Jump to content

Noen som har en "krabbekoke" guide?

Netics

Recommended Posts

Kok først opp rikelig med vann og ha i salt, det skal være litt saltere enn sjøvann (dersom du koker ved sjøen kan du godt bruke sjøvann)

Noen dreper krabben før de legger den i vannet, ved å stikke en kniv i hodet på den. Jeg legger krabben levende i vannet, fordi jeg tror den dør raskere på den måten. Selvdøde krabber må kastes, de er giftige. Kok i 25 min, ta opp krabben og avkjøl den liggende på ryggen. Hannkrabbene brekker jeg klørne av (når de er kokt) og kaster resten. På hunkrabbene fjerner jeg først alle løse lokk på undersiden, så knekker jeg dekslet over paven (magesekken), så åpner jeg krabben og fjerner paven og gjellene. Den røde rogna inni skjellet og den grønne gørra som ligger over den er spiselig, alt i klør og føtter er spiselig. Det er også litt fisk inni gangene på huset, men det pleier jeg å spise etterhvert som jeg rensker. Jeg synes krabben smaker best når jeg blander rogn, gørr og fisk. Serveres med loff, majones, sitron og sitronpepper og selvfølgelig serveres skalldyrsnaps og øl til.

Her er et par linker til krabbebehandling og enda en den inneholder faktisk en video av hvordan krabben skal renses.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Bruk ei stor gryte, minimum 15 - 20 liter. Unngå for mye salt, det er tross alt krabbesmaken vi er ute etter. Selv koker jeg i ferksvann og bruker ca. 2 never med grovt salt pr 10 liter. Når vannet kommer på kok legger du krabbene i. Noen foretrekker å ta livet av dem først ved å stikke en syl eller skruejern inn mellom de to hullene under bakkroppen. Legg på lokk. Når vannet kommer på kok igjen skrur du ned varmen og lar dem trekke i 15 - 20 minutter. Unngå fosskoking. Selv foretrekker jeg å kjøle dem ned i i luft, mens andre foretrekker å kjøle ned i kokevannet. Min erfaring er at de da kan bli seige og vassne. Enkelte krydrer kokevannet med dill eller ulike krydderblandinger. Prøv deg fram til du eventuelt finner en smak som passer.

Den beste krabbekoren jeg har prøvd ut hittil er de ringformede gasskokerne. Hvis mulig bør krabbene kokes i friluft. De etterlater en ganske sterk "aroma". Lykke til.

Det er ingen fasit på dette, men bruker selv å ha godt salt vann (en del saltere enn sjøvann) med en bittelitt sukker i, koker så i ca 20-25 min og avkjøler i luft. Koker både paltorsk( krabbe) og hummer på samme vis. Sjøkreps kokes ca 8 minutter.

La aldri skalldyrene kjøles i vannet sitt, det blir noe blaut kjass etter min mening.

• 4 år senere...

Vi trekker teiner på ettermiddagen før det blir mørkt, fangsten legges i kummer med ferskvann til tidlig neste morgen (05:00). Når vi tar krabben opp børstes den for gjenværende søle og legges i kjelen, med ca 50 krabber pr kok, saltes godt (god/full krabbe blir ikke for salt), kjelen koker opp og koker i 20 minutter før krabbene øses over i en dunke med kaldt rennende vann før de åpnes og renses eller kastes. Denne metoden er benyttet av generasjoner med fiskere i vårt distrikt og den som ser sølevannet krabbene har gått i over natta vil neppe ha det i maten! Alternativt om vi må trekke på morgenen legges krabben i ferskvann 3/4 timer og stikkes før koking, jeg vet også at fabrikker som produserer krabbemat lar krabben ligge på is til neste morgen, den er da bevissløs når den kokes. Krabbe som hives levende i kokende vann åpner seg, mye mat koker ut, bein og klør løsner også oftere, det er enkelt å se på vannet etter koking, vårt vann er ganske reint etter koking og benyttes med ekstra salt til flere kokinger.

Vi trekker teiner på ettermiddagen før det blir mørkt, fangsten legges i kummer med ferskvann til tidlig neste morgen (05:00). Når vi tar krabben opp børstes den for gjenværende søle og legges i kjelen, med ca 50 krabber pr kok, saltes godt (god/full krabbe blir ikke for salt), kjelen koker opp og koker i 20 minutter før krabbene øses over i en dunke med kaldt rennende vann før de åpnes og renses eller kastes. Denne metoden er benyttet av generasjoner med fiskere i vårt distrikt og den som ser sølevannet krabbene har gått i over natta vil neppe ha det i maten! Alternativt om vi må trekke på morgenen legges krabben i ferskvann 3/4 timer og stikkes før koking, jeg vet også at fabrikker som produserer krabbemat lar krabben ligge på is til neste morgen, den er da bevissløs når den kokes. Krabbe som hives levende i kokende vann åpner seg, mye mat koker ut, bein og klør løsner også oftere, det er enkelt å se på vannet etter koking, vårt vann er ganske reint etter koking og benyttes med ekstra salt til flere kokinger.

Dette fatter jeg ikke helt, dør ikke krabben nesten med en gang i ferskvann??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...