REM Svart 2.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Alle forbrukere var avslått. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lars H. Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 At lyset på land ble svakere og at ikke sikringen gikk før etter et sekund, i hvert fall i land, høres litt merkelig ut. Inrush strømmen i trafoen pleier å slå ut sikringen umiddelbart hos meg. Jeg har forstått at du ikke har noe koblingsskjema for landstrøm, men hvordan velger du om du vil bruke landstrøm eller generator? Kan det være noe rart her? Og har du inverter for å få 230volt fra batteriene? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
REM Svart 2.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Ja, jeg har en 2kw Victron inverter og en vender på instrumentpanelet hvor jeg kan jeg switche mellom landstrøm/agregat og inverter Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Jernbåten Svart 3.November.2011 Link til dette innlegget Svart 3.November.2011 Slik jeg har forstått det finnes det sk. soft start utstyr som jeg kan benytte for å dempe den store startstrømmen? Alternativet er kanskje en mindre trafo? Trenger jeg egentlig en slik stor 15kVA trafo? Jeg har vel egentlig ikke så voldsomt stort forbruk ettersom jeg jo har har benyttet båten i hele sommer uten at sikringen har gått en eneste gang. Jeg har kjørt både A/C, elgrill og komfyr/micro på landstrøm som vel er de største forbrukerne ombord foruten vaskemaskin/tørketrommel. Ikke samtidig kanskje, men allikevel? Sistnevnte har jeg kun kjørt med agregat. Ombord har jeg en 16 A trafo fra Noratel. Mener å huske at den kostet drøye 8000 kroner. Den starter på 6 A landsikring uten problem. Ombord bruker jeg blant annet hybelkomfyr til matlaging. I tillegg har vi en vifteovn på 2 kW. Sikringen ombord har heller aldri slått ut. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 3.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2011 Hmm. Interessant. 16A? Hvor mye er det i forhold til min på 15kVA? (Kilovoltampere?) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 3.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2011 At lyset på land ble svakere og at ikke sikringen gikk før etter et sekund, i hvert fall i land, høres litt merkelig ut. hvordan velger du om du vil bruke landstrøm eller generator? Kan det være noe rart her? Vel, jeg jobbet nedi kjelleren på båten og så vel egentlig ikke lysene i havna. Det jeg så var verkstedsola som jeg brukte som jobbelys i mørket. Denne var koplet direkte til landstrømmen, og den gikk i svart da jeg koplet inn trafoen. Og det var egen sikring som gikk, (min nye ekstra trege 16A) ikke sikringen i landstrømsentralen på land. Verd å merke seg kanskje at siden opptak har jeg ligget på landstrøm med lader hele tiden. Det eneste jeg har gjort nå, er å slå av laderen og stikksløyfene, før jeg koplet inn trafoen. Switcher og innstillinger forøvrig har jeg ikke rørt. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lars H. Svart 3.November.2011 Link til dette innlegget Svart 3.November.2011 (redigert) Hmm. Interessant. 16A? Hvor mye er det i forhold til min på 15kVA? (Kilovoltampere?) Din trafo kan levere 15000/230 = 65A (dersom sikringen hadde vært så store i båten og i land!). Eller for å si det slik, Jermbåten sin trafo er på 16×230 = 3680VA (3,68kVA). Ellers nærmer det seg vel snart slutten på hva vi kan bidra med av "fjernhjelp" via BP. At du trenger en form for softstart er vel klart, men for meg virker det som om det er noe annet ved koblingen som også trekker mye strøm ved oppstart. Generatoren feks, hvor kobles den inn, før eller efter trafoen? Og er den faktisk koblet helt bort når du velger landstrøm? Og 230V utgangen fra inverteren, er den også garantert koblet fra fordelingsnettet i båten ved valgt landstrøm? Og selve trafoen, er den faktisk i orden? Den var jo frakoblet da du overtok båten, og vi vet jo ikke sikkert hvorfor. Så nå trenger du nok snart "nærhjelp" av en ekspert innen faget. Du skriver: Når da båten ble solgt tilbake til Europa i fjor sommer har de kanskje vært usikre på hva slags spenning de opererer med der oppe i Norway? For å ikke gjøre noe feil har de rett og slett bypasset hele trafoen. Dette er hva jeg tror kan ha skjedd.. . Jeg kopplet opp etter skjema ikveld med 240V inn og ut, og sikringen går med en gang jeg setter på strømmen. Ikke for å være ekkel, men er du 100% sikker på at du har koblet dette korrekt? Hvordan koblet du det som har med jord å gjøre? Er det en feilkobling du har gjort og vi kan finne ut hva, er jo det den beste løsningen! Lars H. Redigert 3.November.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
