Jump to content

Kjøp av Maxi 77 1979 som har stått på land 2011 sesongen


OSletten

Recommended Posts

Hei

 

Vi er en liten familie på 3 som har bestemt oss for å prøve sjølivet, og da i form av en seilbåt vi kan dra på kortere turer med. Hun har feriert mye i båt tidligere, han ( jeg) er vel det man kan kalle en skikkelig nybegynner. Vi har tittet endel på finn.no, og har sett oss ut en Maxi 77 1979 modell med innenbordsmotor, som vi tror vil bli en ok båt for oss i starten. Den aktuelle båten vi ser på har ikke vært på vannet i 2011 sesongen. Har det noe å si? Hva bør jeg se etter? Noe spesielle svake punkter på en maxi 77?

 

Håper noen kan hjelpe meg litt her inne

 

MvH

 

Øystein

Link to post
Share on other sites

nå har jeg ikke stor peiling på seilbåt, men det er jo en båt og det er motor ombord og det meste handler jo om generelt vedlikehold.

 

I en situasjon hvor det er snakk om en båt som har stått på land i en hel sesong, mulig da også en hel vinter, siden 2010 sesongen, så tror jeg det er viktig å be selger gjøre rede for hva som ble gjort da båten ble tatt i opplag og hvilket tilsyn den har hatt i løpet av den tiden.

Ble det eksempelvis tatt service på motor da den ble satt i opplag, oljer, filtere, vinterkonservering med frostvæske i kjølesystem mm. Service og vedlikehold som er gjort gjennom tiden er selvfølgelig noe man må gå igjennom, som med alle båter. Har drivstofftank blitt rengjort senere tid? ( kjekt å vite så man ikke får en stor overraskelse etter overtakelse)

 

Videre tenker jeg på hva som ble gjort med inventar, puter, gardiner, tepper, mm da den ble satt i opplag. Det samme regner jeg med er et aktuelt spørsmål angående seil( selv om jeg ikke har peilig på slikt) -altså, har det ligge i båten hele tiden, eller er det lagret tørt innendørs. Det vil være naturlig å ta en bpt godt i øyesyn før kjøp, mtp mugg og sopp i inventar. Hva med kalesjen? -generelt, se etter mugg, sopp og jordslag. Lukter det godt ombord?

 

Har båten vært tildekket som beskyttelse for snø og is dersom den har stått ute om vinteren?

 

Generelt tror jeg ikke det er den store faren med å kjøpe noe som har stått på land en sesong. Båten er jo ikke direkte ny, så det er jo ikke i prinsippet annet enn å forvente at en båt har stått på land en sesong eller flere i løpet av alle disse årene.

 

"aberet" er at selger kanskje ikke kan garatere at alt er i skjønneste orden "NÅ", selv om alt fungere da den ble tatt på land. Det er naturlig at en i kjøpssammenheng vil ta noen forhåndsregler, både selger og kjøper, om hva man gjør i tilfelle det dukker opp feil og mangler etter overtakelse.

 

Har det stått varme på i båten om vinteren? frostvakt i motorrom?

 

Se etter frostskader, frostsprengning på ror. Jeg har registrert her at det kan forekomme med seilbåter i vinteropplag.

 

sikkert mange som har noe å tilføye... lykke til med båtkjøp!!

 

-og velkommen som medlem, her kommer du til å finne mye god hjelp.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan være en fordel at båten står på land. Selve båten tar nok ikke skade av å stå på land en sesong. Unntaket er motoren som ikke har godt av å bare står et år eller mer (spesiellt hvis den er ikke konservert). Be iallefall om å få motoren startet. (tilkople kjølevann med f.eks hageslange)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

