Jump to content

Prosjekt: Finnsport 500 med skade i baug


zoltan

Recommended Posts

Har krympet bildene litt..

Båten var hentet i Tjørvågane, men reparert i Ørsta. Fant en flaske hjemmebrent i kjølen :cheers:

 

Delene ble slipte rene og hengt ca på plass igjen ved hjelp av tynne lekter. Slipte fuger på utsiden og plastret fast delene for å få tilbake noe av den opprinnelige fasongen. Det ble støypt former av profilen av dekket og tilpasset.

 

IMAG0379.jpg

 

IMAG0384.jpg

 

IMAG0382.jpg

 

IMAG0398.jpg

 

IMAG0391.jpg

 

IMAG0387.jpg

 

IMAG0402.jpg

 

Mer kommer....

Link to post
Share on other sites

Blir nok bra dette, men du må gjøre en bedre jobb med plastingen. Du kan ikke plaste oppå gelcoaten, det vil aldri holde. Du må også plaste på innsiden om det skal bli sterkt nok. Sørg for GODT overlapp på frisk plast, så blir det sterkt og fint. Beregn 15-20 cm overlapp, 2-3 lag vått i vått. Skråskjær kantene noe. Husk at du skal ha vedheft på glassfiber, så slip ned til glassfiberen på skroget. Viktig å få "høyt glassinhold" i støpet. Epoxy / polyester er bindemiddel, det gir liten og ingen styrke i seg selv.

 

Gjort korrekt, blir en slik reparasjon like sterkt - om ikke sterkere - som selve skroget.

 

Jeg ville brukt epoxy. Polyester er billigere, men gir ikke like god styrke som epoxy. Epoxyen er dessuten vanntett. NB: må rengjøres dersom det går et døgn mellom støpene, da epoxy danner en hinne etter noe tid. Hinna må bort, ellers blir det ikke feste.

 

Stå på! :)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å kritisere men jeg håper du skal ha en 9,9hk på, denne hadde ikke jeg tort å runde 20 knop med.... :confused: Dette sprekker garantert opp igjen, du må slipe helt ned til "frisk" glassfiber og støpe innenfra. Å støpe på råtten glassfiber er som å sparkle over rust, kan se bra ut men det går til helvete!

 

Dette burde du lese deg opp på før du går videre, kapp vekk det du har begynt på og begynn på nytt.

Redigert av josefsen (see edit history)

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

 

www.ulyd.net

Link to post
Share on other sites

Vi kappar no dekket av båten. Sliper skroget flortynt frå innsida, ca 1 mm. Legger opp tre lag 450 gr csm. For så å tre lag 300 g fletta rovingvev, langt bak etter friskt vev, for så å slipe vekk all "tørrfisk" fra utsiden.

Har for så vidt allerede kjøpt havarert motor på Vartdal, Yamaha Vmax 200...

 

 

IMAG0411.jpg

 

IMAG0407.jpg

 

IMAG0408.jpg

 

IMAG0409.jpg

 

IMAG0420.jpg

 

Motor :cheers:

Henning%20tlf%20170.JPG

Link to post
Share on other sites

Så bedre ut, ja! Legg et par ekstra lag der fortøyningsringen skal være. Start med 10-15 cm overlapp og bygg deg innover. Blir mye vekt som skal overføres på det punktet når beistet skal på henger'n. Bruk en 5mm syrefast stålplate på innsiden som forsterkning på boltene, så sprer du belastningen enda mer. Stå på! :)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Motorreparasjon: Kjøpte 2,6 l 200 hk Yamaha Vmax med ett smadret stempel og råde. Motoren ble plukket fra hverandre. Blokka ble sveist og boret opp igjen på en sylinder. Nytt stempel og råde kjøpt frå Ravns Garage. Motoren montert igjen, prøvekjørt og fungerer fint.

 

Knust råde. Her har det vært store krefter i sving (kryssbolt løsnet og huket i eksosport):

Henning%20tlf%20195%20%281%29.jpg

 

IMAG0685.jpg

 

IMAG0684.jpg

 

Prøvekjøring:

DSC_0247.JPG

 

 

På båten ble dekket plastret på igjen, og båten snudd opp-ned.

IMAG0706.jpg

 

Båten vart pussa ned, våtslipt og klargjort for lakkering:

2011-08-01%2019.47.01.jpg

Link to post
Share on other sites

Båten er bygd for innenbordsmotor, og akterspeilet er 13-14 cm tjukt. Det blir montert strekkfisker på øverste motorboltene for å avlaste trekkreftene i motoren.

Båten blir lakkert med MAN silver metallic (motorlakk).

 

I lakkboksen:

Henning%20tlf%20233.JPG

 

Blir bra:

Henning%20tlf%20237.JPG

 

2011-08-01%2023.00.23.jpg

 

Nesten klar for sjøsetting:

Henning%20tlf%20241.JPG

 

Fenderlist montert og klar for sjøsetting:

2011-08-18%2017.15.46.jpg

 

Båten fekk litt morsom trim, så vi limte inn ca 80 kg bly i baugen for å få fribord i hekken!

Redigert av pegasusa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten ble veldig bra den.

Skal legge ut noen bilder av interiøret etter tepper lanterner osv.

Jeg må nok heve opp motoren for å få noe fart på den, men med nesten negativ motortrim målte jeg 108 km/t ca 58 knop (ca 5300 rpm)

Tror nok at jeg har hatt mere fart (5600rpm), men da hedde ingen nerver til å se på gps`en

Bare med tanken på å tilte ut har båten ikke særlig lyst til å ha meg med på lenger tur lengre, å prøver å kaste meg ut grunnet jævlig wobbling :sweat:

Båten har en fin marsjfart på ca 50 knop og går da relativt stabilt enda til med litt tilt

 

Steinsvik: kan du slenge ut noen bilder fra prøvekjøringa?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...