Arvor 20 Fish Svart 10.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 Nemo. Hva brukte du for å rengjøre viftebladene på turboen? Q-tips eller? Jeg så på denne risten jeg har som grovfilter, og det var litt smuss der - ikke mye, men litt. Brukte en stålbørste og gjorde litt rent, men det var ingen forskjell på trykket. Skulle gjerne hatt av hele risten, og lagt den i diesel - eller fått den skikkelig ren på en eller annen måte. Kunne jo blåst noe trykkluft inn på turbobladene på innsuget, men vet ikke om det er nok. Hva med å spraye noe 5-56 innpå for å løse evt. smuss? Er det noe noen har forsøkt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
omhI Svart 10.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 HEI Vet jeg har sett innlegg angående vask av turboblader/turbinblader her på baatplassen. Gjkør noen søk så finner du de. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 10.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 Westbas 29 Jeg brukte en støvsuger som jeg har i båten og børstet det av med en liten, myk malerpensel. Vær forsiktig så bladene ikke blir skadet. Sprayet på en konseveringsolje fra Biltema, børstet litt og tørket av på en fille. Se at viften går lett rundt. Brukte børste og støvsuger på gitteret også, her måtte jeg gå hardere til verks. Det er jo dobbelt gitter og det var jo støver som lå mellom gittrene som var vanskeligst å få bort, men det gikk bra. Hva er turbotrykket hos deg når du måler på forskjellige turtall? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
omhI Svart 11.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 Hei Jeg for min del har ikke turbotrykkmåler og har heller ikke sett det i noen manualer eller lignende. Er det noen andre som vet det (Ford Sabb 2728 TIM 86 modell) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 Min har heller ikke turbotrykksmåler. Bør man ha det? Ellers så ser jeg at noen har 2728 TIM og noen har 2728 T. Noen som vet forskjellen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 ohmI Instrumentet er et Wema instrument. Maritim har Wema instrument, husker ikke hvor jeg kjøpte det. Set står oppgitt turbutrykk i manualer og da må man ha instrument når man skal les av trykket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 14.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2011 Ellers så ser jeg at noen har 2728 TIM og noen har 2728 T. Noen som vet forskjellen? TIM er med intercooler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 14.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2011 Nei Hansi, kan det stemme da? Min er 2728 T og har intercooler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
omhI Svart 15.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2011 Altså har du en TIM Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dakota Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Sett litt i gamle broskyrer, og det ser ut som T står på industrimotorene. At det er en turboversjon. TIM ser ut som kommer på når de blir mariniserte. Så på orginalskiltet på motoren vil det da bare stå 2728T. Har nå tatt opp båten, men fikk prøvd litt til med oppjustert pumpe. Nå blir det jo ikke til at en kjører på fullt til vanlig, men båten går mye bedre på toppfart nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
omhI Svart 16.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 2728 T er i utgangspunktet en industrimotor. Til båt blir det montert på intercooler og benevnelse TIM (m for marine) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Med andre ord så er alle 2728 T som står i båter TIM da? Jeg tror nemlig ikke jeg har vært borti 2728 uten intercooler, men denne motoren/blokka har jo kommet en masse varianter. I Wiking 28 kom den vel som både 150 HK og 180 HK, ja, kanskje enda flere. Gode motorer er det i allefall Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
omhI Svart 16.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 hei Da tror jeg du snakker om den eldre varianten 2704. Når det gjelder 2728 så har jeg ikke hørt at noen har tatt ut mindre enn 200 hk (Ford Sabb) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Enig i det at 2728 har 200 hk, men er ikke denne 2704 bygget på samme blokka? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dakota Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Tror ikke 2704 har samme blokk. Husker på en jeg hadde var det uttak for turtallsgiver nede på blokka under dieselfilter, og det går ikke på 2728. På 2728 blir jo også avkjølt vann kjørt inn på toppen foran og varmtvann ut bak eller omv. og tilbake til veksler. Og ferskvannspumpe sitter jo utenpå motor. Husker ikke om det var slik på 2704 eller om den satt inn i blokka. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
omhI Svart 16.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 hei Etter det jeg har hørt er blokka lik og motorfestene også. En forskjell skal være dieselpumpa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.