Jump to content

kobling av BEP rele mellom start og forbruksbank


jensemann2

Recommended Posts

BEP selv sier startbatteriet om jeg husker rett. Flere her på BP sier forbruksbatteriet.

Det kommer vel an på bruksmønster og hvordan du prioriterer: vil du ha fullt oppladet startbatteri til enhver tid, eller vil du ha raskest mulig opplading av forbruksbatteriet?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Mener å huske at startbatteriet blir først ladet av dynamoen, men ved bruk av landstrøm så blir det omvendt.

Beskrivelsen som følger med releet er enkel å følge. Link

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Jeg har et slikt selv å det har reddet hjemturen to ganger så langt. En start av maskineriet krever ikke stort av et riktig dimensjonert batteri, det betyr igjen at det ikke tar lang tid før startbatteriet er oppe i en spenning som tillater releet å åpne for lading av forbruksbanken, motsatt vei stenger releet for bruk av startbatteriet når spenningen går under en viss grense ( altså når du ikke lader men bruker strøm fra bankene). Jeg ville helt klart montert releet i henhold til bruksanvisningen.

I min båt åpner releet som regel for lading av forbruksbanken etter få sekunder, unntaket har vært de to gangene jeg har vært helt klin tom for strøm, da har startbatteriet hatt nok strøm til en start på tross av at jeg ikke har fått lys i ei lyspære engang på forbruksbanken, da har det naturligvis gått endel tid for å lade opp startbatteriet først men i slike situasjoner er det helt nødvendig å lade opp med landstrøm uansett når en kommer til land.

 

Jeg synes at litt av poenget er å prioritere lading av startbatteriet, releet skiller jo bankene uansett hvilken vei du kobler dette men nytten av å prioritere startbatteriet kommer godt frem ved problemer med ladingen som jeg har hatt i sommer, på grunn av dårlig kontakt har dynamoen bare greid å lade med 3 A, dette merket jeg ikke før den elektriske dassen begynte å gå tregt, jeg hadde fremdeles plenty å starte på, hadde jeg prioritert forbruksbanken ville jeg kunne kjørt startbatteriet flatt før jeg hadde merket mangelen på ladespenning.

Link to post

Minuset med å ha starbatteriet som hovedbank er at all strøm til forbrukbanken, som er den som egentlig trenger lading, går gjennom releet og ikke direkte i kabelen. Og dette blir en uvanlig stor belastning på releet. Dessuten kan en litt stor og mye nedtappet forbruksbank få releet til å trippe, og da brenner det opp rimelig fort. Jeg har forbruksbank som primær nå, og har overhode ikke hatt problemer med denne løsningen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Samme som "index": Jeg har koblet dynamoen direkte til forbruksbatteriene (2 x 110 Ah) med BEP-kobling over til startbatteriet (70 Ah).

 

I tillegg har jeg montert et vanlig relé på BEP-reléts jording (koblet til tenningen) for å unngå den ørlille, kontinuerlige strømmen som går gjennom BEP-relét. Helt sikkert unødvendig, men godt å vite at det ikke lekker strøm om båten skulle bli liggende et par måneder.

Link to post

Det er viktig å huske på at BEP'en ikke prioriterer noe som helst, den kopler bare sammen bankene når spenningen overstiger 13,7 volt. Selv ved kraftig nedtappet forbruksbank skjer dette i løpet av 10-15 minutter max hos meg, så startbatteriet får sitt uansett. Men ved å ha forbruk som primærbank går det max 3-4A gjennom det til lading av startbatteriet, kontra 70A til forbruksbank ved fabrikantens oppsett. I tillegg tillater fabrikatens kopling max 2x dynamoens amperestyrke som max forbruksbank, for at ikke releet skal trippe og brenne opp. Med forbruk som primær så kan du ha så stor bank som du bare vil...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Har det noe å si hvilken batteribank lades først dersom både ankervinsj og baugpropell er koblet til startbatteri? Jeg har forbruksbank 3x110Ah og en 75Ah starbatteri (vurderer å gå opp til 100Ah på start.) Generatoren gir 80A ladestrøm i følge brukermanualen. Yanmar 120HK dieselmotor.

