Jump to content

Jordfeil i Phantom 43 og Ola fikk seg en karamell.


REM

Recommended Posts

07112010894.jpg

013_3.jpg

Denne dunken på omlag 100Kg sitter bak i båten. Regner med at det er en trafo som handterer oppstartstrømmene som trengs til A/C, vaskemaskin og andre tunge brukere? Det jeg lurer på er om det i tillegg er en sk. skilletrafofunksjon med galvanisk skille mellom primær og sekundærsiden?

Er ikke selv istand til å lese dette av etiketten, men andre mer kyndige enn meg vil vel kanskje kunne se dette?

På hjemmesiden til ACME står den under gruppen "Isolation Transformers"

 

Ellers var jeg i båten og målte ikveld. Resultatet ble:

  • Målt på stikk inn (fra landstrømkabel): Mellom fasene 230V, Fra fase til Jord, 116V
  • Stikk bak i Lazarette (etter skilletrafo): Samme som over.
  • Landstrøm tilkopplet men alle brukere avslått fra panel. Målt mellom propell og jord (fuktig bakke): 118V
  • Kun lader påslått, målt mellom propell og jord: 80V
  • Lader + bab stikksløyfe, mellom propell og jord: 68V
  • Lader + stb stikksløyfe, mellom propell og jord: 69V
  • Kun stb + bab sløyfe: 63V målt mellom propell og jord

Forteller disse målingene noe?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

013_3.jpg

 

Kan denne trafoen være en slags AC "flytende" spennings omformer/stabilisator ??

Ser inngang på primær kan variere mellom 190-480 V, mens sekundær ser ut for å være valgbar til enten 120 eller 240 VAC ?

 

Ser spennende ut ! Hva med å kikke på koblingsskjemaet på innsiden?

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Joda, det kunne kanskje være oppklarende (for enkelte) å lese koplingsskjemaet. Meg sier det lite i denne samenheng er jeg redd.

Fikk førøvrig bekreftende svar fra produsenten etter at jeg spurte om dette var en trafo med galvanisk skille.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Her er datablad med skjema for den: http://attachments.t...Acme_Sec1_X.pdf

 

Riktig koblet er dette en skilletrafo på 15kVA.

Ingen elektronikk eller form for soft-start i denne.

 

Jeg greier ikke å konkludere ut fra målingene dine.

Mistanken min går mot at landstrømjord er koblet sammen med "jord" på sekundærsiden av trafo.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mistanken min går mot at landstrømjord er koblet sammen med "jord" på sekundærsiden av trafo.

Ja, men skal den ikke det da, sålenge jeg ikke har dynaplate?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Tror også at jord er sammenkoblet mellom båt og landside, men det er jo lett å finne ut av med et ohmmeter -- med landstrømmen koblet fra!

Ved å måle kontinuitet fra jord et sted på sekundærsiden til feks jord på landstrøm stikk før trafo?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nei, jord fra land skal ikke kobles til noe som helst ombord, og det sjekker du om er tilfelle slik du selv foreslår ovenfor. Men som andre sier: Koble fra landstrømmen før du måler, ohmer.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

"Galvanisk skille" i skilletrafosammenheng sier vel strengt tatt bare noe om fasene, og ikke om jord?

Tror også at jord er sammenkoblet mellom båt og landside ...

"Galvanisk skille" i skilletrafosammenheng betyr teknisk, som du sier, at sekundærviklingen(e) er fullstendig isolert fra primærviklingene. Det sier ingenting om "jord" i trafoen. Men, når en skilletrafo kobles korrekt, så kobler man nettop ikke sammen landstrømjord og båtjord.

Link to post
Share on other sites

Neivel, ikke landstrømjord forbi trafo altså. Da sitter jeg altså med allt 220V utstyr ombord ujordet når jeg står på land? :rolleyes:

Hvis jeg har landstrømjord forbi trafo, er det vel denne jeg måler da mellom propel og bakken?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hele hensikten med skilletrafoen er jo å adskille jordingssystemet fra landjord med ditt lokale båt jord-system for å forhindre tæringsskader.

 

Alt ditt 220V utstyr jordes da mot skilletrafoen og evt. generator i aggregat slik at evt. lekkasjestrøm (jordfeil) blir tilbakeført til den opprinnelige kraftkilden, dvs. enten skilletrafoens sekundærside eller evt. generator i et aggregat (Se link i innlegg #30 og jordingspunkt merket "PE")

 

Jeg tror du har en forbindelse mellom ditt korrosjonshindrende zink-system og 220VAC system. Det er jo den eneste måten du kan få AC-spenning ut til propellakslingene ?

