Christian_V Startet 24.September.2011 Del på Facebook Startet 24.September.2011 Hei, Det nærmer seg vinteropplag på land, og jeg var nede i båten en tur i dag. Der ser jeg at det er i ferd med å danne seg jordslag på enkelte plasser. Hvordan bør jeg få dette bort før båten lagres for vinteren? Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre at det danner seg jordslag i båten gjennom vinteren? Jeg bor i Bergen og det er ganske fuktig her både høst, vinter og vår. Jeg har også tenkt å plassere fiuktabsorberere fra Biltema i båten i vinter. Takker på forhånd for råd og tips. Mvh Christian Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 Har du tilgang til strøm så vil litt gjevn varme i båten forhindre jordslag. Men det er fuktig her heile året, og så sommeren Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Una Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 Første bud er ventilasjon og ordentlig lufting gjennom hele båten. I tillegg er det viktig å sørge for at alt er rent og tørt. For å kvitte deg med jordslag i et fuktig miljø, må du begynne med en ordentlig rundvask og opptørking. Bruk riktige vaskemidler. Vaskemidler som inneholder fosfater kan gjøre galt værre. Rester av forsfatrikt vaskemiddel er nemlig gjødsel for muggsoppen. Bruk derfor en mild alkalisk forsfatfri såpe under hovedrengjøringen ombord. Der du ikke får vasket bort jordslagflekkene, kan du prøve deg med en blanding av salmiakk og vann. Sjekk at fargen på puter og tekstiler tåler behandlingen før du setter i gang. (ref.batmagasinet.no) Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
nimba Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 Jordslag forhindres ved å holde båten tørr ! til det er en luftavfukter svært effektivt og den er mye billigere i drift enn feks. en varmeovn . Den jeg bruker har en "termostat" som stiiles etter ønsket fuktnivå , den har også en tilkobling for en slange slik at den kan jobbe i fred og ro over lang tid , da den innebyggede tanken selvsagt stopper avfukteren når den er full , slangen legger jeg med fall ned i kjølen som har god plass til mengder av vann . En ulempe ! den iser til i kulde over lang tid , så i år skal jeg prøve å montere en lyspære foran luftinntaket for å se om dette kan forhindre isingen . Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
torehol Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 Tre viktige faktorer er Luft, Luft og Luft. Har en båt med originalt dårlig ventilasjon, det dugget overalt, mugg og sopp både her og der. Laget et arrangement hvor takluka kan stå åpen hele tiden uten at regn / skvett driver inn i båten. Båten er nå TØRR. Alt av papir / bøker holder seg uten å krølle seg, samt at alle andre fuktproblemer er borte. Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 25.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2011 Ok, takker for mange gode innspill. Når det gjelder vask, så skjønner jeg at salmiakk er tingen. Er det andre vaskemidler jeg kan vurdere? Sitér dette innlegget Link to post
Vannskrekk Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 Vaskemidlene er kun viktig mht å fjerne jordslag/sopp som er dannet allerede. Hvis du skal holde jordslag borte fra en båt som ikke er infisert fra før, er det viktigste enten at du har så god lufting at det ikke legger seg fukt på flater i båten eller at du klarer å holde båten tørr. Holder du båten tørr (lav relativ fuktighet) skjer det ikke bakteriell vekst. Mange hevder at hvis du har en relativ fuktighet ned mot 70 % så vil du unngå slik vekst. Sitér dette innlegget Link to post
Vannskrekk Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 Relativ fuktighet kan du forresten måle med en slik: Hygrometer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.