Jump to content

Mister båtplass pga flytting - er dette lov?


Onkel Donald

Recommended Posts

Formoder regelen var grei å ha når en skulle ha seg båtplass i bydelen.... men neppe grei når en flytter og vil beholde båtplassen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Formoder regelen var grei å ha når en skulle ha seg båtplass i bydelen.... men neppe grei når en flytter og vil beholde båtplassen...

 

Av og til formulerer du deg ekstra krystallklart!!

flag_bp.gif

 

 

jo lenger unna sjøen og en båthavn du bor, jo mindre rett har du til å disponere båtplass.

 

Det er jo ikke dette som er poenget. Poenget er at den som "eier" båthavnen er den som bestemmer hvem/hvilken personkrets/fra hvilket geografiske område folk må høre til for å få båtplass. Det er ingenting galt i det. Bor man i innlandskommune er man givetvis prisgitt at man finner en plass et sted der det ikke er slike restriksjoner (og for all del, jeg støtter dem ikke) eller så må man flytte slik at man kommer "innenfor". Dette er egentlig på en måte ikke "verre" enn at man må finne seg i at solen går opp i øst og ned i vest; man kan ikke så let forandre på det så får man heller tilpasse seg til det via sine egne prioriteringer.

 

Flytter man for eksempel til Vestlandet, er det sjelden et problem å finne båtplass. Og båtlivet er mye bedre vest/nord for Lindesnes, uansett. Så egentlig er dette en type problem som for størstedelen av landet/båtbefolkningen er fullkomment irrelevant og mest gjelder de som foretrekker å bo i en overbefolket fjord innunder Sverige.

 

flag_sw.gif

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Og båtlivet er mye bedre vest/nord for Lindesnes, uansett.

Kommer helt an på hvilket båtliv en bedriver. Personlig legger jeg stort sett opp båtturene etter været, og været har etter mitt skjønn til tider vært noe mer stabilt godt østafjells kontra Vestlandet. Men at naturen er finere på Vestlandet kan jeg godt si meg enig i uten problem.

Link to post
Share on other sites

SW, nå skriver du mye rart synes jeg. Soloppgang og solnedgang kan vi gjøre lite med (annet enn å innføre sommertid ...) men reguleringer for båthavner følger ingen gitte naturlover og der står vi fritt til å bestemme reglene selv. Og da blir det ikke riktig at det skal være lett for de som har råd til å bo på Bygdøy å få båtplass, men ikke for de som bare har råd til å bo i Groruddalen.

Link to post
Share on other sites

QD, du mener vel ikke at [RETORIKK PÅ] utenforstående skal bestemme hvilke vilkår som skal gjelde for båtforeninger eller havner? Skal de ikke få bestemme selv? Skal det være en "offentlig oppgave" for jens & co. å skalle "alle" båtplass akkurat der de selv ønsker å ha båtplass? [RETORIKK AV] smiley.gif

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dette dreier seg sannsynligvis om Saltnes Båtforening. Så vidt jeg vet ble denne havnen til på lokalt initiativ, og også i hovedsak bygd på dugnad av lokalbefolkningen. Reglene er også bestemt lokalt.

Kommunen har vel ikke bidratt med annet enn å stille området til disposisjon.

 

Vedtekter

Redigert av Håp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt OK vedtekter det, i prinsipp samstemmende med hva man finner mange steder langs kysten. (Eneste som mangler er medlemskap I KNBF). Bestemmelser som dette er helt vanlig for å beholde en lokal "koloritt" på båthavnen og legge til rette for at havnen/foreningen blir en samlende "arena for interaksjon" mellom medlemmene. PÅ den andre siden ville det ikke være noe i veien for det, om en annen havn bestemte at medlemmer måtte bo på "sted X" som ligger 2 km inn i landet. OK det også. Det er fortsatt fritt for å bestemme selv, på noen få områder her i livet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

QD, du mener vel ikke at [RETORIKK PÅ] utenforstående skal bestemme hvilke vilkår som skal gjelde for båtforeninger eller havner? Skal de ikke få bestemme selv? Skal det være en "offentlig oppgave" for jens & co. å skalle "alle" båtplass akkurat der de selv ønsker å ha båtplass? [RETORIKK AV] smiley.gif

Hehe, var det ikke akkurat det du mente da du skrev «Det kan vel ikke være urimelig at det er lagt opp til at det skal være båtplasser i nærheten av der folk bor ... » da?

 

Men for å prøve å padle inn på grunna her ... pointet er vel at når båthavner ligger på kommunalt område, så er det til syvende og sist demokratiet gjennom kommunepolitikerne som skal ta disse avgjørelsene (avgjøre hvilke regler for tildeling båtforeninger skal ha, f.eks.), formodentlig da i tråd med folkeviljen. Det skal ikke være slik at de som allerede har båtplass skal kunne tviholde på disse og stenge alle ute som f.eks. ikke har råd til å bosette seg i det fisefine nabolaget, medmindre det er dét politikerne har gått til valg på da ...

 

Nå gjorde jo Jens&co et friarealstunt på Bygdøy da de kom til makta sist, så siden du spør er det kanskje på tide å følge opp? Vi har allemannsretten og relativt streng regulering i strandsonen nettopp for å gjøre disse ressursene tilgjengelige for folk flest.

