Jump to content

Jordfeil i Phantom 43 og Ola fikk seg en karamell.

REM

Recommended Posts

Nå kan ikke jeg se at det står noe som helst om at denne skilletrafoen har noen form for softstart. En hver slik trafo, og spesielt en så stor som din, vil trekke svært stor strøm i et kort øyeblikk ved påslag. Dette er nok til at sikringen i land løser ut.

Du har ikke en annen boks i nærheten som ikke er tilkoblet også og som kan være en softstart-boks? Hos meg må jeg noen ganger slå på flere ganger med sikring som slår ut før den holder. Og jeg har en liten 2,3kW trafo med en hjemmelaget (ikke optimal) softstart. Se mitt koblingsskjema lenger oppe i tråden.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja, mulig det er der det ligger? Er dette noe jeg kan gjøre selv kanskje? Jeg kan jo altids måle om det er kortsluttning mellom primær og sekundærsiden. Men utover det?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg kopplet opp etter skjema ikveld med 240V inn og ut, og sikringen går med en gang jeg setter på strømmen. :headbang: Dobbeltsjekket flere ganger og koplingene er riktige.

Jeg ville fått noen til å megge selve trafoen. Det kan være derfor den har vært forbikoblet, grunnet jordfeil eller kortslutning i viklingene.

Det "Jche" sier, var en tanke som slo meg også. At trafoen er forbikoplet pga intern feil.

Men når jeg kikker på bildet av trafoen din, så slår det meg at det kan også være at sikringen går pga høy magnetiseringsstrøm (ofte kalt inrush current), og at alt ellers er i orden med trafoen.

Trafoen oppgis på bildet å være 15 kVA. Den ser ikke så stor ut, men siden det står der, så er det sikkert korrekt, og bildet lyver litt. En slik trafo kan ha ganske høy magnetiseringsstrøm, avhengig av indre fysisk konstruksjon (mange ganger trafoens oppgitte strøm). Det står ingenting om andre data på bildet, og det gjør det vanskelig å gjøre noen beregninger.

Generelt trenger trafoer trege sikringer (C-karakteristikk), og ikke rent sjelden har jeg vært nødt å installere D-karakteristikk for at sikringen skal takle startstrømmen som oppstår når man skrur på strømmen til trafoen.

Til sammenligning, så kan det nevnes at Noratel sin 3,6 kVA trafo er utstyrt med softstart for å begrense startstrømmen. Nettopp for at det ikke skal by på problemer å kople seg til ulike landstrømsanlegg.

Man skal jo egentlig ikke si slikt(er generelt et dårlig tips å si at man skal kople inn en last som har feil ...men jeg tror egentlig ikke det er feil på utstyret), men du kan jo prøve å legge inn sikringen noen ganger etterhverandre, og se om den holder seg.

Hvis ikke, så vil de fleste elektrikere kunne megge viklingene på trafoen.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

For å skape en fullstendig forvirring.For mange år siden da jeg jobbet i NRK, så var vi på en gudstjeneste. Jeg skulle opperere en uplink, men måtte stå ca 400 meter fra produksjonsbussen, som jeg fikk lyd og bilde fra. Jeg ringte på nærmeste hus og fikk låne strøm. Her var det strømleveranse fra en annen trafo, enn det produksjonsbussen hadde. Forskjellen mellom jord var 400 volt! :rolleyes:

Det var litt av en opplevelse. :sweat:

Så hva er egentlig jord?

Fairline Mirage 29 er solgt.

Njaeiii Lars. Dårlig med beskrivelser, bortsett fra Fairlines brukerhandbok da. Der står nok det meste, men ikke denne innstallasjonen selvfølgelig. :headbang:

Slik ser det ut ihvertfall.

002_3.jpg

Boksen til høyre sitter mellom stikk fra landstrøm og trafo.

011_3.jpg

Ser ut til at sikringen er 60A?

009_3_large.jpg

Boksen til venstre sitter etter trafo og før forbrukere. Sikringen her ser ut til å være 50A?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Det var noen enorme sikringer både på primær og sekundærsiden, men de stemmer jo for så vidt med den store trafoen som kan gi ca.65A. Men dette vil du aldri få utnyttet da sikringene i land i hjemmehavn eller gjestehavn vel aldri er over 16A, og mange steder helst 10A og faktisk ned i 6A. En annen ting er også at jeg ikke ser at noen av dem har jordfeilbryter eller at det er noen egen jordfeilbryter på sekundæren?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er det den C60N-sikringen som ryker? Eller er det sikring i landstrømsentral?

Den er ikke 60A, men 16A. Det er videre B-karakteristikk, som i veeldig mange tilfeller er uegnet som forankopling til trafo.

Du vil ihvertfall ha bedre mulighet med C-karakteristikk, evt D. Men du kan også risikere at du bare flytter problemet til landstrømssentralen, og at sikringen der ryker i stedet.

