Jump to content

Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea


eMTea

Recommended Posts

Ja ok! Kjempeflott!

Har vurtert å bygge noen selv, for de i rustfritt koster vel skjorta..

 

Lurte bare på å kjøpe et slikt: Turbogrenør CSB

Å kappe vekk turbo/wastegate flens, sveise på albue ned mot den orginale albuen, korte inn runnerne. Deretter lage en rustfri vannkappe rundt.

Redigert av eMTea (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse er laget med store grenrør inni kapslingen som vist på bildet over. Dette gjør at motoren "puster bedre" i forhold til med originale manifoldere, derav litt høyere efekt og noe lavere bensinforbruk.

Jeg hadde slike på min Hydrolift F-23 med 4,3EFI V6 motor, og dette er testresultatene jeg fikk før og etter byttet. (testet med diagnoseutstyr)

8-10% lavere forbruk, 2-3knop høyere toppfart og de var 41kg lettere enn de originale. Men den største fordelen er at man slipper å skifte manifoldere igjen, da disse sansynligvis holder lengre enn motoren.

 

Jeg sier ikke at du (eMTea) ikke skal lage slike selv, men manifoldere som blir laget i SS316 har en tendens til å sprekke i sveisene pga temperatur-forskjeller og avgasser.

Noe av hemmeligheten med Hi Tek manifolderene er at etter mye prøving, feiling og testing, er det brukt tre forskjellige legeringer i de forskellig delene på manifolderene for å unngå dette. Og hvilke type stål som er brukt hvor vil ikke produsenten røpe.

 

Dette er mine erfaringer med produktet, og ikke ment som reklame. Tror ikke det er lov at jeg skriver priser her, så får ta dette og via mail, tlf eller im.

Redigert av Haa- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hei igjen folkens!

 

I våres skal båtens blå stripe lakkeres, og i den forbindelse, så vil jeg "cleane" den mest mulig.

 

Jeg ønsker å fjerne alle synlige gjennomføringer. Ekkoloddsvinger blir flyttet inn i båten.

 

Har også lyst til å fjerne gjennomføringen til lensepumpa, er det en dårlig ide å koble den på et t-stykke på kjølevannet på eksosmanifoil, å la den pumpe vannet ut der?

Kan det være skadelig å pumpe vann i eksosen uten noe eksostrykk?

 

 

-Magnar-

Tapatalk @iPhone

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har jeg fått begynt på båten. Fjernet dekaler og vasket over idag, må bare få av fendelisten, så kan pussing og sparkling påbegynnes.

 

Jeg har endelig bestemt meg for et fargetema, men vil vente litt med å røpe det, men det blir snadder :)

 

Har også lastet ned Frontpanel Designer, fra frontpanelexpress.com, og tegnet nytt instrumentpanel, skal flytte vekk tenningsnøkkel og sigaretttenner o.l., og installere carling brytere. Programmet hadde en utrolig kjekk funksjon, man kan skrive ut i 1:1, dermed kan jeg se om det jeg har tegnet stemmer med radier rundt ratt og i hjørner :)

 

Vannski slepekroken bak blir modifisert litt, slik at jeg kan ta ut røret fra lensepumpen der. Slipper den igjennom på siden.

 

Skal også bestille nye koppholdere, akterlanterne, fendere, og litt annet stasj.

De pulverlakkerte aluminumsføttene til stolene var også rimelig slitne så de er demontert, og skal sandblåses og lakkes på nytt. Stoler og puter skal trekkes om til nytt fargetema.

Link to post
Share on other sites

.

Jeg hadde slike på min Hydrolift F-23 med 4,3EFI V6 motor, og dette er testresultatene jeg fikk før og etter byttet. (testet med diagnoseutstyr)

8-10% lavere forbruk, 2-3knop høyere toppfart

 

 

Dette tror eg ikkje overhodet ikkje noe på! En såpass enorm forskjell må du dokumentere

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ligger to bilder på brotec.no som viser en dobbelinnstalasjon av to 496mag motorer, en med originale manifoldere og en med Hi Tek. Bildet ved siden av viser forbruket til begge motorene.

Jeg har ikke bildebevis på min test, bare egne notater fra diagnosedata før og etter jeg byttet.

