Jump to content

Har Ford Sabb 2728 TIM 200 eller 220 HK?


omhI

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en slik 2728T og PRM 401. Det ble sagt da jeg kjøpte min Fjord 880 at motoren var skrudd opp til 225 HK. Giret mitt har ikke havarert ennå.

 

For to år siden fikk jeg det riktignok overhalt, men det er egentlig en merkelig historie. Et verksted jeg var på mente at giret mitt hadde ulyder og måtte overhales. Jeg kunne ikke høre noe galt og det hadde heller ikke forandret lyd på de fire åra jeg hadde hatt båten. Jeg gikk imidlertid med på å overhale giret. Tenkte at det måtte være bra siden motoren var totaloverhalt. Dermed måtte det også være bra med overhalt gir.

 

Det merkelige var at giret havarerte kun få kjøretimer etter at verkstedet hadde overhalt det. Dette overhalte giret sendte jeg til EuroMarine ved Runar Svendsen som tok det i bytte mot et gir han overhalte. Det viste seg at verkstedet som overhalte giret mitt ikke hadde montert det riktig. :thumbsdown: De fylte også på ATF olje. :thumbsdown:

 

Det overhalte giret jeg kjøpte hos EuroMarine virker like godt som før jeg overhalte giret :rolleyes:

 

Så giret mitt har aldri havarert som følge av økt motoreffekt. Som sagt så havarerte det som følge av en overhaling som ikke ble gjort riktig, men det blir jo en annen sak.

 

Vel, jeg vet de sier det ikke er bra for giret å øke effekten på motoren, men jeg tror ikke man skal være så veldig bekymret. Man kjører jo sjeldent på full fart likevel.

Link to post
Share on other sites

maks dreiemoment er på 1800 omdreininger (600 nm?)

Når du kjører med 1800 rpm, vil motstanden som båten har i sjøen være mye mindre en ved marsjfart og full fart. Derfor vil du ikke ta ut det dreiemomentet som er tilgjengelig ved dette turtallet.

Hvis man vet hvor mange hk motoren gir ved 1800 rpm, kan man og regne ut dreiemomentet ved dette turtallet.

Link to post
Share on other sites

Har nå justert opp denne skruen på pumpen, og fikk opp maxturtall på maskinen fra 2200 til 2400. Er fornøyd med det. Fikk dreid den 1,5 tørn mot høyre. Virker som maskinen jobber lettere på turtall fra 1800 - så jeg er fornøyd.

Ingen røyk på belastning - røyker blått som en Ford på oppstart, og litt på tomgang, men det kan jeg leve med.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer det Nemo.

 

jeg skiftet i vår propell fra 3 bladers 19"x19" (michigan dyna-jet) til 4 bladers 20"x18"(Michigan dyna-quad)

3 bladers Dyna-jet har et bladareal på 55% og Dyna quad 69%.

Dermed ble den tyngre å dra, og resultatet var at jeg fikk redusert max turtall fra 2450RPM til 2200-2250RPM.

 

farten på ny propell gikk opp med ca 2-3 knop på marsj - fra 10-12 til 12-14 knoppå 18-1900RPM.

 

Oppnådde ikke max turtall til tross for å ha fått beregnet dette til å være en korrekt propell iht. opgitte data på båt, motor og gear. Dvs. jeg fikk beregnet en 21"x17" Dyna-quad, men fant i vår en brukt 20"x18", som skal være like tung å dra. (Er fremdeles på jakt etter 21"x17" - da denne kanskje kan gi litt mindre fart på tomgangskjøring.(Så...om noen har liggende en...)

Fikk tilbakemedling om at noen av dataene ikke stemte da jeg ikke fikk turtall til max, som er 2500rpm på min Mermaid majestic 212Hk.

 

Har kjørt med dette et halvår, og marsjer på 18-1900.

Nå bør jo maskinen kunne kjøres opp til max turtall, og derfor har jeg ikke slått meg til ro med å skifte til lettere stigning på propellen, og har forhørt meg flere steder om temaet.

 

Fikk tipset om å skru opp på pumpen fra motorleverandør.

