Jump to content

Mister båtplass pga flytting - er dette lov?


Onkel Donald

Recommended Posts

Jeg har nettopp flyttet til ny bydel i samme kommune, og har fått beskjed at jeg dermed mister båtplassen. Båtforeningen har en sær regel om at kun de som bor i bydelen får båtplass. Veldig diskriminerende for andre som bor i samme kommune. Flytter du fra en kommune til en annen er det forståelig, men flytt til annen bydel ??.. Båtforeningen er kommunal båthavn.

 

Er det lov å ekskludere medlemmer pga flytting? Er det ikke kommunale regler som regulerer dette?

 

O.D.

Link to post
Share on other sites

Siden dette er en kommunal båthavn så er vel reglene "godkjent" av kommunen, tror du har en dårlig sak da det er et reglement på dette.

 

Enkelte båthavner har ikke/dårlig parkering /båt-oppstillingsplass. Da kan plassene være forbeholt lokale/ nabolaget som må gå eller sykle ned til båthavnen.

 

Så vidt jeg vet står kommunene fritt til å lage regler /føringer for den enkelte båthavn som de måtte ønske.

Link to post
Share on other sites

Hørt om lignede regler, men kan ikke tenke meg at det er lov.

F.eks. Ikke lov å ha båt her for, Nordlendinger, Sørlendinger, Østlendinger, vestlendinger, feil side av veien, feil kjønn, feil alder osv.

Kan ikke se på det som noe annet enn diskriminering selv om jeg ikke er jurist.

Her skulle det vært spennende å få en uttalelse fra en som kjenner jussen,

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Vi har samme regler, en må bo på boligfeltet for å ha båtplass i havnen... Helt grei regel det.. Dette er en privat havn..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er til og med mulig at han fikk mulighet til å få båtplass der nettopp på grunn av at den er forbeholdt lokalbefolkningen...

Ikke en uvanlig regel, som jeg også har møtt på. Veldig ofte gamle båtforeninger som er å anse som en "lokal velforening".

Synes det er helt greit at små lokalsamfunn sikrer egne innbyggere båtplass, og at det ikke bare en "penga som rår" overalt.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

I Noreg så er det i utgangspunktet avtalefridom. Dvs. at dersom denne regelen var ein del av avtalen du inngjekk då du fekk plass i hamna så har du akseptert å måtta gje frå deg plassen om du flyttar.

Då blir spørsmålet om det er rettsleg grunnlag for å setja denne delen av avtalen til side.

Det tvilar eg på at det er.

 

Lykke til i jakta på ny båtplass.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Regner med at siden det er en kommunal havn er båtforeningens regler godkjent av kommunen. Da kan det se ut som at du har en dårlig sak.

 

Jeg har tatt kontakt med juridisk avdeling i komunen om dette. Alle regler for kommunal havn skal gennomgås/revideres i løpet av høsten. Den umiddelbare reaksjon på denne regelen var at regelen var veldig urimelig. Får bare håpe at noe skjer i denne saken og at båtforeningen blir pålagt å fjerne denne paragrafen.

 

O.D.

Link to post
Share on other sites

Føles tydligvis urimelig ut når du ikke bor der lenger.... så nå setter man advokat på saken... :lipseal:

 

Håper virkelig ikke han får medhold i dette, slik at det til enhver tid er den som kan gi mest som får båtplass i mange små lokalsamfunn. Kanskje spesielt i pressområdene på øst og Sørlandet har jeg forståelse for at man hegner om de lokale og dekker deres behov for båtplass før man lar alle som bor andre steder kjøpe seg inn.

 

Det er forskjeller på en båtforening som driver på ideell basis, og en privat/kommunal eid marina som driver "butikk".

Marina'er selger gjerne til hvem det skal være, ideelle foreninger er for lokale, og er mer avhengig av at folk bor lokalt ift dugnader, båtvakter osv.

Link to post
Share on other sites

Kanskje spesielt i pressområdene på øst og Sørlandet har jeg forståelse for at man hegner om de lokale og dekker deres behov for båtplass før man lar alle som bor andre steder kjøpe seg inn.

Er ikke uenig i dette, men her er det snakk om en som har flyttet innen samme kommune, og de fleste kommuner er vel ikke sååå store...

 

Båtforeninger som opererer på kommunal grunn her i Oslo har krav på seg til at alle medlemmene må ha bostedsadresse i Oslo eller i en av nabokommunene som ikke har egen strandlinje. Det syns jeg er en grei balanse mellom generøsitet og lokalitet.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

må bo på boligfeltet for å ha båtplass i havnen... Helt grei regel det.. Dette er en privat havn..

 

Kjenner en kar som også har det slik,han bor i rekkehuskompleks som inkluderer båtplass (med vann og strøm)samt utendørs vinteropplagsplass på land. MEN benytter man ikke båtplassen selv,kan man kun leie den ut til noen som er godtatt av "Sirkelen" og bor i samme borettslag samt er godtatt av "Han som går bak rekkene" for en symbolsk sum som er bestemt av de i "Sirkelen".

 

Enkelt og greit for dem som er godtatt av gutta "Sirkelen"

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

I Oslo kommune jobber Småbåtutvalget aktivt for å tilrettelegge for båtplasser for Oslo kommune's innbyggere (les skattebetalere). Dette er vel ikke urimelig, all den tid Småbåtutvalget bruker skattebetalernes kroner.

