Quaoar Startet 28.August.2011 Del på Facebook Startet 28.August.2011 Fått en idé om å selge/bytte min nåværende båt, til en større og mer velegnet tur-/hyttebåt. I den sammenhengen slo det meg at det hadde vært spennende å da gått for en båt som er såpass stor, at man faktisk kan bo i den hele året. Slik jeg har det nå, så bor jeg midt i Trondheim sentrum, med gåavstand til stedet hvor jeg arbeider. Har mulighet for parkeringsplass for bil i sentrum og ev. lagringsplass. Kan også bo hos venner, skulle det av en eller annen grunn ikke være mulig å oppholde seg i båten i korte tidsrom. Har begynt å tenke litt på hvilke krav jeg ser for meg en slik båt må oppfylle. - Kommet frem til at det må være en lukket båt, altså vegg + dør mellom potensiell uteplass i akterenden/akterdekket og selve salongen. - Det bør helst være eget dusjrom, ikke bare dusj i vask-/toalettrommet. - Oppholdsrom/salong må være stor nok til at man kan ha litt utstyr som PC og annet "skrot" fremme. - Ikke kreve vedfyring for å kunne holde varmen. Isolert skrog er vel et must? Hva annet bør man tenke på/se etter? Jeg har begynt å se litt på mulige båter, men kjekt om det er noen flere kriterier jeg må ta hensyn til. Er det i det hele tatt en mulighet for å bo i motorbåt om vinteren? :) Har også noen krav til selve båten, som vanlig turbåt: - ha en ok marsjfart og ikke helt horribelt diselforbruk. Har vendt meg til 1 l/nm i 50 knop, kommer til å få sjokk uansett... - egne seg til lengre turer, med 3-4 personer ombord - helst være så lett å manøvrere som mulig - fly-bridge er en liten pluss - så liten som mulig, men likevel med plass nok. Det gjør det lettere med tanke på vedlikehold, båtplass, med mer. Bør være under 40 fot, rundt 32-36 er optimalt. - så rimelig som mulig, men jeg vet man som regel får hva man betaler for :) Båter jeg har valgt meg ut som potensielle. Tar gjerne imot erfaringer på disse eller forslag til andre man bør vurdere. Hadde vært veldig kjekt med innspill på kvalitet på båtene/merkene. Vet det er til tider veldig subjektivt, men f.eks. Sea King er vel halvfabrikat? De mest aktuelle: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28701201 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30197624 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29806576 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27811483 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30069182 Noen andre alternativer: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28701495 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30189568 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28676957 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30025066 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29153758 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29171107 Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Nå har ikkje eg noe konkret båt å komme med men tenker umiddelbart på en trawler av et slag når du snakker om å bo i motorbåt. Ja eg skjønner også at det antagelig strider imot flere av dine kriterier men i tilfelle du ikkje har tenkt tanken engang så kan det være verdt en titt om ikkje annet Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 - Ikke kreve vedfyring for å kunne holde varmen. Isolert skrog er vel et must? Har de båtene du never isolert skrog? I tilfelle hvordan er båtene isolert? Det er vel også en fordel med isolerglass i vinduer, og det har vel de færreste. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Quaoar Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 Har de båtene du never isolert skrog? Viksund-båtene har isolert skrog og kabintak. Nimbus har isolert skrog. Får begynne å søke litt på de andre angående det. Hvordan de er isolert, vet jeg ikke. Regner med at isolering er viktig. Noen tips til hva man her skal se etter? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Jeg vil også tro at isolering er viktig dersom du skal bo i den om vinteren, derfor er jeg nysgjerrig på hvordan/ hvor godt de er isolert. Jeg inbiller meg at et skrog/ overbygg som er bygget etter sandwich prinsippet med kjerne av divinycell er det beste. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Quaoar Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 Hvordan er det med vedlikehold? Slik jeg har oppfattet det, så bør "plastbåter" være på land i lengre periode hvert år, for å få luftet skroget. (plastpest ol.). Ser egentlig for meg at man bruker en helg på vårparten, tar opp båten og gjør nødvendig vedlikehold/puss. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Ang uisolerte vinduer så er det mulig å få laget formsydde isoleringmatter. Har sett slike poser i noe slags plast som er formsydd etter båtens vinduer. Inni er det glava vil jeg tro. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Båttransport D5L Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Bor i båten hele året i Trondheim . Send en IM så kan du komme ombord og se hvordan det kan være . Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Jeg ville sett etter en båt med minst mulig vinduer, noe alà seilbåt om det finnes noe slikt i motorbåtverdenen, eventuelt en med doble isolervinduer om man vil ha slike store vindusflater. Ellers er det kjekt med en sofa som faktisk er god å sitte i over lang tid, rette hjørner osv. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Viksund-båtene har isolert skrog og kabintak. Viksund hevder så i reklamen sin. I praksis er det en sandwich-konstruksjon i deler av skrogsidene og i fordekket (og kanskje også i flybridge-dekket). Mesteparten av skroget er ikke isolert annet enn at det er innerliner. Og mye av overflatene i hovedkabinen er vinduer med uisolerte enkeltglass. Jeg påstår ikke at det er umulig å bo i en slik båt. Men du må beregne tilstrekkelig med oppvarming, i alle fall slik vinterene kan være i Trondheim. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lazyjack Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Jeg vil også tro at isolering er viktig dersom du skal bo i den om vinteren, derfor er jeg nysgjerrig på hvordan/ hvor godt de er isolert. Jeg inbiller meg at et skrog/ overbygg som er bygget etter sandwich prinsippet med kjerne av divinycell er det beste. Men det er helt avhengig av kjernematerialets tykkelse. I min Bavaria 38 CR er divinycellsjiktet svært tynt og erfaringene fra turer på sen høst/tidlig vår tilsier at isolasjonsverdien er svært begrenset. Jeg vil tro at dette også gjelder andre masseproduserte båter i "billigsjiktet". Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Bor i Mariell de 6 månedene jeg er hjemme i Norge i året. Uisolert skrog og sanwitch i overbygg. Store vinduer. I de kaldeste månedene la jeg bobleplast på det meste av vinduene, for å redusere varmetapet og ikke minst for å redusere kondensen. Gikk 150ltr diesel og strøm for 5000,-(1kr/kw) for perioden 1.Sept. til 1.Mai. Holdt uten problemer +22 grader inne, selv med under -20 på utsiden. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Figaro Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Nå vet ikke jeg hvor mye du har anl. Til å betale for en bobåt, men jeg vil tro at det beste man kan ha som helårsbåt er en moderne, helisolert stålbåt. Har selv besøkt et verft i Holland og sett hvordan de skummer hele skroget. Da slipper man kondens, og holder varmen med beskjedne kostnader. Selvom det her i landet er plast som teller, bør du vurdere en slik stålbåt. De kommer også med isolerte vinduer. Og i motsetning til hva mange tror------ rust er et ikke- problem i en slik båt. Og du får myyye båt for pengene. Det ligger noen bilder av isolasjonsprosessen på " stålbåttråden" Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Quaoar Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 Takker for alle innlegg! Flott båt du har, Mariell! Fant litt ekstra bilder av den her, https://baatplassen.no/i/topic/47144-baaten-din/page__view__findpost__p__637553 Ser for meg en slik båt en gang, men ikke helt enda. Forsøker vel egentlig å se om det er mulig å finne en kombinasjon av ok hastighet, størrelse og som man kan bo i, uten at det koster (alt) for mye. Brigg. Har du båten i liggende i Trondheim? Det hadde vært veldig interessant å kunne fått sett på en Viksund 320/340. Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 30.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2011 Bare ved å søke litt på finn.no, så fant jeg 5-6 Viksun-båter til salgs i mitt nærområde. Og det er rimelig mange til salgs av den typen. Går ut i fra at det er en populær båt og ikke at alle plutselig vil kvitte seg med den?... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Vi har båten liggende ute på kysten (Agdenes). Men med det tempoet du holder er jo ikke det langt unna. Du er hjertelig velkommen ombord om du skulle ønske det. Min oppfatning er at disse båtene fremdeles er populære. Mange i markedet i midt-norge kan ha sammenheng med at det er ny merkeforhandler i år som kanskje har høyere aktivitet? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Quaoar Svart 30.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2011 Da har jeg begynt å begrense søket etter potensielle bobåter. Dette er listen min nå: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30230133 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30280079 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29942428 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30600792 Ingen av disse var spesielt interessert i båt av den typen jeg har nå. Derfor er neste steg å få solgt min gamle båt. Er det noen som har noen formening om hvor mye flid man bør legge seg i å pusse opp/fikse småfeil på sin egen båt, før man forsøker å selge den? Jeg skal nå få skiftet reg.reim på motor. Utenom det, så er alt teknisk/elektrisk i topp stand. Drev er nylig kontrollert (tatt av og sjekket aksling, belg, med mer). Olje er skiftet på motor og drev. Maks RPM er testet og er akkurat der den skal være. Sinkanoder er byttet, pluss alle sinkskruer. Det som gjenstår er noen skruer for å feste solputer og borrelås mangler og et liten skade i festet for ene demperen for lasteluken foran i båten. Spør, fordi jeg lurer på om jeg skal legge ut annonse nå, eller om jeg skal drøye med det til alt av småplukk er fikset også Selv er dette ting jeg ikke bryr meg så mye om, når jeg vurderer båter, siden jeg vet det gir litt avslag i pris og det er noe jeg enkelt kan få gjort noe med senere. Jeg ser