Må inrømme at dette har satt litt langt inne å "kludre" med pumpen, men det skulle ikke være noe problem iflg. motorleverandør.

Har på forhånd sett etter alle alternativer jeg kommer på mtp. dieseltilførsel(skiftet alle filtre), sjekket at det ikke lekker luft i innsug-system(Turbotrykk), groe, vekt på/i båt osv.

 

Det hele var en meget enkel affære, som tok 3 minutter - og resultatet er jeg fornøyd med.

 

Maxer nå til 2400RPM, og tar de siste 100RPM med stoisk ro. regner med at det kanskje er kommet noe groe som kan fjernes ved neste landligge - så kommer kanskje de siste 100:-)

Jeg føler også at maskinen jobber lettere nå på 18-1900RPM, men det er bare en "feeling."

 

Marsjer fremdeles på 18-1900RPM - og tutler av gårde i 12-14 knop avhengig av vind og strømforhold.

Link to post
Share on other sites

HEI IGJEN

 

En tanke som slo meg;

 

Jeg har selv chiptrimmet min audi. Dette gav større dreiemoment og mere effekt. Uten å bytte girkasse gav det økt akselerasjon på girene og seigdragningsevne betydelig! (Selvfølgelig var det ikke endring i fart når jeg kjørte på eksempelvis 2100 omdreininger i 5 gir.)

 

Får vi ikke "den effekten" i båten også?

Link to post
Share on other sites

Har fått vite at eneste måten å få opp turbotrykk er å øke dieselmengden på min ford. Når jeg byttet propell fra en "lett" - til tyngre - ble turbotrykket høyere da det ble mer korrekt belastning. At jeg ikke fikk max turtall skyldes nok at pumpa ikke er justert optimalt.

 

Chiptuning er jeg usikker på, men antar at det er et samspill som fungerer prinsipielt likt disse med gammel teknologi. Mer diesel = større kraft - opp til det nivået de starter å røyke sort.(at de ikke greier å forbrenne all dieselen)

 

Nå skal jo alt stå i forhold til hverandre - med uttatt kraft i forhold til forventet levetid. Man ser jo flere leverandører av maskiner - hvor samme blokk gir forskjellig effekt på motorer.

Hva som er forskjellig i forhold til kraftuttak vet jeg ikke.

 

Dieselmotorene med denne gamle teknologien som Ford 2704, 2726T og sikkert 2728TIM er jo enkle greier uten noe elektronikk-styring. Det mest avansere er vel denne booster-delen. Det er en membran som trykker ned noe mekanisk til diesel tilførsel - i forhold til turbotrykk.

Link to post
Share on other sites

Ja....ville bare få med at jeg har turbotrykkmåler og eksostemperaturmåler - noe som er kjekt å ha når en skal "kludre" med dieseltilførselen.

Har fått info om at eksostempraturen kan ligge mellom på 450-max500C.

Jeg ligger og marsjer 18-1900 på ca 350C. Dersom jeg drar på til 2200-2300 kommer den opp i 400C.

Har aldri forsøkt å kjøre lengre enn 10-15 sekunder på max - så jeg aner ikke hvordan det hadde sett ut om jeg hadde dradd den på fullt i 1 time f.eks.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også måler for turbotrykk og eksostemperatur på motoren, men nå er jo ikke dette samme type motorer selv om de har mye til felles. Motoren er en SabbFord 180 hk (2704) og i instruksjonsboken står det at den skal ha 123 kN turbotrykk. Eksostemperaturen har jeg fått oppgitt at den skal være maks 550 grader og 525 på marsj. Etter det jeg har forstått kan være avhengig av hvor på eksosbendet den er montert. Føleren er montert ganske nærmt ut fra turboen og rekker inn til midten av eksosbendet.

 

Det virker som om du har lav eksos temperatur. Trodde du ville ha høyere temperatur på eksosen, men det kan jo være forskjell på motorene avhengig av hvem som har marinisert motoren.

