Jump to content

Har Ford Sabb 2728 TIM 200 eller 220 HK?


omhI

Recommended Posts

Nemo.

 

Hva brukte du for å rengjøre viftebladene på turboen? Q-tips eller? Jeg så på denne risten jeg har som grovfilter, og det var litt smuss der - ikke mye, men litt. Brukte en stålbørste og gjorde litt rent, men det var ingen forskjell på trykket. Skulle gjerne hatt av hele risten, og lagt den i diesel - eller fått den skikkelig ren på en eller annen måte. Kunne jo blåst noe trykkluft inn på turbobladene på innsuget, men vet ikke om det er nok. Hva med å spraye noe 5-56 innpå for å løse evt. smuss? Er det noe noen har forsøkt?

Link to post
Share on other sites

Westbas 29

 

Jeg brukte en støvsuger som jeg har i båten og børstet det av med en liten, myk malerpensel. Vær forsiktig så bladene ikke blir skadet. Sprayet på en konseveringsolje fra Biltema, børstet litt og tørket av på en fille. Se at viften går lett rundt.

 

Brukte børste og støvsuger på gitteret også, her måtte jeg gå hardere til verks. Det er jo dobbelt gitter og det var jo støver som lå mellom gittrene som var vanskeligst å få bort, men det gikk bra.

 

Hva er turbotrykket hos deg når du måler på forskjellige turtall?

Link to post
Share on other sites

Sett litt i gamle broskyrer, og det ser ut som T står på industrimotorene. At det er en turboversjon. TIM ser ut som kommer på når de blir mariniserte. Så på orginalskiltet på motoren vil det da bare stå 2728T.

Har nå tatt opp båten, men fikk prøvd litt til med oppjustert pumpe. Nå blir det jo ikke til at en kjører på fullt til vanlig, men båten går mye bedre på toppfart nå.

Link to post
Share on other sites

Med andre ord så er alle 2728 T som står i båter TIM da? Jeg tror nemlig ikke jeg har vært borti 2728 uten intercooler, men denne motoren/blokka har jo kommet en masse varianter. I Wiking 28 kom den vel som både 150 HK og 180 HK, ja, kanskje enda flere.

 

Gode motorer er det i allefall :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tror ikke 2704 har samme blokk. Husker på en jeg hadde var det uttak for turtallsgiver nede på blokka under dieselfilter, og det går ikke på 2728. På 2728 blir jo også avkjølt vann kjørt inn på toppen foran og varmtvann ut bak eller omv. og tilbake til veksler. Og ferskvannspumpe sitter jo utenpå motor. Husker ikke om det var slik på 2704 eller om den satt inn i blokka.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...