til deg, så ser vi.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Når man skal selge en påhengs som er såpass opp i årene bør man ha mye dokumentasjon, det være seg service og reparasjoner, har man ikke det tror jeg den kan være vrien å bli kvitt. Jeg personlig hadde ikke kjøpt en såpass stor motor når den er såpass gammel i det hele tatt. Jeg tenker prisnivået kan være rundt 5-8 båtlapper selv om jeg personlig ikke ville gått for en slik handel. Jeg ville satt bud ønskes i annonsen å sett hva resultatet av det ble.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

En slik motoer er et klenodium som bør tas vare på av entusiaster,man kjøper ikke en slik motor for å bruke "til hverdags".

 

Å prissette slike ting er vanskelig,treffe man på en som virkelig "må" ha en slik motor til sin veteranbåt kan man kanskje få mye mer en hva man hadde fått for en nyere Yamaha,problemet er kanskje at slike kjøpere er det ikke mange av.

 

Et tips kan være å legge den ut på Ebay da når du ut til mange fler entusiaster.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Dette er jo i utgangspunktet en dritt-motor (unnskyld.. :wflag: )

De var rimelig utdatert allerede når de ble introdusert, dyre i bruk og nå er den 40 år gammel.

 

Jeg har en del Evinrude og Johnson motorer, ikke så store, men de har bedre kvalitet.

Personlig tror jeg ikke jeg ville sendt av gårde guttungen i en båt med den motoren på, selv om det var veteranbåt aldri så mye.

 

Jeg ville ha bydd deg to flasker rødvin og tusen kroner i flaxlodd. Så kunne vi jo krysset fingrene begge to for at det gikk bedre enn ventet... :cool:

Link to post
Share on other sites

Har ikke tatt noen mål på motoren, men det ser for meg ut som om den har lang stamme. Legger ved et nærbilde av stammen. Lakken er jo flasset litt, og dette er ikke forsøkt reparert med vilje da motoren ikke er lakket om igjen tidligere. Motoren skal fremstå mest mulig original slik at evt entusiaster ser verdien av den.

 

Når det gjelder dokumetasjon så har jeg Service manual, Owners guide. Instruksjons bøker, Installasjons manual, el. kobling skjema, Statment of Waranty og en Chrysler bulletin datert 2 april 1971. Tror ikke det er mange 40-års gamle motorer med såpass dokumentasjon. Har også noen små deler som ligger ved (pakningssett, impeller etc.)

 

Er selvsagt klar over at de som skal ha en båt i daglig bruk ikke kjøper denne motoren (jeg har jo selv båten som denne motoren har stått på siden 1971, båt og motor ble kjøpt ny sammen, men har gått over til nyere og større motor).

 

Slik jeg ser det er dette en motor for entusiaster som ser verdien av veteranmotorer, og gjerne har en båt fra samme tidsrom og vil at båt/motor skal matche.

 

bilde8.jpg

 

bilde9.jpg

Link to post
Share on other sites

Hadde håpet på litt mer konkrete svar fra folk som kjenner veteran markedet,

men dersom jeg legger den ut for 9000/Bud er jeg da helt på jordet? (rødvin og flakslodd kan folk få beholde og selv).

 

Ebay er jo et alternativ men ser som som litt vansklig og begynne og shippe motoren til andre land. Det jeg har sett er jo at folk har solgt RPM intrument og dokumenastjon på ebay og fått greie priser for det, men da ødlegger man jo helheten med denne motoren.

Link to post
Share on other sites

Motoren fremstår for meg som et flott veteranobjekt. Den er uten skader, og selv om den er lakkslitt og med få timer fremstår den som ferskvannskjørt? - Her har man jo i tillegg originale instrukjonsbøker og kontrollboks...

 

Chrysler hadde på 70-tallet et noe frynsete rykte, b.la hadde de en svakhet med vanninntrengning i undervannshus med påfølgende rustproblemer hvis man ikke passet på. Noen stor suksess med thyristortenningen hadde de heller ikke, jeg minnes at den tidligere verksmesteren hos Erling Sande bygget om mange av disse til vanlig tenning da han startet for seg selv.

 

Som en tidsriktig modell til en veteran må den være ideell hvis den renoveres. Jeg syns ikke prisantydningen til trådstarter er ublu.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Motoren fremstår for meg som et flott veteranobjekt. Den er uten skader, og selv om den er lakkslitt og med få timer fremstår den som ferskvannskjørt? - Her har man jo i tillegg originale instrukjonsbøker og kontrollboks...

 

Chrysler hadde på 70-tallet et noe frynsete rykte, b.la hadde de en svakhet med vanninntrengning i undervannshus med påfølgende rustproblemer hvis man ikke passet på. Noen stor suksess med thyristortenningen hadde de heller ikke, jeg minnes at den tidligere verksmesteren hos Erling Sande bygget om mange av disse til vanlig tenning da han startet for seg selv.

 

Som en tidsriktig modell til en veteran må den være ideell hvis den renoveres. Jeg syns ikke prisantydningen til trådstarter er ublu.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

2-3000 kr er nok ganske nærme sannheten, det er en gammel motor med dårlig deletilgang såvidt jeg vet.

Det er riktig det som ble sagt at den er ukurrant for mange år siden allerede. tror ikke den er særlig populær som veteranmotor heller dessverre.