 

Her er det et ufravikelig (blant andre) krav at du bor i Oslo kommune (eller kommune uten grense til sjøvann) for å få tildelt fast båtplass i en båtforening med landfeste på Oslo kommune's tomt. Kommunen vil også at båtforeningene tar inn i sine vedtekter at man må være medlem for å stå på venteliste for å få tildelt fast båtplass.

 

I vår forening har vi visstnok også en svært gammel avtale med kommunen om at kun visse type båter skal få plass (long story). Har man imidlertid fått tildelt båtplass, og betalt innskudd, er man personlig medlem.

 

Det er du som person som innehar retten til båtplassen. Ikke båten, ei heller gårds- og bruksnummeret på din bopel.

 

Altså:

 

Bytter du båt (til båttype som ikke tilfredsstiller kriteriene i vedtektene) eller bopel (flytter ut av kommunen), mister du ikke båtplassen din.

 

Jeg nevner dette fordi jeg mener at i visse sammenhenger er det rimelig å sette krav til bopel, i andre sammenhenger (som trådstarters) ikke.

 

Nå skal det sies at vedtektene fra Oslo kommune, fikk de involverte båtforeningene tilsendt i 1988. Ikke sikkert de til enhver tid sittende styrer kjenner disse til siste punktum.

 

Det er bestandig et mål å løse tvistesaker før de kommer til domsstolene, men i Onkel Donalds tilfelle, ville jeg muligens valgt å "ta den helt ut".

 

I Avtaleloven mener jeg å erindre at det er tatt inn krav om rimelighet. D.v.s,: En avtale kan altså settes til side om "vakthavende dommer" finner at noe i saken er urimelig nok. (Sikkert litt klossete sagt av meg.)

 

Derfor finner jeg det litt underholdende at du Skipper Worse, bruker uttrykket urimelig i denne diskusjonen, men (så langt jeg har kunnet registrere) ikke legger særlig vekt på dette i en annen diskusjon (ref. Lunde-konkursen). Her synes du å rettferdiggjøre bankenes og de forretningsdrivendes juridske rettigheter fremfor rimelighet og rettferdighet. Snodig(?) Kanskje ikke. Det er i tilfelle ikke første gang rettferdighet har blitt ofret på profittbegjærets alter. Nei, nå tråkket jeg kanskje litt over, men var jeg en av de 4(?) uheldige Lunde-kundene, ville jeg neppe valgt deg som forsvarer i en eventuell rettsak mot Lunde eller de involverte banker.

 

Dette var ment som en skikkelig provokasjon Skipper Worse, litt humoristisk ment, muligens med et noen faktafeil og kanskje veldig overdrevet. Har jeg imidlertid bidratt til at du kommer på banen med litt mer konstruktive innlegg enn ditt forrige, har jeg lykkes. Relativt sett er dette kanskje for noen en fillesak, for andre igjen er det alvorlig nok.

(For å følge opp Lunde-avsporing: USA er en nasjon vi i noen tilfeller ønsker å sammenligne oss med, i andre tilfeller ikke. De har under alle omstendigheter lengre fartstid enn oss i juridisk forstand(?) Der har bankene et langt større ansvar for å holde kontroll på sine pant.)

Link to post
Share on other sites

Hei,

synes dette virker litt ugreit, her i kristiansand spiller det ikke noen rolle hvor i byen du bor, du har mulighet til å søke og innha båtplasser i hele kommunen.

Jeg synes oslo kommunes regler som er gjengitt i Farcos inlegg virker fornuftige, det er slik det bør være.

Noen antyder at dette har med penger og velstående personer å gjøre men slik oppfatter jeg ikke at denne saken er.

Det vil jo være urettferdig å miste plassen sin bare fordi man flytter noen kilometer unna ?

Støtter Onkel Donald i denne saken..

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Det kan vel ikke være urimelig at det er lagt opp til at det skal være båtplasser i nærheten av der folk bor ...

 

Sier alle som bor i nærheten av en båthavn og har muligheten til å få en plass, mens alle de andre er uenige i den regelen. Også kalt; jeg, meg, meg og så meg selv!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt kontakt med juridisk avdeling i komunen om dette. Alle regler for kommunal havn skal gennomgås/revideres i løpet av høsten. Den umiddelbare reaksjon på denne regelen var at regelen var veldig urimelig.

Du har ihvertfall gått riktig frem her.

Stå på, dette høres urimelig ut. Spesiellt når du fremdeles bor innen samme kommune.

Du får prøve å holde på plassen til kommunen har sagt sitt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette var ment som en skikkelig provokasjon Skipper Worse, litt humoristisk ment, muligens med et noen faktafeil og kanskje veldig overdrevet.

 

De skal nok mere til for å provosere, og du stiller jo din egen "diagnose" selv...

 

Det jeg sa var at det ikke er noe urimelig i at kommunen eller foreningen bestemmer at plassene i foreningen skal forbeholdes de som bor nærmest. det kan være mange grunner til dette, og utenforstående, inklusive domstolene, har ingenting de skulle ha sagt om dette. Det ligger innenfor forvaltningens frie skjønn hvis det er kommunen som bestemmer det, og innenfor foreningens selvbestemmelsesrett hvis det er vedtekter som bestemmer det. Hvis det er avtalebestemt, kan det neppe sensureres etter urimelighetsbestemmelsen i Avtaleloven § 36. Foruten at det skal mye til, er det ikke bestemmelsen i avtalen som gir et resultat man er misfornøyd med, men ens eget valg om å flytte utenfor det geografiske nedslagsfelt for båthavnen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...