DieselDahl Svart 13.November.2011 Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 Hva koster moroa? Sitér dette innlegget Link to post
Haa- Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Har sendt deg IM. Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 15.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Skriv gjerne prisen her :) Er disse bygget opp som et grenrør internt? Har lurt på å prøve å lage noe slikt selv, for vil ha plass til bredbåndslambda og eksostemp. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Elektro Svart 16.November.2011 Link til dette innlegget Svart 16.November.2011 Er disse bygget opp som et grenrør internt? Meg bekjent er de bygget slik i standard versjon, men regner med at Haa- korrigerer hvis jeg har feil: Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 16.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2011 (redigert) Ja ok! Kjempeflott! Har vurtert å bygge noen selv, for de i rustfritt koster vel skjorta.. Lurte bare på å kjøpe et slikt: Turbogrenør CSB Å kappe vekk turbo/wastegate flens, sveise på albue ned mot den orginale albuen, korte inn runnerne. Deretter lage en rustfri vannkappe rundt. Redigert 16.November.2011 av eMTea (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Haa- Svart 17.November.2011 Link til dette innlegget Svart 17.November.2011 (redigert) Disse er laget med store grenrør inni kapslingen som vist på bildet over. Dette gjør at motoren "puster bedre" i forhold til med originale manifoldere, derav litt høyere efekt og noe lavere bensinforbruk. Jeg hadde slike på min Hydrolift F-23 med 4,3EFI V6 motor, og dette er testresultatene jeg fikk før og etter byttet. (testet med diagnoseutstyr) 8-10% lavere forbruk, 2-3knop høyere toppfart og de var 41kg lettere enn de originale. Men den største fordelen er at man slipper å skifte manifoldere igjen, da disse sansynligvis holder lengre enn motoren. Jeg sier ikke at du (eMTea) ikke skal lage slike selv, men manifoldere som blir laget i SS316 har en tendens til å sprekke i sveisene pga temperatur-forskjeller og avgasser. Noe av hemmeligheten med Hi Tek manifolderene er at etter mye prøving, feiling og testing, er det brukt tre forskjellige legeringer i de forskellig delene på manifolderene for å unngå dette. Og hvilke type stål som er brukt hvor vil ikke produsenten røpe. Dette er mine erfaringer med produktet, og ikke ment som reklame. Tror ikke det er lov at jeg skriver priser her, så får ta dette og via mail, tlf eller im. Redigert 17.November.2011 av Haa- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 1.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Nytt spm! hehe.. Noen som vet hvor jeg kan få tak i slike fendeholdere som er installert i Stormway sin F-23? Slike som er innfelt i skrogsiden. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Haa- Svart 1.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Ta en tlf til Glomma Båt. (det som er igjen) Kansje de har noe div liggende! Her er en link til en annonse de har på finn.no Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 1.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Takk! Som sagt, så gjort! Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
eMTea Svart 9.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2012 Hei igjen folkens! I våres skal båtens blå stripe lakkeres, og i den forbindelse, så vil jeg "cleane" den mest mulig. Jeg ønsker å fjerne alle synlige gjennomføringer. Ekkoloddsvinger blir flyttet inn i båten. Har også lyst til å fjerne gjennomføringen til lensepumpa, er det en dårlig ide å koble den på et t-stykke på kjølevannet på eksosmanifoil, å la den pumpe vannet ut der? Kan det være skadelig å pumpe vann i eksosen uten noe eksostrykk? -Magnar- Tapatalk @iPhone Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
eMTea Svart 25.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2012 Da har jeg fått begynt på båten. Fjernet dekaler og vasket over idag, må bare få av fendelisten, så kan pussing og sparkling påbegynnes. Jeg har endelig bestemt meg for et fargetema, men vil vente litt med å røpe det, men det blir snadder :) Har også lastet ned Frontpanel Designer, fra frontpanelexpress.com, og tegnet nytt instrumentpanel, skal flytte vekk tenningsnøkkel og sigaretttenner o.l., og installere carling brytere. Programmet hadde en utrolig kjekk funksjon, man kan skrive ut i 1:1, dermed kan jeg se om det jeg har tegnet stemmer med radier rundt ratt og i hjørner :) Vannski slepekroken bak blir modifisert litt, slik at jeg kan ta ut røret fra lensepumpen der. Slipper den igjennom på siden. Skal også bestille nye koppholdere, akterlanterne, fendere, og litt annet stasj. De pulverlakkerte aluminumsføttene til stolene var også rimelig slitne så de er demontert, og skal sandblåses og lakkes på nytt. Stoler og puter skal trekkes om til nytt fargetema. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Bearded Beast Svart 25.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2012 (redigert) . Jeg hadde slike på min Hydrolift F-23 med 4,3EFI V6 motor, og dette er testresultatene jeg fikk før og etter byttet. (testet med diagnoseutstyr) 8-10% lavere forbruk, 2-3knop høyere toppfart Dette tror eg ikkje overhodet ikkje noe på! En såpass enorm forskjell må du dokumentere Redigert 25.Mars.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haa- Svart 31.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2012 (redigert) Det ligger to bilder på brotec.no som viser en dobbelinnstalasjon av to 496mag motorer, en med originale manifoldere og en med Hi Tek. Bildet ved siden av viser forbruket til begge motorene. Jeg har ikke bildebevis på min test, bare egne notater fra diagnosedata før og etter jeg byttet. Redigert 31.Mars.2012 av Haa- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 31.