Jump to content

Båtforsikring, hvem er billigst?


sharko

Recommended Posts

3 spørsmål:

 

1) Er det slik at jeg verdisetter min egen båt til en "ønskeverdi", og betaler tilsvarende "høy" forsikringpremie?

 

2) Hva skjer ved skade, vil forsikringsselskapet dekke skadene i henhold til alder og markedsverdi?

 

3) Er det viktig å justere forsikringspremien i henhold til markedsverdi, eventuelt takst for ikke å betale mer i premie enn nødvendig?

Redigert av Tutti Frutti (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjensidige ble vraket på pris, og vilkårene for maskinhavari. De har forbehold som i praksis kan bety at de kan nekte å dekke et maskinhavari. Uansett årsak. Hva de gjør i praksis vet jeg ikke.

 

Kan du si noe mer om dette? Jeg har betaler ekstra for motorskade i min forsikring hos Gjensidige. Snakker du om en forsikring med eller uten et slikt tillegg?

Link to post
Share on other sites

2. ved motorskade gjøres det større aldersfradrag enn hos Norwegian Broker. Atlantica trekker 10% år 1-2 så 20% år 3-4. NB trekker først etter 6 år.

 

Hmmm. Dette er ikke i overenstemmelse med det jeg kom fram til i fjor vinter.

Har NB endret sine vilkår ?

Pass på at NB ikke forsikrer motorer eldre enn 10 år. Atlantica 15.

Atlantica forsikrer heller ikke motorer som er eldre enn 7 år i tegningsøyeblikket.

Med andre ord; hvis du har en båt som er 6 - 7 år gammel og som du har tenkt å ha noen år, bør du passe på å komme over til Atlantica. NB har nok ikke nedtrapping før motoren er 6 år gammel, men derfra går det fort nedover hvis jeg husker riktig. Det blir altså litt avhengig av alder på motor du skal forsikre, om hvem som har best vilkår av NB og Atlantica.

 

Bør antakelig ha en ny runde ved forfall til vinteren.

 

Uansett veldig viktig at en sammenligner mest mulig like vilkår.

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan du si noe mer om dette? Jeg har betaler ekstra for motorskade i min forsikring hos Gjensidige. Snakker du om en forsikring med eller uten et slikt tillegg?

 

De har forbehold om at de ikke dekker skade som følge av mangelfullt vedlikehold. Videre har de forbehold om at de ikke dekker skade som skyldes fabrikasjonsfeil.

Skade som oppstår pga. grunnstøting dekkes av den ordinære forsikringen.

 

Hva slags potensielt form for maskinhavari er det da som egentlig dekkes av ekstraforsikringen til Gjensidige ?

Link to post
Share on other sites

Har pr i dag NB betaler 10400.- med full kasko. Sendte på fredag ut anbud til en del selskaper og har i dag fått 2 tilbakemeldinger. Nemi kr 5950,. med full kasko Storebrand kr 6140.-. her er sikkert alt av startbonuser tatt med slik at premien øker sikkert betraktelig ved neste forfall. Skal vente en uke til i håp om at det er flere selskaper som vil gi meg et anbud.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Ville tro det var mye som kunne skje med en såpass hardt belastet motor som kan havne utenfor fabrikasjonsfeil og dårlig vedlikehold. Hvis en ventil setter seg og blir tatt av stempelet, hvis turboen havarerer og dumper olje i innsuget og motoren ruser seg ihjel, en kjølevæske- eller sjøvannsslange som ryker eller oljedyse som går tett osv. osv. Fins masse ting med liten sannsynlighet som jeg ikke har helt råd til å reparere. Har hørt om femti båtpenger bare for å få satt inn ny turbo som plutselig gikk til h....

Jeg har foreløbig god erfaring med Gjensidges vilje til å dekke ting. Jeg mener også å huske at kravene til hva som måtte være på stell, slett ikke var urimelige.