Hadde det vært min båt, så hadde jeg kjøpt en sikring med D-karakteristikk. Det kan gjerne være 16A, for de færreste landstrømssentraler har vel større sikring enn 16. Da får du ihvertfall verifisert om det er praktisk mulig å benytte trafoen uten å montere softstart.

Eksempelvis: C60H/D 16-2 25189 SCHNEIDER. Elnr. 1635787. Tipper du får den for 4-500 kr.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Det er C60N som ryker ja. Takk for tipset om leverandør av D karakteristikk sikring. Bestiller i morgen. Hva med sekundærsiden. Er dette en 50A? Bør denne også byttes?

ad. planlegging:

Det er vanskelig å vurdere den 50A sikringen som står der uten å vite noe om installasjonen ellers. Velger vi å se litt "stort på det", og tenke litt høyt; Når trafoen koples som 230 på begge sider, så har du et omsetningsforhold på 1:1, og ettersom du har en mye mindre sikring på primærsiden, så vil ikke trafo kunne overbelastes ihvertfall. Har du 2,5 mm2 kabel på sekundærsiden, så er kabelen indirekte beskyttet av sikringen på primærsiden. Ettersom der faktisk står en 50A sikring, så vil jeg tro at du har en mye grovere kabel enn 2,5 mm2, og alt burde være greit.

I forhold til problemet med at sikringen slår ut, så har ikke den 50A sikringen noen betydning.

Bertrand Russel

50A på sekundæren? Da må jo kablingen rundt til stikkontaktene, bereder osv ha et alvorlig kvadrat etter reglene? 16A krever jo 2,5 kvadrat, men hva 50A måtte kreve vet jeg ikke, men grovt blir det. Eller er det splittet opp med flere sikringer (kanskje med jordfeilbrytere også) for forskjellige kurser?

Ups, der snakket vi i munnen på hverandre igjen Suumøringen, men slik går det vel når begge har en båt med navnet Trudelutt. :thumbsup: Men nå er det leggetid, så jeg tier stille til imorgen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Heisann! Flott at du fant ut av dette, REM!

Men hvorfor bare 16A sikring på en 15 KVA transformator?? Tror du bør rådføre deg med Fairline her, evt. fått fatt i et komplett koblingsskjema som også angir korrekte sikringsstørrelser !!

Virker som at en 50A kat. C-D har virket mere korrekt ?! Ser at inngang er en Merlin-sikring og utgang er ABB! Kan den ha vært skiftet tidligere, og da til en mindre størrelse?

Har forstått slik at du både har Air-Cond og et relativt stort strøm aggregat ombord (8-10KW ??).

Hvor kommer strømmen fra dette inn i systemet ditt?

Om utgangen fra aggregatet er ment å være tilkoblet trafoens primærsiden, og sekundærsiden forsyner AC-unit i tillegg til "alt annet", så kan det være at 16A blir i knappeste laget!

Vet du hvor mye AC-uniten trekker?

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Ups, der snakket vi i munnen på hverandre igjen Suumøringen, men slik går det vel når begge har en båt med navnet Trudelutt. :thumbsup:

:giggle:

Men nå er det leggetid, så jeg tier stille til imorgen.

Og jeg har nettopp hatt Trude på tråden (ja, min Trude selvsagt), som minnet meg på at jeg lovte å jobbe bare 12 timer i dag. Så da er det på tide å pelle seg hjem fra jobb og finne køya!

Bertrand Russel

Ikke meg du stilte spm til, men jeg svarer likevel, basert på den erfaring jeg har med slike anlegg, og det faktum at jeg rådet Rem til å benytte 16A.

Men hvorfor bare 16A sikring på en 15 KVA transformator?? Tror du bør rådføre deg med Fairline her, evt. fått fatt i et komplett koblingsskjema som også angir korrekte sikringsstørrelser !!

Virker som at en 50A kat. C-D har virket mere korrekt ?! Ser at inngang er en Merlin-sikring og utgang er ABB! Kan den ha vært skiftet tidligere, og da til en mindre størrelse?

Når jeg anbefalte bytte til 16A med D-karakteristikk, så var det ut fra en tanke om at Rem benytter "vanlige" landstrømssentraler, og ikke har kaiplass på et skipsverft eller lignende :giggle:

En vanlig landstrømssentral gir normalt ikke mer enn maks 16A, og da er det ingen grunn til å ha noe større sikring på eget inntak. (Forutsatt at jeg har rett i den jeg sier lenger nede)

Ut fra trafoens størrelse isolert sett, så ville det være naturlig med 50 eller 63A, C-karakteristikk, på primærsiden. Hvis man har tilgang til landstrømsanlegg med større kapasitet, og hvis kablene er dimensjonert for større sikringer, så er det ingenting i veien for å benytte større enn 16.

Men ettersom den 16A har stått der, og ingenting i tråden tyder på at den har skapt problemer før trafoen ble koplet inn i kretsen, så er den trolig stor nok til Rems forbruk og behov ved landligge.

Har forstått slik at du både har Air-Cond og et relativt stort strøm aggregat ombord (8-10KW ??).

Hvor kommer strømmen fra dette inn i systemet ditt?

