Jump to content

Bo i (motor)båt? Søker forslag/innspill


Quaoar

Recommended Posts

Fått en idé om å selge/bytte min nåværende båt, til en større og mer velegnet tur-/hyttebåt.

I den sammenhengen slo det meg at det hadde vært spennende å da gått for en båt som er såpass stor, at man faktisk kan bo i den hele året.

 

Slik jeg har det nå, så bor jeg midt i Trondheim sentrum, med gåavstand til stedet hvor jeg arbeider. Har mulighet for parkeringsplass for bil i sentrum og ev. lagringsplass. Kan også bo hos venner, skulle det av en eller annen grunn ikke være mulig å oppholde seg i båten i korte tidsrom.

 

Har begynt å tenke litt på hvilke krav jeg ser for meg en slik båt må oppfylle.

- Kommet frem til at det må være en lukket båt, altså vegg + dør mellom potensiell uteplass i akterenden/akterdekket og selve salongen.

- Det bør helst være eget dusjrom, ikke bare dusj i vask-/toalettrommet.

- Oppholdsrom/salong må være stor nok til at man kan ha litt utstyr som PC og annet "skrot" fremme.

- Ikke kreve vedfyring for å kunne holde varmen. Isolert skrog er vel et must?

 

Hva annet bør man tenke på/se etter? Jeg har begynt å se litt på mulige båter, men kjekt om det er noen flere kriterier jeg må ta hensyn til.

Er det i det hele tatt en mulighet for å bo i motorbåt om vinteren? :)

 

 

 

Har også noen krav til selve båten, som vanlig turbåt:

- ha en ok marsjfart og ikke helt horribelt diselforbruk. Har vendt meg til 1 l/nm i 50 knop, kommer til å få sjokk uansett...

- egne seg til lengre turer, med 3-4 personer ombord

- helst være så lett å manøvrere som mulig

- fly-bridge er en liten pluss

- så liten som mulig, men likevel med plass nok. Det gjør det lettere med tanke på vedlikehold, båtplass, med mer. Bør være under 40 fot, rundt 32-36 er optimalt.

- så rimelig som mulig, men jeg vet man som regel får hva man betaler for :)

 

 

 

Båter jeg har valgt meg ut som potensielle. Tar gjerne imot erfaringer på disse eller forslag til andre man bør vurdere. Hadde vært veldig kjekt med innspill på kvalitet på båtene/merkene. Vet det er til tider veldig subjektivt, men f.eks. Sea King er vel halvfabrikat?

 

De mest aktuelle:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28701201

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30197624

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29806576

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27811483

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30069182

 

Noen andre alternativer:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28701495

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30189568

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28676957

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30025066

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29153758

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29171107

Link to post

Nå har ikkje eg noe konkret båt å komme med men tenker umiddelbart på en trawler av et slag når du snakker om å bo i motorbåt. Ja eg skjønner også at det antagelig strider imot flere av dine kriterier men i tilfelle du ikkje har tenkt tanken engang så kan det være verdt en titt om ikkje annet

Link to post

Viksund-båtene har isolert skrog og kabintak.

Viksund hevder så i reklamen sin. I praksis er det en sandwich-konstruksjon i deler av skrogsidene og i fordekket (og kanskje også i flybridge-dekket). Mesteparten av skroget er ikke isolert annet enn at det er innerliner. Og mye av overflatene i hovedkabinen er vinduer med uisolerte enkeltglass.

 

Jeg påstår ikke at det er umulig å bo i en slik båt. Men du må beregne tilstrekkelig med oppvarming, i alle fall slik vinterene kan være i Trondheim.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg vil også tro at isolering er viktig dersom du skal bo i den om vinteren, derfor er jeg nysgjerrig på hvordan/ hvor godt de er isolert. Jeg inbiller meg at et skrog/ overbygg som er bygget etter sandwich prinsippet med kjerne av divinycell er det beste.