 

Det kan jo være bra å sjekke hos flere hva eksostemperaturen skal være. Halvorsen på motorverkstedet til Auto 23 har jo svært god kompetanse på Ford motorene. Der fikk jeg oppgitt hva temperaturen skal være. Ellers var det svært sprikende de tallene jeg fikk oppgitt. Det kan svare seg å snakke med han.

Link to post
Share on other sites

Har forhørt meg om dette med både turbotrykk og eksostemperatur, og har fått oppgitt at jeg ikke bør overstige 500 grader. har fått litt forskjellig tilbakemelding på dette - samme med turbotrykket, som har sammenheng med oppnådd turtall.

 

Er foreløpig fornøyd med hvordan det funker nå - men jeg vet....det kommer stadig tilbake...det kverner hele tiden noe oppi der:-)

Det er jo litt av morroa da.

 

Litt av båtlivet for meg er å stadig utfordre tekniske anretninger ombord, og få det helt optimalt. Etter man har gjort noe - kan finne ut at det ikke var det lureste - og gjør det gjerne på en annen måte igjen etterhvert som man får tips og inspill.

Link to post
Share on other sites

Ja, kjenner til det der. Når man får forskjellige svar rundt om, så blir man ikke kvitt tvilen.

 

Turbotrykket fallt til maks ca 0,5 bar i sommer og da steg eksostemperaturen. Startet med reingjøring av filteret på turboen. Det var litt støv på filteret og viftebladene og fikk av støvet. Måtte vær forsiktig med bladene på vifta. Hadde liten tro på at hjalp for det var jo så lite støv. På neste tur ble overraskelsen stor da trykket steg til 1 bar og eksostemperaturer og holdt seg lav. Testet ikke på fullt, guffent vær og jeg hadde jo fåt svar på at trykket var normalt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har og sett at det blir brukt, men i dette tilfellet hadde ikke det hjelp noe særlig. Det var selve filteret der luften kommer inn i turboen som gjorde utslaget. Det var lett å komme til når det var tatt av, men måtte jobbe en del for å få det helt reint. I alle fall, det skader ikke å sjekke filteret.

Link to post
Share on other sites

Justerte skruen på dieselpumpa i dag. Måtte skru mutteren mot klokka. Med klokka så ville den ikke starte. Turtallet steg fra 2150 til 2400 og 3 knop høyere toppfart. Temperatur holdt seg helt normalt. Tror jeg kunne stillet litt til, men er fornøyd foreløbig. Ble akk. over 1 turn på mutteren. Sjekket litt før en prøvde, og hos KD trading fortalte han at hos gamle Kings Maskin, tok de ut 300hk, og turtall på 2700 på 2728 motoren. Da øker også effekten en kan kjøre inn på gearet.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ser at det er noen som har luftfilter. Jeg har bare en grovmasket rist forann - ikke luftfilter. Er det bare jeg som ikke har filter?

Hei.

Det var vel gjerne en feil benevnelse, men det er dette filteret som kan være tett uten at det ser nor særlig tett ut. Ta det av og se nøye på det, det må være helt reint. Samtidig kan du se om viftebladene er ute støvbelegg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme motor og gear som omtales her, 2728T og PRM401. Med 200 originale hk kan jeg ligge med fult pådrag i timesvis om jeg ønsker det, men det blir jo ikke gjort.

Er det slik at dere som vurderer å hente ut mer krefter ligger på maks pådrag når dere er på sjøen ? Hvis ikke så forstår jeg ikke grunnen til å skru opp effekten.

PRM 401 er forøvrig avløst av PRM 750 og 750 kan maks belastes med 235 bhp. Dette er i "Pleasure" kjøring. For dere som ikke vet hva det er så kan jeg henvise til motorfabrikantene. Det dreier seg om begrensning i timer bruk pr. år, hvor lenge man kan gå med full gass og hvor mange prosent man kan belaste motoren kontinuerlig. Ser man på "Heavy comercial" så kan man kjøre med fult pådrag kontinuerlig, men da klarer gearet bare 185 bhp.

Så det å skru opp effekten på en 2728T med PRM 401 er skikkelig russisk rulett. Holder dere dere til original effekt så kan man i hvert fall kjøre en time eller to på full gass uten bekymringer.