Om utgangen fra aggregatet er ment å være tilkoblet trafoens primærsiden, og sekundærsiden forsyner AC-unit i tillegg til "alt annet", så kan det være at 16A blir i knappeste laget!

Aggregatet ombord koples normalt ikke gjennom skilletrafoen. Skilletrafoens oppgave er å skille landstrøm fra båtens interne el.anlegg.

Bertrand Russel

Jeg har i grunnen gått lei av å diskutere strøm i båt på Båtplassen og jordingsproblematikk, så innledningsvis for dette unntaket vil jeg bare si: Slutt å skryte kunnskapsløse svensker opp i skyene for disse er ikke bedre enn kunnskapsløse mennesker andre steder på denne jord.

Forsøk heller å sett dere inn i det El-sikkerhetsarbeidet som er lagt ned internasjonalt og beskrevet i IEC. IT nett med trafo er fullt ut mulig og lovlig, men det ligger en hel del betingelser i bunn for hvordan man kan bygge et slikt anlegg i en båt. Det meste av informasjon er å finne i NEK 410 som er den retningsgivende Norske norm for maritime elektriske anlegg.

Når det gjelder anlegget til rem så registrerer jeg at det finnes rød, sort, hvit og grønn ledning på bildet, og dette er normalt et tegn på at båten har et fourwire anlegg. Det er ingen hokus pokus å bygge om et slikt Amerikansk (Fairline Manhattan) anlegg, man må bare sette seg inn i hvorfor anlegget er laget slik og hvordan.

Det finnes et utall av rare og ulovlige anlegg etter ombygning av disse importbåtene. Det er fullt ut mulig å sette inn en trafo med sentertap og etablere et joringssystem med tilstrekkelig sameksistens, men det fordrer at den som gjør installasjonen skjønner hva han driver med og at trafoen samt vern beregnes riktig. (Trafoen og vern må ofte rates ned, og dette er årsaken til at en del trafoer kan virke tilsynelatende overdimmensjonert).

Etter REM’s avsløring om at Landsstrømstilførsel er omkoblet trafoen så kan vi vel kikke litt tilbake på hans opprinnelige problem.

Landstrøms tilførselen er bypasset trafoen ved at den er tilkoblet trafoens sekundærside parallelt med forbruk.

Dermed spenningsettes hele båtens interne jordsystem med halve landstømsspenningen via sekundærsiden midt-uttak (jordtilkobling).

På den måten har REM fått de målingene, mellom fase og båtjord, som han viser til i sine tidligere innlegg! En tilsynelatende normal 120VAC spenning mellom båtjord og fase!

Båtens interne jordingssystem er, på et eller annet vis, sammenkoblet med aksel/propeller slik at også disse blir spenningssatt med 120VAC, inndirekte av landstrømtilførsel via trafoens sekundærsides midt-tuttak.

I realiteten, ved landstrømstilkobling, så har REM hatt en kontinuerlig balansert strømlekkasje til landjord via propellanlegg - båtens interne jordingsanlegg - midt-uttak fra trafoens sekundærside og fra tilført landstrøm. Strømgjennomgangen har blitt begrenset av den induktive motstanden som oppstår i sekundærsidens viklinger.

En slik lekkasje vil ikke bli fanget opp av evt. jordfeilbrytere, rett og slett fordi den er balasert og trekker like mye fra landstrømstilførselens L- og N-ledere.

Når båten står på land så brytes kretsen. Når den uheldig da berører et vått jordsmonn (landjord) og propell/aksel så er det også naturlig at han får seg en kavring på ca.60 VAC.

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg har i grunnen gått lei av å diskutere strøm i båt på Båtplassen og jordingsproblematikk, så innledningsvis for dette unntaket vil jeg bare si: Slutt å skryte kunnskapsløse svensker opp i skyene for disse er ikke bedre enn kunnskapsløse mennesker andre steder på denne jord.

Helt enig, svensker er kunnskapsløse. Og det deler de med dansker, tyskere, spanjoler, engelskmenn og omtrent alle andre. Bare ikke nordmenn. Vi kan dette med strøm!

La inn den nye 16A D-klasse sikringen i kveld. Utelyset i havna mørknet da jeg satte på strømmen, og sikringen (min nye)gikk etter omlag ett sekund eller to. Hmmm? Finnes det x eller y-klasse sikringer?

ad. planlegging:

Slik jeg har forstått det finnes det sk. soft start utstyr som jeg kan benytte for å dempe den store startstrømmen? Alternativet er kanskje en mindre trafo? Trenger jeg egentlig en slik stor 15kVA trafo? Jeg har vel egentlig ikke så voldsomt stort forbruk ettersom jeg jo har har benyttet båten i hele sommer uten at sikringen har gått en eneste gang. Jeg har kjørt både A/C, elgrill og komfyr/micro på landstrøm som vel er de største forbrukerne ombord foruten vaskemaskin/tørketrommel. Ikke samtidig kanskje, men allikevel? Sistnevnte har jeg kun kjørt med agregat.

ad. planlegging:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...