Er båtens interne jordingssystem for 220VAC, på noe vis, sammenkoblet med ledningsnettet for Zink-systemet? Har du sleperinger på propellakslingene?

 

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Er båtens interne jordingssystem for 220VAC, på noe vis, sammenkoblet med ledningsnettet for Zink-systemet? Har du sleperinger på propellakslingene?

Jeg må sjekke dette nærmere mateco. Jeg har sleperinger på propellakslingene ja. DC jord skal vel kopples til motor, og dermed også Zink/propellanlegg har jeg lært? Hva med AC jord? Skal denne flyte fritt og uavhengig av DC-jord. Hvordan får jeg isåfall ledet jord fra 220V brukerne ombord og ned i sjøen. Som sakt, jeg har ikke dynaplate.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har sleperinger på propellakslingene ja. DC jord skal vel kopples til motor, og dermed også Zink/propellanlegg har jeg lært? Hva med AC jord? Skal denne flyte fritt og uavhengig av DC-jord

Jeg vil tro du har et to-pols system? Isåfall skal ikke batteriminus kobles til motorblokk !!

 

Men har du noe AC-utstyr som krever 120VAC? I såfall kan det være gjort en "by-pass" trafoen!

Dvs. utstyr som krever 120VAC forsynes av trafoen (transformeres ned til 120VAC), og annet vanlig 220VAC forbrukere forsynes av en "By-pass", altså direkte fra landstrømstilførsel. I såfall så må du beholde landjord !!

 

Iflg. koblingstabellen til denne trafoen så har du jo enormt med koblingsmuligheter slik at du kan få akkurat den spenningen du ønsker ut fra trafoen. Finnes det en form for velgebryter for å velge setting utfra eksisterende landstrømsspenning?

 

PS! Om du har en velfungerende og riktig koblet skilletrafoe så skal ikke jordingskabel føres til sjø (Hva har den der å gjøre ? :rolleyes:) men tilbake til selve skilletrafoen!

 

 

 

???

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Neivel, ikke landstrømjord forbi trafo altså. Da sitter jeg altså med allt 220V utstyr ombord ujordet når jeg står på land? :rolleyes:

Hvis jeg har landstrømjord forbi trafo, er det vel denne jeg måler da mellom propel og bakken?

 

Et forslag til forklaring på hva som skjer, er at når landstrøm videreføres via en skilletrafo, uten at jord fra kilden tas med, er det ett fett for trafoen hva slags jord som kommer inn i den. Den lager i stedet sitt eget virtuelle jordingspunkt, som spenningsmessig ligger midt mellom lederne fra sekundærspolen.

 

Man kan tenke seg dette som en vippehuske med like lange armer. Vippa balanserer med like stor vekt (spenning) i hver ende, og i midten ligger balansepunktet. Uten annen jordreferanse, blir spenningen i dette midtpunktet definert som jord og skulle da vært 0V. Det er det også, inntil man får annen kontakt med moder jord. Da har man to "vippehusker" med hvert sitt balansepunkt. Sett fra den ene vippehuska, vil den andre huska se ut til å¨være i ubalanse (men de blir aldri enige om hvem som har "rett").

 

Det trenger ikke være noen feil på landstrømjord, den er kanskje bare jordet et helt annet sted, f.eks. i forhold til den jordreferansen som kommer fra E-verket. Her gjelder den sterkestes rett: Den beste jordledningen vinner og definerer hva som er null for alle de andre! Og det kan være noe helt annet enn i bakken under båten.

 

Så hvis jordreferansen landstrømkontakten har fra før, er 60V forskjellig fra bakken under båten, vil den tidligere nevnte "virtuelle jordreferansen" i skilletrafoen ligge 60V forskjellig fra strømkildens jordreferanse.

 

Fordi man aldri kan være sikker på hva som egentlig er definert som jord=0V i et 230V anlegg, skal man alltid ha med jord fra kilden videre. Hvis ikke, skal lokal jord sikres ved at man f. eks. bruker et jordspyd. Jeg har selv jobbet mye med biler som har store 12V anlegg (f.eks. en lydbuss), og det var ikke helt sjelden å få en karramell hvis vi koblet til 230V og deretter tok i bilen, før vi satte ned jordspyd.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Er det noen muligheter for å lese seg opp på dette dere snakker om nå på nett et sted? Synes det er vanskelig å følge dere her.

 

Jada, det er bare å google rundt på BP, så finner du hundrevis av innlegg. Du vil også finne at stort sett er ingen enige. Det er bøttevis med alternativer, og sammenblanding av Direktoratet for Sivilt Beredskap (som mente den ene tingen den ene dagen, og tvert imot dagen etter).

