Jump to content

Vilket kjernemateriale i sandwichkonstruksjonen, Viksund Goldfish?


Mareld IV

Recommended Posts

Er det sandwich i denne da? Trodde skroget var GRP tvers igjennom

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hmm, jo - det har du rett i!

Tenkte på skroget da jeg har sett en borekjerne fra skroget til lillebroren 27 Columbie. Tykkelsen var slik at man nesten skulle tro det var et sandwich skrog....

Antar Goldfish er like kraftig i skroget.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Columbi, og den har i alle fall ikke sandwich noe sted! kun noen innplastrede lekter til å holdet takplater etc, og løs isopor mellom disse til isolasjon. Tviler egentlig på om Goldfish har noen annen løsning, den er jo bare en større utgave av samme konsept...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

 

Det var overbygget, som jeg trodde hadde sandwich konstruksjon.

 

Jeg ønsker å kjøpe en Gold Fish og prøver å finne ut de svake punktene.

GRP tvers av skroget, er ikke rart den veier 7 tonn ...

 

Har du noen gode tips om svakheter for å se etter?

 

Hilsen Patrik

Link to post
Share on other sites

Hei. Golfishen har ikke noe balsa eller divinylcell noe sted. Dermed er det en stor svakhet ved mange båter denne ikke har.

Hva du bør være obs på med denne er plastbest. Den lange kjølen har istøpt en jernbjelke på 800kg, men hvis den du kikker på var seilrigget ligger det jernspon eller betong i mesteparten av kjølsvinnet på ytterligere 1200 kg. Dette binder mye fuktighet .

Ellers har jeg ikke oppdaget så mange svakheter på disse båtene. Alle rom er store og lett tilgjengelige for vedlikehold og reperasjoner. Har sett at noen modeller har montert propellakselen veldig høyt opp, noe som kan bli problematisk ved motorbytte. blir ikke plass til større propell enn 17-18 tommer.

Sjekk rekkefestestøtter og andre vaier og boltgjennomføringer og se etter tretthet i glassfiberen rundt. Sjekk skroggjennomføringer, alt av slanger etc. Sjekk ror for delaminering/skade, evnt. Tæring på propell, hylse og rordeler i stål. Vet at noen som hadde autopilot fra gammelt av kan ha noe tæring i rorstammen.

 

Ellers bør nok denne båten ha minst 50 hk motor, helst større.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 70hk i Columbien, og ville absolutt ikke hatt noe mindre i en Goldfish.

 

Ellers er dette solide saker ja, som en av Viksundene sa da jeg snakket med ham på en båtmesse i fjor: Om du skulle gå på grunn med den der så er det skjæret som gir etter, ikke båten!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...