omhI Startet 24.September.2011 Del på Facebook Startet 24.September.2011 Hei Trodde jeg hadde en FORD SABB 2728 tim motor på 220 hk, men er usikker. Kan den være på 200 hk? Hvordan kan man se på en ford sabb 2728 tim om det er en 220 hkér? forresten TIM - har jeg en tim ? t=turbo - det har jeg i=intercooler har jeg det ? (hvordan sjekker jeg det?) m=? Har fargen på motoren noe å si blå, rød? Årsmodell har det noe å si? Tror min er en 87 modell. Mange spørsmål - kan noen hjelpe meg? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 På Sabb Ford bruker det å stå skilt på toppen av varmeveksleren. Der står modell og nr. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 Trodde jeg hadde en FORD SABB 2728 tim motor på 220 hk, men er usikker. Kan den være på 200 hk? Med mindre den er skrudd på er motoren på 200 hk. Har hatt makan men den var skrudd opp til 230 - 240 hk. Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 Jeg har også en 2728 tim som jeg kjøpte ny i 87. Rød farge. I orginalbroskyra til Ford er den oppgitt til 200 hk. I bakkant på topp dekselet står det div. opplysninger på et skilt, men ingen ting om hk. På bremseskjema som fulgte med motoren står det 208 hk på min. Har en kammerat som tar ut 275 hk av samme motor. Men da er det byttet turbo, dyser og noen kammer i dieselpumpa. Intercooleren sitter på min under ex.manifolden. Bare å følge luftrøret fra turbo. Fikk beskjed når jeg kjøpte at den kan stilles opp til max.220 hk uten å bytte noen deler. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 25.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2011 Stille opp 20 hk - det blir vel å stille på stillskruen på dieselpumpa da. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 Fikk beskjed når jeg kjøpte at den kan stilles opp til max.220 hk uten å bytte noen deler. Hvis du har 17 spisser kan den skrus opp til 240 hk er den informasjon jeg har mottatt. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 25.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2011 17 spisser ? Ja hvordan finner jeg ut om jeg har det? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 Ja hvordan finner jeg ut om jeg har det? Skru av toppdeksel og sjekk nummeret på spissene. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 25.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2011 Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 25.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2011 (redigert) stillskruen er vel den skruen som er til høyre på bildet ved den hvite ledningen? Redigert 25.September.2011 av omhI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 26.September.2011 Del på Facebook Svart 26.September.2011 Ser ikke så godt på bildet, men under dekselet ved den hvite koblingen sitter jo røykbegrenseren. Der er et plasthjul du kan skru på for å få motoren til å reagere fortere med lavere turbotrykk. Men på innsiden ( mellom pumpe og motor ) av pumpa er en plombet skrue. Da får du gasshendelen til å vandre lenger. Men tror for å få noen merkbar økning, at du må bytte noen deler. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 26.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2011 her er et annet bilde. Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 26.September.2011 Del på Facebook Svart 26.September.2011 Er nok samme som jeg har. Bak dekselet på siden er det et hjul å skru på. Bare aktiverer når pumpa skal gi mer diesel i forhold til turbotrykk. Stillskruen er på andre siden pumpa. Men var ikke stor forskjell jeg merket. Men en kammerat har en som det er byttet ut deler på, og den er endel vassere. Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 26.September.2011 Del på Facebook Svart 26.September.2011 Jeg har en 2004 mod. å den er på 240 hk. Det var en lapp på pumpa med et dieselverksted i bergen, Så jeg leste av alle data å sendte det på mail til dieselverkstedet å fikk da svar på hva den var instilt på fra dem,forutsetter at blomberinga er intakt. Hvis den er det så send dataene til et merkeverksted for dieselpumpa,så vet dem kanskje hva den er stilt på. Det er ikke bare bare å fikle med max skruen. Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 26.September.2011 Del på Facebook Svart 26.September.2011 Fikk du skrudd opp pumpen, og gitt noe mer diesel? Vet at det er bak dekselet som står CAV på. Løsne en liten umbrakoskrue til venstre i toppen, og skru på sekskantmutteren som står under. Ble det evt. noe forskjell? Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 27.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2011 hei Usikker på om jeg vil prøve. Tenker spesielt på allt jeg har lest om mitt gear prm 401 og at noen mener dette tåler max 200 hk. Ut fra tilbakemeldingene forstår jeg det slik at stillskruen er plassert bak deksel det står CAV på (bilde 2) og ikke skruen (ved den hvite ledningen) som jeg trodde var rett stillskrue (bilde1) Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 27.September.2011 Del på Facebook Svart 27.September.2011 (redigert) Her er et bilde. Umbrakoskrue oppe til venstre låser den store sekskantbolden under. Umbrakoskrue løses, og en kan skru på "bolten" under for å øke/minske dieseltilførsel. Trodde at 2728 hadde underspylte stempler, og kunne guffes opp til mer enn 200Hk, men her er jeg ikke sikker. kan ta kontakt med Runar Svendsen på Euromarine i stavanger - eller Frode Torsvik på KD trading i Bergen. De kan disse maskinene. Har hørt at de vanligvis stilte pumpene på sabben til de begynte å røyke sort - så litt tilbake. Jeg har selv en Ford 2726T Mermaid på 212Hk. Den har ikke underspylte stempler. I forhold til propell virker det ikke som den yter 212, og jeg skal justere på denne selv. Redigert 27.September.2011 av Westbas 29 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 27.September.2011 Del på Facebook Svart 27.September.2011 (redigert) Noen skrivefeil...redigerer. Redigert 27.September.2011 av Westbas 29 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 27.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2011 hei Min motor er en 2728 med underspylte stempler. Er ikke bekymrett for at motor tåler mere enn 200 hk. Derimot er jeg mere usikker på gearet mitt! For å stille på mere diesel - skal skruen skrus med sola (mot venstre på bildet) ? Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 27.September.2011 Del på Facebook Svart 27.September.2011 Skal prøve den løsningen på min. Har ikke prøvd på den skruen før. Har et PRM 402 gear, så det skal jo tåle litt mer, men en jeg kjenner kjører 275 hk på et 401 gear. Men med noe høyere turtall. Tror har tar ut 2600 omdr. Han har samme propell som meg. En Skewback 20x20.Jeg får nok ikke mer en 2300 omdr. når båten er ferielastet. Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 27.September.2011 Del på Facebook Svart 27.September.2011 Er usikker på retningen, men det merkes nok fort om det er feil vei. Merk av hvor det står før justering, og noter antall omdreininger du tørner. kan gjerne begynne med 1 omdreining, og fortsette derfra. Jeg skulle justere forrige uke, men hadde ikke riktig umbrako-størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 27.September.2011 Del på Facebook Svart 27.September.2011 hei Min motor er en 2728 med underspylte stempler. Er ikke bekymrett for at motor tåler mere enn 200 hk. Derimot er jeg mere usikker på gearet mitt! Du finner informasjon om gearet denne linken. PRM gear Når du ser på data for PRM 750 hvor stor effekt (hk) gearet kan belastes med pr 100 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 28.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2011 Hei westbas 29 og dakota Jeg ville sette umåtelig stor pris på om dere kunne dele erfaringer etter justering på skruen!!! Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 28.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2011 (redigert) Hei Skal jeg legge prm 750 til grunn (er det sånn å forstå at det er identisk med 401?) og se på pleasure så kan det se ut til at mitt gear kan tåle 220 - 240 hk (maks omdreininger er 2450) Kom til å tenke på en ting;hestekrefter er en ting - hva med dreiemomentet på motoren (2728tim har et veldig stort dreiemoment) vil ikke det også kunne avgjøre gearets levetid?? Redigert 28.September.2011 av omhI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.September.2011 Del på Facebook Svart 28.September.2011 Dreiemomentet er vel størst på et lavere turtall enn maks turtall. Så det største dreiemomentet vil du ikke belaste gearet med ved vanlig bruka av båten. skal du en gang slepe en annen båt må du selfølgelig ta hensyn til maks dreiemoment. Da klarer vel gearet ditt 235 hk? Hvis du søker litt på nettet finner du hvor mange % av tiden du kan belaste gearet maks for at det skal tilfredstille bruksmønsteret for lystbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.