Men det er helt avhengig av kjernematerialets tykkelse. I min Bavaria 38 CR er divinycellsjiktet svært tynt og erfaringene fra turer på sen høst/tidlig vår tilsier at isolasjonsverdien er svært begrenset. Jeg vil tro at dette også gjelder andre masseproduserte båter i "billigsjiktet".

Link to post

Bor i Mariell de 6 månedene jeg er hjemme i Norge i året. Uisolert skrog og sanwitch i overbygg. Store vinduer. I de kaldeste månedene la jeg bobleplast på det meste av vinduene, for å redusere varmetapet og ikke minst for å redusere kondensen. Gikk 150ltr diesel og strøm for 5000,-(1kr/kw) for perioden 1.Sept. til 1.Mai.

Holdt uten problemer +22 grader inne, selv med under -20 på utsiden.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Nå vet ikke jeg hvor mye du har anl. Til å betale for en bobåt, men jeg vil tro at det beste man kan ha som helårsbåt er en moderne, helisolert stålbåt. Har selv besøkt et verft i Holland og sett hvordan de skummer hele skroget. Da slipper man kondens, og holder varmen med beskjedne kostnader. Selvom det her i landet er plast som teller, bør du vurdere en slik stålbåt. De kommer også med isolerte vinduer. Og i motsetning til hva mange tror------ rust er et ikke- problem i en slik båt. Og du får myyye båt for pengene. Det ligger noen bilder av isolasjonsprosessen på " stålbåttråden"

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post

Takker for alle innlegg! :flag_bp:

 

Flott båt du har, Mariell!

Fant litt ekstra bilder av den her, https://baatplassen.no/i/topic/47144-baaten-din/page__view__findpost__p__637553

Ser for meg en slik båt en gang, men ikke helt enda. Forsøker vel egentlig å se om det er mulig å finne en kombinasjon av ok hastighet, størrelse og som man kan bo i, uten at det koster (alt) for mye.

 

Brigg. Har du båten i liggende i Trondheim? Det hadde vært veldig interessant å kunne fått sett på en Viksund 320/340.

Link to post

Vi har båten liggende ute på kysten (Agdenes). Men med det tempoet du holder er jo ikke det langt unna. Du er hjertelig velkommen ombord om du skulle ønske det.

 

Min oppfatning er at disse båtene fremdeles er populære. Mange i markedet i midt-norge kan ha sammenheng med at det er ny merkeforhandler i år som kanskje har høyere aktivitet?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 1 måned senere...

Da har jeg begynt å begrense søket etter potensielle bobåter.

Dette er listen min nå:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30230133

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30280079

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29942428

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30600792

 

Ingen av disse var spesielt interessert i båt av den typen jeg har nå.

 

Derfor er neste steg å få solgt min gamle båt. :cool:

 

 

Er det noen som har noen formening om hvor mye flid man bør legge seg i å pusse opp/fikse småfeil på sin egen båt, før man forsøker å selge den?

Jeg skal nå få skiftet reg.reim på motor. Utenom det, så er alt teknisk/elektrisk i topp stand.

Drev er nylig kontrollert (tatt av og sjekket aksling, belg, med mer). Olje er skiftet på motor og drev. Maks RPM er testet og er akkurat der den skal være. Sinkanoder er byttet, pluss alle sinkskruer.

Det som gjenstår er noen skruer for å feste solputer og borrelås mangler og et liten skade i festet for ene demperen for lasteluken foran i båten.

Spør, fordi jeg lurer på om jeg skal legge ut annonse nå, eller om jeg skal drøye med det til alt av småplukk er fikset også :confused:

Selv er dette ting jeg ikke bryr meg så mye om, når jeg vurderer båter, siden jeg vet det gir litt avslag i pris og det er noe jeg enkelt kan få gjort noe med senere. Jeg ser derfor grunner for ikke å legge alt for mye arbeid i småting, og enkelte grunner for å legge en del arbeid i småting. Å fikse opp alt, gjør det kanskje lettere å selge båten for en god sum til noen som liker at alt er 100%. Men da må man ha litt flaks og finne denne personen. Er det i stedet en nevenyttig person som ønsker å kjøpe, så ser han vel heller på mulighetene for å fikse litt selv, mot at han da slipper å betale så mye han ellers måtte ha betalt.