Redigert av Haa- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At headers fungerer er det jo lite tvil om, men tilpassningen mot motorkombinasjon må jo stemme og det får man stort sett kun gjort i en bremsebenk. Mange sverger til at alle rørene skal være like lange men det er ofte vanskelig å få til da det som regel blir mer rør/bend etc. I mine øyne er det viktigst at de er avstemmt og har korrekte utforming/dimensjoner/lengder på rør/kollektor / radiuser på bend / vinkel utifra topp etc. (og ikke minst passer til din motorkombinasjon / bruk)

http://perfweldheaders.com/cbcompheaders.html

http://www.stahlheaders.com/raceheadersmain.htm

http://www.fabshopheaders.com

osv.osv.

 

Når det gjelder syrefast på kjølevann/båt så er det jo ikke så optimalt, men nå blir vel ikke timeantallet det største problemet på slike båter men varmt sjøvann er en utfordring for syrefast. Så veldig mange spesialvarianter som skal være så mye bedre er eg litt tvilende til (så sant vi ikke snakker fks. duplex)

Det viktigste i mine øyne er at ytterkappen er formet/laget slik at det ikke står igjen vannlommer etter at motor er stoppet, ev. mulighet å tappe ned systemet med enkelhet.

Link to post
Share on other sites

Nå er nok besparelsen langt mindre på en 350 ved ~3000rpm enn på en 496 på ~4000rpm. Hvis rørene har gunstig fasong og store radier kan de ha noe effekt men alle som kan litt om motorer ser jo at rørene her er allt for korte til å fungere som resonansavstemte grenrør.

Dette er kanskje et viktigere moment....

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var jo mye nyttig info der selv om det dreide seg mye om vanntilbakeslag i exos.

De fleste som skal kjøre veldig fort har jo exosen ut over vannlinja med de fordeler/bakdeler det bringer med seg.

Skal du ha exosen ut over eller under vann eMTea?

Å bygge selv er jo fullt mulig, men det blir jo en del jobb, og om det er verdt ardeidet er jo en vurderingssak.

Link to post
Share on other sites

Var jo mye nyttig info der selv om det dreide seg mye om vanntilbakeslag i exos.

De fleste som skal kjøre veldig fort har jo exosen ut over vannlinja med de fordeler/bakdeler det bringer med seg.

 

 

Slik jeg forstår er det vannet som kommer ut i riserene som dras inn og legger seg nede i manifoldene. Vanlig å se litt brunt i eksoskanaler selv på friske motorer. Poenget mitt var at det ikke er så stor fordel med syrefaste headers utenom vektfordelen. Headers er også utsatt for sprekkdannelser. Det viktigste er at riserne skal hindre water reversion.

Link to post
Share on other sites

Er jo med på det. Trodde utifra hodet at eMTea hadde noen hårete planer på gang ang. motor men ser når eg leser litt at det kanskje ikke stemmer?

Men tilbake til bakslag så har det kanskje noe med at V-8 motorer tenner 2 sylindre på samme side etter hverandre og dette vil jo forværre denne problemstillingen, dette

gjør jo også den tradisjonelle v-8 lyden. Visst man vil gjøre det veldig innviklet kan man jo bygge 180 grader headers/risere, eller bare lage ett cross over rør imellom

sb/bb side.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten skal lakkes nå i påsken, grå, RAL 7024.

 

Spm er: Hva slags farge bør jeg ha på fendelisten?

Båten har grå nå, og det er det jeg kanskje heller mest mot å installere nå på nytt igjen. Blir nok mest nøytral med det.

Jeg føler sort kan bli litt for markant, mens hvit blir vel veldig fort skitten.

 

Fenderlist C1564A Grå 18M

 

Noen bedre priser på dette noen plass eller?

Redigert av eMTea (see edit history)
Link to post
Share on other sites

f23_styrbord.jpg

f23_side.jpg

f23_babord.jpg

Som du ser blir det litt skygge under fenderlisten så om den er svart så blir den nok ikke så dominerende. Dessuten er svart mye mer UV-bestandig. Jeg har lurt på å foliere med sterke farger og hydrolift logo i speil med skygge. Båten som Thorlyn hadde ble veldig fin med sånne sider!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...