Jump to content

Jordfeil i Phantom 43 og Ola fikk seg en karamell.


REM

Recommended Posts

Dro ned i havna idag tidlig (som vanlig), og der dreiv allerede Ella (Bavaria Morten)og jobba. Jeg fortalte ham, med ikke så liten grad av stolthet, at nå hadde jeg endelig fått skilletrafoen til å funke.

Morten halte da fram en liten sak han akkurat hadde vært på Seatronic og kjøpt. Hadde vist gitt 700,- eller deromkring.

 

Galvanisk skille stod det på den og Sink Saver. Man koplet bare landjordledningen inn på den ene siden, og båtjord på den andre, og voila, ingen mer problemer med landjord og tæring.

 

Da spørger jeg eder som har greie på Ohm og ampere og slike ting, hva gir en skilletrafo til 15 baatpenger og 100 kg meg, som en sinksaver til 700,- og 0,5 kg ikke kan gi?

 

Eller sakt med andre ord, bør jeg hive ut min skilletrafo og spare 100 kg, og heller innstallere en sink saver?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nei!!!

Du bør absolutt beholde skilletrafoen. Denne eliminerer alle problemer med tæring – både galvanisk og

elektrolytisk. Ved bruk av skilletransformator trenger man ikke å kople landstrømsjord til båtens skrog/motorblokkog dette er en fullgode tekniske løsning

på problemet. Har din båt en skilletransformator, kan du bruke landstrøm så ofte og så lenge du vil, uten å risikere problemer med tæring.

 

En Galvanisk isolator er en liten sak som er koplet i jordledningen, og som sperrer for

naturlige, galvaniske spenninger under et par volt. Så lenge spenningen i den galvaniske kretsen mellom to båter og landstrømmens jordledning er under denne verdien, sørger

isolatoren for at det ikke går noen strøm, og dermed beskytter den mot galvanisk tæring. Derav navnet galvanisk isolator. Dermed sparer den også på offeranodene, og av den

grunn kalles dette produktet ofte også en 'Zink Saver'. En galvanisk isolator kan imidlertid ikke beskytte mot elektrolytisk tæring.

 

Dessuten, om du ikke har så vil det være lurt for deg å få tak i "instalasjonsdokumenstasjon" på den skilletrafoen du har i båten. I løpet av årene framover vil flere og flere gjestehavner og også etterhvert vanlige båthavner stille krav om at det er instalert skilletrafo før man får lov til å kople seg til landstrøm. Dette er forøvrig allerede innført i flere båthavner på østlandet.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hva gir en skilletrafo til 15 baatpenger og 100 kg meg, som en sinksaver til 700,- og 0,5 kg ikke kan gi?

Du kan trygt beholde trafoen, jeg har beskrevet virkemåten for galvanisk skille her: Jording av 220V i båten

Kort fortalt, det stopper strøm forårsaket av galvanisk korrosjon, men gir nødvendigvis ingen beskyttelse mot jordfeil.

Link to post
Share on other sites

Supert at det ordnet seg. Ingenting kunne vel være bedre enn at problemene skyldes en liten feilkopling :thumbsup:

 

Eller sakt med andre ord, bør jeg hive ut min skilletrafo og spare 100 kg, og heller innstallere en sink saver?

 

Definitivt ikke! En skilletrafo er den absolutt beste løsningen.

Les Ingars lettfattelige tråd med illustrasjoner, så ser du hvorfor :thumbsup:

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Flott at det kun var en feilkobling som skapte problemet. Bruk skilletrafoen, for all del! Når det gjelder sikring mot jordfeil, anbefaler jeg at du bruker midtuttaket på sekundæren som jord slik jeg har gjort det der denne føres frem til alle uttakene dine. Dersom du da også setter inn jordfeilbryter, enten på hoveduttaket fra sekundæren eller på hver enkel kurs, burde du være sikret for det meste.

 

landstrom4a.png

 

Men før du gjør dette, ville jeg sjekket opp hvordan utgangen fra 230volt generatoren er koblet inn i systemet, spesielt med tanke på jordforbindelse. Men dette finner sikkert eksperten som Farco anbefaler ut, og får du noe fornuftig svar på mailen din om hvordan alt er koblet, letter det arbeidet betraktelig.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars, en liten kommentar til din softstart løsning;

Burde du ikke sette spolen til releet (kontaktoren) på sekundærsiden av trafoen? Slik at den "får lov til" å bygge opp sine felt og levere spenning på sekundærsiden FØR seriemotstanden med primærspolen kortsluttes og du får "hel ved inn"?

Link to post
Share on other sites

Mulig det er en bedre løsning, men hvorfor vil det fungere bedre? En slik løsning har jeg ikke sett beskrevet noe sted. Slik jeg har det nå, så er hele softstart enheten montert inne i en lukket boks med inn og utganger og jeg slipper å blande landstrøm og lokalt fordelingsnett på noen måte. Men må jo innrømme at min løsning av og til krever to forsøk før jeg får tilkobling til landstrøm dersom sikringen i land er ekstra flink. Jeg har også sett på løsninger med litt mer elektronikk i boksen, men har ikke orket å koble opp noe slikt. Og det er mulig at jeg kunne valgt en annen verdi på motstanden enn det jeg har nå for at det skal funke bedre, men egentlig så funker det "godt nok".

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dersom du da også setter inn jordfeilbryter, enten på hoveduttaket fra sekundæren eller på hver enkel kurs, burde du være sikret for det meste.

På AC-panelet mitt sitter det sk. RCCBér (Residual Current Circuit Breaker) på hver kurs. I manualen min står det bla. om disse; These 40 Amp RCCB circuit breakers are also Earth Leakage Detectors and will automaticly "Trip" if any such earth leakage (as small as 30 milliamps) is detected.

Greie nok jordfeilsbrytere dette eller?

Og softstartløsning? Trenger jeg dette?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Greie nok jordfeilsbrytere dette eller?

 

Høres ut til å være dønn i orden :thumbsup:

 

Og softstartløsning? Trenger jeg dette?

Bare å prøve det :giggle:

Blir vel mørkt i havna igjen hvis det skulle behøves.....

Du skrev i starten at det bruser fra propellen da du ikke lå med landstrøm. Var det inverteren som gjorde dette? Eller har du fortsatt et problem som du først oppdager til våren :confused::rolleyes:

Link to post
Share on other sites

 

Du skrev i starten at det bruser fra propellen da du ikke lå med landstrøm. Var det inverteren som gjorde dette? Eller har du fortsatt et problem som du først oppdager til våren

 

Nå var det min propell det "bruste" fra i starten på tråden så det er en annen sak enn det som diskuteres nå innenfor samme tema.

 

Jeg har funnet å rettet noen ledningsbrudd som jeg antar er skyldige men vil ta en grundig sjekk igjen til sommeren når båten kommer på vannet å badetemperaturen ikke tar livet av en stakkar.

Link to post
Share on other sites

Eller har du fortsatt et problem som du først oppdager til våren :confused::rolleyes:

Vel, for å si det slik har jeg fortsatt en lekkasje til jord

003_3.jpg

Her måler jeg mellom propell og bakken uten at landstrømstøpselet er satt inn i kontakten bak.

 

004_3.jpg

Kopler jeg på landstrøm, og lar kun laderen være innkopplet har jeg en spenning på 80V....

 

005_3.jpg

og en strøm på omlag 0,1mA.

Og jeg har altså ikke koplet til landjord. Den ligger kveilet opp og isolert på toppen av trafoen

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Sjekket ikke dette idag, men her for noen dager siden målte jeg forskriftsmessig 115V mellom fase og jord fra inntakskabelen.