 

Ser at til forskjell fra lignende båter på finn.no, så følger det med utstyr/deler på min, som raskt utgjør en vesentlig sum. Veldig bra henger, ekstra propell, en del (orginale) reservedeler til motor ( filtre, pakninger, impellere, termostat, reimer, 3-4 års forbruk av sink ). Jeg ser derfor ikke alt for negativt på det å få solgt.

Link to post

Hvordan er det med vedlikehold?

Slik jeg har oppfattet det, så bør "plastbåter" være på land i lengre periode hvert år, for å få luftet skroget. (plastpest ol.).

 

Ser egentlig for meg at man bruker en helg på vårparten, tar opp båten og gjør nødvendig vedlikehold/puss.

:confused: Hvor har du det i fra?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Stussa lit på den komentaren jeg også! med riktig stell av en plastbåt så mener jeg det må være det som er minst å vedlikeholde! i forhold til tre som råtner og må oljes og lakkes etter alle kunstens regler.. stål ruster og koroderer og kan korodere ekstra ved jordfeil og liknende!

 

Om et skrog er støpt av et kvalitetsmerke og fått riktig oppbyggning med primer osv.. så burde ikke plastpest være noe problem! da må det jo være noe galt eller feil med kvaliteten!

 

:confused: Hvor har du det i fra?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Dersom Bokomfort og mulihghet for en høyere marsjfart er ønsker, ville jeg så absolutt sjekket ut Benetau SwiftTrawler 42.

Masse plass, masse komfort og muligheten til å legge seg på noen og tjue uten å bli ruinert om man har det travelt.

Har du det ikke travelt, går de nesten på diesellukta. Sjøsterke skrog også. Bygges i biscay bukta, og der er det få dager det er rolig på sjøen.

Link to post

:confused: Hvor har du det i fra?

En god del tråder her på forumet...

Raskt søk på "plastpest" gir flere tråder hvor dette omtales. Er det i så fall bare tull?

 

Et av de første treffene fra søket:

"Lang tid i sjøen. Ni av ti båter som får plastpest, viser seg å ha ligget mer enn tre år kontinuerlig i boblehavn om vinteren og har bare vært på land en uke eller to om våren for rengjøring og stoffing."

 

 

Edit:

Ser det er -veldig- mye uenighet rundt hva som er bra/ikke bra. Velger å bikke mot den leiren som støtter seg til at yrkesbåter ligger stort sett ute året igjennom, flere tiår i strekk :)

 

Har egentlig funnet -den- båten jeg vil ha også. Noen som vil kjøpe den mest fantastiske og ekstreme turbåten man kan ha? :giggle:

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post

En god del tråder her på forumet...

Raskt søk på "plastpest" gir flere tråder hvor dette omtales. Er det i så fall bare tull?

 

Et av de første treffene fra søket:

"Lang tid i sjøen. Ni av ti båter som får plastpest, viser seg å ha ligget mer enn tre år kontinuerlig i boblehavn om vinteren og har bare vært på land en uke eller to om våren for rengjøring og stoffing."

 

Jeg har en fra 86 som aldri har vært på land om vinteren. Den ligger i boblehavn hvert år.

Tror dette har mye med hvilke type grunning og antipestbehandling båten har fra den var ny. I tillegg bør vel denne skiftes innimellom. (skrape/slipe ned og legge på nytt).

 

Var på land for to helger siden og fikk lagt på nytt bunnstoff. Gikk fint det og ser forstatt bra ut under.

 

PS er det ingen fra Oslo som kan bistå trådstarter med besikning. Se tråden om vennetjeneste. Jeg rekker ikke og føler jeg ikke har nok kompetanse om dette.

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...