Jump to content

Mister båtplass pga flytting - er dette lov?

Onkel Donald

Recommended Posts

Private havner på privat grunn derimot kan nok lage slike regler.

Vel vi er en privat havn på kommunal grunn med slike regler.. Det var faktisk en forutsetning fra kommunen at denne regelen ble innført om boplikt på boligfeltet for båtplass...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Tror neppe det offentlige (den enkelte kommune) kan lage slike regler uten å komme i konflikt med EU's regelverk. Dette handler om samme rettigheter uavhenging av bosted innenfor unionen. Norge er en del av dette gjennom EØS.

Danmark hadde en analog situasjon for noen år siden angående utlendingers (egentlig tyskeres) rett til å erverve fritidsbolig i DK. Danmark ville hindre dette, og danskene fikk innført en dispensasjon fra reglene, men måtte gå med på at borgere i EU og med en tilknytning til DK ble tillatt erverv. Det viser seg i ettertid at tilknytningen (i alle fall for nordmenn) ikke behøver å være særlig sterk.

mvh tuffff

Så det er en menneskerett å få båtplass der det passer MEG...?

Nå kommer vel noen snart med boplikten osv.

Blir artig om en haug med jegere fra østfold drar opp til østerdalen og forlanger å få plass på alle elg-lagene med henvisning til at det strider mot EUs regelverk å ha lokallag.

Redigert av Honduras (see edit history)

Og hva skjer der kommunen er grunneier?

BYGDEALLMENNINGER

I bygdeallmenninger har alle som har jordbruks- eller skogbrukseiendommer i bygda, bruksrett. Viltloven slår fast at alle med bruksrett har rett til jakt og fangst i allmenningen.

Altså gir man lokalt bosatte førsterett. Helt greit synes jeg.

Redigert av Honduras (see edit history)

Og hvor rettferdig/urettferdig det er kan sikkert diskuteres opp mot EU-regelverket i det uendelige, men vi bør kanskje dra diskusjonen tilbake til båtplasser....

Har EU-regelverket noen påvirkning på en lokal båtforenings statutter og utleievilkår. Det er vel det saken handler om etterhvert?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...