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2012 At headers fungerer er det jo lite tvil om, men tilpassningen mot motorkombinasjon må jo stemme og det får man stort sett kun gjort i en bremsebenk. Mange sverger til at alle rørene skal være like lange men det er ofte vanskelig å få til da det som regel blir mer rør/bend etc. I mine øyne er det viktigst at de er avstemmt og har korrekte utforming/dimensjoner/lengder på rør/kollektor / radiuser på bend / vinkel utifra topp etc. (og ikke minst passer til din motorkombinasjon / bruk) http://perfweldheaders.com/cbcompheaders.html http://www.stahlheaders.com/raceheadersmain.htm http://www.fabshopheaders.com osv.osv. Når det gjelder syrefast på kjølevann/båt så er det jo ikke så optimalt, men nå blir vel ikke timeantallet det største problemet på slike båter men varmt sjøvann er en utfordring for syrefast. Så veldig mange spesialvarianter som skal være så mye bedre er eg litt tvilende til (så sant vi ikke snakker fks. duplex) Det viktigste i mine øyne er at ytterkappen er formet/laget slik at det ikke står igjen vannlommer etter at motor er stoppet, ev. mulighet å tappe ned systemet med enkelhet. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 31.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2012 (redigert) Nå er nok besparelsen langt mindre på en 350 ved ~3000rpm enn på en 496 på ~4000rpm. Hvis rørene har gunstig fasong og store radier kan de ha noe effekt men alle som kan litt om motorer ser jo at rørene her er allt for korte til å fungere som resonansavstemte grenrør. Dette er kanskje et viktigere moment.... Redigert 31.Mars.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 31.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2012 Var jo mye nyttig info der selv om det dreide seg mye om vanntilbakeslag i exos. De fleste som skal kjøre veldig fort har jo exosen ut over vannlinja med de fordeler/bakdeler det bringer med seg. Skal du ha exosen ut over eller under vann eMTea? Å bygge selv er jo fullt mulig, men det blir jo en del jobb, og om det er verdt ardeidet er jo en vurderingssak. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 31.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2012 Var jo mye nyttig info der selv om det dreide seg mye om vanntilbakeslag i exos. De fleste som skal kjøre veldig fort har jo exosen ut over vannlinja med de fordeler/bakdeler det bringer med seg. Slik jeg forstår er det vannet som kommer ut i riserene som dras inn og legger seg nede i manifoldene. Vanlig å se litt brunt i eksoskanaler selv på friske motorer. Poenget mitt var at det ikke er så stor fordel med syrefaste headers utenom vektfordelen. Headers er også utsatt for sprekkdannelser. Det viktigste er at riserne skal hindre water reversion. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 31.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2012 (redigert) Er jo med på det. Trodde utifra hodet at eMTea hadde noen hårete planer på gang ang. motor men ser når eg leser litt at det kanskje ikke stemmer? Men tilbake til bakslag så har det kanskje noe med at V-8 motorer tenner 2 sylindre på samme side etter hverandre og dette vil jo forværre denne problemstillingen, dette gjør jo også den tradisjonelle v-8 lyden. Visst man vil gjøre det veldig innviklet kan man jo bygge 180 grader headers/risere, eller bare lage ett cross over rør imellom sb/bb side. Redigert 31.Mars.2012 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 31.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2012 Eller kjøre med "flat veiv" som på en rekkefirer. Mye brukt i spreke V8'ere. Krever annet innsug og lange headers. Passer dårlig i en båtmotor da. Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 3.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2012 (redigert) Båten skal lakkes nå i påsken, grå, RAL 7024. Spm er: Hva slags farge bør jeg ha på fendelisten? Båten har grå nå, og det er det jeg kanskje heller mest mot å installere nå på nytt igjen. Blir nok mest nøytral med det. Jeg føler sort kan bli litt for markant, mens hvit blir vel veldig fort skitten. Fenderlist C1564A Grå 18M Noen bedre priser på dette noen plass eller? Redigert 3.April.2012 av eMTea (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
glalaks Svart 3.April.2012 Link til dette innlegget Svart 3.April.2012 Sett på en rød fenderlist og røde/grå seter;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
eMTea Svart 4.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2012 Hvor finner man andre farger enn sort hvit og grå da? -Magnar- Tapatalk @iPhone Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
DieselDahl Svart 4.April.2012 Link til dette innlegget Svart 4.April.2012 Jeg satt på svart nå og syns det ble fint, kan ta et bilde i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 4.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2012 Ja det hadde vært fint DD! Idag er båten mattet ned. Lakk og remedier står klart. Hadde alt klart, men fikk plutselig beskjed om at lakkboksen vi skulle stå i var opptatt i påsken allikevel, så nå er jeg på leting igjen, tungvindt! Finner vel på noe.. -Magnar- Tapatalk @iPhone Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
DieselDahl Svart 5.April.2012 Link til dette innlegget Svart 5.April.2012 Som du ser blir det litt skygge under fenderlisten så om den er svart så blir den nok ikke så dominerende. Dessuten er svart mye mer UV-bestandig. Jeg har lurt på å foliere med sterke farger og hydrolift logo i speil med skygge. Båten som Thorlyn hadde ble veldig fin med sånne sider! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.