At båten har stått på land en sommer har den nok ikke tatt noe mere skade av enn at den har stått på land en vinter. Det spiller nok fint liten rolle. En grundig sjekk slik at du ikke kjøper katta i sekken er på sin plass uansett om båten har ligget på land en sesong eller ikke. Jeg har selv nettopp kjøpt en 77 modell båt som har liggi på land i 2 år grunnet sykdom hos forrige eier. Båten ser ekstremt velholdt ut, og fremstår som meget pen i mine øyne. Jeg har dog satt et forbehold, om at motoren starter og går ordentlig, noe som eier er helt en innefortått med at skal gjøres. Selvfølgelig litt er det å sette fingeren på, men alderen tatt i betraktning synes jeg det er et godt kjøp. Jeg har gått over båten på nøyaktig samme måte som om båten hadde liggi på land. Motor skal startes opp på søndag, og jeg forventer, utifra resten av båtens tilstand om at også denne er i orden.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Start med å skrive slik i en søkemotor:

"maxi 77" site:baatplassen.no

 

Et lite utvalg, bl.a. fra erfaringsdatabasen som finnes her inne.

I disse linkene finner du også egne fora for Maxi.

77'n er forøvrig ganske utførlig beskrevet her inne.

 

https://baatplassen.no/i/topic/66636-maxi-77-erfaringer/

https://baatplassen.no/i/page/erfaringsdatabasen/erfaringer_seilbaat/_/maxi-77-r79

https://baatplassen.no/i/topic/40743-fakta-maxi-77/

 

Hvis innenbordsmotoren er original og saltvannskjølt så kan du få større og dyrere problemer i tiden som kommer.

De heter da gjerne Volvo Penta MD 5 el. 7 ,

I "Arkivet" her finnes fyldig beskrivelse av disse motorene og hvordan de vedlikeholdes og repareres.

 

Maxi 77 kom også med utenbordsmotor.

I denne båtstørrelsen kan det være et brukbart alternativ av vedlikeholdsøkonomiske grunner selv om fremdriften ikke er like effektiv som ved innenbordsmotor, særlig ved større motsjø der båten vipper og stamper og motoren veksler mellom å drukne og slippe vannet.

 

Her er en av de mange trådene med overlegninger om eldre Volvo Penta og vedlikehold, reparasjon og utskifting:

 

https://baatplassen.no/i/topic/43339-vp-md5a-gaar-varm-utenbordsmotor-paa-albin-78/

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Virker som en grei båt, nye seil men gammel motor. Ellers ser den hel, original og brukt ut, uten å kunne se spesielt stor slitasje noe sted. Bildene av kjølen er ikke vert noe, kann være tjukk rust under eller rustfritt...

I dagens marked synes jeg prisen er høy. Du får faktisk en 28 ft seilbåt i tilsvarende stand til samme pris. Er den et smykke ville jeg ikke godt over 40 000, har du litt is imagen blir den kanskje din for 30 000.

Link to post
Share on other sites

Få tatt et overblikk over riggen, at alle stag/vant er hele uten oppflising (rundt terminalene), ikke har knekk. Fall hele og fine, trinser i mastetoppen ikke utslitt osv.

 

Seilene er sikkert ok, men sjekk dem for jordslag. Merk. at det ikke er rullesystem på båten, greit å ha i bakhodet v. sammenligning med tilsvarende båter. Spør når gennaker er fra, den er neppe original . . .

 

Ser ut som kjølen har et hakk i forkant, midt på? Spør hva det i tilfelle er? Hvor mange strøk primer? Hva menes med «slipt»? Hvorfor ikke sandblåst? Det er sikkert i skjønneste orden, men får du vinglete svar kan det jo være tegn på at det bare er klint på et strøk primer eller noe i den dur ...

 

Spør når belgen rundt drevet er skiftet. Skal vel skiftes hvert 6. år i følge spec. men holder som regel en del lengre.

Link to post
Share on other sites

Syntes båten bærer preg av godt vedlikehold, med tanke på alderen, og at det ikke ser ut til å ha vært utført store oppussings arbeider på den. Enig med at planløsningen gjerne ikke er av de beste. Uansett hvilken båt du går for må du ha masse lykke til! Kos på sjøen blir det nok uansett! :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...