zoltan Startet 27.September.2011 Del på Facebook Startet 27.September.2011 Var i Tjørvågane og kjøpte båt, Finnsport 500 med en liten fin frontskade. Kollisjonsskade etter møte med trebåt i ca 40-50 knop. Relativt stort hull i baug, og to langsgående sprekker i hele bunnen. Skaden skal utbedres ved hjelp av god fantasi og mengder med glassfiber. Hva tror dere om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.September.2011 Del på Facebook Svart 27.September.2011 Hva tror dere om dette? I første omgang at det tydeligvis ikkje var Tjørvågane i Gurskøy det var snakk om Sitér dette innlegget Link to post
laffus Svart 27.September.2011 Del på Facebook Svart 27.September.2011 Har promillen vært høy her? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.September.2011 Del på Facebook Svart 27.September.2011 Og i andre omgang at bildene er aaaaaaaaltfor store Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 27.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2011 Har krympet bildene litt.. Båten var hentet i Tjørvågane, men reparert i Ørsta. Fant en flaske hjemmebrent i kjølen Delene ble slipte rene og hengt ca på plass igjen ved hjelp av tynne lekter. Slipte fuger på utsiden og plastret fast delene for å få tilbake noe av den opprinnelige fasongen. Det ble støypt former av profilen av dekket og tilpasset. Mer kommer.... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 28.September.2011 Del på Facebook Svart 28.September.2011 Bra prosjekt Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
pegasusa Svart 28.September.2011 Del på Facebook Svart 28.September.2011 Ditta har jeg ikke troa på.... Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 28.September.2011 Del på Facebook Svart 28.September.2011 Blir nok bra dette, men du må gjøre en bedre jobb med plastingen. Du kan ikke plaste oppå gelcoaten, det vil aldri holde. Du må også plaste på innsiden om det skal bli sterkt nok. Sørg for GODT overlapp på frisk plast, så blir det sterkt og fint. Beregn 15-20 cm overlapp, 2-3 lag vått i vått. Skråskjær kantene noe. Husk at du skal ha vedheft på glassfiber, så slip ned til glassfiberen på skroget. Viktig å få "høyt glassinhold" i støpet. Epoxy / polyester er bindemiddel, det gir liten og ingen styrke i seg selv. Gjort korrekt, blir en slik reparasjon like sterkt - om ikke sterkere - som selve skroget. Jeg ville brukt epoxy. Polyester er billigere, men gir ikke like god styrke som epoxy. Epoxyen er dessuten vanntett. NB: må rengjøres dersom det går et døgn mellom støpene, da epoxy danner en hinne etter noe tid. Hinna må bort, ellers blir det ikke feste. Stå på! :) Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
10ta9c Svart 28.September.2011 Del på Facebook Svart 28.September.2011 Slepejolle til Pegasus? Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
josefsen Svart 29.September.2011 Del på Facebook Svart 29.September.2011 (redigert) Ikke for å kritisere men jeg håper du skal ha en 9,9hk på, denne hadde ikke jeg tort å runde 20 knop med.... Dette sprekker garantert opp igjen, du må slipe helt ned til "frisk" glassfiber og støpe innenfra. Å støpe på råtten glassfiber er som å sparkle over rust, kan se bra ut men det går til helvete! Dette burde du lese deg opp på før du går videre, kapp vekk det du har begynt på og begynn på nytt. Redigert 29.September.2011 av josefsen (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post
zoltan Svart 29.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2011 Vi kappar no dekket av båten. Sliper skroget flortynt frå innsida, ca 1 mm. Legger opp tre lag 450 gr csm. For så å tre lag 300 g fletta rovingvev, langt bak etter friskt vev, for så å slipe vekk all "tørrfisk" fra utsiden. Har for så vidt allerede kjøpt havarert motor på Vartdal, Yamaha Vmax 200... Motor Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 29.September.2011 Del på Facebook Svart 29.September.2011 Så bedre ut, ja! Legg et par ekstra lag der fortøyningsringen skal være. Start med 10-15 cm overlapp og bygg deg innover. Blir mye vekt som skal overføres på det punktet når beistet skal på henger'n. Bruk en 5mm syrefast stålplate på innsiden som forsterkning på boltene, så sprer du belastningen enda mer. Stå på! :) Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
zoltan Svart 2.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Motorreparasjon: Kjøpte 2,6 l 200 hk Yamaha Vmax med ett smadret stempel og råde. Motoren ble plukket fra hverandre. Blokka ble sveist og boret opp igjen på en sylinder. Nytt stempel og råde kjøpt frå Ravns Garage. Motoren montert igjen, prøvekjørt og fungerer fint. Knust råde. Her har det vært store krefter i sving (kryssbolt løsnet og huket i eksosport): Prøvekjøring: På båten ble dekket plastret på igjen, og båten snudd opp-ned. Båten vart pussa ned, våtslipt og klargjort for lakkering: Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Akterdekket på disse båtene har dårlig rykte og anbefaler deg å forsterke det meget da du skal ha 200 hk på den. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
pegasusa Svart 3.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2011 (redigert) Båten er bygd for innenbordsmotor, og akterspeilet er 13-14 cm tjukt. Det blir montert strekkfisker på øverste motorboltene for å avlaste trekkreftene i motoren. Båten blir lakkert med MAN silver metallic (motorlakk). I lakkboksen: Blir bra: Nesten klar for sjøsetting: Fenderlist montert og klar for sjøsetting: Båten fekk litt morsom trim, så vi limte inn ca 80 kg bly i baugen for å få fribord i hekken! Redigert 3.Oktober.2011 av pegasusa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 4.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2011 Hva fart fekk du, båten blei strøken;) Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 4.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2011 artig prosjekt..du er dyktig:) Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 5.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2011 Båten ble veldig bra den. Skal legge ut noen bilder av interiøret etter tepper lanterner osv. Jeg må nok heve opp motoren for å få noe fart på den, men med nesten negativ motortrim målte jeg 108 km/t ca 58 knop (ca 5300 rpm) Tror nok at jeg har hatt mere fart (5600rpm), men da hedde ingen nerver til å se på gps`en Bare med tanken på å tilte ut har båten ikke særlig lyst til å ha meg med på lenger tur lengre, å prøver å kaste meg ut grunnet jævlig wobbling Båten har en fin marsjfart på ca 50 knop og går da relativt stabilt enda til med litt tilt Steinsvik: kan du slenge ut noen bilder fra prøvekjøringa? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 5.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2011 (redigert) Foto av båten i fart: YouTube-film: Redigert 5.Oktober.2011 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Captain Chaos Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Fin ble den, og jammen gikk det ikke unna også. Har selv hatt en overmotorisert Finnsport 420. Finnsport lagde noen fine skrog som går bra i høy fart. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
glalaks Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 tøft!! røyking og båtkjøring så ikke ut til å fungere veldig bra... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.