Vigen Startet 4.September.2011 Link til dette innlegget Startet 4.September.2011 Ser i diverse båtblader/kataloger at det presiseres at det ikke er godkjent med LED pærer i lanterner som er levert med de opprinnelige glødepærene. Kan noen fortelle meg hvorfor? Trodde dette var en vinn-vinn situasjon med bedre lyseffekt og mindre strømforbruk. Men alt har en forklaring, og her i dette forumet er det sikkert noen som vet svaret. Ha en fortsatt fin helg! Sitér dette innlegget Det er en vesentlig forskjell mellom et åpent sinn og hull i hodet... Link to post
Salt Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Sannsynligvis fordi lanternene er godkjent med den kombinasjonen av glødelampe (oftest med helt rett glødetråd), optisk utførelse av lanterneglasset, og avskjerming, som de hadde under godkjenningsprosessen. LED-lampa (inni lanterna) er bredere (MYE bredere) enn den tynne glødetråden, og sideavskjerminga vil fungere annerledes. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Kaldfisk Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 I tillegg gir: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19751201-0005.html#map026 i kapittel III pkt. 7 og 8 angis fargespekter og lysstyrke for lanterner for forskjellige båtstørrelser. For eksempel avgir led-lamper i (enkelte) grønne sidelanterner et blåaktig/fiolett/lilla lys. 7. Fargespesifikasjoner for lys. Fargen for alle navigasjonslys skal være i samsvar med følgende grenser som ligger innenfor de grenser som er trukket opp for hver farge av Den internasjonale belysningskommisjon (CIE). Grensen for hver farge er angitt ved hjørnekoordinatene som følger: (i) Hvit x 0.525 0.525 0.452 0.310 0.310 0.443 y 0.382 0.440 0.440 0.348 0.283 0.382 (ii) Grønn x 0.028 0.009 0.300 0.203 y 0.385 0.723 0.511 0.356 (iii) Rød x 0.680 0.660 0.735 0.721 y 0.320 0.320 0.265 0.259 (iv) Gul x 0.612 0.618 0.575 0.575 y 0.382 0.382 0.425 0.406 8. Lysstyrke. (a) Lanternenes minimum lysstyrke skal beregnes etter følgende formel: I = 3,43 x 106 x T x D2 x K-D hvor I er lysstyrke i candela under drift, T er terskelfaktor 2 x 10-7 lux, D er foreskrevet lysvidde i nautiske mil, K er atmosfærisk transmisjon. For de foreskrevne lys skal verdien av K være 0,8, som tilsvarer en meteorologisk sikt på omkring 13 nautiske mil. (b) Et utvalg av resultater som fås ved anvendelse av formelen er gjengitt i etterfølgende tabell: Foreskrevet lysvidde. Lanternens lysstyrke. i nautiske mil i candela med K = 0,8. D . . . . . . . . . . . ., ,. I 1 . . . . . . . . . . . . . . 0.9 2 . . . . . . . . . . . . . . 4.3 3 . . . . . . . . . . . . . . 12 4 . . . . . . . . . . . . . . 27 5 . . . . . . . . . . . . . . 52 6 . . . . . . . . . . . . . . 94 Anm.: Navigasjonslanternenes maksimum lysstyrke bør begrenses for å unngå unødig skarpt lys. Dette skal ikke skje ved variabel kontroll av lysstryken. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Bearded Beast Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Hvem bryr seg da?!? Einaste problemet er at det evt skinner igjennom hvitt og lyset vil ikkje framstå som rød / grønn men med en hvit flekk midt i. Om så skjer så må en selvsagt finne på noe annet Sitér dette innlegget Link to post
glaserud Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Hvem bryr seg da?!? Einaste problemet er at det evt skinner igjennom hvitt og lyset vil ikkje framstå som rød / grønn men med en hvit flekk midt i. Om så skjer så må en selvsagt finne på noe annet Det er jo en relativt stor forskjell mellom hva som funker i praksis og hva som er lov. Det var vel sistnevnte som var spørsmålet. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Fordi det man kan se pæren hvit gjennom det fargede glasset. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Ei hvit ledpære sender ikke ut samme type bredspektrede hvitt lys med en antydning av gult som ei vanlig glødepære, men som regel en mer smalspektret kaldere farge som heller mer mot blått. Dete kan gi feil farger på røde og grønne lanterner. Jeg bruker røde og grønne ledpærer i sidelanternene. Om det er lov vet jeg ikke og har heller ingen interesse av å vite, det ser i hvertfall bra ut og ikke trenger jeg å sjekke om lantærenepærenbe har tatt kvelden lenger. Det skjedde ofte tidligere. Pærene jeg bruker har IP68 spesifikasjon og jeg mener oppgitt levetid er på 50 000 timer. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 Hvor har du kjøpt de grønne og røde? Festoon/s8.5 sokkel? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Mulligan Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 Kan noen fortelle meg hvorfor? Som det er nevnt tidligere. Godkjent lanternepære har en vertikal glødetråd i senter av pæra. Sektoren til lanterna er helt klart definert. Med LED pæra blir sektorene større enn de skal være. Du vil se side, topp og akterlanterna samtidig over en relativt stor vinkel. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 Kan en forstå det slik at led er ca ok for topp og akter (blanke)? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 Hvor har du kjøpt de grønne og røde? Festoon/s8.5 sokkel? Kjøpte mine hos Seatronic Led lanternepærer Ikke akkurat billige, men en må regne med å betale for kvalitetsprodukter. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 led er ca ok for topp og akter? Nei, sektorene blir feil. Du må ha en lanterne laget for LED hvor kilde og optikk spiller sammen. Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 Nei, sektorene blir feil. Til ankerlanterne må det funke knall, da.... Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Bøljan Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 Til ankerlanterne må det funke knall, da.... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 Egne lanterne beregnet til led ....hvor han det kjøpes? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 (redigert) Kikk på denne. Disse er riktignok til motorbåt. Jeg har en NaviLED tricolor med ankerlanterne i mastetoppen. Kjøpt på Maritim. Eksperimenterte litt med den. Den lyser med samme styrke på et 9V batteri. Redigert 5.September.2011 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 OK Takk for tipset. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 Hva er vitsen med led ? (bortset fra seilbåt da) Lanterner står jo på når du er under veis ,med motorn i gang med lading!!! Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 Slipper å bytte pære. På min båt reduserte jeg forbruket til lanternene fra 30 til 6W med LED, ikke ubetydlig for meg som stort sett går i dorgefart og har instrumentering som sikkert trekker minst 10A kontinuerlig, ofte med dieselvarmer i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 Ser biltema har godkjendte led-lanterner for båter under 20 meter. Koster 500 kroner stykket, men reserve glass/hus koster 40.- Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.