Skal dere gjøre noe som monner så skift gear, bytt til riktig propell og bytt dyse-spisser og turbo og hent ut 275 hk. Da blir det en effektendring man virkelig merker forskjellen på.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja. Skrudde mutteren litt over 1 turn mot klokka.

Motoren er en 2728 tim med prm 402 gear. Normalt bruker en jo ikke å kjøre på fullt. Det blir nok den vanlige marsfarten en pleier. Men det er jo greit å ha litt til. Hvis ikke hadde de fleste klart seg med en 2 syl. FM. Båten har jo blitt tyngre de siste åra også, med tanke på mer utstyr og slikt. Nå har jeg jo ikke fått prøvd dette så lenge, men motoren er litt mer "hissig" og kommer lettere opp i turtall til marsfart. Ikke noe sort røyk å se heller. Fra "eksperthold" har det ikke noe å si for motoren i hvert fall. Har en kammerat som har 275hk. ford på et 401 gear. Gått bra i 4-5 år i hvert fall. Men tiden han kjører på fullt er jo ikke lenge av gangen. Blir jo mer støy.

Link to post
Share on other sites

HEI IGJEN

 

Jeg for min del er mer opptatt av å ha en masjfart som holder båten "i plan". (ja jeg vet den ikke planer, men det føles slik) Min båt en Barracuda setter seg veldig når jeg kommer under ca 1900 omdreininger. Motoren er best Driftsøkonomisk rundt 1800 omdreininger. Der er også maks dreiemoment. Det er bare det at den i dette området drar med seg allt for mye sjø. I området over 2100 omdreininger holder den seg "i plan".

ved å stille på mere diesel - kan det være at den går "i plan" helt ned i 1800/1900 omdreininger. Eller er det slik at det bare er toppfart (mere omdreining)du får?

Kan nevne at jeg med den propellen jeg har (22x18) får bare 2250 omdreininger - skulle hatt 2450 maks

Link to post
Share on other sites

Du har allerede for tung propell så da kan du ved å ta ut mer krefter av motoren oppnå 2450rpm og av den grunn få høyere toppfart.

Det er propellens diameter og stigning sammen med utvekslingen på gearet og turtallet på motoren som bestemmer farten.

Propellen og gearet er faste variabler, så da står du igjen med turtallet. 1800rpm vil gi samme fart uansett hvor mange hk motoren yter.

Dette med forbruket er også ganske så gitt på forhånd. Man bruker et vist antall ml. diesel pr hk uansett. Husker ikke tallet i farten. Common Rail er mer fin-tunet og bruker noe mindre, men har snakker vi om en tradisjonell forkammer motor.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo modellen som kom etter Barracuda, så båtene er nok veldig like. Jeg har en 20x20 propell og gearet er 1,5:1. Du får den ikke til å "plane" med lavere turtall bare ved å stille litt på pumpa. Motoren yter jo bare mer, så den ville gått greit opp til 2450 omdr. 22x18 propell. Rart det er plass til den diam., men mulig det er litt mer klaring på barracudaen. 20x20xmed den utvekslingen jeg har er for 200 hk i følge sleipner. Jeg har prøvd 19x21 også for det skulle være tilsvarende. mulig da 22x18 blir like tung å dra som en 20x20. Vekta på båten har jo økt endel de siste åra også,og kansje motorene yter litt mindre så ved å skru opp litt er i hvert fall det kompensert. Det jeg synes i hvert fall er at motoren går mye lettere opp til marsjfart. Skal ut og prøve en tur til før den kommer på land. Men, hvis motoren nå virkelig yter 200hk ved et lavere turtall, belaster du jo gearet mer enn hvis du regner ut i fra 200 hk ved 2450 omdr. Slik han i bergen sa, hadde det lønt seg å øket turtallet til 2700 omdr. Kan du ikke få sleipener eller noen andre til å regne ut riktig propell diam. ved oppgitte data? Hvis de regner ut at med den propellen skal motoren yte 200 hk ved. 2450 omdr. og du ikke får den opp i det turtallet kan det jo være at motoren ikke yter det den skal.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...