Jump to content

Båtforsikring, hvem er billigst?


sharko

Recommended Posts

jeg betaler 3500 kr i Pantaenius. seilbåt, forsikret for 160.000. synes det er dyrt!

 

Oi ja det var dyrt. Pantaenius opererer med et bonussystem, kanskje du har veldig lav bonus?

Betalte 5.900 Dkr for seilbåtforsikring til en verdi av 625.000 Dkr, men da var fartsområdet utvidet til europa + middelhavet.

Jeg ville tatt en telefon til Pantaenius og prutet på de 3500,-. Har ikke selv erfaring med Pantaenius ved skade, men har utelukkende lest positive tilbakemeldinger fra fra andre som har opplevd det.

mvh

js

Link to post
Share on other sites

Og han takstmannen er en fast som best claims bruker?

Det er en freelance takstmann, som er ganske så profilert, og all den tid han brukte for å trenere, blir selvsagt fakturert selskapet, men hvis hans tvil hadde kommet forsikringstaker til gode, så hadde nok mange fått en mindre kjip opplevelse av oppgjøret.

Det er folk i bransjen, som nekter å ta på seg jobber hvor vedkommende er takstmann, og det sier jo ikke så lite!

Jeg gjorde NB oppmersom på at grunnen til at jeg byttet Dem ut ene og alene var denne takstmannens oppførsel mot meg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har heller ikke hørt noen erfaring med Atlanticas oppgjør. Skulle gjerne fått litt info om dette fra noen ???

Hei

Vi valgte Atlantica når vi skulle forsikre vår nye Sealine. På samme forsikring er også jolla til junior forsikret. I sommer hadde vi et uhell hvor vi fikk hans 15 HK under vann.

Oppgjøre for denne skaden ble udmerket behandlet av Atlantica med veldig god service og et flott oppgjør. Kan gjerne anbefale Atlantica. Dyre er de heller ikke samenlignet med andre.

Bare positiv opplevelse av Atlantica

 

-G-

Link to post
Share on other sites

Billigst? Kun en måte å finne det ut på og det er å sette opp en liste over alle forsikringer man har og/eller trenger samt alle selskaper som tilbyr dette. Dereter er det "bare" å ta kontakt med disse i tur og orden og gjøre undersøkelsen. Viktig å tenke på hva/hvor man er medlem selv eller gjennom jobb, og hvor man eventuelt kan melde seg inn for å oppnå gode rabatter.

Det er heller ikke sikkert at det beste/billigste er å samle alle forsikringene i ett selskap og det å få en god rabatt fra dag en betyr ingenting hvis nettoprisen allikevel blir høyere enn alternativet!

Har man mange skadeforsikringer så er denne runden noe man bør gjøre hvert 2. år, tar litt tid, men du veden så mye man sparer!

Et lite eksempel; hvis du bor på et postnummer og har båten på et annet postnummer så vil prisen med stor grad av sannsynlighet være forskjellig avhengig av om du bruker hjemmeaddresse eller addressen der båten befinner seg. For selskapet spiller dette ingen rolle så jeg spør hvilken addresse som gir lavest premie.

 

Hvilket selskap som er billigst? Ja, den listen er lang etter min erfaring, og jeg har benyttet meg av de fleste og det endrer seg fortløpende.

 

Selvfølgelig måman også se på vilkårene slik at man sammenligner epler og epler.

 

God jakt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har bil Toyota Avensis kasko og full bonus (25` km), båt Fjord 880 (forsikr sum 450 `) hus P-rom 150 m2 (brutto 210), to joller (10 og 11 fot m/8 og 9,9 HK)og reiseforsikr familie.

 

Alt dette er til sammen 6 forsikringer. Mitt selskap krever seperate forsikringer på slepejolle. Prisen tilsammen er i underkant av kr 12 000,-

 

Jeg bor på i Grimstad. Noen som klarer å gjette hvilket selvskap?

Link to post
Share on other sites

Tillater meg et litet utdrag av svaret fra Norwegian Broker på min mail

Vi har ca 250 skader i året, og vi kontakter hver enkelt kunde etter at skadeoppgjøret er ferdig for å få tilbakemelding på hvordan de opplevde skadeoppgjøret slik at vi kan gi best mulig service. 85% er meget fornøyd med skadeoppgjøret. Vi skulle selvsagt ønske at 100% er fornøyd, og vi tilstreber at denne %’en skal bli bedre for hvert år.

 

En refleksjon rundt denne takstmannen. I og med at han jobber som freelance kan vi jo møte han uansett hvilket selskap vi har forsikret oss i.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått tilbud fra Atlantica i dag. De er forresten nå en del av Tryg konsernet (tidligere Vesta). Premien er ca 5000 lavere enn Norwegian Broker. Vesentlige forskjeller er:

1. Ved totalhavari er det markedsverdi som brukes, ikke forsikringssum som i Norwegian Broker

2. ved motorskade gjøres det større aldersfradrag enn hos Norwegian Broker. Atlantica trekker 10% år 1-2 så 20% år 3-4. NB trekker først etter 6 år.

3. Egenandelen er dobbelt så høy (den kan sikkert reduseres mot høyere pris)

4. Seilingstiden er begrenset til 1/4 til 15. oktober. NB har hele året.

5. Jeg har ikke fått skriftlig bekreftet fra Atlantica at de dekker injektorhavari på D motor. Atlantaica tar forbehold på motorskade at de ikke dekker materialfeil eller produksjonsskader. Jeg fikk bekreftet pr telefon at de dekker motorskade ved injektorhavari. Fra NB har jeg skriftlig bekreftelse på at de dekker skader ved injektorhavari

6. Atlantica har i sikkerhetsforskriftene at Sjøveisreglene skal følges. Jeg har spurt hvordan de ser på regel 2 og 6 (hhv generalregel om godt sjømannskap og sikker fart) ved en skadevurdering. De sier at man skal opptre grovt uaktsomt for at det skal komme til anvendelse

 

Når Altlantica tilpasser tilbudet sitt til NB forsikringen jeg har - dvs seilingstid hele året og at forsikringssumen settes til markedsverdi i dag (hos Atlantica påvirker forskringsverdi prisen - selvom man aldri får utbetalt forsikringsverdien ved havari...) blir forksjellen ca 3000 kroner. En generell betraktning er at man alltid må se hva man trenger av forsikringsdekning når man vurderer prisen. For oss kan feks punkt 1 over utgjøre kanskje en million i mindre utbetaling fra Atlantica i dagens marked. Punkt 2 kan utgjøre fort 100.000 kroner.

 

Jeg har sjekket med et verksted som har en del skadede båter i løpet av sommeren og de har gode erfaringer med Atlantica i Sverige. I Norge vet jeg ikke hvordan dette er.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tillater meg et litet utdrag av svaret fra Norwegian Broker på min mail

 

 

En refleksjon rundt denne takstmannen. I og med at han jobber som freelance kan vi jo møte han uansett hvilket selskap vi har forsikret oss i.

Det er i prinsippet riktig, men da har man ihvertfall representantene for selskapet å kommunisere med, og det er jo også en fordel.

Jeg ville med all min makt forsøkt å bytte takstmann, hvis jeg hadde kommet borti ham igjen!!

Link to post
Share on other sites

Vi har Terra på hus, bil og båt, det andre har fruen gjennom jobb. På båten har vi full kasko + motorhaveri, ikke noe ekstra for en gammel påhengs og en liten gummijolle. Siden båten ligger i ferskvann og er vansklig å stjele, er premien litt lavere enn hvis vi hadde ligget i sjøen. Tror det er noen hundrelapper. Vi har brukt selskapet en gang i forbindelse med den forrige båten ( tyveri av oljepumpa som løfter drevet ) og det gikk greit. Nå betaler vi ca 11 000-

Da har vi en egenandel på mellom 20 - 30 000 (er ikke heilt sikker)

 

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Mouche: Jeg bruker Codan. Er vel egentlig godt fornøyd med dem. Hadde en bilskade for et par år siden. Ingen problemer med oppgjøret der ihvertfall, men den gangen betalte jeg bare egenandelen hos verkstedet. Resten gikk av seg selv.

 

Hadde alvorlig trøbbel med et båtverksted og måtte bruke advokat. De hadde imidlertid ingen dekning for advokathjelp i båtforsikringen. Vet ikke hvor vanlig det er, men de jeg har hørt om har uansett ganske stor egenandel på sånt.

 

Det som har vært veldig fint og oppløftende med Codan er at det ikke var lokketilbud. De andre selskapene jeg har fått god pris hos har skrudd opp prisen betydelig ved neste forfall. Codan har holdt seg "lavt". :thumbsup:

 

Rettelse: Prisen på de seks forsikringene, nevnt i innlegg 34, er ikke rett under 12 000, men 12900,-. Toyotaen som jeg anskaffet i juni er nesten 1000 kr dyrere enn min forrige bil Volvo V50.

 

Båten Fjord 880, forsikringssum 450` koster 3223,-

 

Vel, jeg synes nå uansett Codan holder en relativt grei pris. Selvsagt dyrt nok, men jeg tror ikke jeg klarer å få det billigere.

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Norwegian Broker / Best Claims erfaring selv:

 

Hele historien i egen tråd.

 

Kortversjon:

- Motor havarerer.

- Motor dekkes av reklamasjon.

- Utgifter til vinterlagring av båt på verksted kommer som en følge av havariet.

- August 08: Jeg spør Norwegain Broker om vinterlangring dekkes: NB: "Ja"

- Februar 09: Regningen kommer. Jeg sender den til NB.

- Da dukker Best Claims opp: "Ja dette dekkes. Betal regningen og send regning til oss"

- Jeg gjør så og sender regning til BC, men nå svarer de: "Nei, dette dekkes ikke".

- September 2011: Saken har havnet for Finansklagenemnda hvor jeg får medhold.

- BC er ikke enig, men aksepterer.

 

 

I løpet av disse 3 årene var det involvert 2 saksbehandlere hos NB, 2 hos BC og til og med Finansklagenemnda klarer å bytte saksbehandler. Det har blitt mange telefoner, brev og e-poster.

 

NB har vært greie og positive å ha med å gjøre, men jeg synes ikke de førte min sak videre. Det har jeg hele tiden måtte gjøre selv.

 

BC har ikke vært så enkle. Jeg har hatt inntrykk av at de ikke har satt seg inn i saken mellom hver gang så jeg må forklare ting om igjen flere ganger. Når uenigheten som beskrevet ovenfor dukket opp, så prøvde de å sette meg opp mot NB ved å si at jeg skulle kreve dette dekket av dem! (Så vidt jeg har skjønt er vinteropplaget ikke noe som normalt dekkes, men jeg fikk medhold fordi NB og BC hadde akseptert det)

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker KLP.

 

For meg ble det billigste løsning da jeg fikk fullkasko for under 4000 i året på en 24 fots båt 180hk motor og en toppfart på 22 knoph.

Forsikret til 550 000.

Fritidsbåt xxxxxxx forrige år: 3.743 dette år: 3.743

 

Hadde et uhell en sommer da jeg traff noe i sjøen. Traff noe med propellen da jeg skulle opp i plan, så dempeplata gikk rett av og maskinen fikk et voldsomt turtall i en kort periode.

 

Først kostet de på den full motoroverhaling, ny turbo, nytt drev og propell for å se om det holdt med det. 150000 kostet dette.

Om dette ikke skulle bli som forventet så skulle saken få stå åpen sesongen etter i tilfelle det skulle dukke opp noen senskader fra uhellet etter at den ble reparert.

De fikset også vinterlagring og satte den på sjøen dagen jeg ville ha den utpå igjen når neste sesong åpenbarte seg.

 

 

Etter 2 turer neste sesong kontaktet jeg dem og fortalte som sant var at dette ikke ble som forventet i forhold til hvordan den var før uhellet.

De tilrettela da penger til ny motor og drev med det samme uten å nøle.

 

Klp forlangte den gang at jeg ikke kunne forsikre båt alene men måtte forsikre en ting til da jeg ikke var kunde der fra før. Jeg lot dem forsikre alt jeg hadde forsikret hos andre fra tidligere og sparte enda noen tusen i året på dette.

 

KLP har jeg bare positive ting å fortelle om pr i dag, og det gikk knirkefritt fra takstmannen møtte opp dagen etter uhellet og frem til saken var avsluttet. I KLP hadde jeg kun en å forholde meg til hele veien og det gjorde saken enklere og saksgangen raskere og jeg følte hele veien at jeg ble forstått å tatt på alvor.

 

For en del båtfolk kan det nok være en del kroner å spare ved å sette av litt tid til å ringe rundt å be om tilbud på forsikring før man bestemmer seg. Også er det helt klart viktig å lese alle vilkårene i avtalen. Skrive en huskelapp på hva du vil vite er også viktig da man fort kan bli avledet da en del av disse folka forenkler mye når de gir deg et tilbud over telefonen. Jeg anbefaler å be dem sende tilbudet skriftlig før man bestemmer slik at man kan samenligne flere tilbud for å finne ut hva som gir deg best dekning ved et eventuelt uhell!

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaringer med Atlantica?

De er en del av Tryg gruppen.

 

Leverer bra både på dekning og pris iht. papirene. Det er også mulig å tegne motorhavari som kan være nyttig selv om det blir gjort beregninger for aldersfradrag.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Gjensidige. Kasko med 2,5 mnok dekning. Pris 10200,-

 

Så vidt jeg kan forstå bør det ikke være noe i veien for at Tom Rør eller andre oppgir navnet på den frelance takstmannen som ble benyttet under oppgjøret.

Da dette er av almen interesse her på forumet oppfordrer jeg ham til å gjøre dette.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaringer med Atlantica?

De er en del av Tryg gruppen.

 

Leverer bra både på dekning og pris iht. papirene. Det er også mulig å tegne motorhavari som kan være nyttig selv om det blir gjort beregninger for aldersfradrag.

 

Når det gjelder motorhavari forsikringen hos Atlantica så mener jeg å huske å ha lest en plass at motoren ikke kan være eldre en 6 år på tegnings tidspunktet.

 

God helg :cheers_wine:

Mvh

Renita.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...