REM Svart 3.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2011 Man skal aldrig være for bombastisk, men dette har jeg sjekket og ettersjekket og….Skal sjekke en siste gang i kveld, og hvis alt er ihht. skjema, skriver jeg en mail til ACME i USA og ber de confirmere koplingene mine for å være 100%. Jord fra landstrøm har jeg ikke koplet overhodet. Heller ikke jord fra sekundærsiden av trafo Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sunnmøringen Svart 3.November.2011 Link til dette innlegget Svart 3.November.2011 Hvis sikringen ikke holder, så ville jeg ikke prøvd med noen andre/større sikringer. Da er det nok som Ole Petter sier; En eller annen med kjennskap til denne type ombygging ("amerikansk fourwire" til "norsk IT") bør se på saken. I forhold nevnte ombygging, så er jeg definitivt på gyngende grunn ...og ihvertfall uten tegningsdokumentasjon. Kanskje OP kan hjelpe med tips til hva som bør gjøres? Evt så er jo han litt rundt og farter, og kjenner kanskje noen i nærheten som kan anbefales? Men Ole petter: Med amerikansk fourwire, mener du egentlig enfase treleder system, hvor du har to faseledere og en nøytralleder? Og at den fjerde er PE? Eller er jeg virkelig så "grønn" at jeg ikke vet noenting om det du sikter til? I så fall, så må jeg lese meg litt opp på temaet, for dette likte jeg dårlig Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
REM Svart 3.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2011 Den 4. hvite wiren har ikke vært i bruk. Den er ikke tilkoplet ved inntaksstøpslet og er kappet flush med inn og utgangene fra sikringsboksene Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
logget av Svart 3.November.2011 Link til dette innlegget Svart 3.November.2011 Det er helt vanlig at en av de fire ledningene mellom inntak og tavle er klippet av når et US fourwire anlegg bygges om til Europeisk standard, -som ikke har fourvire forsyning på land. Det er jo poenget med trafoen, -at man etablerer fourwire på sekundærsiden i trafoen og tar ut både 110 volt og 230 volt. Om tidligere nevnt så er det mange båter av denne typen med rot i anlegget for de som bygger dem om ikke skjønner utgangspunktet i USA og hvordan man løser dette i praksis. Trafoen er overdimensjonert fordi dette er billigere enn å spesialvikle en trafo til formålet. Hvis det er fire ledninger i kabelstokken er jeg 99,9 % sikker på at jeg har rett. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 3.November.2011 Link til dette innlegget Svart 3.November.2011 Men Ole petter: Med amerikansk fourwire, mener du egentlig enfase treleder system, hvor du har to faseledere og en nøytralleder? Og at den fjerde er PE? Eller er jeg virkelig så "grønn" at jeg ikke vet noenting om det du sikter til? I så fall, så må jeg lese meg litt opp på temaet, for dette likte jeg dårlig Riktig, og det samme må da etableres på sekundærsiden i trafoen, og da må man også etablere et jordingssystem felles for begge spenningssystemene. Disse båtene har dessuten enpolte sikringer så da må man jo også gjøre det slik for å få anlegget lovlig. (Enpolte sikringer kan bare benyttes i PEN systemer hvis det skal være i henhold til forskriftene). Hvem som kan dette vet jeg ikke, men jeg har bygget om en hel del av dem rundt om i landet fordi eierne har gitt opp forsøket på å finne noen. De fleste båtene jeg har bygget om har jeg også fjernet nullskinnen i for å sette inn topolte vern, men dette er hovedsaklig fordi at man da kan isolere eventuelle jordfeil fra anlegget. De største båtene (60 fot og oppover) er det også en fordel å splitte systemet opp og legge inn flere jordvern da summen av lekkasje i utstyret fort kan overstige verdien på 30 mA, samt at en del kurser også krever vern på 5 mA hvis man skal holde seg innenfor forskriften. Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 3.November.2011 Link til dette innlegget Svart 3.November.2011 Ok, takker for info. Men da skjønner jeg også at det fort blir krøll når dette bygges om, og jeg tror deg når du sier at du har sett mye rart. Det er nok fort gjort å ta et par shortcuts underveis, bare man får riktig spenning ut der man vil ha det Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Nemo Svart 4.November.2011 Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 Systemet som har både 120 V og 240 V er vel det samme som er omtalt i Wikipedia og kalles Split-phase. Nå har jo forbrukerne i båten fått 230V direkte fra landstrøm hiitil og da er det trolig ikke utstyr i båten som må ha 120V. Likevel vil det være en fordel å få tatt en kontroll på det elektriske anlegget i båten. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 Da funkære. 220 blank på mitt analoge voltmeter på dasgbordet. Jeg fikk bekreftet fra produsenten at jeg hadde tolket koplingskjemaet riktig. Problemet viste seg å være en dårlig merket kabel der bak i halvmørket i kjelleren hvor jeg tolket H6 som H8. Måtte faktisk fram med lupa for å se hva det faktisk stod. Takker alle for velmenende, ærlige og matnyttige bidrag. Dere har vært til stor hjelp. Så velger jeg nok en gang og overse de(n) som altid må opp med den moralske pekefingeren, og på forutsigbart vis alltid klarer å gjøre ting komplisert. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
DieselDahl Svart 4.November.2011 Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 Det var gledelig! Kan du da bare kort redegjøre for hvordan faser og jord er koblet? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 4.November.2011 Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 Gratulerer med resultatet! Dette har vert en interessant tråd og det viser vel at det ofte er vanskelig med fjernhjelp. At det gikk bra med en 16 A - D sikring, var noe av spenningen. Lurte på om du valgte 220V inn på trafoen. I vår havn ligger spenningen oftest i overkant av 230V og skjer det samme hos dere kan spenningen på sekundæersiden komme opp i 250V. Det kan være i høyeste laget. Lykke til videre. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 (redigert) Rimelig enkelt. H1 og H6 til Fase 1, og H5 og H10 til Fase 2. Jord er ikke koplet. Som en ser er det kun lagt opp til to faser + jord. Redigert 4.November.2011 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 4.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 Lurte på om du valgte 220V inn på trafoen. I vår havn ligger spenningen oftest i overkant av 230V og skjer det samme hos dere kan spenningen på sekundæersiden komme opp i 250V. Det kan være i høyeste laget. 240 inn og 240 ut. I kveld ga det 220 på voltmeteret. Jeg kommer til å følge med og hvis spenninga legger seg høyt over tid vil jeg kople ned til 220 Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
DieselDahl Svart 4.November.2011 Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 (redigert) Øhhhh, da trur jeg det smeller! H1 og H6 til fase en og H5 og H10 til fase to mener du vel. Hva gjør du på sekundærsiden? X2 og X3 blir vel da båtjord? Redigert 4.November.2011 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 H1 og H6 til fase en og H5 og H10 til fase to mener du vel. Hva gjør du på sekundærsiden? X2 og X3 blir vel da båtjord? Hooops, der ser du. Skal være H5 og H10 til fase 2 ja. Har rettet opp nå. Jeg er usikker på jord og vil overlate det til båtelektrikkeren som kommer og sjekker kopplingene mine etterhvert. Det kommer opp en gul/grønn ledning som er festet til egen terminal på chassiset. Tror vel ikke at jeg skal kople denne videre som båtjord? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Farco Svart 4.November.2011 Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 Jeg kan sette deg i forbindelse med (etter min mening) Oslofjordens beste elektriker. Basert i Fredrikstad. Det er muligens et problem m.t.p. logistikken. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
mateco Svart 4.November.2011 Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 (redigert) Heisann REM, og gratulerer så mye med resultatet! Forstår det dit hen at du nå har koblet trafoen til 1:1. Dvs. spenning ut fra sekundærsiden vil være ca. lik tilført spenning på primær! Tidliger i kveld så hadde jeg laget noen skisser av forskjellige koblingsstatuser for din trafo som jeg hadde tenkt å benytte i et innlegg. Men nå kom du meg i forkjøpet med en løsning, og dermed ble disse skissene lite relevant. Men de er nå her, og først vil jeg spørre om status på koblingene da du hadde spenning mellom landjord og propell. Var den koblet slik at du fødet sekundærsiden av trafoen slik jeg beskriver i mitt innlegg #104?? Noe slikt: Og iflg dine positive resultater, så er den nå koblet slik?: ??? Bjørn Redigert 4.November.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
REM Svart 5.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Da jeg hadde spenning mellom landjord og propell var jeg ikke innom trafoen overhodet. Fasene på landstrøm var koplet direkte videre mot strømnettet ombord. Landjord var ikke tilkoplet overhodet, men lå isolert på lokket til trafoen. Skissa di er korrekt bortsett fra at X2 og X3 på sekundærsiden kun er sammenkoplet, ikke videreført som intern båtjord. Å benytte X2 og X3 som intern båtjord, er dette å anbefale? Jeg har vel ikke noe annet valg egentlig. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 5.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Jeg kan sette deg i forbindelse med (etter min mening) Oslofjordens beste elektriker. Bra Farco, det er interessant. Send meg en IM hvis du ikke vil legge ut navnet her. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.