Uansett så håper jeg det går greit med salget og at motoren finner en fin båt å henge på :-)

 

 

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Frisfastsetting av denne påhengeren er ikke veldig enkelt, det er alltid ett spørsmål om samleverdi og bruksverdi. du kan være heldig å treffe en som ønsker akkurat denne typen og få godt betalt.

bruk Ebay og andre entusiast sider i usa og presenter objektet ditt der. er reimelig sikker på at du får et bedre oppgjør utenfor landegrensen. Uansett lykke til med salget :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet jeg stiller meg er hvilken kundegruppe du kan nå ut til, enusiaster eller de som leter etter en billig stor motor.

 

Tror også du burde annonsere utenfor landegrensene for å treffe et større marked med entusiaster. Som 70hk gammel "bruksmotor" er den vell ikke verd så altformye, og hvor mye er avhengig av tilbud og etterspørsel og mest i området hvor du bor. Koster fort mange penger å sende en slik på pall rundt om.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel ikke noen verdifull antikvitet?

Må si jeg blir svært overrasket om dette er verdt noe som helst. Å kreve penger for noe som er så gammelt ville ikke jeg hatt samvittighet til. Kanskje søkt litt om det er noe museum som er interresert i slikt, eller annonsert under "gis bort" på finn..

Link to post
Share on other sites

Jeg husker disse motorene fra 70-tallet da jeg nærmest vokste opp i båtmiljøet.

Så hadde jeg vært ute etter en motor fra denne epoken så hadde jeg vel bladd opp rundt 5-6000 kanskje dersom motoren starter og går og ikke må totaloverhales da.. og hvordan er deletilgangen tro.

Men sjeldne motorer.. så det er jo nostalgisk uansett om Mercury og Evinrude kanskje holdt bedre kvalitet generelt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Til tross for spådommer om "drittmotor" og en del annet, så gleder jeg meg allikevel over å få tilslaget på denne motoren. Denne skal "kle" neste båtprosjekt utmerket tror jeg og håper motoren etterhvert skal bli noenlunde i bra stand, og ikke minst driftssikker.

 

Jeg har fått tak i "motordoktor", en som i dag er pensjonist, men som skrudde en del på disse motorene for en haug år siden. Han skal ta fullstendig overhaling og sette denne i stand.

 

Det er mulig jeg kommer til å lage en prosjekttråd etterhvert for båt/motor når jeg en gang kommer i gang.....

 

Spennende!!!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny motor Verrie! Selv om enkelte her anser en slik motor som bare søppel, er faktisk en 40 år gammel påhenger av såpass størrelse et klenodie man ikke ofte kommer over. Og i og med at det er en motor som hadde et dårlig rykte i sin tid, betyr det at den er desto skjeldnere nå. På den rette båten vil denne se helt topp og tidsriktig ut!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Når vi først er inne på priser på veteranmotorer, har jeg lyst til

å skrive noen ord selv om motoren tydeligvis allerede er solgt.

 

Jeg har 2 stk. 50hk mercury og 2 stk. Evinrude 40hk.

 

Den første Mercuryen er en 1969mod. Kanskje blant de mest ettertraktede

modellene på markedet og jeg ga 4500,- for den i forfjor. Den skulle

gå fint, men vann i undervannshuset og rusten aksel, ga meg mye arbeid

før motoren var kjørbar. Den andre Mercuryen er en 1971 mod. som jeg ga

2500,- for sammen med mange deler, i fjor. Den ser bra ut, men undervannshuset er i smådeler.

 

Den første Evinruden (1964mod) fikk jeg gratis komplett med kontrollboks på dynga.

Den andre, en 1963mod. Kjøpte jeg ifjor på Finn for 1500,- Den ser helt strøken

ut, men har dessverre vann i undervannshuset.

 

Min erfaring er at Mercury er høyest priset blant veteranpåhengerne. Chrysler er

blant de minst ettertraktede blant de som er opptatt av mekanikken, men mer populær

blant de som tenker mest på utseendet.

 

De fleste veteranpåhengere legges ut for salg med en alt for høy pris, med tanke på at

de nesten alltid trenger arbeid på undervannshus og vannpumpe.

 

Allikevel. Det ser ut til at interessen for veteranpåhengere er stigende, og at det som før ble sett på som "gammel dritt", vil stige i verdi slik som gamle biler gjorde på seksti- og syttitallet. Dette gjelder forøvrig gamle plastbåter også, men foreløpig tror jeg at mange usolgte objekter på Finn kommer av urealistiske priser på motorer som blir veldig dyre før de blir kjørbare.

 

Se forøvrig gjerne "veteranbåtstråden".

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Egentlig helt ufattelig for meg å forstå hva folk vil med en 40 år gammel Chrysler påhengs,den er jo langt fra pen sett utifra et estetisk synspunkt, snakker man derimot om Mercury kan jeg se de designmessige fordelene denne har samt at kvaliteten på gamle Mercer er god. Chryslermaskinene representerer ingen av disse kvalitetene. :nonod:

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

men de representerer en svunnen tid, på godt og vondt.

akkurat som f.eks BSA motorsykler og annen møkk fra 60-tallet :lol: Men sjarm det har de i mengder :thumbsup:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en slik på en Herva 18 i min ungdom.

Motoren var "grei" når den gikk.Men det var mye skruing og %&&/¤ mange ganger.

Og delene var DYRE.

Den ble startet på bensin og siden sjaltet over til "traktorbensin"(60% bensin 40 % parafin og 4% olje)

Om den har noen verdi?Noen samler på frimerker og noen på svigermødere.

Redigert av Erling P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forøvrig synes jeg vi skal være forsiktige med å blande inn gamle KLASSIKERE i dette :lol:

Joda enig der.. jeg har jo en BSA jeg driver og pusker med.. sykkelen er vel grei nok i seg selv, det handler jo om en svunnen tid :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...