 

Men hvis du ser på skjemaet for Noratel-trafoen, så er det ganske greit. At REM får AC ut i propellen, skyldes feil i båtens elektriske anlegg.

 

Alle disse 'greiene' som anvendes for å skille vekk landjord er:

 

Skilletrafo, to sett viklinger som gir ut samme spenningen som det kommer inn. Landjord kobles ikke. Helt sikkert system

Flytende jord, suverent system. Ikke lovlig i Norge og Australia. Helt greit fra og med Sverige. Her ledes båtjord til sjø.

Zink saver, vanlig å koble på jordingen for å unngå lekkasjestrøm via landjord. To diodesett i hver sin retning. Feil over 1,5 volt går rett gjennom.

 

Det var de tre.

 

En del båter har korrosjonsbeskyttelse som kalles "katodisk beskyttelse med påtrykt spenning", det ser ut til at REM har noe slikt. Skal ikke gå inn på det her. Men systemet er designet slik at de elektroner som forsvinner i forbindelse med en korrosjonsprosess blir erstattet med elektroner som kommer fra båtens batteri. Dette er da elektroner som kommer fra en likestrøm`(DC).

 

Etter dette som er nevnt over, så øker bare forvirringa med IT-nett og gud vet hva.

Link to post
Share on other sites

Skilletrafo, to sett viklinger som gir ut samme spenningen som det kommer inn. Landjord kobles ikke. Helt sikkert system

Litt flisespikking: På en del av tegningene på Noratel's produkter kobles landstrøm-jord til metallet i skilletrafo. Dette for personbeskyttelse ved event. feil i primærsiden av trafo.

Men som beskrevet, ikke forbindelse mellom land-jord og båt-jord.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hmmm! Rimelig broket område det her. Noen som kan anbefale en god "Båtmegger" i askerområdet?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

:sweat::crazy::puke::pray: jeg erkjenner at det er mye jeg ikke kan om strøm... og det er interessant å lese det man pr i dag ikke skjønner en drit av. Men om 10- 15 år, med gjentagende lesning og drypp her og der, så burde jeg skjønne mere. Takk tilalle dere som kan dette, det gjør ikke noe om dere er uenige,for jeg skjønner så lite uansett, enn så lenge.
Link to post
Share on other sites

LIt tileggsinfo i tilegg til Huldas enkle og gode forklaring att. skilletrafo i båt. Når båten står på land så skal landjorden koples sammen med båtjorden slik at hele "anlegget" er forskriftsmessig koplet til jord. Når båten så sjøsettes så skal koplingen endres slik at man skiller alt landbasert fra alt som er båtbasert. Har selv victron skilletrafo og her er det rett og slett en en liten ledningsbit inne i trafoen som skal plasseres et sted når båten står på land, et annet sted når båten ligger i sjøen.

Link to post
Share on other sites

 

Skilletrafo, to sett viklinger som gir ut samme spenningen som det kommer inn. Landjord kobles ikke. Helt sikkert system

Flytende jord, suverent system. Ikke lovlig i Norge og Australia. Helt greit fra og med Sverige.

 

Norges nasjonale strømsystem er basert på "trekantkobling". Det er bare Norge og Albania som har dette (og kanskje Australia?) - En foreldet og ineffektiv distribusjonsmetode sammenlignet med alternativet, som heter "stjernekobling".

 

I Stjernekobling tas strømmen ut med en fast jordreferanse. Med trekantkobling er i prinsippet hele strømsystemet balansert, og man baserer seg på at hver enkelt bruker skaper sin egen jordreferanse for å rette opp mindre jordfeil eller skjevheter. Vi betaler en viss pris i form av energitap til jord når innkommende strøm har "skjev balanse".

 

Det er ingen som ønsker å få dette energitapet gjennom seg, derfor er det forbudt å bruke 230V uten jord på alle steder et menneske kan ta på noe annet (vannrør, bakken under båten) som har bedre jordkontakt enn strømkildens jordreferanse.

 

En omlegging til stjernekobling i strømnettet er selvsagt en helt uoverkommelig oppgave, og vi må derfor leve med denne teknologien OG risikoen, og har derfor en lovgivning som sikrer innbyggerne mot stor fare.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Mistanken min går mot at landstrømjord er koblet sammen med "jord" på sekundærsiden av trafo.

Tror også at jord er sammenkoblet mellom båt og landside, men det er jo lett å finne ut av med et ohmmeter

:nonod: Nei ingen forbindelse der. Ihverfall ikke på de pungtene jeg målte. (stikksløyfene)

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...