derfor grunner for ikke å legge alt for mye arbeid i småting, og enkelte grunner for å legge en del arbeid i småting. Å fikse opp alt, gjør det kanskje lettere å selge båten for en god sum til noen som liker at alt er 100%. Men da må man ha litt flaks og finne denne personen. Er det i stedet en nevenyttig person som ønsker å kjøpe, så ser han vel heller på mulighetene for å fikse litt selv, mot at han da slipper å betale så mye han ellers måtte ha betalt. Ser at til forskjell fra lignende båter på finn.no, så følger det med utstyr/deler på min, som raskt utgjør en vesentlig sum. Veldig bra henger, ekstra propell, en del (orginale) reservedeler til motor ( filtre, pakninger, impellere, termostat, reimer, 3-4 års forbruk av sink ). Jeg ser derfor ikke alt for negativt på det å få solgt. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 Hvordan er det med vedlikehold? Slik jeg har oppfattet det, så bør "plastbåter" være på land i lengre periode hvert år, for å få luftet skroget. (plastpest ol.). Ser egentlig for meg at man bruker en helg på vårparten, tar opp båten og gjør nødvendig vedlikehold/puss. Hvor har du det i fra? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
-morten- Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 Stussa lit på den komentaren jeg også! med riktig stell av en plastbåt så mener jeg det må være det som er minst å vedlikeholde! i forhold til tre som råtner og må oljes og lakkes etter alle kunstens regler.. stål ruster og koroderer og kan korodere ekstra ved jordfeil og liknende! Om et skrog er støpt av et kvalitetsmerke og fått riktig oppbyggning med primer osv.. så burde ikke plastpest være noe problem! da må det jo være noe galt eller feil med kvaliteten! Hvor har du det i fra? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Tor Arild Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Dersom Bokomfort og mulihghet for en høyere marsjfart er ønsker, ville jeg så absolutt sjekket ut Benetau SwiftTrawler 42. Masse plass, masse komfort og muligheten til å legge seg på noen og tjue uten å bli ruinert om man har det travelt. Har du det ikke travelt, går de nesten på diesellukta. Sjøsterke skrog også. Bygges i biscay bukta, og der er det få dager det er rolig på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 3.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2011 (redigert) Hvor har du det i fra? En god del tråder her på forumet... Raskt søk på "plastpest" gir flere tråder hvor dette omtales. Er det i så fall bare tull? Et av de første treffene fra søket: "Lang tid i sjøen. Ni av ti båter som får plastpest, viser seg å ha ligget mer enn tre år kontinuerlig i boblehavn om vinteren og har bare vært på land en uke eller to om våren for rengjøring og stoffing." Edit: Ser det er -veldig- mye uenighet rundt hva som er bra/ikke bra. Velger å bikke mot den leiren som støtter seg til at yrkesbåter ligger stort sett ute året igjennom, flere tiår i strekk :) Har egentlig funnet -den- båten jeg vil ha også. Noen som vil kjøpe den mest fantastiske og ekstreme turbåten man kan ha? Redigert 3.Oktober.2011 av Quaoar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 3.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2011 Da er jeg spent på hvilken båt du falt ned på? Alltid morsomt å vite, samt en stor gratulerer over at en beslutning er tatt! Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 3.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2011 En god del tråder her på forumet... Raskt søk på "plastpest" gir flere tråder hvor dette omtales. Er det i så fall bare tull? Et av de første treffene fra søket: "Lang tid i sjøen. Ni av ti båter som får plastpest, viser seg å ha ligget mer enn tre år kontinuerlig i boblehavn om vinteren og har bare vært på land en uke eller to om våren for rengjøring og stoffing." Jeg har en fra 86 som aldri har vært på land om vinteren. Den ligger i boblehavn hvert år. Tror dette har mye med hvilke type grunning og antipestbehandling båten har fra den var ny. I tillegg bør vel denne skiftes innimellom. (skrape/slipe ned og legge på nytt). Var på land for to helger siden og fikk lagt på nytt bunnstoff. Gikk fint det og ser forstatt bra ut under. PS er det ingen fra Oslo som kan bistå trådstarter med besikning. Se tråden om vennetjeneste. Jeg rekker ikke og føler jeg ikke har nok kompetanse om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 10.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 Marida, takk for innlegg. Jeg ringte han som var oppført som takstmann for KNBF i Oslo-området. Det viste seg at han kjente selger av båt (verden er ikke stor!). Så føler jeg har fått en god del informasjon og er rimelig sikker på at båten er i ok stand. Har lagt ut min egen båt for salg: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=31040578 Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 12.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2011 (redigert) Da har jeg funnet en ny potensiell båt, http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29838964 Håper jeg kan få dratt og sett på denne i løpet av en uke eller to. Fremstår veldig bra utstyrt og i bra stand. Redigert 12.November.2011 av Quaoar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.