 

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Har du plass til 2 dynamoer ?

Vil anbefale det, fremfor Volt-sensitivt rele, "intelligent" rele eller skillediode.

 

Enklere å styre (automatisk), mindre som kan gå galt. Da er det også enkelt å koble om om primærdynamo streiker.

 

Litt dyrere enn VSR, rimligere enn intellegent rele, og mye sikrere enn de nevnte metodene..

 

// faj - som har 2 batterier og dynamoer i bilen. :)

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Ingenting er vel så enkelt som et BEP-rele? Så lenge du kopler fornuftig så styrer det alt for deg, helt automatisk. Hvorfor ha en dynamo som knapt jobber i det hele tatt, og en som jobber for fullt hele tiden? Er det ikke bedre å la automatikken styre strømmen dit den trengs?

 

Selv med winch og thruster på start ville jeg likefullt hatt forbruk som primær. Simpelthen fordi forbruksbanken er betydelig større og alltid vil være den som trenger mest lading.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Fordi erfaringen er at også BEP-releer feiler. Og da når du minst ønsker det.

Det samme gjør dynamoer. med 2 dynamoer, så har du "backup"

Når et BEP-relee feiler, så er plutselig begge batteriene tomme.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Når et BEP-relee feiler, så er plutselig begge batteriene tomme.

 

Så lenge jeg har hatt båt (mange båter siden 1984)så har jeg altid hatt en backup batteri ombord. Den er ikke koblet til noe sted med er der "just in case".

 

Er det andre som gjør dette?

 

Bill

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Når et BEP-relee feiler, så er plutselig begge batteriene tomme.

 

Det vet jeg ikke om er praktisk mulig en gang! Det betinger i så fall at releet ikke løser ut når spenningen kommer ned i 12,8 volt, og jeg vil tro scenarioet heller er at det brenner opp ved sammenkopling, og at da kun primærbanken får lading. Men dette må nesten produsenten svare på for at det skal bli korrekt. For oss som kun bruker båten langs kysten 50-100 timer i året ser jeg likevel ikke helt problemstillingen. Jeg følger uansett med på spenningen på mine to batteribanker, og oppdager greit om spenningen blir litt lav. Og 2 batteribanker blir ikke "plutselig tomme" med mindre du bruker dem helt bevisstløst.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det står da forholdvis klart uttrykt på linken din:

If either battery

is receiving a charge the VSR will activate paralleling the

two battery banks. The 710–125A–DS is designed for

situations where a battery charger or second charging

source is used into the house battery.

 

Hvis du f eks har generatoren tilkoblet startbatteriet og landstrømladeren tilkoblet forbruksbatteriet, så vil dual sense releet sørge for at begge batteriene lades uansett om du lader fra generator eller fra landstrømlader.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Ingenting er vel så enkelt som et BEP-rele? ...

Dette er vel vel så enkelt? Koster trolig noen få kroner mer for et 2-utgangs med max. strøm 100A enn for et BEP-rele, men det er det etter min mening verdt for å unngå bevegelige deler osv. Merk at disse ladeskillene ikke er diodebaserte men FET-baserte, dvs. med så lavt spenningstap at det er neglisjerbart. Seatronic fører Quick som også har slike ladeskiller, men de enkleste modellene lå ikke ute på nettsida, kun 3-utgangs.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
  • 3 år senere...

Ang ampere-styrken som oppgis på releene: Jeg går ut i fra at det er maks ampere som kan gå gjennom releet som oppgis, og ikke maks størrelse på batteribanken? Dvs. selv om jeg har en batteribank på 70Ah+330Ah, så er det uproblematisk med et rele på 150A så lenge det ikke trekkes/lades med mer strøm enn 150A?

Link to post

Ang ampere-styrken som oppgis på releene: Jeg går ut i fra at det er maks ampere som kan gå gjennom releet som oppgis, og ikke maks størrelse på batteribanken? Dvs. selv om jeg har en batteribank på 70Ah+330Ah, så er det uproblematisk med et rele på 150A så lenge det ikke trekkes/lades med mer strøm enn 150A?

 

Det stemmer.

Redigert av Comforthe (see edit history)

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...