I morgen skal jeg kople X2 og X3 som båtjord så får vi se. Litt usikker på hvor jeg skal kople jordkabelen i andre enden. Skal det kanskje finnes en jordingsskinne, bus e.l. som hver av forbrukerne igjen henter jord ifra? Har ikke studert dette enda, bare sett at enden av jordkabelen er frakoplet

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Om du kobler ditt interne 220VAC båtjordsystem til X2/X3 så vil jeg anta at denne "jordfeilen" forsvinner!

 

Uten denne, og i og med at aksling og drivverk har elektrisk kontakt med båtens interne jordingssystem, så tror jeg at du i realiteten har fått et slags "flytende jordsystem" der du benytter propell/aksling som "jordspyd" mot sjø/landjord ?!?!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Nå var det min propell det "bruste" fra i starten på tråden så det er en annen sak enn det som diskuteres nå innenfor samme tema.

Beklager at jeg "voldtok" tråden din. Hadde ikke forventet så mange svar og så interessante og lærerike innlegg. Har bedt Ingar etablere en egen tråd på dette.

 

Kommentar fra moderator: Det er gjort, den originale "Bruser fra.." tråden ligger her: https://baatplassen.no/i/topic/86475-oksidering-det-bruser-fra-propellen

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvilken spenning måler du mellom jord og hver av fasene ut? Og hvis du kobler X2/X3 til jord, hva får du da?

Nå har jeg koplet opp intern båtjord fra X2/X3 på sekundæresiden. Måler da 115V fra fase til jord på de kursene jeg kommer til. Fortsatt har jeg en lekkasje til bakken via propell. Ikke så rart kanskje da jeg enda ikke har klart å finne jumperen fra AC til motor? Stusset allikevel over hvorfor jeg ikke målte 115V, men omlag 70V?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at måleinstrumentet ditt er riktig? Jeg hadde også en "feil" på omlag 32 volt i en annen sammenheng ombord med biltema multimeter. Det viste seg å være feil på instrumentet. Med elektrikerkompetanse ombord og tre andre måleinstrumenter, hvorav et var mitt eget, viste det seg altså at jeg ikke hadde 32 volt på feil sted likevel. Rakk alikevel å bytte en del komponenter først før felen ble oppdaget :headbang:

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg kan vel ikke være helt sikker på dette. Synes jo å måle riktig på kjente 220 kilder?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dersom nå alt er koblet korrekt på primærsiden av trafoen (som jeg tror det er) med de to "varme" landstrømlederne kun koblet inn til trafoens primærside og jordledningen fra land ikke koblet til noe som helst, er de verdiene du måler mot bakken såkalt "målefeil". For å måle noe som helst fornuftig, må det finnes en lukket krets. Og her er det ingen forbindelse mellom bakken og noe annet i båten.

 

Nå er det slik at moderne digitale voltmetre er svært høyohmige, og dersom du stikker den ene ledningen i bakken og holder i den andre, kan du faktisk måle flere volt! Hadde du imidlertid målt med et "gammeldags" viserinstrument, ville du målt null volt.

 

Så, igjen dersom landstrøm garantert kun går til trafoen sin primærside og landjord ikke har noen forbindelse til noe som helst ombord, ville jeg ikke bekymret meg i det hele tatt over målingene mellom bakken og propellen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

OK Lars. Det var beroligende å høre.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg ser du ikke har koblet jord fra land til trafokassen. Siden det her er et koblingspunkt for jordtilkobling er ikke kassen isolert og da bør landjord tilkobles her.

 

Hvis man tenker at det blir en isolasjonsfeil mellom primærspole og kassen vil den ellers bli spenningsførende i forhold til jord avhengig av hvor på primærspolen feilen oppstår. En slik lekkasje starter gjerne som en høyohmig lekkasje og fører svært lite strøm, men den utvikler seg vanligvis ettert hvert til en større feil.

 

Derfor ville jeg hatt med landjord til kassen og landjord stopper der. Da regner jeg med at du heller ikke vil ha spenning mellom propell og jord.

 

Legger ved en link som viser hva som skjer ved feil i de ulike typer nett. Fordelingssystemer

 

Om du er interessert, se spesielt på Feilstrømmer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...