jensemann2 Startet 15.Desember.2004 Del på Facebook Startet 15.Desember.2004 (redigert) Jeg har festet en ledning i gods på motoren og hengt en stor sinkanode i sjøen etter den. Har hørt at det er lurt for å "spare" den andre anoden når båten ligger lenge i opplag. Har det egentlig noe for seg? Og en annen ting, Hvor skal man egentlig måle etter krypstrøm? Redigert 15.Desember.2004 av jensjohnson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Desember.2004 Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 Hvilken anode er det du vil spare? Ta av den ene batteripolen. Slå av alle brukere, slå på hovedbryteren. Det skal ikke gå strøm. Altså: Mål mellom batteripolen og kabelskoen som nå ikke har forbindelse med batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 15.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 (redigert) Hvilken anode er det du vil spare? Ta av den ene batteripolen. Slå av alle brukere, slå på hovedbryteren. Det skal ikke gå strøm. Altså: Mål mellom batteripolen og kabelskoen som nå ikke har forbindelse med batteriet. Vil spare den som sitter under vanns på akslingen. Målte det du sa, og der var det 0,8 volt... Er dette kritisk? Er det en ide å måle strømmen også? Redigert 15.Desember.2004 av jensjohnson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 15.Desember.2004 Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 Undrar om inte "Hulda" menade att du skulle mäta strömmen, inte spänningen ? / dan Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 15.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 Undrar om inte "Hulda" menade att du skulle mäta strömmen, inte spänningen ? / dan Ja, det var nok det... My mistake. Hehe. Men jeg målte spenningen da jeg var der, hvilket var 0,8. Men instrumentet mitt har ikke amperemåler mere. ( jeg måtte jo pushe limitsen og sette inn "luresikring" for å se hvor mye det tålte :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Desember.2004 Del på Facebook Svart 15.Desember.2004 Spare anode på propakslingen med anode jordet i motor: Anoden er avhengig av to ting for å fungere. Der er elektrisk kontakt og elektrolytt for at ionene skal kunne "reise". Det beste ville i såfall være å feste ledningen til prop.akslingen innvendig. Nå vil de to anodene konkurrere om å bli tæret opp først. Således vil anoden som sitter skrudd på akslingen ha de beste betingelsene: Kortest vei både for elektroner og ioner. Så det du oppnår er en annen enn den tiltenkte effekten, nemlig at du får beskyttelse av lengre varighet totalt sett. Men uten å spare akselanoden. Når det gjelder strøm så er U(volt)=R(ohm)*I(amp). Med andre ord, måler du den ene, vil du også måle en av de andre og holde en ukjent. Så kan du jo tenke deg at når du skal multiplisere R og I som da skal bli 0,8 volt, ikke kan være rare greia. Men innen korrosjon regner man med 30/1000 A, eller 30 milliampere som akseptabelt. Sett i et slikt lys kan 0,8 volt være betydelig. Hulda har kommet til den erkjennelse at el.anlegget kommer aldri til å bli helt tett, og tatt konsekvensen av det med å montere skillebrytere både på pluss og minus. Ellers så er det riktig som IE antyder, det er amp.'en som forteller hvor mange elektroner som bytter plass. Dette er et utrykk for korrosjon hvis det er metalliske materialer og elektrolytt tilstede. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.