Jump to content

Komme til under kjølen

guge

Recommended Posts

Nå skal båten snart opp og jeg planlegger en ekstra grundig vårpuss i 2012. Båten min har en jernkjøl med en bulb som er flat på undersiden. Når jeg stoffer båten er det alltid vanskelig å komme til på undersiden av denne.

Nå går jeg i tanker om å fjerne alt gammelt bunnstoff, legge på epoxyprimer og sparkle med epoxysparkel.

Spørsmålet: Finnes den noen god måte å anbringe båten slik at jeg kommer til også på undersiden av kjølen?

• 1 year later...

Godt spørsmål! Derfor lurer jeg på det samme. Har båten på to 2x6, så jeg kommer såvidt til på midten, men det blir vanskelig å fjerne noe rust der. Det er det for lite plass til. Hvordan kan jeg eventuelt få plass til ytterligere en tykk plankebit der?

Mja, sliter litt der, da båten ble løftet opp med lastebil, og for han er det nok høysesong hele året. Det er mye rart folk vil løfte på.

Kan det funke å bruke en jekk et sted samtidig som noen strammer kjettingene til krybba? Hvordan burde det utføres slik at båten ikke ramler over meg?

uansett hvordan det gjøres , vær ytterst forsiktig

jeg er nettopp gått inn for en kaffekopp og for å roe meg ned

etter at båten min skled ned under tilsvarende operasjoner,

var ikke så høyt og alt gikk bra, har gjort dette på samme måte

i mange år , men ble litt for kjekk å skulle ta for mye på jekken i en omgang.

men jeg var i allefall klok nok til å ha klaring for meg selv, slik at det bare er å gå ut å ta alt omigjen.

Det var det jeg var redd for. Det burde jo holde å lirke under en plankebit av gangen mens båten dekkes forsiktig opp mens krybba strammes. Hvis båten velter sliter jeg, for det er båter på begge sider.

Eg plasserer stokkene forskjellig fra år til år, da får man jo tatt det noenlunde greit.

Tar så siste juledagen (e) hengende i stroppene, det går som regel greit å få en halv til en time i stroppene.

Jeg tror jeg blir nødt til å gå over hele kjølen når jeg først sliper ned til jernet for å bli kvitt all rusten. Jeg tenker jeg lager meg noen gode kiler jeg kan slå under. Det går såpass sakte og kontrollert at lite kan gå galt.

Uten å vite fasit, mener jeg det spiller stor rolle hva slags forstøttning båten har. En tradisjonell krybbe tillater vel mere oppgjekking av kjølen, enn hva man kan ta sjansen på om man bruker løse støtter.

Helt OT, men kan ikke dy meg !

Når det gjelder trådtittel: Hadde nå bare den lille ø-en vært erstattet med en liten "o" så hadde denne tråden blitt en slager her inne !!

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Helt OT, men kan ikke dy meg !

Når det gjelder trådtittel: Hadde nå bare den lille ø-en vært erstattet med en liten "o" så hadde denne tråden blitt en slager her inne !!

:smiley:

Bjørn

Kommer du ikke til, du da, stakkar?

Mja, det blir fort dyrt. Måtte betale 1200 kr for å løfte opp båten, og for å frakte den de

50 meterne bort til vinterplassen, så jeg tør ikke tenke på hva han skal ha for å løfte den en gang til. Men jeg tenker det skal duge med noen kiler under der. Vesentlig billigere er det jo også.