Link to post
Share on other sites

Er det noe kjenner forsikring Nemi :confused::rolleyes:

 

At-le

 

Jeg har noen forsikringer der, men kjenner de ikke egentlig og ikke hatt noen skade/oppgjør med dem. Fikk meget gunstig pris hos dem gjennom medlemskap i seilforening, også på bil!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hadde Tryg forsikring (Atlantica) på besøk i kveld.

Hva sies om kr 7200,-/år for min Phantom.

Fullverdi 2 mill, inkl jolle/påhenger kr 20´og 50´i løsøre.

Egenandel kr 10000,-

Noen bedre?

 

Er du interessert, be om tilbud fra Joar Gregoriussen 965 09 775

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ække sikker Morten. Var ikke så interessant for meg med 10 år gammel båt? Ta en prat med Joar og hør.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg sparte kr 9800,- på å overføre forsikringa mi (Bilx2, hus, reise og båt) til Tryg.

I år har jeg brukt kr 15000 i diesel til båten. Det jeg sparer med å gå over til Tryg tilsvarer mao. en reduksjon i de årlige drivstoffkostnadene med 2/3

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

rundt 370,- i mnd. på min skibsplast 555 vector med suzuki 90 i gjensidige.. halv pris av tryg bla. synes ikke det er så alt for gale jeg, hadde i grunnen forventet at det kostet mer, da jeg kun er 18 år gammel og det er den eneste forsikringen jeg har tegnet på meg selv.

 

bilen derimot.. den skulle de har 67.000 for (i året) :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Gjensidige var rimeligst for vår seilbåt, uansett samlerabatter som vi har andre selskaper på nær alt annet.

Dreier seg om seilbåt i rimeligere klasse, ca 200.000.

På tidligere rimeligere seilbåt som totalknuste mot land i storm etter å ha slitt seg (ikke vår skyld) fikk vi full pott uten vanskeligheter. Fortsetter i Gjensidige og vil vurdere å ha flere forsikringer der. Viktigst for oss var opplevelsen i behandlingen av oss som kunder, kjapphet i redningssituasjon og ved oppgjør var eksemplarisk! Alt vi førte opp som var i båten av kart og klær og utstyr ble dekket.

Link to post
Share on other sites

Er det noe kjenner forsikring Nemi ...........

 

Ifølge denne artikkelen så er de kåret til best i test det siste året...:

 

http://www.neminordvest.no/forsikring/nykommer-knuser-etablerte-forsikringsselskap.html

Sitat:

Både Dine Penger, Aftenposten og Dagbladet har det siste året kåret Nemi bilforsikring til best i test, noe som gjør at kundene strømmer til selskapet.

 

https://www.neminordvest.no/forsikring/produkt.html

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei alle!

Meldte meg nettopp inn bare for å advare dere mot Norwegian Broker og Best Claims.

Har hatt båten min forsikret her i 4 år. Ja de er litt rimeligere enn andre selskap men det skiller ikke mye.

Uansett, ikke tenk bare pris ved tegning av forsikring. Jeg har alle mine andre forsikringer i Sparebank1 men valgte desverre å forsikre båten hos NB da tidligere eier hadde fått en veldig "bra pris" der.

 

I sommer opplevde jeg et turbohavari som er dekket av motorhavariforsikringen, og derfor ikke burde skapt noen problemer.

Turboen som er en orginal Mercruiser turbo er patentert og kan kun repareres av Mercruiser. Kun de sitter på orginaldelene til denne turboen.

Jeg var selv i kontakt med dem da skaden oppstod for om mulig å få den reparert. Det lot seg ikke gjøre og de anbefalte derfor å kjøpe ny.

 

Jeg tok kontakt med selskapet igjen da takstmannen ikke hadde dukket opp og jeg var avhengig av å få reparert motoren for å kunne fortsette ferien.

Spurte selskapet om det var greit at jeg kjøpte ny turbo og byttet denne selv, da ingen verksteder hadde mulighet til å hjelpe meg midt i ferien.

Dette var ok men jeg måtte huske på å ta vare på alle kvitteringer og brukte deler.

 

Etter endt ferie kommer takstmannen for å taksere skaden og inspisere båten. Han mottar alle kvitteringer og får også se de delene som er byttet ut. Han ønsker å ta med seg den defekte turboen for å se på denne. Hevder at de ofte gjør det for å se etter årsak og svakheter.

Jeg var i utgangspunktet uvillig til dette da det er min eiendom inntil skadeoppgjør er foretatt. Han lovte da at turboen ville bli returnert i løpet av noen dager, så det burde jeg ikke beymre meg for.

Jeg hadde allerede fått konstantert av mercruiser at det var en liten bit av viftebladet på turbinhjulet som hadde røket og skapt ubalanse i turbinakselen. Denne hadde da blitt blå og skjært seg. Siden det ikke var lønnsomt å reparere dette og turboen derfor ikke hadde noen verdi så lot jeg han få den med seg.

 

Etter dette gikk det mange uker uten at jeg hørte noenting selv om jeg purret både NB og BC mange ganger. NB forsvarte den lange behandlingen til BC med at det var alt for stor arbeidsmengde for takstmennene om sommeren og jeg derfor bare måtte vente.

Jeg hadde altså gjort hele jobben med reparasjonen selv, lagt ut nesten 30000,- av egen lommebok, og det eneste jeg forlangte var at de nå foretok oppgjør mor vedlagte kvitteringer som de hadde lovet.

 

Etter ytterligere noen uker så mottok jeg et brev fra BC hvor de tilbyr en erstatning på 7000,- Dette er 25% av den reelle kostnaden min da bare turboen koster 23000,-

I tillegg så anbefaler takstmannen selskapet å fjerne min fremtidige maskinskade dekning da de mener at det er andre feil med motoren som har forårsaket skaden på turboen. De hevder videre at siden jeg ikke har utredet motoren for andre feil så kan ikke de opprettholde den fremtidige dekningen.

Bakgrunnen for deres tilbud var at takstmann kjente noen som kunne reparere denne og de skulle ha ca 4000,- for denne jobben, ca 3000 skulle dekke oljeskift, pakninger, kjøleveskebytte arbeid og ellers alt som hører med.

Jeg har i ettertid klart å finne ut at de skulle reparere denne turboen hos Norges mest useriøse turboverksted, med uorginale Kinakopierte deler.

 

Selv om jeg har fremskaffet et skriv fra Mercruiser om at dette er ulovlig, og mest sannsynlig vil medføre totalhavari på motoren så vil de ikke gi seg. Mercruiser skriver også om opphør av alle garantier på motoren dersom uorginale deler til reparasjon av denne turboen blir benyttet. Dette bare blåser BC av.

Den defekte turboen har jeg aldrig fått tilbake.

De står fast ved sitt tilbud på 7000,- og nekter å gi seg på det. Jeg har engasjert advokat og vi har nå klaget de inn for finansklagenemda.

 

Denne arrogante saksbehandlingen er absolutt det værste jeg har opplevd noengang. NB's representant har ikke løftet en finger for å hjelpe meg og uten advokat hadde jeg vært helt sjanseløs.

 

Vet ikke om de kommer til å betale uansett om jeg får medhold hos finansklagenemda, men jeg kommer uansett ikke til å gi meg.

 

Så til alle dere som vurderer forsikring, tenk dere nøye om. Denne opplevelsen skulle jeg gjerne vært foruten. Sannsynligvis blir dette den dyreste forsikringen min ever.

Link to post
Share on other sites

Hei HGM

 

Takk for at du deler din historie med oss.

 

I henhold til forum reglene må du informere NB om de er omtalt i dette innlegget.

Kanskje de også vil kommentere saken.

 

For min egen del er dette svært intersant lesning.

NB har svært gode og tydelige vilkår, sammen med konkuransedyktig pris kommer de godt ut, i teorien...

 

Imidlertid virker det som de har et system med Best Claims og tilhørende takstmenn som er lite kundevennlig.

 

Jeg har seriøst vurdert å flytte min forsikring til NB.

Med slike tilbakemeldinger blir det lite aktuelt.

 

Men vi får håpe NB vil kommentere saken her i tråden.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...