guge Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Nå skal båten snart opp og jeg planlegger en ekstra grundig vårpuss i 2012. Båten min har en jernkjøl med en bulb som er flat på undersiden. Når jeg stoffer båten er det alltid vanskelig å komme til på undersiden av denne. Nå går jeg i tanker om å fjerne alt gammelt bunnstoff, legge på epoxyprimer og sparkle med epoxysparkel. Spørsmålet: Finnes den noen god måte å anbringe båten slik at jeg kommer til også på undersiden av kjølen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Olaf Christensen Posted October 21, 2012 Share Posted October 21, 2012 Godt spørsmål! Derfor lurer jeg på det samme. Har båten på to 2x6, så jeg kommer såvidt til på midten, men det blir vanskelig å fjerne noe rust der. Det er det for lite plass til. Hvordan kan jeg eventuelt få plass til ytterligere en tykk plankebit der? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Posted October 21, 2012 Share Posted October 21, 2012 Hør om båten kan få henge noen dager i stroppene hos de som løfter båter. Hvis du kan gjøre jobben utenom høysesong for opptak/utsetting er nok det greit å få til. Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Olaf Christensen Posted October 21, 2012 Share Posted October 21, 2012 Mja, sliter litt der, da båten ble løftet opp med lastebil, og for han er det nok høysesong hele året. Det er mye rart folk vil løfte på. Kan det funke å bruke en jekk et sted samtidig som noen strammer kjettingene til krybba? Hvordan burde det utføres slik at båten ikke ramler over meg? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
is_620 Posted October 21, 2012 Share Posted October 21, 2012 uansett hvordan det gjøres , vær ytterst forsiktig jeg er nettopp gått inn for en kaffekopp og for å roe meg ned etter at båten min skled ned under tilsvarende operasjoner, var ikke så høyt og alt gikk bra, har gjort dette på samme måte i mange år , men ble litt for kjekk å skulle ta for mye på jekken i en omgang. men jeg var i allefall klok nok til å ha klaring for meg selv, slik at det bare er å gå ut å ta alt omigjen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Olaf Christensen Posted October 21, 2012 Share Posted October 21, 2012 Det var det jeg var redd for. Det burde jo holde å lirke under en plankebit av gangen mens båten dekkes forsiktig opp mens krybba strammes. Hvis båten velter sliter jeg, for det er båter på begge sider. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Posted October 21, 2012 Share Posted October 21, 2012 Eg plasserer stokkene forskjellig fra år til år, da får man jo tatt det noenlunde greit. Tar så siste juledagen (e) hengende i stroppene, det går som regel greit å få en halv til en time i stroppene. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Olaf Christensen Posted October 22, 2012 Share Posted October 22, 2012 Jeg tror jeg blir nødt til å gå over hele kjølen når jeg først sliper ned til jernet for å bli kvitt all rusten. Jeg tenker jeg lager meg noen gode kiler jeg kan slå under. Det går såpass sakte og kontrollert at lite kan gå galt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sofaseileren Posted October 22, 2012 Share Posted October 22, 2012 Uten å vite fasit, mener jeg det spiller stor rolle hva slags forstøttning båten har. En tradisjonell krybbe tillater vel mere oppgjekking av kjølen, enn hva man kan ta sjansen på om man bruker løse støtter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Posted October 22, 2012 Share Posted October 22, 2012 Helt OT, men kan ikke dy meg ! Når det gjelder trådtittel: Hadde nå bare den lille ø-en vært erstattet med en liten "o" så hadde denne tråden blitt en slager her inne !! Bjørn Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Olaf Christensen Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 (edited) Jeg har krybbe fra ilas med ramme under. Problemet kommer når strekkfiskene er strammet helt. Hva gjelder tittelendring blir vel off topic i et forum for sjømenn. Edited October 23, 2012 by Olaf Christensen (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Kan du ikke bare bestille kranløft og flytte båten da? Kan ikke koste all verden? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lady B Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Helt OT, men kan ikke dy meg ! Når det gjelder trådtittel: Hadde nå bare den lille ø-en vært erstattet med en liten "o" så hadde denne tråden blitt en slager her inne !! Bjørn Kommer du ikke til, du da, stakkar? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Olaf Christensen Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Mja, det blir fort dyrt. Måtte betale 1200 kr for å løfte opp båten, og for å frakte den de 50 meterne bort til vinterplassen, så jeg tør ikke tenke på hva han skal ha for å løfte den en gang til. Men jeg tenker det skal duge med noen kiler under der. Vesentlig billigere er det jo også. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts