Jump to content

Innsjekk i nye land nedover Europa, hvilke havner og prosedyre


Enzo

Recommended Posts

Hvor finner man ut hvilken havn som er offisiell inn og utsjekk i de forskjellige landene og hvilke land må man faktisk sjekke inn og ut av.

 

la oss nå rent hypotetisk bare si at jeg skal seile nedover til våren, første land jeg streifer innom er mest sannsynlig de gamle kjente Sverige og Danmark, der er det ingen inn/utsjekk men så går ferden videre og vi kan snakke om tyskland,england,nederland,spania,portugal og så videre.

 

Må man gjennom denne prosedyren i disse EUlandene eller slipper man det ?

 

Hva er prosedyren, kaller man dem opp på VHF når man nærmer seg, hva sier man ?

 

I selve innsjekken så er det vel det man har hørt om, forsikringsbevis på engelsk,mannskapsliste, eierbevis på båten og ?

Link to post
Share on other sites

Har seilt litt fra Potugal og innover middelhavet (3 land port/span/Gibr) Har ikke måtte gå til noen spesifikke havner men vi ble jo stoppet ofte ute til sjøs. Der måtte vi vise diverse papirer som, passajeroversikt-pass.eierforhold båt¨forsikring og noe andre papirer som jeg ikke vet/kan oversikten over. Når vi eks kom til Gibraltar så viste vi alle disse papirene til havnekontoret/tollboden som sjekket at alt er ok.

 

Sikkert andre her som har bedre oversikt.

Link to post
Share on other sites

På turen fra Portugal og nordover, falt interessen for papirer og innsjekk etter hvert som vi fjernet oss fra Algarve.

I Portugal hadde vi med kopi av reg.bevis og forsikringspapirer og passene til alle som var ombord når vi sjekket inn. De fleste havnene hadde "automatisk" videresending av kopi av papirene til GNR. I en av havnene (tror det var Figueira de Foz?) hadde ikke dette og fruen måtte over til GNR for å sjekke inn der også.

I Spania var de noe mindre nøye.

I Frankrike ennå mindre. Vi skulle vel egentlig ha sjekket inn i Frankrike da vi kom fra Guernsey (er ikke med i Schengen) men vi fikk ingen spørsmål heller.

Hadde to netter i havn i Tyskland. Fant aldri noe sted å sjekke inn i disse to havnene.

 

Redigert: Det er en fordel (i hvert fall i Portugal) at den som står som registrert som eier i reg. beviset er ombord. Vi måtte vise kjøpskontrakt inntil vi fikk endret eier i reg.beviset når vi sjekket inn i havner på Algarve-kysten.

Redigert av Biscaya (see edit history)

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Og jeg kan legge til en luresak til: Hvordan beviser jeg at jeg eier Hulda som jeg har bygget selv? Jeg kan godt tenke meg at det ikke er en myndighet noe sted som godkjenner Småbåtregisteret.

 

 

Hvorfor skulle ikke det gå bra? En havnebetjent i utlandet har uansett ikke noen mulighet til å kjenne/sjekke alle verdens lands registreringspapirer. Hvis det står ditt "Hulda" og ditt navn på beviset kan jeg ikke se problemet.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Gikk hjem fra Frankrike i sommer og kun ved Guernsey ble jeg sjekket in/ut på skjema når vi tok in i marinaen, det ble lagt i en postkasse ved enden av flytebrygga,

ellers intet, og jeg hadde kontakt med den Franske kystvaken og ble oppbrakt av den tyske kystvaken både båt og hellikopter.

Ingen klaget på noe , annet en at jeg forbrøt meg mot en kryssing av trafikkseperasjonslinja uti havet på vei til helgoland.

De hadde lite å gjøre.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Vi ble sjekket inn på vei inn i Tyskland. Her kom tollere med "svære gunnere", så barnebarna ble litt skremt.

Heldigvis hadde jeg "båt-ringpermen", med følgende pent og pyntelig satt i system (Ordnung muss Sein)

Mannskapsliste med passnummer. Alle ombord har en dedikert oppgave. (Barnebarn var f.eks matroser)

Kopi av Cevni sertifikat (innelands EU sertifikat), VHF sertifikat og D5 sertifikat.

Kopi av Skipsskjøte fra NIS-NOR

Fuel-logg: Hvor hadde jeg tanket og hvor mye. (For å synliggjøre at jeg IKKE har norsk avgiftsfri diesel på tanken.)Samt mengder og forbruk av smøremidler, dette med tanke på forurensing.

Kopi av Legesjekk, som følger gyldigheten av D5'en.

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skulle ikke det gå bra? En havnebetjent i utlandet har uansett ikke noen mulighet til å kjenne/sjekke alle verdens lands registreringspapirer. Hvis det står ditt "Hulda" og ditt navn på beviset kan jeg ikke se problemet.

 

Greia er at det eksisterer ikke noe 'bevis'. Men kanskje forsikringsdokumentasjonen kan være nok. Hulda er heller ikke i noen båtforening, annet enn medlem av Kryssarklubben. Vi finner nok på et eller annet. Og så er det norsk båt med grønn diesel på tanken :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg seilte Skottland-Irland-Spania-Portugal-Madeira-Kanariøyene-Kapp Verde-Senegal-Azorene-Irland-Skottland i fjor.

 

Veldig liten interesse for papirer før Spania (bortsett fra at jeg mener å huske at første slusen i Kaledonienkanalen fungerte som innsjekking til Skottland/UK, og at slusevokteren der skulle se noen papirer). I Spania (La Coruna) behøvde jeg ikke annen innsjekking enn i marinaen, og deretter ikke noe i nye spanske havner (annet enn vanlig registrering/betaling i marinaer når vi lå der).

 

I Portugal skal du sjekke inn med politimyndighet i hver havn, men de fleste steder ordnes det ved at marina sender kopier av papirer for deg. Tror ikke jeg gjorde noe i havner der jeg lå for anker, annet enn å kalle opp havnemyndigheter for å si fra at jeg ankret opp. Dette var også praksis på portugisiske Madeira og Azorene - bortsett fra at det var enkelte havner som krevde avgifter og registrering også når du lå for anker.

 

Kanariøyene var mer byråkratisk enn fastlandsSpania - med noen rare avgiftsregler som ble håndtert forskjellig fra havn til havn - men bortsett fra utsjekk når vi dro derfra, behøvde vi aldri oppsøke andre myndigheter enn marina- eller havnekontorer.

 

På Kapp Verde var det innsjekking med migrasjonspoliti ved ankomst, pluss inn- og utsjekking med marinepolitiet i hver havn (også når jeg lå for anker, som var tilfelle nesten alle steder - kun en marina på de ni øyene). Utsjekk også fra migrasjonspoliti ved avreise.

 

I Senegal var det innsjekking med politi og en annen myndighetsinstans (havnemyndigheter?). Her seilte jeg ikke noe særlig rundt. Lå i en havn i tillegg til Dakar, og der ville en lokal politimann avkreve meg en bot for manglende tillatelse til å fortøye, men to senegalesere jeg hadde ombord fikk etter mye diskusjon avverget dette forsøket på korrupsjon.

 

Reeds nautical almanac (et must til og med fastlands-Portugal) inneholder all nødvendig informasjon om hvem og hvordan man kaller opp ved ankomst, og hvor man finner havnekontorer, etc. Imrays cruising guides - Atlantic Islands (Madeira, Kanariøyene, Kapp Verde og Azorene) og West Africa ga tilsvarende informasjon for de andre stedene jeg var, i tillegg til masse nyttig om havneforhold og ting å gjøre og se de forskjellige stedene. Vel verdt investeringene. Spesielt nyttig med Imray-guiden er oppdateringene som legges ut på nett årlig (mellom hver nyutgivelse).

 

Jeg hadde bare med meg det knøttlille registreringskorttet fra småbåtregisteret som dokumentasjon på båten. Det var de lite imponert over mange steder jeg kom til. Mye hoderisting og snuing av kortet fram og tilbake. Spesielt er det underlig at kortet ikke oppgir båtens navn eller hjemmehavn, de to første tingene det alltid spørres etter. Men det gikk greit alle steder likevel. Jeg fant ut at det gamle kortet fra når tollvesenet håndterte registeret var litt enklere å få aksept på - der er det tross alt trykt på et stempel! Utover dette er det båtforsikringspapirer (her er det bra med et dokument som spesifiserer dekning på engelsk!) og pass det spørres etter - tror aldri jeg ble spurt om noe mer.

 

Innsjekking og slik krever av og til litt tålmodighet - men man har jo god tid på en slik tur, og det er også en anledning til litt innblikk i hvordan byråkrati og samfunn fungerer rundt omkring. Smiler man og er blid blir man stort sett veldig bra behandlet!

Link to post
Share on other sites

Et lite sidesprang:

Skulle bytte filmer med en annen norsk båt i Visakapatnam (liten havneby i India). Men havneoffiserer med MANGE gullsnorer og eppoletter nektet oss, til tross for at båtene lå rett etter hverandre inntil kaia. De skulle ha drøye "avgifter" for dette.

Skipperen utstyrte meg da med 3-stripers offisérjakke og et papir med alle de stempel han hadde ombord (inkl. "makkulert"+++) :giggle: og sendte meg opp til havnesjefen oppi landsbyen. Vedkommende skjønte tegninga, satte på ytterligere noen stempel og underskrev, og med dette papiret returnerte jeg.

Da gjengen på kaia så dette papiret, gjorde de honnør (!!) og filmene ble utvekslet...

 

Har opplevd mye forsøk på korruptsjon i flere havnebyer, spes. Spania, Italia og India (som jeg kommer på i farten.) Aldri i Skandinavia og Tyskland eller Holland.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

 

 

Reeds nautical almanac (et must til og med fastlands-Portugal) inneholder all nødvendig informasjon om hvem og hvordan man kaller opp ved ankomst, og hvor man finner havnekontorer,

 

Super post, tusen takk det var veldig nyttig, reeds almanac er bestilt også, så den var kommet i 2012 nå.

 

Da er innsjekk rimelig under kontroll, du nevnte utsjekk på kanari, er dette noe man ikke trenger å bry seg med i andre land, vil det skape problem å dukke opp på f.eks kanari og ikke ha sjekket ut av landet man da evnt kommer fra. Planen vår er å reise rundt i middelhavet noen måneder før vi seiler ned til kanari og evnt kap verde før videre ferd.

 

 

Er det noen her som forresten vet hvordan det er å gå inn i Dover, det er vel en svintraffikert havn, er det noe man bør holde seg unna ? Må vel kalle opp noe harbour control ganske langt ute ihvertfall for anvisninger om man vil inn der.

 

 

Av dokumentasjon ombord så har jeg:

Båtregistreringskort/eierbevis fra NOR (skipsregisteret)

Forsikringsbevis på engelsk/spansk/Norsk

D5L lappen (D5LA forhåpentligvis iløpet av vinteren)

VHF sertifikat på begge oss

 

Så er det vel bare pass og mannskapslister som mangler skulle jeg tro

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er innsjekk rimelig under kontroll, du nevnte utsjekk på kanari, er dette noe man ikke trenger å bry seg med i andre land, vil det skape problem å dukke opp på f.eks kanari og ikke ha sjekket ut av landet man da evnt kommer fra. Planen vår er å reise rundt i middelhavet noen måneder før vi seiler ned til kanari og evnt kap verde før videre ferd.

 

Vi hadde ikke med noen utsjekkspapirer fra Madeira da vi kom til Kanariøyene, og det var aldri noen som spurte om det. Men da vi kom til Kapp Verde var dette helt klart noe de ville ha. Det samme gjelder om en skal over til Karibien. Inntrykket er at innen Europa er det mindre opptatthet av dette. Men jeg vet ikke hvordan det er i Middelhavet - om man der for eksempel ønsker å ha bedre oversikt over om båter kommer fra Nord-Afrika...

 

Sikkert veldig greit med registrering i skipsregisteret. Om ikke annet slipper en spenningen i hver nye havn om dagens havnemyndighetsperson eller politimann godtar det lille kortet med ufullstendig informasjon. :smiley:

Link to post
Share on other sites

.....

VHF sertifikat på begge oss

.....

 

Hei igjen Enzo,

Når du skriver "VHF-sertifikat", mener du da det gamle norske VHF-sertifikatet?

 

Da kan du eventuelt støte på noen som ser sitt snitt til å kreve noen "ekstra avgifter". Nå har det nemlig kommet et helt nytt VHF-sertifikat, det heter SRC = Short Range Communication og er ihht en internasjonal avtale.

 

Hvis du ikke har sikret deg det nye bør du ta en tur innom på www.maritimradio.no og sørge for en oppdatering/konvertering.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som forresten vet hvordan det er å gå inn i Dover, det er vel en svintraffikert havn, er det noe man bør holde seg unna ? Må vel kalle opp noe harbour control ganske langt ute ihvertfall for anvisninger om man vil inn der.

 

 

Jeg vil anbefale The Royal port of Ramsgate fremfor Dover. Meget hyggelig havn noen nautiske mil øst for Dover. Ta en fottur langs kysten og besøk Broadstairs mens du er der.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...