Link to post
Share on other sites

Kjenner en kar som også har det slik,han bor i rekkehuskompleks som inkluderer båtplass (med vann og strøm)samt utendørs vinteropplagsplass på land. MEN benytter man ikke båtplassen selv,kan man kun leie den ut til noen som er godtatt av "Sirkelen" og bor i samme borettslag samt er godtatt av "Han som går bak rekkene" for en symbolsk sum som er bestemt av de i "Sirkelen".

 

Enkelt og greit for dem som er godtatt av gutta "Sirkelen"

 

Hva hvis en bor i bydelen har båtplass, men blir tvunget til å flytte til en annen bydel (f.eks. av økonomiske årsaker/skilsmisse) Skal han da miste båtplassen?? Dette er sprøtt..

Link to post
Share on other sites

Skal han da miste båtplassen?? Dette er sprøtt..

En mister vel også parkeringsplassen til bilen om en må flytte om dette er en del bestemmelsene...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva hvis en bor i bydelen har båtplass, men blir tvunget til å flytte til en annen bydel (f.eks. av økonomiske årsaker/skilsmisse) Skal han da miste båtplassen?? Dette er sprøtt..

 

Hva hvis trådstarter fikk plassen fordi forrige innehaver av plassen var tvunget til å flytte til en annen bydel (f.eks. av økonomiske årsaker/skilsmisse)? Det ville vært sprøtt..

Redigert av Tom Ames (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi kan vel slå fast at det er viktig å lese vedtektene til den båtforeningen man melder seg inn i.

Man kan like eller ikke like at en båtforening har slike regler, men det er helt sikkert lov (siden det er et av spørsmålene til trådstarter).

Trådstarter skriver dessuten at båtforeningen er kommunal. Er du sikker på det? Vår båtforening leier riktignok tomta av kommunen, men det betyr ikke at båtforeningen er kommunal. Et rent leieforhold, der kommunen (Drammen) ikke dikterer vedtektene til foreningen.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Et rent leieforhold, der kommunen (Drammen) ikke dikterer vedtektene til foreningen.

 

Er du 100% sikker på det? Det ville i tilfelle være svært merkelig. Det kan selvfølgelig hende at dere betaler markedspris for landfeste og tomt og at bruken er uregulert, men da tror jeg båtplassene hadde blitt fryktelig dyre, og kun tilgjengelig for noen relativt få, utvalgte.

 

I Oslo kommune har alle båtforeninger med landfeste på kommunal tomt vedtekter fra Oslo kommune å forholde seg til. Båtforeningenes egne vedtekter er også gjenstand for revisjon av kommunen v/Småbåtutvalget. Hadde det ikke vært slik, ville det nok blitt temmelig "Texas".

Link to post
Share on other sites

Selvsagt er jeg sikker på at kommunen ikke dikterer båtforeningens vedtekter. At det i sin tid (1935) fra kommunens side ble lagt visse forutsetninger til grunn for leieforholdet er helt sikkert tilfelle. Jeg sier ikke at foreningen kan gjøre akkurat som den vil. Bl.a. forlanger kommunen at det skal holdes ryddig på tomta. Men endringer i vedtekter vedtas på årsmøte, og er ikke noe kommunen blander seg inn i.

 

Et eksempel: I våre vedtekter står det at for å bli medlem, og dermed kunne søke om båtplass, må man være bosatt i Buskerud eller Vestfold. Det sto derimot ingenting om hva som skjer med et medlem som flytter ut av dette distriktet. Da undertegnede gjorde nettopp dette, ble det gjort en endring i vedtektene om at medlemmet kan beholde plassen. Altså ikke tilbakevirkende kraft.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

En hver havn enten den er komunal eller privat bør ha vedtekter! Vår private havn har i hvertfal vedtekter der at hytteeierne i området hos grunneier har rett på båtplass på brygga. båtplassen følger da hytte nr. Vi har ikke anledning til å selge en båtplass til en utenforstående. dette for å sikkre at folk ikke skal tjene penger på kjøp og salg eller at hytteeierne ikke skal få tilgang på plassene. Synes egentlig ikke det er veldig merkelig at du mister plassen din om du flytter!Du har helt sikkert skrevet under på en kontrakt du burde ha lest!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Vilkårene passet sikkert helt perfekt når man skrev på.

Så har livssituasjonen endret seg slik at man ikke lenger oppfyller vilkårene. I dagens samfunn skal man da selvsagt endre vilkårene, ikke forholde seg til kontrakten man har signert.

At foreningen sikkert har venteliste med folk som oppfyller alle vilkårene og bare venter på en frigjort plass betyr jo ikke noe for MEG. Er det ikke slik da....?

 

Det er sikkert ikke så mange på BP som står på venteliste.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Leit med slike regler når en blir pensjonist

Jepp, men det er man fullt ut klar over når man inngår avtalen om båtplass....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Som et annet eksempel vedlegges Søgne Kommunes prioriteringsliste mht båtplasstildeling mv.

 

 

1. Tildeling i prioritert rekkefølge

1.1 Grunneierplasser: Grunneiere som avstår grunn til småbåthavn skal ha fortrinnsrett til 1 en båtplass som knyttes opp til avgivereiendommen og som skal følge denne. Det betales samme pris for grunneierplassen som for øvrige tilsvarende båtplasser

1.2 Personer med fast bopel på øyer i Søgne

1.3 Personer med fast bopel i Søgne kommune

1.4 Personer som eier fritidshus i Søgne kommune

1.5 Lag og foreninger i Søgne kommune (herunder firma)

1.6 Personer med fast bopel i Songdalen kommune

1.7 Andre

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...