Jump to content

Har Ford Sabb 2728 TIM 200 eller 220 HK?


omhI

Recommended Posts

Hei

 

Trodde jeg hadde en FORD SABB 2728 tim motor på 220 hk, men er usikker. Kan den være på 200 hk?

 

Hvordan kan man se på en ford sabb 2728 tim om det er en 220 hkér?

 

forresten TIM - har jeg en tim ?

 

t=turbo - det har jeg

 

i=intercooler har jeg det ? (hvordan sjekker jeg det?)

 

m=?

 

Har fargen på motoren noe å si blå, rød? Årsmodell har det noe å si?

 

Tror min er en 87 modell.

 

Mange spørsmål - kan noen hjelpe meg?

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en 2728 tim som jeg kjøpte ny i 87. Rød farge. I orginalbroskyra til Ford er den oppgitt til 200 hk. I bakkant på topp dekselet står det div. opplysninger på et skilt, men ingen ting om hk. På bremseskjema som fulgte med motoren står det 208 hk på min. Har en kammerat som tar ut 275 hk av samme motor. Men da er det byttet turbo, dyser og noen kammer i dieselpumpa. Intercooleren sitter på min under ex.manifolden. Bare å følge luftrøret fra turbo. Fikk beskjed når jeg kjøpte at den kan stilles opp til max.220 hk uten å bytte noen deler.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke så godt på bildet, men under dekselet ved den hvite koblingen sitter jo røykbegrenseren. Der er et plasthjul du kan skru på for å få motoren til å reagere fortere med lavere turbotrykk. Men på innsiden ( mellom pumpe og motor ) av pumpa er en plombet skrue. Da får du gasshendelen til å vandre lenger. Men tror for å få noen merkbar økning, at du må bytte noen deler.

Link to post
Share on other sites

Er nok samme som jeg har. Bak dekselet på siden er det et hjul å skru på. Bare aktiverer når pumpa skal gi mer diesel i forhold til turbotrykk. Stillskruen er på andre siden pumpa. Men var ikke stor forskjell jeg merket. Men en kammerat har en som det er byttet ut deler på, og den er endel vassere.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 2004 mod. å den er på 240 hk. Det var en lapp på pumpa med et dieselverksted i bergen, Så jeg leste av alle data å sendte det på mail til dieselverkstedet å fikk da svar på hva den var instilt på fra dem,forutsetter at blomberinga er intakt. Hvis den er det så send dataene til et merkeverksted for dieselpumpa,så vet dem kanskje hva den er stilt på. Det er ikke bare bare å fikle med max skruen.

Link to post
Share on other sites

hei

 

Usikker på om jeg vil prøve.

 

Tenker spesielt på allt jeg har lest om mitt gear prm 401 og at noen mener dette tåler max 200 hk.

 

Ut fra tilbakemeldingene forstår jeg det slik at stillskruen er plassert bak deksel det står CAV på (bilde 2) og ikke skruen (ved den hvite ledningen) som jeg trodde var rett stillskrue (bilde1)

Link to post
Share on other sites

Her er et bilde. Umbrakoskrue oppe til venstre låser den store sekskantbolden under. Umbrakoskrue løses, og en kan skru på "bolten" under for å øke/minske dieseltilførsel.

 

Trodde at 2728 hadde underspylte stempler, og kunne guffes opp til mer enn 200Hk, men her er jeg ikke sikker.

kan ta kontakt med Runar Svendsen på Euromarine i stavanger - eller Frode Torsvik på KD trading i Bergen. De kan disse maskinene.

 

Har hørt at de vanligvis stilte pumpene på sabben til de begynte å røyke sort - så litt tilbake.

 

Jeg har selv en Ford 2726T Mermaid på 212Hk. Den har ikke underspylte stempler. I forhold til propell virker det ikke som den yter 212, og jeg skal justere på denne selv.

 

img_2125.jpg

Redigert av Westbas 29 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal prøve den løsningen på min. Har ikke prøvd på den skruen før. Har et PRM 402 gear, så det skal jo tåle litt mer, men en jeg kjenner kjører 275 hk på et 401 gear. Men med noe høyere turtall. Tror har tar ut 2600 omdr. Han har samme propell som meg. En Skewback 20x20.Jeg får nok ikke mer en 2300 omdr. når båten er ferielastet.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Skal jeg legge prm 750 til grunn (er det sånn å forstå at det er identisk med 401?) og se på pleasure så kan det se ut til at mitt gear kan tåle 220 - 240 hk (maks omdreininger er 2450)

 

Kom til å tenke på en ting;hestekrefter er en ting - hva med dreiemomentet på motoren (2728tim har et veldig stort dreiemoment) vil ikke det også kunne avgjøre gearets levetid??

Redigert av omhI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dreiemomentet er vel størst på et lavere turtall enn maks turtall. Så det største dreiemomentet vil du ikke belaste gearet med ved vanlig bruka av båten. skal du en gang slepe en annen båt må du selfølgelig ta hensyn til maks dreiemoment.

Da klarer vel gearet ditt 235 hk?

Hvis du søker litt på nettet finner du hvor mange % av tiden du kan belaste gearet maks for at det skal tilfredstille bruksmønsteret for lystbåt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...